Τετάρτη 19 Ιανουαρίου 2011

Υστεροσκόπηση: μια πολύτιμη βοήθεια για τη γυναίκα



Γράφει ο Δρ Δημήτριος Δούμπλης, Μαιευτήρας – Χειρουργός Γυναικολόγος, Επιμελητής στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας και συνεργάτης του Μαιευτηρίου Μητέρα


Μία νέα και πρωτοποριακή μέθοδος έρχεται να βελτιώσει ουσιαστικά την ποιότητα ζωής όλων των γυναικών. Είναι η ‘υστεροσκόπηση στο ιατρείο’ που αποτελεί μια πρωτοποριακή μέθοδο εξέτασης του εσωτερικού της μήτρας με μεγάλη ακρίβεια και αξιοπιστία.


Παρόλο που η υστεροσκόπηση σαν ιδέα προέκυψε πριν πολλά χρόνια, μόνο σχετικά πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις επιτρέπουν να γίνεται αυτή η μέθοδος χωρίς την ανάγκη χειρουργικής επέμβασης και νοσηλείας. Στην Ελλάδα μάλιστα, μόνο τους τελευταίους μήνες είναι πλέον δυνατό να εκτελεστεί από εξειδικευμένους γιατρούς μια λεπτομερέστατη ενδοσκοπική μελέτη της ενδομητρικής κοιλότητας στο περιβάλλον ενός εξωτερικού ιατρείου με απόλυτη ασφάλεια και χωρίς την ανάγκη αναισθησίας. Από την πλευρά της ασθενούς γίνεται με μεγάλη ευκολία διότι γίνεται χωρίς επώδυνες τομές και χωρίς να απαιτείται νοσηλεία.


Γενικά η υστεροσκόπηση χρησιμοποιείται για τη διάγνωση και θεραπεία διαφόρων γυναικολογικών προβλημάτων, όσο και στη διερεύνηση της υπογονιμότητας.


Η κύρια ένδειξη της υστεροσκόπησης είναι η ανώμαλη αιμορραγία της μήτρας, όπου απαιτείται εκτίμηση της παθολογίας της ενδομητρικής κοιλότητας και αποκλεισμός κακοήθειας. Μη φυσιολογική αιμόρροια μπορεί να είναι αποτέλεσμα ορμονικής ανισορροπίας, ή να οφείλεται σε ύπαρξη καλοήθων όγκων, όπως πολύποδες και ινομυώματα, ξένου σώματος (κυρίως σπιράλ), σε χορήγηση ορμονικής θεραπείας υποκατάστασης σε γυναίκες μετεμμηνοπαυσιακής ηλικίας, σε χορήγηση ταμοξιφαίνης ή σε παρουσία καρκίνου του ενδομητρίου.


Με την υστεροσκόπηση η διάγνωση όλων αυτών των καταστάσεων γίνεται με ευχέρεια και ακρίβεια υπό άμεση όραση, ενώ είναι δυνατή η λήψη βιοψίας, εάν υπάρχει ένδειξη. Η υψηλή ευαισθησία της μεθόδου την καθιέρωσε ως τον ‘χρυσό κανόνα’ στη διάγνωση των ενδομητρίων παθήσεων και τείνει να αντικαταστήσει την κλασική απόξεση του ενδομητρίου. 


Άλλες καταστάσεις που μπορεί να διερευνηθούν ή να θεραπευθούν με την υστεροσκόπηση είναι η υπερβολικά επώδυνη έμμηνος ρύση, η μη τακτική ή ασυνήθιστα ελαφριά έμμηνος ρύση, οι μορφολογικές ανωμαλίες της μήτρας όπως το διάφραγμα, οι καθ’ έξιν αποβολές και ο πυελικός πόνος.


Κατά τη διερεύνηση του υπογόνιμου ζεύγους με τη βοήθεια της υστεροσκόπησης μπορούμε να πάρουμε πληροφορίες για τη μορφολογία και το μέγεθος της ενδομητρικής κοιλότητας, καθώς επίσης και για την ποιότητα του ενδομητρίου, του χώρου δηλαδή εμφύτευσης του εμβρύου και φιλοξενίας του κυήματος.


Κατά τη διαγνωστική υστεροσκόπηση ιατρείου, η ασθενής τοποθετείται σε θέση λιθοτομίας (η συνήθης γυναικολογική θέση) και στη συνέχεια χωρίς την τοποθέτηση κολποδιαστολέων ή άλλων εργαλείων εισάγεται το υστεροσκόπιο διαμέσου του κόλπου και του τραχήλου στην ενδομήτρια κοιλότητα. Γίνεται διαδοχικά επισκόπηση του τραχηλικού αυλού, πανοραμική απεικόνιση της ενδομήτριας κοιλότητας, εντοπισμός των σαλπιγγικών στομίων και λεπτομερής εξέταση όλων των παθολογικών εστιών της ενδομήτριας κοιλότητας


Πρόκειται για μια πραγματικά εντυπωσιακή διαδικασία, καθώς η ασθενής είναι σε θέση να παρακολουθεί την εξέταση στην οθόνη και να ενημερώνεται από τον γιατρό για τα ευρήματα κατά τη διάρκειά της. Μετά το τέλος της εξέτασης η ασθενής αποχωρεί από το ιατρείο, όπως μετά από οποιαδήποτε συνήθη γυναικολογική εξέταση.


