Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου 2015

Τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς από όλη την Ελλάδα

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Είπα να μαζέψω σε ένα θέμα τα πιο γνωστά κάλαντα της Πρωτοχρονιάς από όλες τις μεριές της Ελλάδας. Σε όσα κατάφερα και βρήκα και το κείμενο τους το έβαλα. Καλή ανάγνωση / ακρόαση να έχετε.


-------------------------

Τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς (Πανελλαδικά)



Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά ψηλή μου δενδρολιβανιά.
Κι αρχή-κι αρχή καλός μας χρόνος
εκκλησιά-εκκλησιά με τ’ άγιο θρόνος.

Αρχή που βγήκε ο Χριστός άγιος και πνευματικός
στη γη-στη γη να περπατήσει
και να μας-και να μας καλοκαρδίσει.

Άγιος Βασίλης έρχεται -άρχοντες το κατέχετε-
από-από την Καισαρεία
σύ ‘σ’ αρχό- συ ‘σ’ αρχόντισσα κυρία.

Βαστά εικόνα και χαρτί ζαχαροκάρνο, ζυμωτή
χαρτί και καλαμάρι
δες και με-δες και με το παλικάρι.

Το καλαμάρι έγραφε, τη μοίρα του την έλεγε
και το χαρτί-και το χαρτί ομίλει
Άγιε μου-άγιε μου καλέ Βασίλη.

Και νέον έτος αριθμεί
την του Χριστού περιτομή
και η μνήμη του Αγίου
Ιεράρχου Βασιλείου.

Του χρόνου μας αρχή καλή
και ο Χριστός μας προσκαλεί
την κακία ν’ αρνηθούμε
μ’ αρετές να στολιστούμε.

Να ζούμε βίον τέλειον
κατά το ευαγγέλιον
με αγάπη με ειρήνη
και με τη δικαιοσύνη.

Χρόνια πολλά και ευτυχή
με καθαρά κι αγνή ψυχή
με χαρά και με υγεία
και με θεία ευλογία.

-------------------------

Τήνος



Εις αυτό το νέο έτος Βασιλείου εορτή ήρθα να σας χαιρετήσω
με την πρέπουσα ευχή.

Πρώτον αρχινώ και λέγω και θερμώς παρακαλώ να διέλθητε μ’ υγεία μ’ όλο σας τ’ αρχοντικό.

Και για τους ξενιτεμένους
έχω να ειπώ πολλά όπου είναι και βρίσκονται να’ χουν την καλή χρονιά.

Κι άλλα έτερα σας πρέπουν να ειπώ δεν ημπορώ σας αφήνω «καληνύχτα» και του χρό- νου με καλό.

-------------------------

Ικαρία



Άγιος Βασίλης έρχεται ΄πο πίσω απ΄το καμάρι,
βαστά μυζήθρες και τυριά κρατά κι ένα αγκινάρι.

Βαλτέ μας κρασί να πιούμε και του χρόνου να σας πούμε

Σ΄ αυτό το σπίτι που ΄ρθαμε τα ράφια εν΄ ασημένια,
του χρόνου σαν και σήμερα να ΄νε μαλαματένια

Φέρτε μας κρασί να πιούμε και του χρόνου να σας πούμε

Σένα σου πρέπει αφέντη μου καρέκλα καρυδένια,
για να ακουμπά η μέση σου η μαργαριταρένια.

Βαλτέ μας κρασί να πιούμε και του χρόνου να σας πούμε

Πολλά είπαμε τ΄ αφέντη μας ας πούμε της κυρας μας,
Κέρα ψήλη, κέρα λιγνή, κέρα μαυροματούσα.

Βαλτέ μας κρασί να πιούμε και του χρόνου να σας πούμε

Αν έχεις κόρη έμορφη βάλτη να μας κεράσει
Να ευχηθούμε όλοι μας να ζήσει να γεράσει

Βαλτέ μας κρασί να πιούμε και του χρόνου να σας πούμε

Κι αν έχεις γιο στα γράμματα βάλτωνε στο ψαλτήρι
και αξιώσει ο θεός να βάλει πετραχήλι.

Βαλτέ μας κρασί να πιούμε και του χρόνου να σας πούμε

Σ΄ αυτό το σπίτι που ΄ρθαμε πέτρα να μην ραγίσει
κι ο νοικοκύρης του σπιτιού χίλια χρόνια να ζήσει.

