Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2011

«Κρυφή επιδημία» η ηπατίτιδα


Συνολικά 500.000 άτομα νοσούν στη χώρα μας από ηπατίτιδα, 300.000 από την μορφή B και 200.000 από τη C.

«Η είσοδος στη χώρα μας περισσοτέρων από 1.000.000 μεταναστών την τελευταία 20ετία από χώρες των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης αλλά και από χώρες της Ασίας και Αφρικής, που αποτελούν ομάδες υψηλής συχνότητας για ηπατίτιδα B και C, έχει αυξήσει τους αριθμούς ασθενών με χρόνιες ηπατίτιδες B και C».

Τα παραπάνω αναφέρθηκαν σε σημερινή συνέντευξη Τύπου, από τους Στέφανο Χατζηγιάννη, ομότιμο καθηγητή Παθολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Σπύρο Ντουράκη, καθηγητής παθολογίας-ηπατολογίας και πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης Ήπατος, και Γεώργιο Παπαθεοδωρίδη, αναπληρωτή καθηγητή παθολογίας-γαστρεντερολογίας και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Μελέτης Ήπατος.

Η ιατρική κοινότητα αποκαλεί την ηπατίτιδα ως «κρυφή επιδημία», η οποία αποτελεί πρόβλημα και απειλεί για την δημόσια υγεία σε όλες τις χώρες του κόσμου. Η απουσία συμπτωμάτων, δε, δεν οδηγεί τον ασθενή στον απαραίτητο διαγνωστικό έλεγχο, ενώ ταυτόχρονα το ήπαρ μπορεί να καταστρέφεται.

Όπως ανέφεραν οι ομιλητές, δεδομένου ότι τα νοσήματα αυτά είναι ασυμπτωματικά και ο έλεγχος του πληθυσμού ή έστω των ομάδων υψηλού κινδύνου δεν είναι υποχρεωτικός, η διάγνωση γίνεται μόνον τυχαία λόγω κάποιου τσεκ-απ.

Οι ευρωπαϊκές και παγκόσμιες προσπάθειες για τον έλεγχο της χρόνιας ηπατίτιδας B και C θα είναι από τα βασικά θέματα που θα συζητηθούν στη 18η Διεθνή Διημερίδα "Ηπατίτιδα B και C", που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα το Σαββατοκύριακο 29 και 30 Ιανουαρίου.



Διαβάστε περισσότερα...

Οι άγνωστες παγίδες μικροβίων μέσα στο σπίτι


Ρεπορτάζ: Μαίρη Κατσανοπούλου



Παγίδες μικροβίων και αλλεργιογόνων μέσα στο σπίτι είναι πολλά «αθώα» αντικείμενα καθημερινής χρήσης – από τα μαξιλάρια και τα «τηλέφωνα» του ντους έως τα σφουγγαράκια της κουζίνας και τις οδοντόβουρτσες.

Το μπάνιο, με την υγρασία, τους υδρατμούς και την τουαλέτα, αποτελεί το δωμάτιο με τον μεγαλύτερο κίνδυνο μικροβίων, όπως επισημαίνει ο καθηγητής Παθολογίας - Λοιμώξεων, διευθυντής της Δ΄ Παθολογικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιος Πετρίκος. Η κρεβατοκάμαρα, όμως, είναι η πιο πλούσια πηγή αλλεργιογόνων μέσα στο σπίτι, σύμφωνα με την πρόεδρο της Ελληνικής Αλλεργιολογικής Εταιρείας Καλλιόπη Κόντου-Φίλη.

Ποικίλα μικρόβια ζουν και βασιλεύουν μέσα στο σπίτι: «Ορισμένα από αυτά (σταφυλόκοκκος, ψευδομονάδα, μύκητες, λεγιονέλλα) μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις (ανοσοκαταστολή: μειωμένη άμυνα του οργανισμού) να αποτελέσουν αιτία σοβαρής νόσησης», λέει ο κ. Πετρίκος. «Μπορεί να προκαλέσουν πνευμονία, λοιμώξεις μαλακών μορίων ή μικροβιαιμία. Ευαίσθητα άτομα είναι κυρίως τα βρέφη, οι ηλικιωμένοι, οι ανοσοκατασταλμένοι ανθρωποι (με λευχαμία, καρκινοπαθείς, νεφροπαθείς, μεταμοσχευμένοι)».

