Σάββατο 10 Ιανουαρίου 2015

Τρελοί οικονομικοί δείκτες που φανερώνουν την πραγματική οικονομία

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Γιατί οι επενδύσεις δεν θέλουν μόνο γνώση, αλλά και φαντασία!

Πώς μπορούν να συνδέονται οι πωλήσεις βιβλίων Άρλεκιν, η σημασία του... μεγέθους στους άνδρες, τα τσιμπήματα από κουνούπια και οι πωλήσεις ψηλοτάκουνων; Σε ένα περιβάλλον όπου οι οικονομολόγοι έχουν πέσει παταγωδώς έξω στις εκτιμήσεις τους, οι «υποψιασμένοι» κατάφεραν να εξελίξουν την ερμηνεία των οικονομικών δεικτών από επιστήμη σε… μαντεία και έφεραν στο προσκήνιο τους πιο απίθανους δείκτες για να παρακολουθούν τις σύγχρονες οικονομικές συγκυρίες!

Και αν σε εμάς φαντάζει από παράδοξο έως και αστείο το να αναλύεις την οικονομική δραστηριότητα με κεντρικό παρανομαστή τον πληθυσμό των κροκοδείλων, δεν είναι λίγοι οι οικονομολόγοι που αναγνωρίζουν ότι τα «ζοφερά» στοιχεία της οικονομικής πραγματικότητας δεν βρίσκονται στα τερματικά του Bloomberg.

Οι συντάκτες του Business Insider συγκέντρωσαν σε μία λίστα τους πιο ασυνήθιστους δείκτες και εμείς τους παρουσιάζουμε.

1. O δείκτης «Άρλεκιν»



Το σκεπτικό: Στους δύσκολους καιρούς, τα ρομαντικά μυθιστορήματα εξαφανίζονται από τα ράφια όταν οι καιροί δυσκολεύουν.

Η απόδειξη: Το 2008, τη χρονιά της μεγάλης διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης, ο μεγάλος εκδοτικός οίκος Άρλεκιν ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις σημείωσαν άνοδο της τάξης του 32%. Μάλιστα, στην ανακοίνωσή του ο εκδοτικός οίκος ανέφερε ότι απέδιδε την μεγάλη αύξηση πρώτον στις ευχάριστες ιστορίες που προσφέρουν μια όαση και, δεύτερον, στις χαμηλές τιμές των βιβλίων σε σχέση με άλλα ψυχαγωγικά προϊόντα.

2. Η κατανάλωση νουντλς (Δείκτης MaMa)



Το σκεπτικό: Ο δείκτης MaMa είναι ένας αποκλειστικός οικονομικός δείκτης της ταϋλανδέζικης αγοράς, που υποδεικνύει ότι τα νουντλς είναι ενσωματωμένα στην οικονομία σε τέτοιο βαθμό που αντανακλούν τι πραγματικά συμβαίνει.

Η απόδειξη: Φοιτητής του πανεπιστημίου Chulalongkorn της Ταϊλάνδης πραγματοποίησε μια έρευνα για την σχέση μεταξύ των νουντλς και της ταϋλανδέζικης οικονομίας.

Σύμφωνα με αυτή, σε περιόδους οικονομικής κρίσης και βαθιάς ύφεσης παρατηρείται ρεκόρ απωλειών στις πωλήσεις νουντλς. Το 2009 η Thai President Foods PCL κατέγραψε την πρώτη πτώση πωλήσεων σε διάστημα 38 ετών.

3. Οι οικογενειακοί τάφοι



Το σκεπτικό: Όταν οι καιροί δυσκολεύουν, οι άνθρωποι αρχίζουν να μεταπωλούν τους οικογενειακούς τάφους, ενώ φαίνεται πως σε ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, ολοένα και περισσότεροι επιλέγουν την αποτέφρωση.

Η απόδειξη: Το 2009, η Wall Street Journal αποκάλυψε σε δημοσίευμά της ότι πολλοί ήταν εκείνοι που μεταπωλούσαν τα οικογενειακά μνήματα. «Η κατάσταση έγινε δύσκολη», έλεγε στην εφημερίδα ένας πωλητής και αποκάλυψε ότι ο ίδιος και η σύζυγός του σκέφτονταν την επιλογή της αποτέφρωσης αντί της ταφής για καθαρά οικονομικούς λόγους.

