Τετάρτη 6 Ιουνίου 2012

Σημάδια δυσλεξίας

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.


Γενικά σημάδια δυσλεξίας.

Δεν είναι αναγκαίο να παρουσιαστεί καθένα από τα παρακάτω σημάδια σε κάθε δυσλεκτικό παιδί. Όμως πάντοτε παρουσιάζεται ένα σύνολο συμπτωμάτων κατάλληλο ώστε να γίνει πλήρης διάγνωση.

  • Δυσκολία στο να δένει τη ζώνη, τα κορδόνια, τη γραβάτα του, κλπ.
  • Δυσκολία στο να κατανοεί προθέσεις οι οποίες σχετίζονται με κατεύθυνση, π.χ. μέσα-έξω, πριν-μετά, μπροστά-πίσω.
  • Δυσκολία στο να εκτελεί περισσότερες από μία οδηγίες τη φορά.
  • Πιθανό ιστορικό αργής, καθυστερημένης γλωσσικής ανάπτυξης.
  • Δυσκολία στο να βρίσκει την ονομασία για κάποιο αντικείμενο.
  • Μπέρδεμα αριστερής με δεξιά πλευρά του σώματος.
  • Έλλειψη προτίμησης αριστερού – δεξιού χεριού.
  • Φτωχός γραφικός χαρακτήρας με πολλές αντιστροφές γραμμάτων και κακοσχηματισμένα γράμματα.
  • Δυσκολία στο να θυμάται οτιδήποτε σχετικό με σειρά ακολουθιών, π.χ. τις μέρες της εβδομάδας και αλφάβητο.
  • Δυσκολία στο να θυμάται τι μέρα είναι, ή τα γενέθλια του, ή να μαθαίνει να λέει την ώρα.
  • Υπερβολική κούραση σε σχέση με το χρόνο συγκέντρωσης και την προσπάθεια που κατέβαλε.
  • Διστακτική και κοπιαστική αναγνωστική ικανότητα όταν διαβάζει δυνατά, παραλείποντας λέξεις συχνά ή προσθέτοντας έξτρα λέξεις ή αποτυγχάνοντας ν΄αναγνωρίσει ‘οικείες’ γνωστές λέξεις.
  • Παραλείψεις σειράς ή σειρών όταν διαβάζει ή διαβάζει την ίδια σειρά δύο φορές. Χάνει το σημείο που διαβάζει.
  • Μπερδεύει λέξεις που μοιάζουν οπτικά, π.χ. σώμα-μασώ, σάκα-κάσα, φάβα-βάφω.
  • Δυσκολία στο να χωρίζει σε συλλαβές μεγάλες λέξεις όπως και στο να βάζει πάλι τις συλλαβές στη σωστή σειρά τους. Συχνές παραλείψεις συλλαβών.
  • Έλλειψη, δυσκολία ή αδιαφορία χρήσης σημείων στίξης.
  • Συχνοί αναγραμματισμοί, πχ. τρένο σαν τέρνο, στρώμα σαν τσρώμα.
  • Δυσκολία στο να επιλέγουν και να κατανοούν τα πιο σημαντικά σημεία ενός κειμένου.
  • Ανικανότητα στο να βάζουν γράμματα μαζί σε συνδυασμούς συμφώνων ή φωνηέντων.
  • Δυσκολία στο να μάθουν την προπαίδεια.
  • Χαμηλή επίδοση στα γραπτά τους σε σχέση με την προφορική τους ικανότητα.
  • Διαρκές μπέρδεμα με γράμματα που μοιάζουν οπτικά ή ακουστικά, π.χ. β-θ, φ-β, β-δ, σ-ζ, μ-ν.
  • Λανθασμένη επιλογή γραμμάτων κατά τη διάρκεια φτωχής ακουστικής διάκρισης ιδιαίτερα μεταξύ φωνηέντων ε,α,ι,η, αλλά και συμφώνων π-μπ, τ-ντ.
  • Χρήση χωρίς διάκριση κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων.
  • Μπέρδεμα μεταξύ παρόμοιων ακουστικά λέξεων, π.χ. εμείς-εμάς, θέμα-δέμα. Γράμματα, συλλαβές και λέξεις παραλείπονται, τοποθετούνται σε λάθος σειρά ή μετατοπίζονται και αντιστρέφονται.
  • Μια λέξη μπορεί να είναι γραμμένη με πολλούς τρόπους ορθογραφίας μέσα στο ίδιο κείμενο.
  • Τα γράμματά τους είναι πολύ άσχημα τοποθετημένα στη σελίδα και με δυσκολία μένουν κοντά στο περιθώριο.
  • Χάνουν το νόημα αυτού που γράφουν.