Οι ειδικοί συμβουλεύουν πώς να καθαρίζετε σωστά τα αντικείμενα του σπιτιού και πότε να τα αντικαθιστάτε:

ΜΑΞΙΛΑΡΙΑ

Τα μαξιλάρια διπλασιάζουν το βάρος τους μέσα σε τρία χρόνια λόγω των ακάρεων (των μικροσκοπικών αλλεργιογόνων μικροοργανισμών) που αναπτύσσονται στο εσωτερικό τους, σύμφωνα με τη Βρετανική Αλλεργιολογική Εταιρεία. Αυτό μπορεί να πυροδοτήσει ή να επιδεινώσει τη ρινίτιδα, το άσθμα και το έκζεμα και να ευαισθητοποιήσει τους ανθρώπους στο συνάχι και στην ιγμορίτιδα.

«Το πάνω ένα τρίτο του κρεβατιού είναι η πιο πλούσια πηγή ακάρεων στο σπίτι», λέει η κ. Κόντου. «Τα ακάρεα... κοιμούνται μαζί μας, καθώς τρέφονται από τα επιθήλια και την υγρασία του σώματός μας», εξηγεί. «Να καλύπτετε τα μαξιλάρια με τις καπιτονέ θήκες που υπάρχουν στο εμπόριο (και να τις πλένετε στους 60 βαθμούς Κελσίου) ή με ειδικές θήκες με πλαστικοποιημένο ύφασμα».

Ο κ. Πετρίκος προσθέτει: «Τα μαξιλάρια συνιστάται να μη χρησιμοποιούνται από περισσότερα του ενός ατόμου, να πλένονται αν αλλάξουν χρήστη και να γίνεται τακτική αλλαγή μαξιλαροθήκης».

ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΕ: Κάθε δύο χρόνια.

ΚΟΥΒΕΡΤΕΣ

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Γούστερ στη Βρετανία ανέλυσαν δέκα συνηθισμένες κουβέρτες και ανακάλυψαν ότι περιείχαν πάνω από 20.000 ακάρεα της οικιακής σκόνης, μαζί με βακτήρια και σπόρους μυκήτων.

«Τα αλλεργικά άτομα πρέπει να τις αποφεύγουν ή να τις καλύπτουν με ειδικές θήκες από πλαστικοποιημένο ύφασμα», συνιστά η κ. Κόντου.

Μην κάνετε κατάχρηση ακαρεοκτόνων προϊόντων, γιατί «συνήθως αυτά περιέχουν χημικές ουσίες, των οποίων δεν γνωρίζουμε τις μακροπρόθεσμες συνέπειες, ενώ μπορεί να επιβαρύνουν την αναπνοή, ιδίως σε άτομα με άσθμα», κατά την κ. Κόντου, που τονίζει ότι «τα αποτελεσματικότερα ακαρεοκτόνα είναι τα ρεύματα αέρα και η ηλιακή ακτινοβολία, όπως έκαναν σε παλαιότερες εποχές που έβγαζαν στον ήλιο μαξιλάρια, σεντόνια και κουβέρτες. Γι' αυτό να αερίζετε πολλές φορές το σπίτι κάθε μέρα και οπωσδήποτε νωρίς το πρωί».

Οι κουβέρτες πρέπει να πλένονται κάθε έξι μήνες. Τα σεντόνια, οι μαξιλαροθήκες και οι παπλωματοθήκες πρέπει να πλένονται μία φορά την εβδομάδα σε νερό θερμοκρασίας 55 - 60°C (τα ακάρεα αρχίζουν να νεκρώνονται μετά τους 35 βαθούς Κελσίου).

ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΕ: Κάθε πέντε χρόνια.