4. Τα τσιμπήματα από κουνούπια



Το σκεπτικό: Τα τσιμπήματα από κουνούπια αυξάνονται όταν οι ιδιοκτήτες δεν συντηρούν τις κατοικίες τους και τις αυλές τους και έτσι οι συγκεκριμένοι χώροι μετατρέπονται σε ιδανικό τόπο παραμονής αλλά και… αναπαραγωγής των εντόμων.

Η απόδειξη: To 2009, oι πισίνες που έπρεπε να φροντίσουν οι περιβαλλοντικές υπηρεσίες στην Αριζόνα των Ηνωμένων Πολιτειών ήταν 60% περισσότερες σε σχέση με το 2007, λόγω των εγκαταλελειμμένων από τις εξώσεις κατοικιών.

5. Ο δείκτης «Ψηλοτάκουνα»



Το σκεπτικό: Συνήθως, όταν η οικονομία παίρνει την κατρακύλα, τα τακούνια γίνονται και παραμένουν ψηλότερα, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο επιδεικτικά σχέδια, σε μια προσπάθεια να εξάψουν τη φαντασία, να φτιάξουν τη διάθεσή τους και να δραπετεύσουν από τη δύσκολη πραγματικότητα.

Η απόδειξη: Τη δεκαετία του 1920, την περίοδο της Μεγάλης Ύφεσης, τα ψηλά τακούνια έκαναν την εμφάνισή τους, ενώ οι γόβες στιλέτο έκαναν θραύση στην φούσκα του dot-com, τη δεκαετία δηλαδή του 1990 που χαρακτηρίσθηκε ως «δεκαετία του διαδικτύου».

6. Ο συσχετισμός ΑΕΠ και μεγέθους του πέους



Το σκεπτικό: Οι χώρες στις οποίες o μέσος όρους του μεγέθους του ανδρικού οργάνου κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, τείνουν να έχουν ισχυρότερες οικονομίες.

Η απόδειξη: Έρευνα του Tatu Westling για το πανεπιστήμιο του Ελσίνκι αποδεικνύει την συσχέτιση μεταξύ των δύο. Πώς εξηγείται αυτό; Τα υπερβολικά επίπεδα τεστοστερόνης συνδέονται με την ανάληψη ρίσκου. Και αν αυτός ο ισχυρισμός ισχύει, τότε το μέγεθος του πέους μπορεί να αποτελεί ένδειξη για την ανάληψη ρίσκου.

7. Ο δείκτης «Σοροί στα αζήτητα»



Το σκεπτικό: Οι κηδείες είναι ακριβές. Έτσι, όταν τα περιθώρια στενεύουν, οι συγγενείς των αποθανόντων μερικές φορές «ξεχνούν» το πτώμα του αγαπημένου τους προσώπου στο νεκροτομείο.

Η απόδειξη: Το 2009, στην κορύφωση της οικονομικής κρίσης, το χρεοκοπημένο Ντιτρόιτ κατέγραψε μια τεράστια αύξηση στον αριθμό των πτωμάτων που έμεναν στα αζήτητα, ενώ οι κρατικές δαπάνες για ταφές διπλασιάστηκαν.

8. Ο πληθυσμός των κροκόδειλων



Το σκεπτικό: Με ολοένα και λιγότερους Αμερικανούς να ξοδεύουν χρήματα σε πανάκριβα αξεσουάρ, οι πωλήσεις σε τσάντες ή πορτοφόλια από δέρμα αλιγάτορα ή κροκόδειλου κατέγραψαν ραγδαία πτώση.

Η απόδειξη: Το 2009, οι διάσημοι οίκοι μόδας σταμάτησαν να αγοράζουν το ακριβό δέρμα των ερπετών, με άμεσο αντίκτυπο στις φάρμες κροκοδείλων στην Λουιζιάνα.

9. Οι πωλήσεις Coca-Cola στην Κένυα



Το σκεπτικό: Ένας παράξενος δείκτης αποδεικνύει τη θετική συσχέτιση ανάμεσα στις πωλήσεις Coca-Cola και τις αφρικανικές οικονομίες.

Η απόδειξη: Σύμφωνα με τον Economist, «επειδή η τιμή της Coca Cola είναι πολύ χαμηλά – κοστίζει λιγότερο από μια εφημερίδα – και επειδή οι πωλήσεις αναλύονται με τεράστια λεπτομέρεια από την Coca-Cola, το μπουκάλι του αναψυκτικού ίσως είναι ένας από τους καλύτερους δείκτες της ηπείρου για την σταθερότητα και την ευημερία. Η αστάθεια που βίωσε η χώρα την περίοδο του 2008 μετά τις εκλογές, μπορεί να εντοπιστεί στις πωλήσεις της Coca-Cola».

