Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2015

Λαθρεμπόριο καυσίμων: Τι πρέπει να γίνει ώστε να καταπολεμηθεί πραγματικά;

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Έτσι «κλέβουν» οι λαθρέμποροι καυσίμων
Έρευνα του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ) περιγράφει τους δρόμους της παράνομης διακίνησης των καυσίμων αλλά και τις εκκρεμότητες της πολιτείας για την εφαρμογή των μέτρων που ψηφίστηκαν.

Οι κυριότερες εκκρεμότητες είναι:

• Παραμένει “τυφλό” στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων το κεντρικό σύστημα των απευθείας ελέγχων των συστημάτων εισροών εκροών, αφού αν και το 94% των πρατηρίων συνδέθηκε και μεταδίδει στοιχεία από τις δεξαμενές του, η ΓΓΠΣ να έχει τη δυνατότητα των on line ελέγχων.

• Εκκρεμεί η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης για την εφαρμογή των συστημάτων εισροών – εκροών στις αποθήκες των μεγάλων καταναλωτών, των ιδιωτικών και εργοταξιακών πρατηρίων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, στους σταθμούς ανεφοδιασμού σκαφών (μαρίνες), στους αποθηκευτικούς χώρους παραγωγών ή διακινητών χημικών προϊόντων, εταιριών με χώρους στάθμευσης οχημάτων, στις ελεύθερες αποθήκες των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών.

• Εκκρεμεί η έκδοση κοινής απόφασης για την τοποθέτηση των GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα.

• Εκκρεμεί η έκδοση κοινής απόφασης για λεπτομέρειες λειτουργίας του συστήματος εισροών εκροών στις φορολογικές αποθήκες.

• Αναποτελεσματικοί έλεγχοι από τα ΚΕΔΑΚ του υπουργείου Ενέργειας. Άκρως αποκαλυπτική είναι όμως και η έρευνα του ΣΕΕΠΕ για τους τρόπους λαθρεμπορίας των υγρών καυσίμων.
Οι κύριοι τρόποι λαθρεμπορίου, σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, είναι οι παρακάτω:

Πετρέλαιο θέρμανσης

Είναι δυνατόν να διοχετευτεί κυρίως από Εταιρίες Εμπορίας, Πρατήρια Υγρών Καυσίμων, Πωλητές Πετρελαίου Θέρμανσης ή/και Μεταφορείς σε πρατήρια ή σε άλλους καταναλωτές (αγρότες, εργοτάξια, βιοτεχνίες, μεταφορικές εταιρίες, κλπ.), όπου και πωλείται ως Πετρέλαιο Κίνησης. Τα διαφεύγοντα έσοδα του Δημοσίου είναι η διαφορά Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) μεταξύ Πετρελαίου Θέρμανσης και Κίνησης και ο αναλογών σε αυτήν ΦΠΑ.

Πετρέλαιο Ναυτιλίας

Είναι δυνατόν να διοχετευτεί παράνομα στην αγορά (Πρατήρια, Πωλητές Πετρελαίου Θέρμανσης, Μεταφορικές Εταιρίες, κλπ) από Εταιρίες Εμπορίας ή τους Μεταφορείς βυτιοφόρων ή πλωτών μέσων (σλέπια) και να πωλείται ως πετρέλαιο κίνησης. Δεδομένου ότι τα ναυτιλιακά καύσιμα δεν υπόκεινται σε ΕΦΚ ή ΦΠΑ, τα διαφεύγοντα έσοδα του Δημοσίου είναι το σύνολο ΕΦΚ και ΦΠΑ.

Εικονικές εξαγωγέ πετρελαίου κίνησης και βενζίνης

Σε αυτή την περίπτωση, η δυνατότητα για λαθρεμπόριο αφορά καύσιμα, που ενώ δηλώνονται ως εξαγωγές, καταλήγουν σε πρατήρια εντός της Χώρας. Τα διαφεύγοντα έσοδα είναι τα ίδια με την ανωτέρω περίπτωση.

Αλλες πιθανές εστίες

• Διαλύτες (τολουόλιο κλπ), μεθανόλη, κ.α. που νοθεύουν βενζίνες ή και πετρέλαιο. Οι διαλύτες αυτοί δεν επιβαρύνονται με τον Ειδικό Φόρο που επιβαρύνονται π.χ. οι βενζίνες, δηλαδή 670€ ανά κυβικό, άρα κάθε κυβικό που αντικαθιστούν, σημαίνει αντίστοιχη απώλεια εσόδων για το Κράτος. Εδώ δεν είναι δυνατόν να υπολογισθούν ζημιές που προκαλούν στα οχήματα λόγω ακαταλληλότητας χρήσης.

• Βιοντήζελ που εισάγεται σαν σπορέλαιο ή παράγεται σε εγχώριες μονάδες και νοθεύει πετρέλαιο κίνησης.

