Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

Αμφίπολη: Σε ποιον ανήκει ο τάφος - Έργο μεγάλης ζωγραφικής το ψηφιδωτό

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Ανήκει ο τάφος της Αμφίπολης σε μέλος της βασιλικής οικογένειας;

«Ανοιχτό» για πρώτη φορά το ενδεχόμενο, σύμφωνα με τη Λ. Μενδώνη.

Για πρώτη φορά σήμερα, και με αφορμή την πλήρη αποκάλυψη του ψηφιδωτού δαπέδου στο ταφικό συγκρότημα, το ενδεχόμενο ο ένοικος του τάφου να είναι μέλος της βασιλικής οικογένειας, έμεινε «ορθάνοιχτο» με αποτέλεσμα τα σενάρια να «φουντώσουν» καθώς όπως γίνεται πλέον εύκολα αντιληπτό οι «υποψήφιοι» πλέον μειώνονται αισθητά και τα ονόματα που απομένουν προκαλούν δέος…

Η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων για τις ανασκαφές που διενεργούνται στον τύμβο της Αμφίπολης, αναφέρθηκε σε «παρόμοιες σκηνές με την αρπαγή της Περσεφόνης, που έχουν βρεθεί σε τοιχογραφία στον λεγόμενο τάφο της Περσεφόνης στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών και στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές» καθώς και στην πιθανή σύνδεση του «ενοίκου» του τάφου με τον μακεδονικό οίκο!

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση Τύπου του ΥΠΠΟΑ, η κ. Μενδώνη δήλωσε τα εξής: «Βρίσκουμε τη σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης στην τοιχογραφία του λεγόμενου τάφου της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Έχουμε και δεύτερη απεικόνιση με τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη, σε σκηνή ιερού γάμου, στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου, στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές. Οι σκηνές αυτές συνδέονται με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία - κάθοδος στον 'Αδη -, καθώς και με τις διονυσιακές τελετές. Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών. Σας θυμίζω την πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» για τα κατάλοιπα της μάσκας που βρέθηκαν στα κατάλοιπα των οστών του Φιλίππου. Σύμφωνα με τους ειδικούς ήταν η μάσκα, την οποία φορούσε ο Φίλιππος στις ορφικές τελετές. Επομένως, η παράσταση στην περίπτωσή μας έχει συμβολική σημασία, η οποία μπορεί να δηλώνει κάποια σχέση του "ενοίκου" του τάφου με τον μακεδονικό οίκο. Ο πολιτικός συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός σε όλες τις εποχές».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, η κ. Μενδώνη διευκρίνισε, ότι «ουδέποτε ετέθη θέμα μετακίνησης ευρήματος, οπουδήποτε αλλού, όχι μόνον από την Αμφίπολη, αλλά από οποιοδήποτε σημείο της χώρας», καθώς «η πολιτική του υπουργείου είναι, όπου είναι δυνατόν να επιστρέφονται ευρήματα -ακόμη και από παλαιότερες ανασκαφές- στον τόπο που έχουν βρεθεί», ενώ ως προς τα γεωλογικά δείγματα που έχουν σταλεί στο εξωτερικό ενημέρωσε, ότι η ανάλυσή τους, «είναι απαραίτητη σε μια σύγχρονη ανασκαφική έρευνα, καθώς είναι απαραίτητη η γνώση του γεωπεριβάλλοντος του μνημείου. Οι αναλύσεις αυτές θα επιτρέψουν να γνωρίζομε την ακριβή σύσταση και τον τρόπο δημιουργίας των γαιών, να χρονολογήσουμε τα ιζήματα. Η όποια χρονολόγηση μπορεί να προκύψει από γεωλογικού τύπου αναλύσεις, οδηγεί και σε χρονολογήσεις εκατομμυρίων ετών. Είναι εντελώς διαφορετικά τα δεδομένα από την ιστορική, αρχαιολογική χρονολόγηση».

Από την πλευρά της η προϊσταμένη της ΚΗ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, επικεφαλής της ανασκαφής στον τύμβο Καστά, Κατερίνα Περιστέρη, αφού τόνισε, ότι «η αρπαγή είναι ένα καθαρά ταφικό θέμα» και ότι «έχουμε ένα ακόμη δείγμα χρονολόγησης του τάφου: τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π. Χ.», πρόσθεσε, ότι δεν μπορεί να βγει συμπέρασμα για το φύλο του νεκρού από την παράσταση του βοτσαλωτού δαπέδου, ενώ διευκρίνισε ότι «είναι νωρίς» να ειπωθεί αν ο τάφος είναι βασιλικός. «Δεν μπορούμε να πούμε τίποτε αν δεν τελειώσει η ανασκαφή. Είναι πολύ σημαντικός. Η σημαντικότητα του μνημείου ανεβαίνει και με το ψηφιδωτό που πρώτη φορά απαντάται σε ταφικό μνημείο».