10. Οι σχέσεις εξ αποστάσεως



Το σκεπτικό: Σαν να μην έφτανε η ύφεση, η αβεβαιότητα και η οικονομική αβεβαιότητα, σε δύσκολους καιρούς αυξάνεται και ο αριθμός των σχέσεων εξ αποστάσεως, αφού είναι πιο δύσκολο να βρει κανείς δουλειά.

Η απόδειξη: Το 2009 η Wall Street Journal έγραφε: «Πολλά ζευγάρια έρχονται αντιμέτωπα με τις επιλογές της ανεργίας ή της μετακόμισης για την εύρεση εργασίας, με αποτέλεσμα να διαλέγουν την τρίτη εναλλακτική, δηλαδή τη σχέση εξ αποστάσεως».

11. Ο δείκτης κατανάλωσης μπύρας



Το σκεπτικό: Δεν μπορείτε να βγείτε για ποτό σε ένα μπαρ μετά τη δουλειά; Δεν είστε οι μόνοι. Οι καταναλωτές συχνά προσπαθούν να εξοικονομήσουν χρήματα πίνοντας ένα ποτό στο σπίτι, οδηγώντας έτσι τις πωλήσεις και τις θέσεις εργασίας στα μπαρ στα τάρταρα.


Η απόδειξη: Στην Ευρώπη το 73% των θέσεων απασχόλησης που συνδέονται με τη βιομηχανία μπύρας είναι εκτός της ζυθοποιίας. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι θέσεις εργασίας στα μπαρ και στα εστιατόρια. Από το 2008 έως το 2010, η απασχόληση στον κλάδο της μπύρας κατέγραψε μείωση κατά 12% έναντι μόλις 2% στο σύνολο της αγοράς εργασίας στην Ευρώπη.

Μάλλον, τα μέτρα λιτότητας είναι δυσβάστακτα χωρίς ένα ποτάκι...

12. Τα διαζύγια



Το σκεπτικό: Υπάρχουν αρκετά οικονομικά οφέλη μέσα σε έναν γάμο, ενώ ένα διαζύγιο μπορεί να κοστίσει ακριβά.

Η απόδειξη: Πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι ένα ζευγάρι έχει λιγότερες πιθανότητες να πάρει διαζύγιο κατά τη διάρκεια οικονομικής ύφεσης. Σύμφωνα με τα ευρήματα πάντως, τα χρήματα δεν είναι πάντα ο λόγος για μια τέτοια απόφαση.

13. Οι ιερόδουλες της Λετονίας



Το σκεπτικό: Τα πράγματα είναι απλά: Εφαρμογή του κανόνα περί προσφοράς και ζήτησης. Σε περιόδους ανάπτυξης της οικονομίας και οι γυναίκες μπορούν να βρουν πιο εύκολα δουλειά, υπάρχουν λιγότερες ιερόδουλες και οι τιμές αυξάνονται.

Η απόδειξη: Οι ιερόδουλες στη Λετονία είδαν την αμοιβή τους να συρρικνώνεται στα 60 δολάρια για μια βραδιά το 2009, όταν η αμερικανική οικονομία βρισκόταν στη δίνη της κρίσης. Αυτός ο δείκτης είναι πιο ενδεικτικός από ότι ο γνωστός και αποδεκτός Baltic Dry Index.

14. Ο δείκτης της Χρονιάς του Δράκου



Το σκεπτικό: Αν αναζητείται την κατάλληλη στιγμή για να επενδύσετε τα χρήματά σας, η απάντηση βρίσκεται στον κινεζικό ζωδιακό κύκλο… Ο Δράκος συμπίπτει συνήθως με πολλά «ράλι» στις αγορές.

Η απόδειξη: Οι επιδόσεις των αγορών την Χρονιά του Δράκου ήταν εντυπωσιακές. Το γεγονός αυτό βέβαια, κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι: Πολλοί είναι εκείνοι που συνδέουν, για παράδειγμα, την αγορά σπιτιού, το γάμο και τα παιδιά με τον… Δράκο.

15. Το μήκος της φούστας



Το σκεπτικό: Όπως αποκαλύφθηκε από τον οικονομολόγο George Taylor στη δεκαετία του 1920, ο συγκεκριμένος δείκτης προβλέπει την αγορά με βάση το μήκος της φούστας των γυναικών. Όσο πιο κοντή η φούστα, τόσο καλύτερη η κατάσταση της οικονομίας.

