Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013

Το Μικρο-Αστικό Δίκαιο επί κυπριακής θεατρικής σκηνής

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Η χυδαιότητα της μικροαστικής περί δικαίου αντίληψης αποδίδεται στο θεατρικό ΜΙΚΡΟ – ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ του Παύλου Μάτεσι με τον πλέον επιθετικό και οριακό τρόπο. Δίχως άλλοθι, δίχως συμψηφισμούς, δίχως ελαφρυντικά. Υπό την έννοια αυτή το έργο του Μάτεσι είναι προκλητικό. Προκαλεί τους ανθρώπους να αναμετρηθούν με την εσώτερη αλήθεια τους, με τα εντός τους όρια συνείδησης του δικαίου (της).

Με όρους ερμηνείας του “σήμερα” η έννοια του “προκλητικού” στην θεατρική τέχνη είναι αποσυνδεδεμένη από την έννοια του “επικίνδυνου”. Δεν ίσχυε το ίδιο την εποχή που το ΜΙΚΡΟ – ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ γράφτηκε (στα ξεκινήματα της μεταπολιτευτικής Ελληνικής Δημοκρατίας) εξ’ ου και η απουσία του από τα “θεατρικά” της περιόδου. Τούτο διότι ο Μάτεσις δεν απέδιδε την μικροαστική χυδαιότητα “γενικά και αόριστα στον χώρο και τον χρόνο” αλλά απολύτως συνδεδεμένη με την ολοκληρωτική περί (μη) δικαίου αντίληψη που χαρακτήρισε την (μακρά) περίοδο μετά τον ελληνικό εμφύλιο. Ο πυρήνας της χυδαιότητας, εντοπίζεται στην ανάγκη του μικροαστικού βολέματος πάση θυσία, όπου το “πάση θυσία” με όρους εποχής μεταφράζεται σε συναίνεση (και συνυπευθυνότητα) σε ένα εξελισσόμενο στυγερό έγκλημα διαρκείας. Τυπικό συστατικό της συναίνεσης στο έγκλημα είναι (ποιο άλλο;) η χυδαία υιοθέτηση της βολικής αλήθειας, ή αλλιώς η τυπική μικροαστική αυταπάτη ότι “η συγκάλυψη διαρκείας ενός εγκλήματος συνεπάγεται την ως δια μαγείας εξαφάνισή του”.

Η θεατρική απόδοση της μικροαστικής “βολικής αλήθειας” βγάζει ομολογουμένως μπόλικο γέλιο. Είτε αποστασιοποιημένο/κραυγαλέο γέλιο για τους εραστές της επιφανειακής θεώρησης του θεάτρου, είτε συνειδητοποιημένο/πικρό γέλιο για τους ανθρώπους που μπορούν να κοινωνήσουν θεατρικά σημαίνοντα νοηματικά ενταγμένα στον χώρο και τον χρόνο. Για τους πρώτους ουδέν πρόβλημα, το ΜΙΚΡΟ – ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ή αλλιώς η επί σκηνής παράσταση των ακραίων στιγμών της μικροαστικής χυδαιότητας προσφέρει κάμποσες ευκαιρίες πηγαίας εκτόνωσης. Σε ότι αφορά τους δεύτερους, το έργο του Μάτεσι – όπως κάθε θεατρικό έργο με προδιαγραφές διαχρονικού έργου – διευκολύνει την υψηλότερων απαιτήσεων ανάγκη τους κοινώνησης βαθύτερων σημαινόντων έχοντας διαρθρωτικά περιλάβει το απαραίτητο σχετικό τελετουργικό. Ο λόγος για την εντός έργου προαναγγελία της “ώρας της κρίσης” που διαρκώς διαφεύγει του αισθητηρίου των πρωταγωνιστών μικροαστών. Ο Μάτεσις επίμονα υπενθυμίζει και διακριτικά απειλεί ότι : η βολική μικροαστική αλήθεια είναι καταδικασμένη να ξεγυμνωθεί, το χυδαίο μικρο-αστικό δίκαιο της επιτηδευμένης άγνοιας και της συνακόλουθης βολικής σιωπής είναι αδύναμο να παρεμποδίσει τη νομοτελειακή διαδικασία αποκάλυψης του ψεύδους του.

*Το θεατρικό ΜΙΚΡΟ-ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ του Παύλου Μάτεσι παρουσιάζεται το τριήμερο 29, 30 Νοεμβρίου και 1 Δεκεμβρίου (Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή) και το διήμερο 5 και 6 Δεκεμβρίου (Πέμπτη, Παρασκευή) στο θέατρο του ΕΓΚΩΜΙΟΥ πολιτιστικού κέντρου από τηνθεατρική ομάδα του Δικηγορικού Συλλόγου Λευκωσίας OBITER DICTA. Η παρακολούθηση από πλευράς μας κάποιων προβών μας οδηγεί να το προτείνουμε ανεπιφύλακτα στους φίλους του θεάτρου. Σκηνοθεσία, διασκευή κειμένου, κινησιολογία και μουσική επιμέλεια φέρουν την υπογραφή της Αννας Γιαγκιώζη, σκηνικά – κουστούμια από την Ελενα Κατσούρη, φωτισμοί από τον Αλεξάντερ Γιότοβιτς. Ωρα έναρξης των πέντε παραστάσεων 20.30, οι κρατήσεις θέσεων γίνονται στο τηλέφωνο 99617097.



Πηγή: http://www.truerespect.com.cy

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.