Κυριακή 22 Ιουνίου 2014

Η εκπαίδευση στο πέρασμα των χρόνων

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Μια σύντομη παρουσίαση της ιστορίας της εκπαίδευσης.

Ξεκινώντας από το 6000 π.Χ. περίπου ηπροφορική παράδοση αποτέλεσε την πρώτη μορφή γνώσης που περνούσε από γενιά σε γενιά μέσω του λόγου. Οι πληροφορίες απομνημονεύονταν με τη μορφή τραγουδιών και ιστοριών.

Στη συνέχεια αναπτύχθηκε ο συμβολισμός και άρχισαν να χρησιμοποιούνται τα ιερογλυφικά(αρχαία Αίγυπτος). Μέχρι το 3400 π.Χ. τα ιερογλυφικά χρησιμοποιούνταν για την καταγραφή της γνώσης επάνω σε πέτρες και πάπυρους, αναφέρει ένα αφιέρωμα του περιοδικού «All about History» γύρω από την ιστορία της εκπαίδευσης.

Περί το 2600 π.Χ. οι ναοί των Σουμερίων άρχισαν να λειτουργούν ως βιβλιοθήκες, όπου αποθηκεύονταν πλάκες από πηλό.

Το αρχαιότερο, γνωστό αλφάβητο του κόσμου προέκυψε από το σύστημα των ιερογλυφικών, περίπου στο 2000 π.Χ.

Το 1046 π.Χ. η Κίνα εγκαθιδρύει ένα σχολικό σύστημα. Κατά τη διάρκεια της Δυναστείας των Zhou στην αρχαία Κίνα (1046 – 256 π.Χ.) ιδρύονται πέντε εθνικά σχολεία στην πρωτεύουσα Pi Yong, τα οποία απευθύνονταν στην αριστοκρατία και όπου διδάσκονταν μεταξύ άλλων η μουσική, τοξοβολία, τελετουργία, καλλιγραφία και τα μαθηματικά.

Το 387 π.Χ. ιδρύεται η Ακαδημία του Πλάτωνα στην Αθήνα. Ήταν περισσότερο κάτι σαν αποκλειστικό ακαδημαϊκό ίδρυμα, παρά ένα σχολείο, όπου γίνονταν ανεπίσημες συγκεντώσεις και όχι παράδοση μαθημάτων.

Το 95 Ρωμαίος ρήτορας Marcus Fabius Quintilianus ασκεί κριτική στο ρωμαϊκό εκπαιδευτικό σύστημα και προτείνει βελτιώσεις, καταδεικνύοντας ποια βιβλία θα πρέπει να διαβάζουν οι μαθητές.

Χάρη σε πολλούς παράγοντες, ανάμεσα στους οποίους ήταν και η πτώση της Ρώμης και της κυριαρχίας του θρησκευτικού δόγματος, το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα καταρρέει με τη μάθησηνα επιστρέφει σε χώρους πέραν των θρησκευτικών ιδρυμάτων (περί το 500 μ.Χ.).

Το 1096 ξεκινά η διδασκαλία στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, το οποίο είναι το αρχαιότερο πανεπιστήμιο του αγγλόφωνου κόσμου. Εξακολουθεί να θεωρείται ως ένα από τα καλύτερα πανεπιστήμια παγκοσμίως.

Το 1300 μετά από πολλούς αιώνες, κατά τους οποίους εκπαίδευση και θρησκεία ήταν δύο έννοιες συνυφασμένες, η δογματική εξουσία της Εκκλησίας αδυνατεί και ανοίγουν οι δρόμοι προς την εκπαίδευση για το μέσο άνθρωπο.

Το 1560 δύο ιταλοί μηχανικοί εφευρίσκουν το ξύλινο μολύβι. (Η εκδοχή με τη σβήστρα στο τέλος της μίας άκρης του μολυβιού εφευρέθηκε το 1858).

Ξεκινώντας από το πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ το 1636, οι αμερικανοί αποικιοκράτες δε χάνουν χρόνο και εγκαθιδρύουν ένα σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης. Χτίζονται πολλά πανεπιστήμια σε όλη τη χώρα.

Ο ιάπωνας σόγκουν Tokugawa (1600) υποστήριξε και προώθησε την κατασκευή ναών-σχολείων. Μέχρι το 1876 ο μισός ανδρικός πληθυσμός είχε λάβει εκπαίδευση.

Το 1801 τοποθετούνται οι πρώτοι μαυροπίνακες στα σχολεία της Νέας Υόρκης.

Ο Μέλβιλ Ντίουι εφευρίσκει το δεκαδικό σύστημα ταξινόμησης (1876).

Ο αυστριακός φιλόσοφος Ρούντολφ Στάινερ ίδρυσε το πνευματικό κίνημα της Ανθρωποσοφίας. Στις μέρες μας λειτουργούν περισσότερα από 1.023 σχολεία Waldorf.

Περί το 1960 αρχίζουν να εμφανίζονται οι πρώτες μαθητείες στο εκπαιδευτικό σύστημα της Αγγλίας, όπου οι μαθητές μπορούν να λαμβάνουν τη βασική εκπαίδευση παράλληλα με την εκμάθηση κάποιας τέχνης.

Με την έλευση του προσωπικού υπολογιστή Model 5150 της IBM (1981), η εκπαίδευση κάνει ένα μεγάλο βήμα μπροστά.