Η υστεροσκόπηση είναι μια εντυπωσιακή μέθοδος η οποία στα χέρια εξειδικευμένων γιατρών είναι ένα υπερπολύτιμο εργαλείο που μπορεί να επιλύσει δύσκολα προβλήματα της γυναίκας με ελάχιστη καταπόνησή της.




Πηγή: http://www.iatronet.gr
Διαβάστε περισσότερα...

Ελπίδες κατά της ηπατίτιδας C


Δύο φάρμακα που προσφέρουν πλήρη ίαση στα περισσότερα κρούσματα ηπατίτιδας C, αναμένεται να εγκριθούν στην αμερικανική αγορά, φέτος το καλοκαίρι.  
«Εισερχόμαστε σε μια νέα εποχή θεραπείας» σχολίασε ο Τζον Γουόρντ, αρμόδιος για τις έρευνες κατά της ηπατίτιδας C στα αμερικανικά Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC).

Οι σημερινές φαρμακευτικές αγωγές για την επικίνδυνη χρόνια λοίμωξη, βασίζονται σε «κοκτέιλ» δύο ουσιών αλλά αποτυγχάνουν να εκριζώσουν τον ιό περίπου στο 60% των ασθενών.

Οι τελευταίες δοκιμές δείχνουν ότι η προσθήκη ενός τρίτου φαρμάκου στο κοκτέιλ -είτε της τελαπιβίρης που ανέπτυξε η Vertex Pharmaceuticals, είτε της μποσεπρεβίρης της Merck- αυξάνει το ποσοστό επιτυχίας στο 65% με 75%.

Επιπλέον, η προσθήκη του τρίτου φαρμάκου, φαίνεται να μειώνει στο μισό τη διάρκεια της θεραπείας, από τον ένα χρόνο στους έξι μήνες.

Ο ιός της ηπατίτιδας C (HCV) προσβάλλει τα κύτταρα του συκωτιού και σε διάστημα μερικών δεκαετιών μπορεί να προκαλέσει κίρρωση του ήπατος και τελικά καρκίνο. Μεταδίδεται από μολυσμένο αίμα, και τα περισσότερα κρούσματα αποδίδονται σε ενδοφλέβια χρήση ναρκωτικών και σε μεταγγίσεις που πραγματοποιήθηκαν πριν αρχίσουν να ελέγχονται για τον ιό οι μονάδες αίματος.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η ασθένεια γίνεται αντιληπτή στη διάρκεια ιατρικών εξετάσεων ρουτίνας.

Διαβάστε περισσότερα...