--------------

Σημάδια δυσλεξίας σε παιδιά 5 έως 7 ετών.

Τα σημάδια δυσλεξίας στην ηλικία 5 έως 7 ετών είναι τα ακόλουθα:

  • Πρώιμα προβλήματα λόγου-δυσκολίες στο να προφέρει το παιδί τις λέξεις σωστά καθώς και να βάλει τις λέξεις στη σωστή σειρά.
  • Η εκμάθηση και η απομνημόνευση ομοιοκαταληξίας μπορεί να είναι δύσκολη. Επίσης, η αναγνώριση παρόμοιων λέξεων, όπως 'κάτι' και 'μάτι', μπορεί ν΄αποτελέσει πρόβλημα.
  • Δυσκολία στο ν΄ακούει και να ξεχωρίζει διαφορετικούς ήχους, όπως 'μπ, π, β,φ,δ'.
  • Πρώιμα μαθησιακά προβλήματα - έλλειψη προσοχής όταν του μιλούν - έλλειψη ενδιαφέροντος στο ν΄ακούει ιστορίες και αποτυχία στο να καταλαβαίνει τις επεξηγήσεις όταν του δίνονται.
  • Έλλειψη προόδου στην ανάγνωση, γραφή και ορθογραφία, η οποία έρχεται σ΄αντίθεση με τις δημιουργηθείσες προσδοκίες της κανονικής ανάπτυξης σε άλλους τομείς.
  • Αν και είναι έξυπνοι σε πολλούς τομείς, βρίσκουν ακατανόητο το γεγονός ότι οι λέξεις μπορούν να διαβαστούν μόνο μ΄έναν τρόπο.
  • Φτωχός κινητικός έλεγχος - δυσκολία όταν χρησιμοποιούν ψαλίδι και κρατούν ένα μολύβι, και προσπαθούν να χρωματίσουν μέσα σε καθορισμένο πλαίσιο.
  • Συχνά παρουσιάζουν καθρεπτικό γράψιμο καθώς και δυσκολία στο να σχηματίσουν γράμματα και να τα γράψουν βάσει μιας λογικής αλληλοδιαδοχικής σειράς. Συνεχές μπλέξιμο με τα γράμματα 'β,θ,δ,π,μπ, μ,ν,ο,α,σ,ζ'.
  • Δυσκολία διαχωρισμού αριστερής και δεξιάς πλευράς του σώματος.
  • Δυσκολία στο ν΄αποφασίσουν ποιο χέρι να χρησιμοποιήσουν όταν τρώνε, ζωγραφίζουν, παίζουν, πετούν την μπάλα, κλπ.
  • Αδεξιότητα κίνησης και έλλειψη επιδεξιότητας σε κινήσεις των χεριών (ζωγραφική η αντιγραφή σχεδίων).
  • Δυσκολία στο να θυμούνται οδηγίες, π.χ. 'Πήγαινε επάνω και φέρε μου το μπλέ μου πουλόβερ μαζί μ΄ένα βιβλίο που βρίσκεται πάνω στο συρτάρι στο υπνοδωμάτιο'.
  • Δυσκολία στο να γνωρίζουν την ώρα και την ακολουθία των ημερησίων γεγονότων. Καθώς επίσης και προσωπικές τους λεπτομέρειες, όπως τα γενέθλιά τους και η διεύθυνση του σπιτιού τους.
  • Δυσκολία στο να μετράνε, να χρησιμοποιούν συχνά τα δάχτυλά τους ή ξυλαράκια.
  • Δυσκολία στο να παίζουν παιχνίδια ακολουθίας και ταιριάσματος.
  • Δυσκολία στο να δένουν τα κορδόνια τους, να κουμπώνουν τα κουμπιά τους, το φερμουάρ και με τον τρόπο που φοράνε τα ρούχα τους.
  • Εκνευρισμός και σημάδια ματαίωσης στο σπίτι και στο σχολείο χωρίς κάποιον συγκεκριμένο λόγο.
  • Ονειροπόληση και βύθισμα στις σκέψεις τους στο σπίτι και στην τάξη. Απροθυμία στο σχολείο.