Βαλτέ μας κρασί να πιούμε και του χρόνου να σας πούμε


-------------------------

Αμοργός



Αφέντη, αφέντη ολάφεντε πέντε βολές αφέντη εσέ σου πρέπει αφέντη μου στο μαύρο καβαλάρης τρεις να βαστούν τη σέλα σου κι έξε το χαλινάρι και τρεις να σε παρακαλούν αφέντη καβαλάρη.

Οπούπαμε τ’ αφέντη μας ας πούμε της κεράς μας. Κερά μαρμαροτράχηλη και φεγγαρομαούλα πούσεις τον ήλιο πρόσωπο και, το φεγγάρι στήθος και του κοκόρου το φτερό εσείς καμαροφρύδι.

Εδώ που καλαντίσαμε καλά μας επληρώσαν καλά να παν τα έτη τους και τα υπάρχοντα τους ρόδα και τριαντάφυλλα εις τα προσκέφαλά τους.


-------------------------

Κεφαλονιά



Άγιος Βασίλης έρχεται
Γενάρης ξημερώνει !
Ο μήνας που μας έρχεται
το χρόνο φανερώνει.

Τρα λα λα λα λα λα λα λα λα
Τρα λα λα λα λα λα λα λα.

Την άδεια γυρεύουμε
στο σπίτι σας να μπούμε!
Τον Άγιο με όργανα
και με φωνές να πούμε.

Τρα λα λα λα λα λα λα λα λα
Τρα λα λα λα λα λα λα λα.

Εκοίταξα στον ουρανό
και είδα δυο λαμπάδες !
και με το καλωσόρισμα
καλές σας εορτάδες.

Τρα λα λα λα λα λα λα λα λα
Τρα λα λα λα λα λα λα λα.

Και πάλι ξανακοίταξα
και είδα δυο στεφάνια!
Και με το καληνύχτισμα
καλά σας Θεοφάνεια.

Τρα λα λα λα λα λα λα λα λα
Τρα λα λα λα λα λα λα λα.

-------------------------

Τσεσμέ Κρήνης Ερυθραίας Μικράς Ασίας



Αρχιμηνιά κερά κι αρχιχρονιά, κι αρχή, -κι αρχή καλός μας χρόνος,
κι εκεί που βγήκε κερά μου ο Χριστός, τριώ, -τριώ χρονών παιδάκι,
όλο τον κόσμο κερά μου γύρισε, σαν το, -σαν το καλογεράκι!

Κι εκεί που περι, -περιπάτησε, χρυσή, -χρυσή μηλίτσα βγήκε,
και μες τα φύλλα κερά μου της μηλιάς, δυό μη, -δυό μήλα χρυσομήλα,
οποιός τα πάρει κερά μου χρύσωσε, ο ή, -ο ήλιος της ημέρας,
το φεγγαράκι κερά μου της νυκτός, που βγαί, -που βγαίνει την εσπέρα!

Σ’ αυτά τα σπίτια κερά μου τα ψηλά, τα μα, -τα μαρμαροχτισμένα,
που ‘ναι οι πέτρες κερά μου μάλαμα, το χώ, -το χώμα με ασήμι,
και μεσ’ τη μέση κερά μου του σπιτιού, κοιμά, -κοιμάται Άγιος Βασίλης!

Ποιος είναι άξιος κερά μου και αρκετός, να πα, -να πα τον εξυπνήσει,
εγώ είμαι άξιος κερά μου και αρκετός, να πα, -να πα τον εξυπνήσω,
δω μου και μήλα κερά μου δώδεκα, κυδώ, -κυδώνια δεκαπέντε,
και μια φασκιά κερά μου απ’ το νερό, να πα, -να πα τον εξυπνήσω!

Ξύπνα αφέντη, -αφέντη τσ’ αφεντιάς, και μη, -και μη πολυκοιμάσαι,
γιατί ο ύπνος κερά μου ο πολύς, μαραί, -μαραίνει και χαλάσε,
σ’ αυτό το σπίτι κερά μου που ‘ρθαμε, τα ρά, -τα ράφια είναι ξυλένια,
του χρόνου σα ξανάρθωμε, να ‘ναι, -να ‘ναι μαλαματένια!

Για σφάξε τε κερά τον πετεινό, σφάξε, -σφάξε τε και τη κότα,
δω μας και μας κερά τον κόπο μας, να πά, -να πάμε σ’ άλλη πόρτα!

Και εις έτη πολλά!!!