Κρίση και κοινωνικός ανασχεδιασμός

Άρθρο-παρέμβαση του ΣΑΒΒΑ ΤΣΙΤΟΥΡΙΔΗ


Αφορμή γι' αυτήν την παρέμβαση μου έδωσαν δύο δυσάρεστα περιστατικά. Παραμονές Χριστουγέννων το Γηροκομείο της Αθήνας ειδοποίησε 45 ηλικιωμένους ότι δεν θα μπορούσαν να παραμείνουν στο ίδρυμα λόγω οικονομικών δυσκολιών. Την ίδια στιγμή κλείνει ο ξενώνας «Στοργή», που ανήκει στην «προβληματική» εκκλησιαστική ΜΚΟ «Αλληλεγγύη» και φιλοξενούσε παιδιά και γυναίκες, θύματα ενδοοικογενειακής βίας και κυκλωμάτων εμπορίας ανθρώπων.
Τα παραδείγματα αυτά δεν είναι τα μόνα. Την εποχή αυτή, σ' όλη την Ελλάδα, κοινωνικές δομές που λειτουργούν με ευθύνη του κεντρικού κράτους, της τοπικής αυτοδιοίκησης, της Εκκλησίας ή φιλανθρωπικών σωματείων και συλλόγων, παρουσιάζονται με σοβαρά προβλήματα. Τα προβλήματα αυξάνουν και εντείνονται είτε διότι περικόπτονται δημόσιες κοινωνικές παροχές είτε λόγω αδυναμίας συλλόγων και ιδρυμάτων να διαχειριστούν αποτελεσματικά και με διαφάνεια τους πόρους που προέρχονται από φιλανθρωπία ή από κληροδοτήματα. Και βεβαίως σε μια εποχή οικονομικής κρίσης οι πόροι από τη φιλανθρωπία προφανώς μειώνονται.
Την ίδια στιγμή, η κρίση κάνει ακόμη πιο έντονα τα προβλήματα μεγάλου αριθμού ευάλωτων ατόμων που ζουν στη φτώχεια, στο γήρας, στον κοινωνικό αποκλεισμό ή είναι θύματα της κάθε λογής ιδιαιτερότητας, αδικίας ή βίας. Πέρα όμως από τα παραπάνω, η ίδια η εξέλιξη των οικογενειακών σχέσεων και των κοινωνικών συνθηκών επιτείνει φαινόμενα προσωπικών και κοινωνικών αδιεξόδων.
Στη χώρα μας, παρά το μειούμενο ποσοστό των κοινωνικών δαπανών, οι δαπάνες αυτές βρίσκονται στον ευρωπαϊκό-ενωσιακό μέσο όρο, κινούμενες γύρω στο 22% του ΑΕΠ. Το πρόβλημα αυτών των δαπανών ήταν και παραμένει η ανταποδοτικότητά τους, που βρίσκεται πολύ χαμηλά σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Το επιπλέον ζήτημα που προκύπτει τώρα είναι πως το κεντρικό κράτος περνά στην τοπική αυτοδιοίκηση σημαντικές πολιτικές με κοινωνική πτυχή, χωρίς τους αναγκαίους πόρους.
Την ίδια στιγμή η νέα οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα, πέρα από τη μείωση της κοινωνικής και φιλανθρωπικής παρέμβασης της Εκκλησίας, ιδρυμάτων και συλλόγων, φέρνει στο προσκήνιο ζητήματα κακοδιαχείρισης και εκμετάλλευσης κοινωνικών και φιλανθρωπικών χορηγιών και πόρων. Αλλά και ένα πρόσθετο ζήτημα. Αυτό της υπερπροβολής φιλανθρωπικών και άλλων παρεμβάσεων κοινωνικού χαρακτήρα από συλλόγους ή από οικονομικά και επιχειρηματικά κέντρα, κατά τρόπο που δημιουργεί πολλά ερωτήματα ως προς την ανιδιοτέλεια αλλά και ως προς την ενδεχόμενη «υπεραντιστάθμιση» τέτοιων δράσεων
από άλλες δραστηριότητες αυτών των κέντρων.
Με εντεινόμενα αυτά τα φαινόμενα και με δυσμενείς προοπτικές σε ό,τι αφορά τον αριθμό και την ένταση φαινομένων φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού, ο ρόλος του κράτους για ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης, για πρόνοια και διευθέτηση των κοινωνικών αδικιών, γίνεται ακόμη πιο επιτακτικός.
Είναι προφανές ότι η οικονομική κατάσταση της χώρας δεν θα επέτρεπε σήμερα αύξηση των κοινωνικών δαπανών. Στόχος συνεπώς πρέπει να είναι η διαφάνεια, ο εξορθολογισμός τους και η αύξηση της ανταποδοτικότητάς τους. Και βεβαίως «λύση» στο πρόβλημα δεν μπορεί να είναι η «εκχώρηση» του ρόλου του κοινωνικού αρωγού στην τοπική αυτοδιοίκηση -χωρίς πρόβλεψη πόρων- ή σε οργανώσεις και σωματεία. Τέτοια νομικά πρόσωπα ενίοτε λειτουργούν με φλόγα και αυταπάρνηση, αλλά υπάρχουν περιπτώσεις όπου η αδιαφάνεια και η απουσία μηχανισμών ελέγχου και αυτοελέγχου οδηγούν σε οικονομικές καταχρήσεις και σκάνδαλα.
Στους δύσκολους οικονομικά και κοινωνικά καιρούς που έρχονται, το «κακό», δυσκίνητο και σπάταλο κράτος δεν μπορεί να είναι άλλοθι για περιορισμό στον ευαίσθητο αυτό τομέα. Θα πρέπει λοιπόν να ξαναδούμε ουσιαστικά και πρακτικά την ανάγκη για κοινωνική προστασία.
Θα πρέπει να θεωρήσουμε και πάλι την προστασία αυτή παράγοντα εξάλειψης αδικιών, αντιμετώπισης δυσκολιών και αναπλήρωσης και αναδιανομής εισοδήματος. Και να τη θεωρήσουμε ακόμη παράγοντα ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης. Οι κοινωνικές δαπάνες ιδιαίτερα σε εποχή κρίσης δεν είναι «πολυτέλεια». Είναι ουσιαστική προϋπόθεση και βασικός παράγοντας για την αντιμετώπιση της κρίσης και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Οι δυσκολίες και οι μη επαρκείς πόροι πρέπει να
οδηγήσουν αμέσως σ' έναν κοινωνικό ανασχεδιασμό, με επανεξέταση όλων των κοινωνικών πόρων και με αύξηση της ανταποδοτικότητάς τους. Συγχρόνως όμως καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για αλλαγή των λειτουργικών και επιχειρησιακών δομών κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης.
Η δημιουργία ενός ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ με τη συμμετοχή του κράτους, της τοπικής αυτοδιοίκησης, της Εκκλησίας και του ιδιωτικού τομέα (ιδιώτες, σωματεία,
ιδρύματα) θα μπορούσε να συνενώσει προσπάθειες, να εξορθολογίσει πόρους, να ενισχύσει τη διαφάνεια στη διαχείρισή τους και να αυξήσει την ανταποδοτικότητά τους.
Σε ένα τέτοιο δίκτυο η οργάνωση του εθελοντισμού και η κοινωνική εργασία θα μπορούσαν να έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα.
Αν δεν προχωρήσουμε τώρα γρήγορα και αποτελεσματικά, θα ενισχύεται το αίσθημα της κοινωνικής αδικίας και ο κοινωνικός αποκλεισμός ευπαθών ατόμων και ομάδων. Και μαζί με τον πόνο θα μεγαλώνει και η οργή. Με ό,τι σημαίνει αυτό για την πορεία μιας Πολιτείας και μιας κοινωνίας. 


Διαβάστε περισσότερα...

«Ενισχυμένο» το ΣΕΠΕ – Θεσμοθετείται η κάρτα εργασίας


Ενισχυμένος θα είναι ο ρόλος και οι αρμοδιότητες του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, σύμφωνα με την εισήγηση του αναπληρωτή υπουργού εργασίας, Γιώργου Κουτρουμάνη, ο οποίος παρουσίασε στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο το σχετικό νομοσχέδιο. Παράλληλα θεσμοθετείται η κάρτα εργασίας στην οποία θα απεικονίζεται ηλεκτρονικά η ώρα προσέλευσης και αποχώρησης του εργαζόμενου, καθώς και το ωράριο εργασίας.