ΟΔΟΝΤΟΒΟΥΡΤΣΕΣ

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ διαπίστωσαν σε μελέτη τους ότι μια μέση οδοντόβουρτσα περιέχει περίπου 10 εκατομμύρια μικρόβια(σταφυλόκοκκου, στρεπτόκοκκου, Ε. Coli,μυκήτων κάντιντα κ.α.). Τα μικρόβια αυτάμπορεί να μεταδοθούν από το στόμα σε όλον τον οργανισμό, προκαλώντας καρδιοπάθεια, εγκεφαλικό επεισόδιο και χρόνιες λοιμώξεις. «Οι οδοντόβουρτσες και τα ξυραφάκια πρέπει να είναι αυστηρά προσωπικά για τον κίνδυνο ιογενών λοιμώξεων (ηπατίτιδας, AIDS, γρίπης)», τονίζει ο κ. Πετρίκος.

ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΕ: Κάθε τρεις μήνες.

ΣΑΝΙΔΕΣ ΚΟΠΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Μια μέση σανίδια κοπής στην κουζίνα έχει 50 φορές περισσότερα βακτήρια από όσα το κάθισμα της λεκάνης στην τουαλέτα, σύμφωνα με το Συμβούλιο Υγιεινής της Βρετανίας. Αυτό συμβαίνει γιατί οι άνθρωποι καθαρίζουν συχνά την τουαλέτα, αλλά δεν κάνουν το ίδιο στις σανίδες κοπής. Να καθαρίζετε τις σανίδες με αντιβακτηριακό υγρό και μετά με καυτό νερό. Να έχετε άλλες σανίδες για τα ωμά κρέατα, άλλες για λαχανικά και άλλες για το ψωμί.

«Για τα νωπά κρέατα και τα λαχανικά θα πρέπει να χρησιμοποιούνται γάντια και να αποθηκεύονται σε σακούλες από νάιλον και όχι χάρτινες», συμβουλεύει ο κ. Πετρίκος. «Θα πρέπει να υπάρχει στην κουζίνα ξεχωριστός χώρος καθαρισμού για τα λαχανικά και τα κρέατα και να χρησιμοποιείται ξεχωριστό μαχαίρι για καθένα από τα δύο».

ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΕ: Κάθε τρία χρόνια ή νωρίτερα εάν έχουν φθαρεί.

ΣΤΡΩΜΑΤΑ


Ενα μέσο στρώμα κρεβατιού περιέχει πάνω από 10.000 ακάρεα οικιακής σκόνης. Κάθε βράδυ εκκρίνουμε μισό περίπου λίτρο υγρασίας, σύμφωνα με τους επιστήμονες του ύπνου, που θρέφουν τα ακάρεα των στρωμάτων.

«Αφού τινάξετε το στρώμα και το λιάσετε επί αρκετή ώρα, να το καλύψετε με τα καπιτονέ καλύμματα του εμπορίου και – εάν είστε αλλεργικός – και με τις ειδικές θήκες με πλαστικοποιημένο ύφασμα, ώστε να υπάρχει φραγμός με το σώμα», συμβουλεύει η κ. Κόντου.

ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΕ: Κάθε πέντε χρόνια. Εάν τα καλύπτετε και τα καθαρίζετε κάθε εβδομάδα, κάθε δέκα χρόνια.

ΣΦΟΥΓΓΑΡΑΚΙΑ ΚΟΥΖΙΝΑΣ


Το σφουγγαράκι της κουζίνας για το πλύσιμο των πιάτων έχει «ανακηρυχθεί» σε αρκετές έρευνες το πιο μολυσμένο αντικείμενο του σπιτιού! Μελέτη στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνας έδειξε ότι τα περισσότερα σφουγγαράκια κουζίνας κατακρατούν μεγάλο αριθμό βακτηρίων (όπως E. Coli και σαλμονέλα) και τα μεταδίδουν από επιφάνεια σε επιφάνεια. Η πορώδης φύση τους, σε συνδυασμό με τη μόνιμη υγρασία, καθιστούν τα σφουγγάρια ιδεώδες έδαφος για ανάπτυξη βακτηρίων.

Μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Φλόριντας βρήκε ότι, εάν βάλετε τα σφουγγαράκια (υγρά) επί δύο λεπτά στον φούρνο μικροκυμάτων στην υψηλότερη θερμοκρασία, σκοτώνετε το 99% των βακτηρίων. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι είναι η υψηλή θερμοκρασία και όχι η ακτινοβολία που σκοτώνει τα μικρόβια. Συνιστούν επίσης να χρησιμοποιείτε ξεχωριστά σφουγγαράκια για κάθε εργασία στην κουζίνα (άλλο λ.χ. για τα πιάτα και άλλο για τους πάγκους εργασίας).

ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΕ: Κάθε μήνα.

ΤΗΛΕΦΩΝΑ» ΝΤΟΥΣ

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο στις ΗΠΑ εξέτασαν τηλέφωνα ντους από εννέα αμερικανικές πόλεις και βρήκαν ότι το 30% από αυτά είχαν ένα μυκοβακτηρίδιο που μπορεί να προκαλέσει μια μορφή πνευμονίας. Eπιπλέον, διαπίστωσαν ότι τα πλαστικά «τηλέφωνα» φιλοξενούσαν περισσότερα μυκοβακτηρίδια από τα μεταλλικά.

ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΕ: Δύο φορές τον χρόνο.

ΦΙΛΤΡΑ ΝΕΡΟΥ


«Τα φίλτρα του νερού κατακρατούν και συγκεντρώνουν μικρόβια και γ' αυτό πρέπει να αλλάζονται συχνά, διαφορετικά γίνονται επικίνδυνα», τονίζει ο κ. Πετρίκος.

ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΕ: Σύμφωνα με τις προδιαγραφές τους.

ΑΛΛΕΣ ΠΑΓΙΔΕΣ

ΚΟΥΡΤΙΝΕΣ


ΟΙ κουρτίνες παγιδεύουν το δικό τους μερίδιο σκόνης, ιδιαίτερα εάν είναι μάλλινες ή βελούδινες. «Να προτιμάτε κουρτίνες από υφάσματα που μπορεί να πλυθούν σε καυτό νερό (60 βαθμούς Κελσίου)», συνιστά η κ. Κόντου. «Τις ελαφρές κουρτίνες επίσης μπορείτε, ανοίγοντας τα παράθυρα, και να τις ξεσκονίζετε και να τις τινάζετε κάθε μέρα έξω».

ΧΑΛΙΑ

Τα παχιά χαλιά, οι μοκέτες από τοίχο σε τοίχο και οι φλοκάτες συγκεντρώνουν πολλά ακάρεα. Τα χαλιά γενικά συγκεντρώνουν έως και 100 φορές μεγαλύτερα επίπεδα αλλεργιογόνου απ' ό,τι το γυμνό πάτωμα. Να προτιμάτε, ιδιαίτερα στις κρεβατοκάμαρες, μικρά και λεπτά χαλιά. «Εάν μάλιστα υπάρχει αλλεργικό άτομο στην οικογένεια, το δωμάτιό του δεν πρέπει να έχει καθόλου χαλί ή να έχει έναν πλαστικό διάδρομο», συμβουλεύει η κ. Κόντου. «Μια καλή λύση είναι οι... κουρελούδες, γιατί μπορούν εύκολα να τιναχθούν έξω και να πλυθούν».

ΨΥΓΕΙΟ

Οταν το ψυγείο δεν καθαρίζεται καλά ή οι τροφές δεν αποθηκεύονται σωστά, μπορεί να προκληθούν αλλεργίες ή τροφικές δηλητηριάσεις. Μην αφήνετε τρόφιμα στο ψυγείο για μεγάλα χρονικά διαστήματα (τα μαύρα στίγματα πάνω στις ντομάτες είναι μύκητες). Οι ειδικοί της Κλινικής Μάγιο συμβουλεύουν να τοποθετείτε χωριστά τα μαγειρεμένα τρόφιμα από τα ωμά. Να καθαρίζετε κάθε εβδομάδα τα ράφια και τα συρτάρια από τα υπολείμματα τροφών με σαπούνι και ζεστό νερό.

ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΣΚΟΥΠΕΣ
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Αριζόνας βρήκαν πρόσφατα ότι το 50% των ηλεκτρικών σκουπών περιέχουν βακτήρια κοπράνων, το 13% μάλιστα με το επικίνδυνο E. Coli. Γι' αυτό συνιστούν να ψεκάζετε τη βούρτσα της σκούπας με αντιβακτηριακό σπρέι μετά τη χρήση της (τα βακτήρια μπορεί να επιβιώσουν μέσα στη σκούπα πέντε ημέρες αφότου αδειάσετε τη σκόνη και τα σκουπιδάκια).