--------------

Σημάδια δυσλεξίας στην ηλικία των 7-13 ετών.

Τα σημάδια δυσλεξίας στην ηλικία 7 έως 13 ετών είναι τα ακόλουθα:

  • Ανικανότητα ανάγνωσης ή η αναγνωστική ηλικία είναι πολύ πιο χαμηλή από αυτήν βάσει της χρονολογικής του ηλικίας.
  • Δυσκολία με τους ήχους των γραμμάτων.
  • Φτωχός, ανώριμος γραφικός χαρακτήρας.
  • Ακατάλληλα ορθογραφικά λάθη και προτίμηση στο να χρησιμοποιεί μικρές, παρόμοιες λέξεις. Πιο πολύπλοκες λέξεις γράφονται ή βάσει της φωνολογίας τους ή τις μαντεύουν.
  • Όταν διαβάζουν δυνατά ή γράφουν, μπερδεύουν γράμματα, όπως ‘φ,β,θ,δ,μ,ν,ο,α,σ,ζ,λ,ρ,π,μπ’. Προβλήματα παρουσιάζουν και οι συνδυασμοί γραμμάτων, όπως ‘στρ’.
  • Δεν χρησιμοποιούν σημεία στίξης όταν διαβάζουν ή γράφουν μια ιστορία. Οι εκθέσεις ή οι ιστορίες τους είναι συχνά σύντομες, με λίγα στοιχεία περιγραφής των χαρακτήρων ή πλοκής.
  • Αν δυσκολεύονται να διαβάσουν ευχάριστα ή δυνατά, αυτό τους δημιουργεί προβλήματα στο ν΄αλλάξουν πληθυντικό με ενικό αριθμό και χρόνους ρημάτων ή να μπερδεύουν λέξεις όπως ‘σάκα’ και ‘κάσα’.
  • Προβλήματα στο να ακούνε με προσοχή μια ιστορία και να διατηρούν τις πληροφορίες στο μυαλό τους. Πιο εύκολα διηγούνται μια ιστορία παρά τη γράφουν.
  • Δυσκολία στην αντιγραφή απ΄τον πίνακα. Παραλείπουν σειρές, γράμματα και αριθμούς ή τα μεταφέρουν αλλού.
  • Μπορεί να αντιστρέφουν αριθμούς, π.χ. ‘42’ για ‘24’ ή ‘3 για ‘ε’.
  • Μεγάλες δυσκολίες στο να θυμηθούν την προπαίδεια με τη σειρά, τις μέρες της εβδομάδας, τους μήνες και αλφάβητο.
  • Προβλήματα με τις μουσικές νότες και την ώρα.
  • Αδεξιότητα και έλλειψη συγχρονισμού κινήσεων.
  • Μερικά δυσλεκτικά παιδιά δυσκολεύονται να καταλάβουν τι τους λες και τους παίρνει κάποια ώρα ν΄απαντήσουν.
  • Αναπτύσσονται δευτερογενή συμπτώματα, όπως αίσθημα ματαίωσης, αποτυχία και προβλήματα συμπεριφοράς.
  • Αδιαφορία να πάνε στο σχολείο, που μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά οικογενειακά προβλήματα.

Πηγή: http://www.iatronet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.