Ο αριθμός της κάρτας είναι ταυτόσημος με εκείνον του ΑΜΚΑ και παρέχεται η δυνατότητα της ταυτόχρονης παρακολούθησης από το κεντρικό σύστημα που συνδέει το ΙΚΑ, το Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας και τον ΟΑΕΔ. Εν τω μεταξύ, απαραίτητη προϋπόθεση για την έκπτωση 25% στις ασφαλιστικές εισφορές (πέραν από τη συνέπεια στον χρόνο πληρωμής) θα είναι η διασύνδεση της επιχείρησης με την ηλεκτρονική κάρτα εργασίας. Με τον τρόπο αυτό, συνδέεται άμεσα η έκπτωση από τις ασφαλιστικές εισφορές για τις συνεπείς επιχειρήσεις με την συμμετοχή στο πρόγραμμα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της εργασίας.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας "η ένταξη της επιχείρησης στο σύστημα ηλεκτρονικής καταγραφής από κοινού με την έγκαιρη καταβολή των ασφαλιστικών τους εισφορών θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση σταδιακά από τον Ιούλιο του 2011 μέχρι το 2013 των ασφαλιστικών εισφορών κατά 25% (εργοδότες και εργαζόμενοι)".

Αναφορικά με το ΣΕΠΕ, θεσμοθετείται υποχρέωση του να επιβάλλει κυρώσεις και για την ανασφάλιστη εργασία, αλλά και ο ρόλος του για την υπογραφή των επιχειρησιακών ή και κλαδικών συμβάσεων ο οποίος θα είναι συμβουλευτικός. Μετά την υπογραφή των συμφωνιών το ΣΕΠΕ θα είναι υπεύθυνο για τον έλεγχο και την τήρησή τους.

Επιπλέον, διασφαλίζεται η διοικητική, οργανωτική και οικονομική αυτοτέλεια απλουστεύονται οι διαδικασίες και ενισχύεται η αποκέντρωση των λειτουργιών με την ενίσχυση των περιφερειακών μονάδων. Για ένα μεγάλο μέρος των υποθέσεων θα επιλαμβάνεται η περιφερειακή Διεύθυνση και τοπικά τμήματα, ενώ προβλέπεται η περιφερειακή διάρθρωση των υπηρεσιών που αντιστοιχούν σε μεγάλο βαθμό στις καλλικρατικές περιφέρειες, η σύσταση δύο θέσεων γενικών επιθεωρητών και η σύσταση ειδικού τμήματος επιχειρησιακού σχεδιασμού και άμεσης επέμβασης.

Μειώνονται οι Διευθύνσεις και δημιουργείται μια διεύθυνση αντί για δύο, ανά περιφέρεια, ενώ προβλέπεται η σύσταση τμήματος επίλυσης εργατικών διαφορών.

Επιπλέον με το νέο σχέδιο νόμου η παλιά επιχειρησιακή γραμμή καταγγελιών εξελίσσεται σε κέντρο που θα υποδέχεται και θα αξιολογεί καταγγελίες σε 24ωρη βάση ενώ θα παρέχει ενημέρωση σε εργαζόμενους και εργοδότες για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις, τα μέτρα ασφαλείας για την αποτροπή ατυχημάτων, τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους εργασίας.

Σύμφωνα με το υπουργείο, οι αρμοδιότητες του ΣΕΠΕ διευρύνονται έτσι ώστε να επιλύονται εξωδικαστικά οι εργατικές και συλλογικές διαφορές. Το ΣΕΠΕ θα μπορεί να επιβάλει κυρώσεις σε όσους αθετούν τα συμφωνηθέντα που καταγράφονται στο πόρισμα μετά από κάθε διαδικασία επίλυσης.

Εισηγούμενος στο σχέδιο νόμου στο Υπουργικό Συμβούλιο ο αναπληρωτής υπουργός Γιώργος Κουτρουμάνης, αναφέρθηκε στην ανάγκη για την αναμόρφωση του ΣΕΠΕ, επισημαίνοντας ότι η μεγάλη απορρύθμιση που παρατηρείται στην αγορά εργασίας σε μεγάλο βαθμό οφείλεται και στους ελλιπείς ελέγχους και τις αδυναμίες του ΣΕΠΕ.

Διαβάστε περισσότερα...

Σώμα ειδικών για συντάξεις - εξπρές

Πώς θα εφαρμοστεί το νέο μέτρο

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Ηλίας Π. Γεωργάκης



Συντάξεις- εξπρές μέσα σε έναν μήνα με τη μεσολάβηση ενός νέου θεσμού, του Σώματος Πιστοποιημένων Εισηγητών (ΣΠΕ), θα απονέμονται σύντομα στους ασφαλισμένους όλων των ασφαλιστικών ταμείων.

«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν τις σχετικές ρυθμίσεις που θα περιληφθούν στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο για τη λειτουργία του ΣΠΕ και αφορούν στο νέο σύστημα της υποχρεωτικής προσωρινής σύνταξης. Στο σχέδιο νόμου περιγράφονται η διαδικασία εφαρμογής του νέου μέτρου, η λειτουργία του ΣΠΕ, τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να καταθέσουν οι ενδιαφερόμενοι, το συνταξιοδοτικό αίτημα για τη διαδοχική ασφάλιση, καθώς και οι εξαιρέσεις απο το μέτρο.

Εκτιμάται ότι η σχετική ρύθμισηη οποία αποτελεί πρόταση της ΠΟΣΕΙΚΑ- θα αρχίζει να εφαρμόζεται απο την άνοιξη. Στόχος είναι να απονέμεται προσωρινή σύνταξη- εξπρές σε ένα ποσό που θα πλησιάζει το πραγματικό ακόμα και στο 90%-95% ενώ με την έκδοση της οριστικής απόφασης θα γίνεται η εκκαθάριση.