• Πετρέλαιο που περιέχεται στα απόβλητα πλοίων (slops), από κλοπή των καυσίμων του πλοίου και διοχετεύονται εν τέλει σε πρατήρια.

• Λαθρεμπόριο υγραερίου, μέσω πώλησης βιομηχανικού /θέρμανσης ως autogas.

-------------

Στα… αζήτητα τα μέτρα για το λαθρεμπόριο καυσίμων

Δεν αξιοποιούνται τα στοιχεία από το σύστημα εισροών - εκροών.

Αχρησιμοποίητο παραμένει το σύστημα εισροών - εκροών που με νόμο αναγκάστηκαν να εγκαταστήσουν εταιρείες εμπορίας και πρατήρια καυσίμων με στόχο την πάταξη του λαθρεμπορίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία από τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) σύστημα εισροών - εκροών έχει εγκαταστήσει το σύνολο των εταιρειών εμπορίας και το 98% των πρατηρίων εκ των οποίων σε ποσοστό 94% αποστέλλει κανονικά στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών. Τα στοιχεία αυτά, ωστόσο, όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ κ. Γιάννης Αληγιζάκης, δεν ελέγχονται ούτε αξιοποιούνται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, με αποτέλεσμα να νομιμοποιούνται οι παραβάτες.

Έτσι συνεχίζεται η απώλεια εσόδων για το Δημόσιο που υπολογίζονται από τα 150 έως τα 300 εκατ. ευρώ ετησίως.

Σε εκκρεμότητα βρίσκονται σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ και η εγκατάσταση GPS στα βυτιοφόρα, καθώς και η αποτελεσματική πιστοποίηση των Κλιμακίων Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ).

-------------

«Η πολιτεία ξέρει ότι το λαθρεμπόριο καυσίμων έχει να κάνει με τα πλοία»

Αντιπρόεδρος των Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης: Ο πρατηριούχος δεν μπορεί να το κάνει γιατί δεν αγοράζει χωρίς φόρους.

«Η πολιτεία ξέρει ότι το λαθρεμπόριο καυσίμων έχει να κάνει με τα πλοία», δήλωσε μιλώντας στην εκπομπή «ανοιχτά μικρόφωνα» στο ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ 104,9 ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου των Βενζινοπωλών της Θεσσαλονίκης, Θέμης Κιουρτσής, ο οποίος διευκρίνισε ότι «λαθρεμπόριο σημαίνει ότι κάποιος παίρνει καύσιμα προς εξαγωγή ή για τη ναυτιλία, χωρίς φόρους δηλαδή, και το πουλάει μέσα στην χώρα, εκεί που εισπράττει και τους φόρους»,

«Ο πρατηριούχος δεν μπορεί να το κάνει γιατί δεν αγοράζει χωρίς φόρους», είπε ο κ.Κιουρτσής ο οποίος προσέθεσε ότι «το καύσιμο έχει ένα θέμα στην παράνομη διακίνηση», το οποίο όπως διευκρίνισε “δεν έχει σχέση με το λαθρεμπόριο”.

Παράλληλα εξέφρασε τη δυσφορία των συναδέλφων του τόσο για το γεγονός ότι “η πολιτεία μιλάει επί χρόνια για λαθρεμπόριο 1,5- 2 δισ. αλλά στον προϋπολογισμό ενέγραψαν 150 εκ.” όσο και για τη βλάβη που έχει υποστεί ο κλάδος επειδή επί πολλά χρόνια κατονομαζόταν ως υπεύθυνος για το λαθρεμπόριο, διευκρινίζοντας όμως ότι δεν παρουσιάζει τους συναδέλφους του ως άγιους

«Αυτός που μιλάει για το λαθρεμπόριο, αυτός που έλεγε για δισεκατομμύρια από το λαθρεμπόριο, που έγιναν εκατομμύρια, ή είναι άσχετος ή θέλει να δείξει κάτι άλλο», είπε και προσέθεσε ότι στόχος του κλάδου είναι να αναδείξει το παράνομο καύσιμο».

Ο κ.Κιουρτσής χαρακτήρισε «κλεπταποδόχο που πρέπει να πάει φυλακή όποιον παίρνει καύσιμο από παράνομη διακίνηση» και ζήτησε να κλείνουν τα πρατήρια όσων εμπλέκονται ενώ επικαλούμενος τη γνώση του χώρου, έκανε την εκτίμηση, ότι το 3% των πρατηρίων που δεν έχουν εγκαταστήσει σύστημα εισροών εκροών είναι μικρές επιχειρήσεις που θα κλείσουν μόλις τους γίνει έλεγχος.


Πηγή: http://www.enikos.gr , http://www.newsbeast.gr και http://www.newsbeast.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.