«Καλύτερες είναι οι ηλεκτρικές σκούπες που τραβούν τη σκόνη μέσα σε κάδο με νερό», συνιστά η κ. Κόντου.«Εκείνες με τις σακούλες αφήνουν τη σκόνη με τα αλλεργιογόνα να διασπείρεται στον αέρα».





Διαβάστε περισσότερα...

Πότε ισχύουν οι επιχειρησιακές συμβάσεις

Στη δημοσιότητα δόθηκε η εγκύκλιος προς τους επιθεωρητές Εργασίας για τους όρους και τις προϋποθέσεις εφαρμογής των επιχειρησιακών συμβάσεων.



Μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι εργοδότης και εργαζόμενοι πρέπει να υποβάλλουν κοινή έκθεση προς το Συμβούλιο Κοινωνικού Ελέγχου Επιθεώρησης Εργασίας, που να δικαιολογεί την πρόθεσή τους να προχωρήσουν στη σύναψη επιχειρησιακής σύμβασης. Το συμβούλιο πρέπει να γνωμοδοτήσει εντός 20 ημερών. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι η γνωμοδότησή του δεν είναι δεσμευτική.
Επισημαίνεται πως απαραίτητη προϋπόθεση για την υπογραφή της αιτιολογικής έκθεσης της επιχειρησιακής σύμβασης είναι η ύπαρξη επιχειρησιακού σωματείου. Αν δεν υπάρχει, συνυπογράφουν το κλαδικό σωματείο ή ελλείψει αυτού η αντίστοιχη ομοσπονδία.
Η επιχειρησιακή σύμβαση ισχύει από την ημερομηνία υπογραφής της.
Η αποζημίωση απόλυσης υπολογίζεται με βάση τις αποδοχές της αντίστοιχης κλαδικής συλλογικής σύμβασης.
Η μείωση μισθών πέρα των συμφωνηθέντων συνιστά μη εμπρόθεσμη καταβολή νομίμων αποδοχών.
Διαβάστε την εγκύκλιο, εδώ.

Διαβάστε περισσότερα...

Αναβαθμισμένο πανεπιστήμιο σημαίνει (και) προσβάσιμο πανεπιστήμιο





Η συμμετοχή της εθνικής συνομοσπονδίας ΑμεΑ στην ηλεκτρονική διαβούλευση που έχει ως θέμα την μεταρρύθμιση του συστήματος ανώτατης παιδείας στην Ελλάδα, μεταφράζεται σε ένα αναλυτικό “πακέτο προτάσεων” που επιχειρεί να απαντήσει σε όλες τις παραμέτρους του προβλήματος ΑΝΙΣΟΤΙΜΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΑΜΕΑ (ΚΑΙ) ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.
Ανευ σχολιασμών δημοσιοποιούμε το μεγαλύτερο μέρος από το κείμενο/παρέμβαση της συνομοσπονδίας, εκτιμώντας ότι μπορεί να αποτελέσει σοβαρό σημείο αναφοράς για μιά ευρύτατη, διεξοδική συζήτηση.

Στην εισαγωγή της η παρέμβαση της ΕΣΑμεΑ ασκεί δριμεία κριτική στο δοθέν από το υπουργείο κείμενο διαβούλευσης. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι “σε αυτό το κείμενο δεν γίνεται ουδεμία αναφορά για την πρόκληση της χώρας μας να εντάξει ισότιμα τα άτομα με αναπηρία σε ένα νευραλγικό κοινωνικό και οικονομικό τομέα όπως είναι αυτός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και να συμβαδίσει επιτέλους με τις αλλαγές που έχουν γίνει στον τομέα αυτό σε άλλες ανεπτυγμένες χώρες”. Εξειδικεύοντας την κριτική της η συνομοσπονδία αναλύει ότι “αυτή η έλλειψη θεωρείται αδικαιολόγητη, εάν αναλογιστούμε ότι τα ακανθώδη αυτά θέματα έχουν τεθεί προς συζήτηση στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και στην Ακαδημαϊκή κοινότητα, ενώ η Ε.Σ.ΑμεΑ. έχει καταθέσει επανειλημμένως και εγγράφως  εμπεριστατωμένες προτάσεις για την αντιμετώπισή τους”.    