Επίσης, διευκρίνισε, ότι έχουν βρεθεί κινητά ευρήματα, όπως κεραμική, καρφιά κ.α. , «όμως δεν μπορούμε να τα βάλουμε όλα σε ένα δελτίο τύπου. Δεν μπορούμε να πούμε βρέθηκαν όστρακα ή καρφιά. Όλα χρειάζονται συντήρηση και όλα χρειάζονται μελέτη», επεσήμανε. Τέλος, σε ερώτηση ως προς το κείμενο με τις 140 υπογραφές, που συγκέντρωσαν συνάδελφοί της και στο οποίο κάνουν λόγο για «ποινικοποίηση» επιστημόνων που έχουν εκφράσει άλλη επιστημονική άποψη για την ανασκαφή, η κ. Περιστέρη απάντησε ως εξής: «Προτιμώ να προχωρεί η ανασκαφή από να ασχολούμαι από διάφορα θέματα τα οποία θεωρώ κακοήθειες».



---------------

«Ο τάφος ανήκει σίγουρα σε μια πολύ σημαντική προσωπικότητα»

Κ. Περιστέρη: Μοναδικό στο είδος του ψηφιδωτό, σε ένα απίθανο ταφικό συγκρότημα.

Εκστασιασμένες από τη μοναδικότητα και τη σπάνια ομορφιά του ψηφιδωτού που αποκαλύφθηκε στο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης εμφανίστηκαν τόσο η Κατερίνα Περιστέρη όσο και η Λίνα Μενδώνη.

«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που βρήκαμε έναν τέτοιο καταπληκτικό τάφο, ένα πραγματικά απίθανο ταφικό συγκρότημα, και ακόμα πιο πολύ περήφανοι και χαρούμενοι που έχουμε βρει ένα ψηφιδωτό, το οποίο είναι μοναδικό στο είδος του και ταυτίζεται και χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα, με μια παράσταση μοναδική, με τον Ερμή Ψυχοπομπό, τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη που πραγματικά είναι έργο μεγάλου καλλιτέχνη και σίγουρα αυτός είναι ένας τάφος κάποιας πολύ σημαντικής προσωπικότητας» τόνισε η προϊσταμένη της ΚΗ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και επικεφαλής της ανασκαφής στον τύμβο Καστά, Κατερίνα Περιστέρη.

Παράλληλα, η γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, τόνισε: «Η ολοκλήρωση της αποκάλυψης του ψηφιδωτού σήμερα, με τη μυθολογική σκηνή της αρπαγής της Περσεφόνης δίνει ένα ακόμη μοναδικό χαρακτηριστικό σε όλα όσα έχουν αποκαλυφθεί μέχρι σήμερα στο ταφικό μνημείο στο λόφο Καστά. Έχουμε μια σύνθεση πραγματικά εντυπωσιακών και συγχρόνως μοναδικών χαρακτηριστικών σε μια μοναδική σύνθεση. Αυτό καθιστά το μνημείο όχι απλώς εξέχον και εξαιρετικά σημαντικό, αλλά του προσδίδει χαρακτηριστικά μοναδικότητας. Η επανάληψη της λέξης μοναδικός και μοναδικότητα δεν είναι τυχαία. Συνδυάζεται ακριβώς με την πολύ μεγάλη σημασία ιστορική και αρχαιολογική του συγκεκριμένου ευρήματος».

---------------

"Ο καλλιτέχνης έχει παγώσει το δευτερόλεπτο στην αιωνιότητα"


«Νομίζω ότι έχουμε ένα έργο μεγάλης ζωγραφικής, κατ’ ουσίαν ξεκινάει από αυτό εδώ η μεγάλη ευρωπαϊκή ζωγραφική που θα κορυφωθεί στην πρώιμη Αναγέννηση», ανέφερε ο καθηγητής Ιστορίας Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μάνος Στεφανίδης, για το ψηφιδωτό της Αμφίπολης.

«Ο καλλιτέχνης έχει "παγώσει" το δευτερόλεπτο στην αιωνιότητα», ανέφερε ο κ.Στεφανίδης αναφερόμενος στο ψηφιδωτό της Αμφίπολης.

Δείτε το ρεπορτάζ της Ν






Πηγή: http://www.newsbeast.gr , http://www.newsbeast.gr και http://www.enikos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.