Ειδικότερα με τα προωθούμενα άρθρα:

Σε όλα τα ασφαλιστικά ταμεία θα εκδίδεται πρώτη συνταξιοδοτική πράξη μέχρι την τελική πράξη έκδοσης για την απονομή της σύνταξης. Θα εκδίδεται εντός 20 ημερών από την κατάθεση της σχετικής αίτησης και η αρχική σύνταξη θα χορηγείται εντός 30 ημερών από την έκδοση της πρώτης συνταξιοδοτικής πράξης.

Το ποσό της σύνταξης που θα καταβάλλεται στον ασφαλισμένο με την πρώτη συνταξιοδοτική πράξη θα συμψηφίζεται με το ποσό της σύνταξης που θα προκύψει μετά την έκδοση της οριστικής πράξης απονομής σύνταξης.

Οταν ύστερα από τον έλεγχο των δικαιολογητικών για την έκδοση της οριστικής πράξης απονομής της σύνταξης διαπιστωθεί ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης ή ότι τα στοιχεία που αναφέρονται στην υπεύθυνη δήλωση του ασφαλισμένου δεν είναι ακριβή, θα αναζητηθούν τα ποσά των συντάξεων που εισπράχθηκαν ως αχρεωστήτως καταβληθέντα. Αν δεν προκύπτει υπαιτιότητα του ασφαλισμένου, η επιστροφή των ποσών θα γίνεται άτοκα.

Οι ασφαλισμένοι θα καταθέτουν την αίτηση συνταξιοδότησής τους στο Σώμα Πιστοποιημένων Εισηγητών (ΣΠΕ) το οποίο συστήνεται γι΄ αυτό τον σκοπό και θα βρίσκεται στο τμήμα απονομής σύνταξης κάθε ασφαλιστικού φορέα. Το ΣΠΕ θα αποτελείται από υπαλλήλους πανεπιστημιακής εκπαίδευσης οι οποίοι θα έχουν προϋπηρεσία σε αντίστοιχη θέση απονομής συντάξεων. Εργο του θα είναι μεταξύ άλλων ο έλεγχος εγκυρότητας των παραστατικών που συνοδεύουν την αίτηση και η σύσταση του συνταξιοδοτικού φακέλου του ασφαλισμένου. Εξάλλου προβλέπεται ότι η εμπρόθεσμη έκδοση της συνταξιοδοτικής πράξης αποτελεί υποχρέωση των πιστοποιημένων εισηγητών, καθώς απόκλιση από τις καθοριζόμενες προθεσμίες θα συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα.

Περιμένουν έως και 14 μήνες

Σύμφωνα με τα ισχύοντα σήμερα, ο υποψήφιος συνταξιούχος περιμένει κατά κανόνα από 6 έως 14 μήνες για να πάρει τη σύνταξη εφόσον είναι ασφαλισμένος σε ένα Ταμείο και από 8 μήνες μέχρι και δυόμισι χρόνια εφόσον είναι ασφαλισμένος σε δύο ή περισσότερα Ταμεία. Εξάλλου, μια άλλη αρνητική συνέπεια των καθυστερήσεων είναι η οικονομική επιβάρυνση που υφίσταται ο εργαζόμενος όταν απευθύνεται σε ιδιωτικά γραφεία για ενημέρωση ή και ανάθεση της υπόθεσης έκδοσης της συνταξιοδοτικής απόφασης. Το κόστος αυτών των υπηρεσιών για τον πολίτη είναι από 50 μέχρι 250 ευρώ για απλή ερώτηση και από 500 μέχρι και 3.000 ευρώ, δηλαδή από μία έως δύο συντάξεις, για ανάθεση της υπόθεσης έκδοσης της συνταξιοδοτικής απόφασης. 

Και γραφεία εξυπηρέτησης πολιτών

Οπως δήλωσε χτες ο αναπληρωτής υπουργός Εργασίας Γιώργος Κουτρουμάνης κατά την επίσκεψή του στα γραφεία της διοίκησης της ΓΣΕΒΕΕ, το μέτρο της προσωρινής σύνταξης εντάσσεται στη γενικότερη προσπάθεια του υπουργείου Εργασίας να αναβαθμιστεί προς όφελος όλων των ασφαλισμένων το επίπεδο πληροφόρησης και εξυπηρέτησης. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η σχεδιαζόμενη ίδρυση γραφείων εξυπηρέτησης πολιτών τόσο σε κεντρικό επίπεδο όσο και μέσα στα Ταμεία. 

ΣΤΟΧΟΣ ΕΙΝΑΙ
να απονέμεται σε έναν μήνα προσωρινή σύνταξη, που θα πλησιάζει το ύψος της οριστικής κατά 90%-95%


Το προσχέδιο νόμου για χορήγηση υποχρεωτικής προσωρινής σύνταξης






1 Στους ασφαλισμένους σε Φορείς Κύριας Ασφάλισης αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, οι οποίοι υποβάλλουν αίτηση για τη χορήγηση σύνταξης λόγω γήρατος ή θανάτου, απονέμεται σύνταξη, ύστερα από έκδοση πρώτης συνταξιοδοτικής πράξης και μέχρι την οριστική/ τελική πράξη έκδοσης για την απονομή της σύνταξης. 