Η παραπάνω οξύτητα από πλευράς ΕΣΑμεΑ είναι κάτι παραπάνω από δικαιολογημένη. Οπως και το κείμενο αναφέρει – και από πλευράς μας συνυπογράφουμε – “το ζήτημα είναι άκρως σοβαρό, εάν λάβουμε υπόψη μας ότι η χώρα μας υπέγραψε τη Διεθνή Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και το προαιρετικό πρωτόκολλό αυτής, ενώ αναμένεται η επικύρωσή της από τη Βουλή (σ.σ. υπάρχει ρητή σχετική δέσμευση) προκειμένου να εφαρμοστεί σε εθνικό επίπεδο. Σημειώνουμε επίσης ότι η ιστορική αυτή Σύμβαση κυρώθηκε στις 23 Δεκεμβρίου 2010 από την Ε.Ε. και η θα αρχίσει η εφαρμογή της στις 22 Ιανουαρίου 2011”

Ομολογουμένως, τα περιεχόμενα στην Σύμβαση (άρθρο 24) επ’ ουδενί και κατ’ ελάχιστον δεν αντανακλούν την εκπαιδευτική πραγματικότητα που οι ΑμεΑ βιώνουν στην Ελλάδα (και όχι μόνο), αλλά ούτε και στο κείμενο διαβούλευσης του υπουργείου παιδείας η ανεπάρκεια του οποίου γεννά πλήθος από ερωτήματα. Η ΕΣΑμεΑ στην παρέμβασή της θέτει τα πιό κομβικά εξ’ αυτών που έχουν ως εξής :

-          Πως, με ποια μέτρα και πολιτικές, ποιες δράσεις και ποιες οικονομικές πολιτικές θα γκρεμιστούν τα ανυπέρβλητα εμπόδια που υψώνονται στα άτομα με αναπηρία για την φοίτησή τους και την απασχόλησή τους στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;

-           Πως και με ποια μέτρα και δράσεις θα ανατραπεί η ξεπερασμένη αναχρονιστική αντίληψη μέρους της ακαδημαϊκής κοινότητας για την αναπηρία, την οποία έχει ενστερνιστεί σε πολλές περιπτώσεις το Υπουργείο Παιδείας; Μιας αντίληψης που μπαίνει τροχοπέδη στην ουσιαστική ανατροπή πρακτικών που δεν βασίζονται στην αρχή της ίσης μεταχείρισης (βλ. μηχανογραφικό δελτίο εισαγωγής ατόμων με αναπηρία στα ΑΕΙ και ΤΕΙ).

-          Πως η εφαρμογή νέων σύγχρονων θεσμικών  μέτρων για την ισότιμη ένταξη των ατόμων με αναπηρία στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας θα είναι ενιαία και υποχρεωτική για όλα τα πανεπιστημιακά και τεχνολογικά ιδρύματα;

Προοδευτικές πολιτικές χωρίς χρηματοδότηση δε νοούνται, επ’ αυτού η συνομοσπονδία ΑμεΑ επισημαίνει και προτείνει: “Η ανατροπή του υπάρχοντος εκπαιδευτικού συστήματος για τα άτομα με αναπηρία προϋποθέτει, πρώτα και κύρια, την εξεύρεση πόρων για αυτό το εγχείρημα με την ουσιαστική συμμετοχή του Κράτους. Σε αυτή την κατεύθυνση η ΕΣΑμεΑ προτείνει την ένταξη  ειδικού κωδικού στον ετήσιο οικονομικό προϋπολογισμό κάθε ΑΕΙ και ΤΕΙ για τη χρηματοδότηση μέτρων και δράσεων που θα αποσκοπούν στην ισότιμη συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία σε όλους τους χώρους και τις υπηρεσίες τους”.

