Τρίτη 25 Μαρτίου 2014

«Έφυγε» η ιδιοφυής Πάνζι

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Νίκησε τον άνθρωπο σε ηλεκτρονικό παιχνίδι.

Έφυγε από τη ζωή τον Φεβρουάριο, ένας χιμπατζής-διάνοια που είχε διακριθεί για τις νοητικές του ικανότητες. Ο λόγος για την Πάνζι, η οποία έφυγε από τη ζωή λίγο προτού κλείσει τα 29 της χρόνια στις 9 Φεβρουαρίου 2014 εξαιτίας επιπλοκών από διαβήτη.

Χάρη στην ευφυΐα της, η Πάνζι συμμετείχε σε διάφορες έρευνες και μελέτες για τις ικανότητες των συγγενών μας πρωτευόντων.

«Έφυγε» η ιδιοφυής Πάνζι

Στην τελευταία έρευνα που δημοσιεύτηκε τον περασμένο Ιανουάριο στην επιθεώρηση «American Journal of Primatology» από επιστήμονες του Κέντρου Γλωσσικών Ερευνών του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Τζόρτζια σε συνεργασία με ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν-Ντίαρμπορν και το Κέντρο Καθολικών και Διαπολιτισμικών Μελετών του Μίσιγκαν στο Αν Αρμπορ, η Πάνζι αποδείχτηκε ικανότερη από παιδιά ηλικίας 3 ως 12 ετών, αλλά και ενήλικες σε ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι για υπολογιστή.

Συγκεκριμένα, χιμπατζής και άνθρωπος αναμετρήθηκαν σε ένα ειδικά σχεδιασμένο παιχνίδι «λαβυρίνθου» στον ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Συνολικά, στη μελέτη συμμετείχαν τέσσερις ενήλικοι χιμπαντζήδες από το Κέντρο Γλωσσικών Ερευνών, τέσσερις ενήλικοι άνθρωποι και 12 παιδιά ηλικίας 3 ως 12 ετών. Το παιχνίδι είχε αντικείμενο την περιπλάνηση σε δρόμους κλεισμένους από τούβλα και στόχο την εύρεση του συντομότερου σημείου διαφυγής. Ο χειρισμός γινόταν με ειδικό χειριστήριο, ενώ στους «ηλεκτρονικούς» τοίχους υπήρχε σήμανση που διευκόλυνε τους παίκτες (πχ μπλε τετράγωνο για σωστή επιλογή, καφέ για λανθασμένη). Τέλος, το παιχνίδι είχε και επίπεδα δυσκολίας. Νικητής ήταν ο παίκτης που θα επέλεγε τον συντομότερο δρόμο εξόδου από το λαβύρινθο.

Οι ομάδες των 16 ανθρώπων και των τεσσάρων πιθήκων ήταν ισάριθμα μοιρασμένες όσον αφορά το φύλο.

Οι ενήλικοι παίκτες ξεπέρασαν σε γενικές γραμμές τα παιδιά και τους πιθήκους, ωστόσο οι χιμπαντζήδες ήταν ανταγωνιστικοί σε σύγκριση με τα παιδιά ηλικίας τριών ως έξι ετών.

Η Πάνζι επέδειξε όμως για ακόμα μια φορά τις ξεχωριστές της ικανότητες, αφού κέρδισε όλα τα παιδιά και ορισμένους από τους ενηλίκους επιλέγοντας συχνότερα τη συντομότερη διαδρομή.

Οι επιστήμονες θεωρούν ότι οι θηλυκοί χιμπαντζήδες έχουν πιο ανεπτυγμένη αίσθηση του προσανατολισμού εξαιτίας του ανταγωνισμού με τους αρσενικούς για την αναζήτηση τροφής όταν ζουν ελεύθεροι στη φύση. Τα αρσενικά του είδους αναζητούν τροφή σε ομάδες και επιτίθενται στα θηλυκά που βρίσκουν στον δρόμο τους κλέβοντας το φαγητό τους. Την κατάσταση αυτή επιβεβαιώνουν οι μελέτες που δείχνουν τα θηλυκά να διακρίνονται στα παιχνίδια προσανατολισμού και στα παζλ σε σύγκριση με τα αρσενικά, όπως δήλωσε η επικεφαλής της μελέτης Φρανσίν Ντόλινς του Πανεπιστημίου Μίσιγκαν-Ντίαρμπορν.

Σημειώνεται βέβαια ότι οι χιμπατζήδες που φιλοξενούνται στο Κέντρο Γλωσσικών Ερευνών της Τζόρτζια είναι εξοικειωμένοι με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τα παιχνίδια σε αντίθεση με αυτούς που βρίσκονται στη φύση.

Η Πάνζι ήταν ένας ξεχωριστός χιμπατζής που μπορούσε να χειρίζεται με χαρακτηριστική άνεση τους υπολογιστές, το τζόιστικ, καθώς τον πίνακα συμβόλων μέσω του οποίου -αντί πληκτρολογίου- επικοινωνούσε ηλεκτρονικά με τους επιστήμονες.

Επίσης, καταλάβαινε σε εντυπωσιακό βαθμό τους ανθρώπους όταν συνομιλούσαν μαζί της, ζωγράφιζε δικά της σύμβολα και έφτιαχνε μάσκες από χαρτί για να «φοβίσει», αστειευόμενη, τους εκπαιδευτές της.

Οι επιστήμονες του Κέντρου σε ανάρτησή τους για τον θάνατο της Πάνζι κάνουν λόγο για «τραγική απώλεια» όχι μόνο για την επιστήμη, αλλά και για τους ίδιους προσωπικά και δηλώνουν ότι θα τους λείψει και ότι θα τη θυμούνται πάντα με αγάπη.

Σημειώνεται ότι τον περασμένο Ιανουάριο η Πάνζι συμμετείχε σε μια ακόμα μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Nature Communications» και που έδειχνε ότι οι πίθηκοι χρησιμοποιούν μια πολύ πιο σύνθετη «νοηματική» γλώσσα με χειρονομίες από αυτό που πίστευαν μέχρι πρότινος οι επιστήμονες.


Πηγή: http://www.econews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.