2 Η πρώτη συνταξιοδοτική πράξη εκδίδεται εντός προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από την κατάθεση της σχετικής αίτησης και η αρχική σύνταξη χορηγείται εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την έκδοση της πρώτης συνταξιοδοτικής πράξης. Η έναρξη των ανωτέρω προθεσμιών συμπίπτει με την επομένη της ημέρας κατά την οποία συμπληρώνεται η τελευταία έλλειψη δικαιολογητικών.



3 Για την έκδοση της πρώτης συνταξιοδοτικής πράξης συνυποβάλλονται με την αίτηση στο αρμόδιο όργανο που συνίσταται για τον σκοπό αυτό η Υπεύθυνη Δήλωση του άρθρου 8 του Νόμου 1599/1986 σχετικά με τον χρόνο ασφάλισης στα οικεία ασφαλιστικά ταμεία, για την απόδειξη του οποίου βαρύνεται κατ΄ αρχάς ο αιτών καθώς και τα αιτούμενα κατά περίπτωση δικαιολογητικά. Καθοριστικά στοιχεία που λαμβάνονται υπ΄ όψιν για την έκδοση της πρώτης συνταξιοδοτικής πράξης είναι, αφενός, ο δηλούμενος χρόνος ασφάλισης από τον ασφαλισμένο στην ανωτέρω Υπεύθυνη Δήλωση, ο οποίος είναι απολύτως δεσμευτικός για το εκδόν την πράξη όργανο και, αφετέρου, οι αποδοχές που προκύπτουν από τα προσκομιζόμενα ασφαλιστικά στοιχεία. 

4 Το ποσό της σύνταξης που καταβάλλεται στον ασφαλισμένο με την πρώτη συνταξιοδοτική πράξη θα συμψηφίζεται σε κάθε περίπτωση με το ποσό της σύνταξης που θα προκύψει μετά την έκδοση της οριστικής πράξης απονομής της σύνταξης.



Οταν μετά τον έλεγχο των δικαιολογητικών για την έκδοση της οριστικής πράξης απονομής της σύνταξης διαπιστωθεί ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης ή ότι τα στοιχεία που αναφέρονται στην Υπεύθυνη Δήλωση του ασφαλισμένου δεν είναι ακριβή, θα αναζητηθούν τα ποσά συντάξεων που εισπράχθηκαν ως αχρεωστήτως καταβληθέντα. Αν δεν προκύπτει υπαιτιότητα του ασφαλισμένου, η επιστροφή των ποσών θα γίνεται άτοκα. 

Η απόφαση του εκδόντος την πρώτη συνταξιοδοτική πράξη οργάνου δεν υπόκειται σε ένσταση ενώπιον της Τοπικής Διοικητικής Επιτροπής, διότι βασίζεται στα στοιχεία της Υπεύθυνης Δήλωσης του ασφαλισμένου. 

Σώμα Πιστοποιημένων Εισηγητών (ΣΠΕ)






Στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης αρμοδιότητας υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης συνίσταται Σώμα Πιστοποιημένων Εισηγητών (ΣΠΕ). 

Το Σώμα Πιστοποιημένων Εισηγητών (ΣΠΕ) αποτελείται από υπαλλήλους πανεπιστημιακής εκπαίδευσης των φορέων κοινωνικής ασφάλισης με βαθμό... Οι υπάλληλοι αυτοί, με προϋπηρεσία σε αντίστοιχη θέση απονομής συντάξεων, παρακολουθούν προγράμματα εκπαίδευσης, επαναλαμβανόμενα ανά τακτά χρονικά διαστήματα, και πιστοποιούνται ως κατάλληλοι για τη θέση του εισηγητή έκδοσης της σύνταξης. Στο τέλος της, εξετάζονται στα αντικείμενα στα οποία εξειδικεύθηκαν και, σε περίπτωση επιτυχίας, προσλαμβάνονται στο Σώμα ως Πιστοποιημένοι Εισηγητές. Κατά την περίοδο αυτή, διατηρούν την οργανική τους θέση. 

Οι ασφαλισμένοι των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης καταθέτουν την αίτηση συνταξιοδότησής τους στο Σώμα Πιστοποιημένων Εισηγητών (ΣΠΕ), κλιμάκιο του οποίου βρίσκεται στο τμήμα απονομής συντάξεως κάθε ασφαλιστικού φορέα. 

Έργο του ΣΠΕ είναι: Η παραλαβή αιτήσεων συνταξιοδότησης, ο έλεγχος εγκυρότητας των παραστατικών που συνοδεύουν την αίτηση και η σύσταση του συνταξιοδοτικού φακέλου του ασφαλισμένου. 

Η αναζήτηση των κατά την κρίση του αναγκαίων κατά περίπτωση δικαιολογητικών είτε από τον αιτούντα είτε από τον αρμόδιο ασφαλιστικό φορέα. Ο έλεγχος των δικαιολογητικών και της υπεύθυνης δήλωσης για την απονομή της σύνταξης. 

Η έκδοση της συνταξιοδοτικής πράξης της παραγράφου 1 του άρθρου... του παρόντος νόμου για τη χορήγηση της αρχικής σύνταξης. 

Η διαβίβαση στους εκάστοτε αρμόδιους ασφαλιστικούς φορείς των αιτήσεων συνταξιοδότησης καθώς και της πρώτης συνταξιοδοτικής πράξης. 