Eστιάζοντας στο περιεχόμενο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η συνομοσπονδία υπενθυμίζει τα αυτονόητα : “Οχι μόνο πρέπει να καταστεί πλήρως προσβάσιμη στα άτομα με αναπηρία και να παράγει εξειδικευμένους επιστήμονες για την αναπηρία αλλά και να αναπαράγει τη σύγχρονη κουλτούρα για την αναπηρία, όπως επιτάσσει η Διεθνής Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία. Το σύστημα της ανώτατης εκπαίδευσης πρέπει να δημιουργεί  πολίτες απαλλαγμένους από προκαταλήψεις και νοοτροπίες και διακριτικές συμπεριφορές του παρελθόντος”. Για να έχει πραγματικό νόημα και περιεχόμενο ένας τέτοιος παιδευτικός/απελευθερωτικός στόχος, πρέπει καταρχάς η πρόσβαση στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα να είναι ανεμπόδιστη/αυτονόητη. Οπως επισημαίνει η ΕΣΑμεΑ
“είναι αναντίρρητο το γεγονός ότι πολλά τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ είναι απροσπέλαστα στα άτομα με αναπηρία. Οι επιμέρους αλλαγές που σημειώνονται, σποραδικά, οφείλονται συνήθως στη δύναμη και των αγώνα των ιδίων των φοιτητών με αναπηρία σε συνεργασία με τους φορείς του αναπηρικού κινήματος. Ήρθε η ώρα όμως οι αλλαγές αυτές να σχεδιαστούν οργανωμένα και με θεσμικό τρόπο και να μην εξαρτώνται από την καλή θέληση και την τυχόν ευαισθησία των αρμοδίων της Ακαδημαϊκής Κοινότητας”.

“Για την πλήρη και ισότιμη ένταξη των φοιτητών με αναπηρία πρέπει να παρέχονται μέτρα υποστήριξης και στις τρεις φάσεις της ακαδημαϊκής πορείας του φοιτητή” αναφέρεται στην παρέμβαση της ΕΣΑμεΑ στο σημείο της κορύφωσής της. Τα προτεινόμενα μέτρα εξειδικεύονται ως ακολούθως:

Στο στάδιο της μετάβασης από τη Δευτεροβάθμια στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση πρέπει να ληφθούν μέτρα όπως:

 Η παροχή ενημέρωσης όσον αφορά περιεχόμενο μαθημάτων, απαιτούμενο επίπεδο, κλπ.). Η διαθεσιμότητα υπηρεσιών προσανατολισμού, που συνεπικουρούν στην επεξεργασία προσωπικών σχεδίων.
      Η έγκαιρη γνώση του αριθμού των φοιτητών και των ιδιαίτερων αναγκών τους   

Κατά τη διάρκεια των σπουδών προτείνεται η λήψη συγκεκριμένων υποστηρικτικών μέτρων, όπως:  

Η σύσταση Υπηρεσίας Υποδοχής, Ενημέρωσης και Υποστήριξης των φοιτητών με αναπηρία,
Η διασφάλιση της προσβασιμότητας όχι μόνο για τους φοιτητές με κινητική αναπηρία (όπως συνηθίζεται) αλλά για όλες τις κατηγορίες αναπηρίας. Το θέμα της προσβασιμότητας αφορά όχι μόνο τους χώρους φοίτησης (αμφιθέατρα, εργαστήρια, βιβλιοθήκες, κλπ.) αλλά όλους τους χώρους όπου συχνάζουν φοιτητές (φοιτητικές εστίες, φοιτητικές λέσχες σίτισης, κλπ.).
 Η παροχή τεχνικού εξοπλισμού (π.χ. ηλεκτρονικοί υπολογιστές με προσβάσιμο λογισμικό ανάλογα με την κατηγορία αναπηρίας). Η καθιέρωση παροχής «ζωντανής» βοήθειας και ενδιαμέσων (συνοδών, αναγνωστών, επαγγελματιών διερμηνέων της νοηματικής γλώσσας κ.λπ.) προκειμένου να διευκολύνουν την πρόσβαση ατόμων με αναπηρία σε όλες τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Η διασφάλιση της προσβασιμότητας για όλες τις κατηγορίες αναπηρίας των διαδικτυακών τόπων των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Η επεξεργασία προσαρμοσμένων παιδαγωγικών μέσων όπως η ηχογράφηση των εγχειριδίων και των σημειώσεων για τους φοιτητές με προβλήματα όρασης. Η προσαρμογή του τρόπου εξέτασης με δυνατότητα παράτασης του εξεταστικού χρόνου, αντικατάστασης μίας γραπτής εξέτασης με μία προφορική ή το αντίθετο, προσαρμογής των θεμάτων των εξετάσεων στις ανάγκες του φοιτητή (μεγέθυνση γραμμάτων, εκτύπωση σε γραφή braille, κλπ.) ενιαίος τρόπος εξέτασης για όλους τους φοιτητές ανεξαρτήτως αναπηρίας δηλ. εξέταση στην  ίδια ύλη ανεξαρτήτως τρόπου εξέτασης γραπτού ή προφορικού.  