Η απόδειξη: Μπορεί οι ίδιοι οι καταναλωτές να θεωρούν ότι ο συσχετισμός αυτός είναι μια σύμπτωση ή ένας μύθος, όμως ορισμένοι οικονομολόγοι εξακολουθούν να περιλαμβάνουν στις αναλύσεις τους τα μακριά μήκη φούστας που ήρθαν στη μόδα μετά από την οικονομική κρίση του 2008, ενώ άλλοι ανησυχούν ότι η επάνοδος της μακριάς φούστας το καλοκαίρι προαναγγέλλει μια νέα ύφεση.

16. Ο δείκτης «Ποπ Κορν»



Το σκεπτικό: Ανεξάρτητα από το πόσο καλή ή κακή είναι μια ταινία, οι κινηματογράφοι γεμίζουν με κόσμο σε περιόδους κρίσης.

Η απόδειξη: Οι πωλήσεις εισιτηρίων χτύπησαν ταβάνι κατά τη διάρκεια της ύφεσης του 2009 στις ΗΠΑ, ενώ όταν πια οι αγορές ηρέμησαν οι πωλήσεις ήταν σταθερές. Στο ενδεχόμενο νέας διπλής ύφεσης, οι ειδικοί αναμένουν νέα αύξηση στις πωλήσεις ποπ κορν.

17. Ο δείκτης «Κραγιόν»




Το σκεπτικό: Ο δείκτης δημιουργήθηκε από τον Leonard Lauder, πρόεδρο της Estee Lauder και δείχνει την αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών σε περιόδους ύφεσης. Συγκεκριμένα, οι γυναίκες στρέφονται στα κραγιόν, έναντι των ακριβότερων πολυτελών αγαθών, όπως τσάντες και παπούτσια.

Η απόδειξη: Σύμφωνα με το Investopedia, οι πωλήσεις κραγιόν διπλασιάστηκαν μετά την ύφεση που ακολούθησε το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου.

18. Τα κουρέματα στην Ιαπωνία



Το σκεπτικό: Ο καλλωπισμός και η επίσκεψη στο κομμωτήριο σε περίοδο οικονομικής άνθησης είναι must για τις γυναίκες. Κατά τη διάρκεια μιας ύφεσης όμως φαίνεται πως επιλέγουν δραστικές λύσεις για να γλιτώσουν τις συχνές επισκέψεις στον κομμωτή τους.

Η απόδειξη: Έρευνα του περιοδικού Nikkei της Ιαπωνίας αποκάλυψε ότι οι γυναίκες έκοβαν τα μαλλιά τους πιο κοντά όταν η ιαπωνική οικονομία κατέρρευσε το 1997.

19. Ο δείκτης του πρώτου ραντεβού



Η ιδέα: Όταν η οικονομία παίρνει την κάτω βόλτα, οι άνθρωποι ψάχνονται για νέες γνωριμίες. Είτε γιατί νιώθουν μόνοι, είτε γιατί προσπαθούν να περάσουν καλύτερα.

Η απόδειξη: Το Match.com έχει καταγράψει αύξηση της δραστηριότητας σε περιόδους οικονομικής ύφεσης. Το τέταρτο τρίμηνο του 2008 η επισκεψιμότητα στο site εκτοξεύτηκε στα υψηλότερα επίπεδα σε διάστημα επτά ετών! Το Match.com ανέφερε ότι η επισκεψιμότητα είχε εκτιναχτεί και μετά το χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου.

20. Ο δείκτης «Γραβάτα»



Το σκεπτικό: Εδώ υπάρχουν δύο δείκτες. Σύμφωνα με τον πρώτο, οι άνδρες αγοράζουν γραβάτες για να φαίνεται ότι εργάζονται σκληρότερα κατά τη διάρκεια περιόδων οικονομικής δυσκολίας. Ο δεύτερος υποδεικνύει ότι οι γραβάτες γίνονται πιο λεπτές σε περιόδους ύφεσης και έχουν φωτεινότερες αποχρώσεις όταν σε περιόδους ανάκαμψης.

Η απόδειξη: Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι ειδήσεις ότι θα γίνονταν απολύσεις μέσα στο 2007 αύξησαν τις πωλήσεις γραβατών! Οι άνδρες τότε προσπάθησαν να αποδείξουν στους εργοδότες τους πως είναι αποφασισμένοι να εργαστούν σκληρά. Παρατηρήθηκε, ωστόσο, ότι οι γραβάτες μειώθηκαν σε επίπεδα «λιτότητας», ήταν δηλαδή πολύ πιο λεπτές…



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.