Οι Πιστοποιημένοι Εισηγητές δύνανται, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών από την κατάθεση της αίτησης, να ζητούν κατά την εκτέλεση του έργου τους είτε από τον αιτούντα είτε από τον αρμόδιο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, εκτός από τα προβλεπόμενα, και κάθε άλλο στοιχείο που είναι κατά την κρίση τους απαραίτητο για τη διακρίβωση του χρόνου ασφάλισης και των προϋποθέσεων θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος, τάσσοντας σε αυτούς προθεσμία παρατεινόμενη της εικοσαήμερες προθεσμίας της παραγράφου 2 του άρθρου..... κατά το χρονικό διάστημα. Ελέγχουν οπωσδήποτε εάν πληρούνται αυτές και έχουν την ευθύνη του υπολογισμού της σύνταξης με βάση τα προσκομιζόμενα αποδεικτικά στοιχεία και την υπεύθυνη δήλωση του αιτούντος. Εάν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις, αποστέλλεται στον ασφαλισμένο η σχετική ενημερωτική επιστολή. Η εμπρόθεσμη έκδοση της συνταξιοδοτικής πράξης αποτελεί επίσης υποχρέωση των Πιστοποιημένων Εισηγητών, καθώς απόκλιση από την προθεσμία αυτή συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα. 

Με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης καθορίζονται οι αρμοδιότητες των Πιστοποιημένων Εισηγητών, τα απαραίτητα προσόντα που πρέπει να διαθέτουν, οι λεπτομέρειες σχετικά με την επιμόρφωση και την πιστοποίησή τους, τα κίνητρα συμμετοχής στο Σώ μα και αποδοτικότητας, τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίζονται για την έκδοση της συνταξιοδοτικής πράξης καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια αναγκαία για την εφαρμογή του άρθρου αυτού. 

Σε περίπτωση που ο ασφαλισμένος καταθέσει απόφαση ανακεφαλαίωσης, ο εισηγητής υποχρεούται να εκδώσει την πράξη συνταξιοδότησης εντός 30 ημερών από την υποβολή της αίτησης. 

8 Σε περίπτωση διαδοχικής ασφάλισης ο εισηγητής σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία διαβιβάζει τον φάκελο στον απονέμοντα ασφαλιστικό φορέα, ο οποίος υποχρεώνεται εντός της ίδιας τρέχουσας προθεσμίας να εκδώσει τη συνταξιοδοτική πράξη. 

Με την έκδοση της συνταξιοδοτικής πράξης ο φάκελος του ασφαλισμένου διαβιβάζεται στην υπηρεσία... η οποία ελέγχει λεπτομερώς, το ασφαλιστικό ιστορικό του αιτούντος και επανυπολογίζει το ποσό της σύνταξης. 

10 Με την απόφαση της υπηρεσίας... γίνεται συμψηφισμός των μέχρι τότε καταβληθέντων ποσών με απόδοση του πλεονάσματος στον συνταξιούχο ή καταλογισμό του ελλείμματος. 

11 Στους υπαλλήλους που ελέγχουν και εκκαθαρίζουν τον συνταξιοδοτικό φάκελο του ασφαλισμένου με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης παρέχεται κίνητρο αποδοτικότητας. 

12 Οι ασφαλισμένους που καταθέτουν ψευδή, παραποιημένα ή πλαστά δικαιολογητικά και υπεύθυνες δηλώσεις υπέχουν ποινική ευθύνη και καταλογίζονται έντοκα τυχόν ποσά που έχουν εισπράξει. 

13 Σε κάθε περίπτωση μέσα σε δύο μήνες από την υποβολή της αίτησης πρέπει να εκδοθεί αιτιολογημένη πράξη απόρριψης της αίτησης ή πράξη συνταξιοδότησης. 

Σύνταξη λόγω θανάτου

Σε περίπτωση υποβολής αίτησης σύνταξης λόγω θανάτου εργαζομένου, ακολουθείται η διαδικασία του προηγούμενου άρθρου με την υποχρέωση κατάθεσης επιπλέον δικαιολογητικών: α) ληξιαρχική πράξη θανάτου, β) πιστοποιητικό περί μη λύσεως γάμου, γ) πιστοποιητικό περί μη άσκησης αγωγής διαζυγίου, δ) πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης κ.λπ.
 

Σε περίπτωση υποβολής αίτησης σύνταξης λόγω θανάτου συνταξιούχουυποβάλλονται μόνο τα εξής δικαιολογητικά: α) ληξιαρχική πράξη θανάτου, β) πιστοποιητικό περί μη λύσεως γάμου, γ) πιστοποιητικό περί μη άσκησης αγωγής διαζυγίου, δ) πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης κ.λπ., με βάση τα οποία γίνεται ο επιμερισμός και η απονομή της σύνταξης στους κληρονόμους. 

Αναγκαία δικαιολογητικά


Όσοι ασφαλισμένοι υποβάλλουν σχετική αίτηση για την έκδοση της πρώτης συνταξιοδοτικής πράξης θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρώνουν και υπογράφουν την Υπεύθυνη Δήλωση του άρθρου 8 του Νόμου 1599/1986 και να προσκομίζουν υποχρεωτικά και σε κάθε περίπτωση τα κάτωθι δικαιολογητικά: 

Για τη σύνταξη λόγω γήρατος:


Επικυρωμένο αντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου (για αλλοδαπούς) 

Αδεια παραμονής (για αλλοδαπούς) Τα ασφαλιστικά στοιχεία Αντίγραφο 1ης σελίδας τραπεζικού βιβλιαρίου Εκκαθαριστικό σημείωμα της Εφορίας Για το προσωπικό της Ολυμπιακής Αεροπορίας, διαπιστωτική πράξη Επαγγελματική άδεια οδήγησης Κάθε αποδεικτικό της πληρεξουσιότητας στοιχείο, στις περιπτώσεις που η υπεύθυνη δήλωση συμπληρώνεται και υπογράφεται από πληρεξούσιο. 