Σπουδαίες προσωπικότητες και γεγονότα στο χώρο της εκπαίδευσης

Σωκράτης (420 π.Χ.)

Ο Σωκράτης έζησε στην Αθήνα και ήταν μία από τις σημαντικότερες φυσιογνωμίες του ελληνικού και παγκόσμιου πνεύματος και πολιτισμού και ένας από τους ιδρυτές της Δυτικής φιλοσοφίας. Η μαιευτική ήταν η μέθοδος, η οποία, σε συνδυασμό με τη χρήση της ειρωνείας, αποτελούσε χαρακτηριστικό της σωκρατικής διδασκαλίας. Σύμφωνα με τη μέθοδο αυτή, ο Σωκράτης κατά τις συζητήσεις του, προσποιούμενος την πλήρη άγνοια για το θέμα που συζητούσε κάθε φορά, προσπαθούσε μέσα από ερωτήσεις να εκμαιεύσει την αλήθεια από τον συνομιλητή του.

Ουσιαστικά ο Σωκράτης επωμιζόταν το ρόλο της συνείδησης και μέσα από αυτή τη διαδικασία ερωταπαντήσεων δημιουργούσε ένα πνεύμα διαλόγου στη συζήτηση. Ο συνομιλητής λοιπόν απαντώντας σ' αυτές τις ερωτήσεις έφτανε σε ένα συμπέρασμα -στην αλήθεια για τον Σωκράτη- από μόνος του. Η μέθοδος ονομάστηκε μαιευτική διότι όπως η μαία (επάγγελμα που έκανε και η Φαιναρέτη, μητέρα του Σωκράτη) φέρνει στον κόσμο το νεογνό έτσι και ο Σωκράτης ή ο εκάστοτε συνομιλητής που παίρνει το ρόλο της συνείδησης εξάγει από τον συνομιλητή του την αλήθεια, αναφέρει η Wikipedia.

Ο Αρχιμήδης ο Συρακούσιος ήταν ένας έλληνας πολυμαθής, ο οποίος γνώρισε τη διεθνή αναγνώριση χάρη στην εφεύρεση του κοχλία. Ωστόσο, ο ίδιος ήταν περισσότερο γνωστός για τις μαθηματικές του γνώσεις και τη συνεισφορά του στα Μαθηματικά.

Γουτεμβέργιος (1450 μ.Χ.)

Η εφεύρεση της τυπογραφίας από τον Ιωάννη Γουτεμβέργιο αποτέλεσε ένα κρίσιμο σημείο στην ιστορία της εκπαίδευσης. Τα βιβλία μπορούσαν πια να παράγονται μαζικά και ο ξαφνικά ο μέσος άνθρωπος απέκτησε δυνητικά πρόσβαση σε μια μεγάλη τράπεζα γνώσεων, που προηγουμένως δε μπορούσε να φανταστεί.

Αζτέκοι – Μεξικό 1490

Ο πολιτισμός των Αζτέκων στο Μεξικό είχε ένα πολύ αυστηρό εκπαιδευτικό σύστημα. Υπήρχαν τρεις τύποι σχολείων: ένα αποκλειστικά για κορίτσια, τα οποία διδάσκονταν τη θρησκεία και τη φροντίδα των παιδιών, ένα για τα αγόρια των κοινών θνητών, τα οποία καταρτίζονταν σε ό,τι είχε να κάνει με τη μάχη και ένα για τα αγόρια της αριστοκρατίας. Το τελευταίο καλούνταν Calmecac και βρισκόταν στην καρδιά της πρωτεύουσας των Αζτέκτων, την Tenochtitlan. Οι μαθητές του διδάσκονταν τους νόμους, γραφή, ιατρική, μηχανική και ρητορεία.

Εποχή του Διαφωτισμού – Αγγλία (1600)

Ο Διαφωτισμός ήταν ένα κίνημα ακαδημαϊκών και διανοούμενων, οι οποίοι προκάλεσαν τις επικρατούσες ιδέες της εποχής τους, οι οποίες βασίζονταν στην πίστη και την παράδοση και τις αντικατέστησαν με τη γνώση που προερχόταν από το λόγο και τη λογική.

Οι δάσκαλοι συνδικαλίζονται – Αγγλία (1870)

Στις 25 Ιουνίου του 1870 δημιουργείται η Εθνική Ένωση Δασκάλων στο King’s College του Λονδίνου.

Δημιουργήθηκε για την εκπροσώπηση κάθε δασκάλου στην Αγγλία και την Ουαλία, οι οποίοι μέχρι τότε είτε δεν εκπροσωπούνταν καθόλου ή μόνο σε τοπικό επίπεδο, χωρίς καμία πραγματική προστασία έναντι της κυβέρνησης.

Δωρεάν γεύμα στα σχολεία – Αγγλία (1944)

Από το 1944 στην Αγγλία και δύο χρόνια μετά στις ΗΠΑ τα γεύματα για τους μαθητές στα σχολεία (τουλάχιστον σε εκείνους που προέρχονταν από φτωχές οικογένειες) παρέχονταν δωρεάν.

Σύντομα ακολούθησαν κι άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Φινλανδία και αργότερα η Γαλλία.

Η γνώση… δικτυώνεται – ΗΠΑ (1980)

Με την εφεύρεση του διαδικτύου στο τέλος του 20ου αιώνα η παγκόσμια τράπεζα γνώσης ψηφιοποιείται και πλέον μπορεί κανείς να έχει πρόσβαση σε αυτή από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.