-------------------------

Ζάκυνθος



Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά
κι αρχή καλό μας χρόνος!
Υγεία αγάπη και χαρά
να φέρει ο νέος χρόνος!
Υγεία αγάπη και χαρά
να φέρει ο νέος χρόνος!

Να ζήσει ο κύρης ο καλός
να ζήσει κι η κυρά του!
Ολά του κόσμου τ΄αγαθά
να έχει η φαμελιά του!
Ολά του κόσμου τ΄αγαθά
να έχει η φαμελιά του!
Να ζήσει τ΄αρχοντόπουλο
που ΄χει καρδιά μεγάλη!
Σ΄εμάς και την παρέα μας
ενά φλουρί να βάλει…
Σ΄εμάς και την παρέα μας
ενά φλουρί να βάλει…

-------------------------

Κέρκυρα



Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά, πρώτη του Γεναρίου.
Αύριο ξημερώνεται τ΄Αγίου Βασιλείου.
Άγιος Βασίλης έρχεται, από την Καισαρεία.
Βαστάει εικόνα και χαρτί, χαρτί και καλαμάρι.
Το καλαμάρι έγραφε και το χαρτί μιλούσε!
-Βασίλη πόθεν έρχεσαι και πόθε κατεβαίνεις;
-Από τη μάνα μ΄ έρχομαι και στο σχολειό πηγαίνω,
να μάθω τ΄άγια γράμματα και τ΄άγιο Ευαγγέλιο!
Σ΄ αυτήν την πόρτα που ΄ρθαμε, πέτρα να μη ραγίσει,
κι ο νοικοκύρης του σπιτιού,χρόνια πολλά να ζήσει!
Να ζήσει χρόνους εκατό και να τους απεράσει,
και στων παιδιών του τις χαρές κουφέτα να μοιράσει!
Κυρά χρυσή , κυρ΄ αργυρή , κυρά μαλαματένια,
που σε χτενίζουν άγγελοι με τα χρυσά τους χτένια,
άνοιξε το πουγκάκι σου το μαργαριταρένιο,
και δώσε μ΄ ένα τάλληρο, ας είναι κι ασημένιο!
Και τώρα καληνύχτα σας, καλό ξημέρωμά σας,
κι ο Άγιος Βασίλειος να ΄ναί βοήθειά σας!

-------------------------

Χίος



Καλησπερίζω φέρνοντας αγέρα μυρωμένο
απ’ τ’ αφρισμένα κύματα χιλιοτραγουδισμένο.

Άγιε μου Βασιλάκη μου και Άγιε μου Νικόλα
προστάτευε τους ναυτικούς την ώρα του κυκλώνα.

Χρόνια πολλά να ‘στε καλά και σεις και οι δικοί σας
να ‘ρθουνε τα ξενάκια σας κι όλοι οι ναυτικοί σας.

Σε όλους σας ευχόμαστε αγάπη ειρήνη υγεία
καλή καρδιά χαμόγελο και θεία ευλογία.

Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά
ψιλή μου δεντρολιβανιά
κι αρχή κι αρχή του Γεναρίου
του Μεγά- του Μεγάλου Βασιλείου
Βασίλη μ’ από πού ‘ρχεσαι
κι από- κι από πού κατεβαίνεις
και βαστάς- και βαστάς ρόδα και ραίνεις.
Κάτσε να φας κάτσε να πιείς
κάτσε τον πόνο σου να πεις
κάτσε- κάτσε να τραγουδήσεις
και να μας καλωσορίσεις.
Κι έβγα να μας κεράσεις
που να ζεις-που να ζεις και να γεράσεις.



-------------------------

Μακεδονία



Ήρθε πάλι νέον έτος εις την πρώτη του μηνός
ήρθα να σας χαιρετίσω δούλος σας ο ταπεινός.

Ο Βασίλειος ο μέγας ιεράρχης θαυμαστός
εις την οικογενειάς σας να ναι πάντα βοηθός.

Τα παιδιά εις το σχολείο να πηγαίνουνε συχνά
να μαθαίνουνε το βίο της πατρίδος τα ιερά.

Και για τους ξενιτεμένους έχω να σας πω πολλά
σας αφήνω καληνύχτα και του χρόνου με υγειά!


-------------------------

Με τον καλύτερο τρόπο να 'ρθει το νέο έτος και να δώσει στον καθένα ότι έχει ανάγκη.
Καλή χρονιά σε όλους και με υγεία πάνω από όλα.
Καλά να περάσουμε και με χιλιάδες ευχές από το ΑμεΑ Blog.



Νότης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.