Για τη σύνταξη λόγω θανάτου:



Επικυρωμένο αντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου (για αλλοδαπούς) 

Αδεια παραμονής (για αλλοδαπούς) Τα ασφαλιστικά στοιχεία Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του θανόντος ή Πιστοποιητικό Πρωτοδικείου από το οποίο προκύπτει ότι δεν είχε λυθεί ο γάμος με αμετάκλητη δικαστική απόφαση μέχρι την ημερομηνία θανάτου Ληξιαρχική πράξη θανάτου Ληξιαρχική πράξη γάμου ή πιστοποιητικό γάμου από Μητρόπολη Ληξιαρχική πράξη γέννησης (για ανήλικα τέκνα που δεν έχουν αστυνομική ταυτότητα) 

Πιστοποιητικό σπουδών για ενήλικα τέκνα που σπουδάζουν σε ΙΕΚ, ανώτερη ή ανώτατη σχολή στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό Αντίγραφο της πρώτης σελίδας του ασφαλιστικού βιβλιαρίου Εκκαθαριστικό σημείωμα της Εφορίας Κάθε αποδεικτικό της πληρεξουσιότητας στοιχείο, στις περιπτώσεις που η υπεύθυνη δήλωση συμπληρώνεται και υπογράφεται από πληρεξούσιο. Το εκδόν την πρώτη συνταξιοδοτική πράξη όργανο είναι δυνατόν να ζητάει κατά περίπτωση περισσότερα και ποτέ λιγότερα των ως άνω δικαιολογητικά. 

Εξαιρούμενες περιπτώσεις


Η διάταξη για την έκδοση της πρώτης συνταξιοδοτικής πράξης δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις: 

1 Όταν οι ασφαλισμένοι δεν πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης. 

2 Όταν για τη συνταξιοδότηση των ασφαλισμένων πρέπει να εφαρμοστούν οι Κοινοτικοί Κανονισμοί 1408/71 και 574/72 και οι Κανονισμοί των Διμερών Συμβάσεων 



3 Όταν οι ασφαλισμένοι δεν έχουν καταθέσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά


4 Όταν ζητείται σύνταξη λόγω θανάτου ασφαλισμένου/-ης από τους γονείς του, δεδομένου ότι στην περίπτωση αυτή πρέπει να διαπιστωθεί προηγουμένως από το εκδόν τη συνταξιοδοτική πράξη όργανο το στοιχείο της κύριας συντήρησής τους από τον/την θανόντα/-ούσα. 

5 Όταν λαμβάνεται ταυτόχρονα και άλλη σύνταξη. 

6 Όταν δεν έχει διακοπεί η εργασία κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης. 

7 Όταν έχει χορηγηθεί προκαταβολή σύνταξης. 



8 Σε αναπηρικές συντάξεις. 

9 Όταν είναι απαραίτητη η προηγούμενη αναγνώριση χρόνων ασφάλισης για συμπλήρωση συνταξιοδοτικών προϋποθέσεων. 

10 Όταν προφανώς δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις για την απονομή σύνταξης. 

Με υπουργική απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης θα καθοριστούν τυχόν περισσότερες κατηγορίες ασφαλισμένων που δεν υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παραγράφου 1 του άρθρου... 

Διάρκεια της πρώτης συνταξιοδοτικής πράξης


Η απονομή της σύνταξης σύμφωνα με το περιεχόμενο και τους όρους της πρώτης συνταξιοδοτικής πράξης διαρκεί μέχρι την έκδοση της οριστικής πράξης απονομής της σύνταξης από τον αρμόδιο ασφαλιστικό φορέα. 

Σε περίπτωση που οι ασφαλισμένοι δεν προσκομίσουν εντός χρονικού διαστήματος τριών μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για την απονομή της σύνταξης τα απαραίτητα για την έκδοση της οριστικής πράξης απονομής της σύνταξης δικαιολογητικά, τότε διακόπτεται η σύνταξη, η οποία απονέμεται βάσει της πρώτης συνταξιοδοτικής πράξης. 

Διαδοχική ασφάλιση


Όταν το συνταξιοδοτικό αίτημα κρίνεται με τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης, το Σώμα Πιστοποιημένων Εισηγητών εκδίδει την πρώτη συνταξιοδοτική πράξη σε αυτούς που ασφαλίστηκαν διαδοχικά σε περισσότερους από έναν ασφαλιστικούς οργανισμούς, εφόσον διαπιστώσει ότι από τον συνολικό χρόνο ασφάλισης που αναφέρεται στην Υπεύθυνη Δήλωση του αιτούντος συντρέχουν οι ελάχιστες χρονικές προϋποθέσεις για συνταξιοδότηση, σύμφωνα με τη νομοθεσία του. 

Στις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης, τα ποσά σύνταξης που καταβλήθηκαν από το εκδόν πρώτη συνταξιοδοτική πράξη όργανο δεν αναζητούνται από τον ασφαλισμένο αλλά συμψηφίζονται με τα ποσά σύνταξης που οφείλει να καταβάλλει ο απονέμων οργανισμός μετά την έκδοση της οριστικής πράξης απονομής της σύνταξης. 





Πηγή: Εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ"
Διαβάστε περισσότερα...