Τετάρτη 28 Ιανουαρίου 2015

Τα ζημιογόνα Δημόσια ΚΤΕΟ και το έλλειμμα των 300 εκατ. ευρώ

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Το άνοιγμα των Δημοσίων ΚΤΕΟ από την Περιφέρεια της Αττικής έχει ανοίξει τον «Ασκό του Αιόλου» στον κλάδο.

Το Enikonomia δημοσιεύει αποκλειστικά την κατάσταση που επικρατεί στους Τεχνικούς Ελέγχους οχημάτων και καταγράφει τα απίστευτα και όμως ελληνικά περιστατικά που συμβαίνουν σε όλη τη χώρα.

Παράλληλα αναρτούμε και τη μελέτη της εταιρείας Ορκωτών Ελεγκτών «Mazars» (για να διαβάσετε όλη τη μελέτη πιέστε εδώ) που έγινε για λογαριασμό του Υπουργείου Μεταφορών βάσει της οποίας η λειτουργία των Δημοσίων ΚΤΕΟ επιβαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

Επίσης να υπενθυμίσουμε πως εξακολουθούν να μην περνούν από Τεχνικό Ελεγχο περίπου 2 εκατ. οχήματα τα οποία αποτελούν κίνδυνο για την Οδική Ασφάλεια ενώ επίσης δημιουργούν και έλλειμμα πάνω από 300 εκατ. ευρώ στα κρατικά ταμεία…

Η μελέτη των ζημιών
Στη μελέτη της εταιρείας «Mazars» επισημαίνεται πως η λειτουργία των Δημοσίων ΚΤΕΟ θα επιβαρύνει με περισσότερα από 3 εκατ. ευρώ τον κρατικό προϋπολογισμό και όλες οι μονάδες ανά την Ελλάδα είναι ζημιογόνες.

Μάλιστα καταλήγει αναφέροντας χαρακτηριστικά πως: «Το αλγεβρικό άθροισμα των στοιχείων διαμορφώνει εκτιμώμενες εισροές οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να θεωρηθούν καθαρό έσοδο για το ΚΤΕΟ καθώς ενδέχεται να συμπεριλαμβάνονται ΦΠΑ, πρόστιμα και Τέλη τα οποία περιέχονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό.».

Παράλληλα θα πρέπει να επισημάνουμε πως στη μελέτη των ορκωτών δεν γίνεται καμία αναφορά σε λοιπά σταθερά κόστη όπως π.χ. κόστος χρήσης γης, λογαριασμοί ΟΚΩ, ασφάλιση επαγγελματικής – αστικής ευθύνης κ.λ.π. που επιβαρύνουν κάθε αντίστοιχη ιδιωτική επιχείρηση.
Επίσης δεν γίνεται καμία αναφορά σε μεταβλητά κόστη, δελτία, λοιπά έντυπα εκτυπώσεων, διάφορα αναλώσιμα, αυτοκόλλητα σήματα ΚΤΕΟ στις πινακίδες οχημάτων κ.λ.π.
Οπότε η σύγκριση οικονομικών μεγεθών γίνεται μεταξύ εσόδων (μικτών) και δαπάνες μισθοδοσίας.

Σημειώνεται ότι έσοδα παραβόλων και ΦΠΑ δεν αποτελούν λειτουργικό έσοδο του ΚΤΕΟ.
Να υπενθυμίσουμε πως το 2013, όποτε και σταμάτησαν να λειτουργούν τα Δημόσια ΚΤΕΟ, είχαν κάτω από 20% μερίδιο αγοράς γεγονός που σημαίνει πως θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να περάσουν στην κερδοφορία...

Η «κατάσταση» στα ΚΤΕΟ
Το Enikonomia αποκαλύπτει την κατάσταση που επικρατεί στα ΚΤΕΟ της χώρας η οποία είναι απογοητευτική καθώς τα Ιδιωτικά ΚΤΕΟ προσπαθούν να επιβιώσουν και να σώσουν τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιήσει οι ιδιοκτήτες τους υιοθετώντας και κάποιοι από αυτούς αθέμιτους τρόπους προσέλκυσης πελατών ενώ από την άλλη μεριά έρχονται τώρα και τα Δημόσια να δημιουργήσουν αθέμιτο ανταγωνισμό στην αγορά.

Πάντως το θέμα δεν είναι τι κάνουν τα ΚΤΕΟ αλλά τί κάνει η Πολιτεία ώστε να διατηρηθούν οι κανόνες λειτουργίας των Τεχνικών Κέντρων Ελέγχου Οχημάτων που πέραν των Ιδιωτικών υπάρχουν και τα Δημόσια έστω και μέχρι σήμερα σε μικρό αριθμό.

Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη της αγοράς όταν ένα Ιδιωτικό ΚΤΕΟ αποφασίσει να τηρήσει το νόμο στο ακέραιο είναι πολύ πιθανό να χάσει όλη την πελατεία του, να κινδυνεύει με κυρώσεις ενώ σε κάποιες περιπτώσεις να δεχθεί και απειλές από εταιρείες που διαθέτουν στόλους αυτοκινήτων!

Από την άλλη μεριά οι «έξυπνοι» της αγοράς περνούν ότι όχημα τους επισκέπτεται με ανάλογο τίμημα βέβαια και εξελίσσονται στα πλέον δημοφιλή ΚΤΕΟ της περιοχής που δραστηριοποιούνται.

Αλλωστε μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός πως αν κάποιο ΚΤΕΟ κόψει ένα αυτοκίνητο για Σοβαρές Ελλείψεις η είδηση μεταφέρεται ακαριαία και αυτομάτως μειώνεται η πελατεία του Κέντρου που οι τεχνικοί του έκαναν σωστά τη δουλειά τους.

Παράλληλα οι γνωστοί άγνωστοι που αναλαμβάνουν να περάσουν οχήματα για λογαριασμό ιδιοκτητών έχουν ήδη ανοίξει τη δίοδο των συναλλαγών με κάποια ΚΤΕΟ τα οποία έναντι αμοιβής περνούν χωρίς καμία δυσκολία μέχρι και οχήματα που έχουν εμφανώς «κολλημένο» τον αριθμό πλαισίου ανάποδα!

Αθέμιτος αντωγωνισμός
Εκπτώσεις από 10% έως και 25% μπορούν να πραγματοποιούν τα Δημόσια ΚΤΕΟ όλης της χώρας σε εταιρείες που διαθέτουν στόλους αυτοκινήτων σύμφωνα με εγκύκλιος που έχει αποστείλει το Υπουργείο Μεταφορών σε όλη την Επικράτεια.

Ειδικότερα τα Δημόσια ΚΤΕΟ μπορούν να πραγματοποιούν εκπτώσεις 10% σε εταιρείες με στόλο οχημάτων από 11 έως 50 αυτοκίνητα και έκπτωση 20% σε εταιρείες με στόλο οχημάτων από 50 αυτοκίνητα και άνω.

Επίσης η εγκύκλιος ορίζει και έκπτωση 25% στους κατόχους δελτίου ανεργίας που είναι σε ισχύ.
Οι εν λόγω εκπτώσεις έχουν δημιουργήσει κανόνες αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά καθώς όπως επισημαίνουν στο Enikonomia στελέχη από τα Ιδιωτικά ΚΤΕΟ:

«Τα Δημόσια ΚΤΕΟ λειτουργούν εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού οπότε οι υπάλληλοί τους δεν ενδιαφέρονται για το κόστος λειτουργίας των μονάδων. Αλλωστε δεν θα πληρώσει κανένας από τους υπαλλήλους το ρεύμα ή τα λειτουργικά κόστη οπότε και ελλειμματικό να είναι το ταμείο το κράτος θα το καλύψει. Από την άλλη μεριά όμως δεν είναι δυνατό να μην υπάρχει καμία απολύτως «προστασία» των επενδυτών που λειτουργούν τα Ιδιωτικά ΚΤΕΟ επιτρέποντας στα Δημόσια να κάνουν εκπτώσεις ανεξάρτητα από το γεγονός πως καταγράφουν ζημιές!».

Παράλληλα πληθαίνουν οι καταγγελίες που αφορούν σε Δημόσια ΚΤΕΟ τα οποία έχουν υιοθετήσει μη νόμιμες πρακτικές ώστε να αυξήσουν την πελατεία τους.

Ειδικότερα Δημόσιο ΚΤΕΟ που λειτουργεί σε Περιφέρεια της Χώρας προβαίνει σε εκπτώσεις τιμών προς τους πελάτες που έχουν στη κατοχή τους εταιρικούς στόλους οχημάτων και μάλιστα δεν διστάζουν να τους επισκεφθούν και να τονίσουν στους επιχειρηματίες πως τους στέλνει ο τάδε... Περιφερειάρχης για να ορίσουν τη συμφωνία και τα οχήματα να περνούν από το Δημόσιο ΚΤΕΟ!

Σε άλλη περιοχή που λειτουργεί Δημόσιο ΚΤΕΟ το μικτό κλιμάκιο που πραγματοποιεί ελέγχους στο δρόμο αποτελείται από κάποιο στέλεχος του Μηχανολογικού αλλά και του Δημοσίου ΚΤΕΟ και όταν οι ελεγκτές διαπιστώσουν πως το έλεγχόμενο όχημα έχει επισκεφθεί το Δημόσιο ΚΤΕΟ το αφήνουν ενώ αν έχει επισκεφθεί κάποιο Ιδιωτικό ΚΤΕΟ το περνούν από κόσκινο...

Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia σε κάποιες περιοχές που δεν μπορούν ούτε απ' έξω να περάσουν από τα Ιδιωτικά ΚΤΕΟ κάποια οχήματα, περνούν κανονικότητα από τα Δημόσια ΚΤΕΟ.

Αλλωστε δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως κάποια στιγμή χρειάστηκε να περάσει ένα μικρό φορτηγό από κάποιο Δημόσιο ΚΤΕΟ από κάποιο φίλο του ιδιοκτήτη ο οποίος αδυνατούσε να το οδηγήσει μέχρι εκεί και ο ελεγκτής του Δημόσιου ΚΤΕΟ του είπε να οδηγήσει το όχημα στο τέλος της γραμμής ελέγχου ώστε να τοποθετήσει το αυτοκόλλητο σήμα και μόνο. Χωρίς να πραγματοποιηθεί δηλαδή κανένας απολύτως έλεγχος στο όχημα!

Επίσης να υπενθυμίσουμε σε αυτό το σημείο πως το 98% των οχημάτων που ελέγχονται στην Ελλάδα τόσο από Δημόσια όσο και από Ιδιωτικά ΚΤΕΟ περνούν κανονικά τον Τεχνικό Ελεγχο ενώ το το αντίστοιχο ποσοστό σε άλλα κράτη-μέλη κυμαίνεται μεταξύ 75-80%...


Τροχόσπιτο έξω από Δημόσιο ΚΤΕΟ
Το τί γίνεται στα ΚΤΕΟ είναι γνωστό ωστόσο μέχρι σήμερα δεν είχαμε δει ποτέ τροχόσπιτο αλυσοδεμένο στα κάγκελα του Δημοσίου ΚΤΕΟ!

Όπως μπορείτε και εσείς να διαπιστώσετε το εικονιζόμενο τροχόσπιτο που βρίσκεται αλυσοδεμένο στα κάγκελα του εν ενεργεία Δημοσίου ΚΤΕΟ προμηθεύει με παράβολα τους πελάτες που επισκέπτονται το Δημόσιο Κέντρο Ελέγχου.

Φήμες ωστόσο αναφέρουν πως η ιδιοκτήτρια του τροχόσπιτου είναι συγγενής του Τεχνικού Διευθυντή του Δημοσίου ΚΤΕΟ και δεν διστάζει να επικοινωνεί και να ενημερώνει τους ιδιοκτήτες των οχημάτων που βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία επανελέγχου!

Αραγε στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν τίθεται θέμα προσωπικών δεδομένων, κόβονται αποδείξεις για τα παράβολα στο τροχόσπιτο, με τίνος την άδεια έχει αλυσοδεθεί το τροχόσπιτο στα κάγκελα του ΚΤΕΟ, και άλλα τόσα ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα σε πολλούς...

Ελεγχος Πόθεν Εσχες...
Μετά το αιφνίδιο κλείσιμο των Δημοσίων ΚΤΕΟ οι υπάλληλοι που εργάζονταν εκεί μεταφέρθηκαν σε άλλες Υπηρεσίες σχετικές πάντα με τα οχήματα.

Χαρακτηριστική είναι η αναφορά από έμπορο αυτοκινήτων ο οποίος βρήκε σε κάποια Διεύθυνση Μεταφορών έναν υπάλληλο που προήλθε από Δημόσιο ΚΤΕΟ και του αποκρίθηκε με παράπονο πως: «Στη Διεύθυνση Μεταφορών τα γρηγορόσημα ή όποιες άλλες «εξυπηρετήσεις» μοιράζονται 18 υπάλληλοι με αποτέλεσμα το ημερήσιο «μεροκάματο» να έχει πέσει στα 30-50 ευρώ!».

Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς τι γίνονταν στο Δημόσιο ΚΤΕΟ όπου εργάζονταν ο συγκεκριμένος υπάλληλος που το ημερήσιο «μεροκάματο» ξεκινούσε από τα 300 ευρώ!

Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν στο Enikonomia πως αν οι Αρχές ασχοληθούν σοβαρά με την περιουσία των υπαλλήλων που εργάζονται στα Δημόσια ΚΤΕΟ ή στις Διευθύνσεις Μεταφορών θα ανακαλύψουν «χρυσάφι» αλλά προφανώς ισχύει η λαϊκή ρήση που αναφέρει «Κόρακας, κοράκου μάτι δεν βγάζει!».

Ενοικίαση ελαστικών για ΚΤΕΟ!
Πολλά έχουμε ακούσει ότι γίνονται στα ΚΤΕΟ αλλά ενοικίαση ελαστικών για να περάσει ένα όχημα από έλεγχο πραγματικά πρώτη φορά ακούσαμε και εμείς!

Ειδικότερα υπάρχουν εταιρείες τοποθέτησης ελαστικών που έναντι αμοιβής νοικιάζουν ελαστικά με την ώρα ώστε το όχημα που οδεύει στο ΚΤΕΟ να περάσει άνετα από τον έλεγχο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia η ενοικίαση ελαστικών μαζί με ζάντες κοστίζει ανάλογα με τα διάσταση που φορά το όχημα. Οι τιμές διάθεσης ξεκινούν από τα 15 ευρώ για ένα ΙΧ με μικρά ελαστικά και μπορεί να ανέλθουν έως και 150 ευρώ για ένα βαρύ φορτηγό ή λεωφορείο.

Απλά ο ιδιοκτήτης του μεταβαίνει στο βουλκανιζατέρ, αντικαθιστά τα δικά του λάστιχα με τα ενοικιαζόμενα, περνά τον έλεγχο του ΚΤΕΟ, επιστρέφει τα λάστιχα και ξαναβγαίνει στο δρόμο με τα παλιά ελαστικά που είναι σίγουρα επικίνδυνα.

Ελεγχος σε «παρόμοιο» όχημα!
Πέραν των ελαστικών ανακαλύψαμε πως υπάρχει η δυνατότητα ενοικίασης και παρόμοιου οχήματος, κυρίως φορτηγού, ώστε όταν το φορτηγό πραγματοποιεί δρομολόγια ένα παρόμοιο το αντικαθιστά στον τεχνικό έλεγχο!

Μπορεί εύλογα κάποιος να αναρωτηθεί πως είναι δυνατό να περάσει ένα παρόμοιο όχημα από τεχνικό έλεγχο αφού ο αριθμός πλαισίου είναι διαφορετικός.

Η απάντηση είναι απλή καθώς δεν ελέγχεται ο αριθμός πλαισίου του φορτηγού αλλά το σκηνικό στήνεται απλά για να υπάρχουν τα πειστήρια (φωτογραφίες) με ίδιο αριθμό κυκλοφορίας πως το φορτηγό πέρασε από τεχνικό έλεγχο.

Που είναι οι οροφές;
Ενα από τα πλέον συχνά φαινόμενα που καταγράφονται στα ΚΤΕΟ αφορούν στις ηλιοροφές των αυτοκινήτων οι οποίες δεν αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς η συγκεκριμένη έλλειψη έχει να κάνει με το γεγονός πως δεν τις δηλώνουν οι εισαγωγικές εταιρείες για να γλιτώνουν φόρους στο τελωνείο.

Αλλωστε με μια απλή βεβαίωση από την εισαγωγική αργότερα η οροφή νομιμοποιείται ασχέτως αν δεν έχει καταβληθεί φόρος για αυτή κατά τον εκτελωνισμό του οχήματος...


«Ανάποδα» ο αριθμός πλαισίου
Ενα απίστευτο περιστατικό καταγράφηκε σε Ιδιωτικό ΚΤΕΟ σύμφωνα με το οποίο λεωφορείο που προσήλθε για έλεγχο είχε κολλημένο στο σασί του οχήματος τον αριθμό πλαισίου «ανάποδα»!

Βέβαια αμέσως ο ελεγκτής κάλεσε τον κάτοχο του οχήματος ο οποίος παρολίγο να πιαστεί στα χέρια με τον ελεγκτή και στο τέλος έφυγε από το ΚΤΕΟ χωρίς να έχει πραγματοποιήσει τον έλεγχο.

Λίγες ημέρες αργότερα το λεωφορείο κυκλοφορούσε κανονικά στο δρόμο έχοντας περάσει από τεχνικό έλεγχο σε Δημόσιο ΚΤΕΟ!


Πηγή: http://www.enikonomia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.