 Στο στάδιο της Μετάβασης από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Αγορά Εργασίας

Τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα μέσω των Υπηρεσιών Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας και Διασύνδεσης πρέπει να παρέχουν στους φοιτητές τους πληροφορίες για την επαγγελματική ένταξη, να είναι προσαρμοσμένες και να λαμβάνουν υπόψη τους τις ανάγκες των φοιτητών με αναπηρία.
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία έχει καλέσει εδώ και χρόνια τη Σύνοδο των Πρυτάνεων των ΑΕΙ να προβεί στη συγκρότηση τριμερούς Επιτροπής μεταξύ της Συνόδου, του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και της Συνομοσπονδίας, προκειμένου να επεξεργαστεί και να καταρτίσει από κοινού ένα συνολικό πρόγραμμα για την ένταξη των φοιτητών με αναπηρία στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αυτονόητο είναι ότι η επίτευξη του στόχου “Πανεπιστήμιο για όλους”, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, απαιτεί χρόνο, πόρους και συντονισμένη προσπάθεια.
Η πολιτική της ένταξης δεν μπορεί να ευδοκιμήσει χωρίς τη θέσπιση της υποχρεωτικότητας του μαθήματος της Ειδικής Αγωγής στα Παιδαγωγικά Τμήματα, αλλά και χωρίς τη δημιουργία Ειδικών Μεταπτυχιακών Τμημάτων για επιμέρους κατηγορίες αναπηρίας και ειδικές θεματικές ενότητες προκειμένου να υπάρξει στη χώρα μας διαθεσιμότητα εξειδικευμένων επιστημόνων που να στηρίξουν το εγχείρημα αυτό. 

Eιδικότερα σε ότι αφορά την...περιβόητη ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ η συνομοσπονδία ΑμεΑ τονίζει :

Η Δια Βίου Μάθηση αποτελεί μείζον και σημαντικό ζήτημα για τα άτομα με αναπηρία. Η ανάπτυξη Προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης από τα Ανώτατα και Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και διασύνδεσή τους με τις τοπικές κοινωνίες πρέπει να διασφαλίζει την οριζόντια ένταξη της διάστασης της αναπηρίας και την υλοποίηση στοχευμένων δράσεων για τα άτομα με αναπηρία. Το συσσωρευμένο έλλειμμα που παρατηρείται στο εκπαιδευτικό επίπεδο των ατόμων με αναπηρία έχει αναδειχθεί από διάφορες μελέτες. Η αναγκαιότητα συμπερίληψης στοχευμένων δράσεων (εθνικών, περιφερειακών, τοπικών) δια βίου μάθησης για τα άτομα με αναπηρία στο Εθνικό Πρόγραμμα Δια Βίου Μάθησης, προκύπτει από τα εξής στοιχεία:

α) Τα άτομα με αναπηρία έχουν αναλογικά πολύ μικρότερη συμμετοχή σε προγράμματα Δια Βίου Μάθησης σε σχέση με το γενικό πληθυσμό,

β) Βασικό χαρακτηριστικό της Δια Βίου Μάθησης είναι η δυνατότητα εξατομικευμένης προσέγγισης. Ο σχεδιασμός και η προσφορά, δηλαδή, προγραμμάτων στη βάση διάγνωσης των συγκεκριμένων αναγκών. Το στοιχείο αυτό αποκτά μεγάλη σημασία στην περίπτωση των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών αναγκών των ατόμων με αναπηρία.

γ) Η οργάνωση ειδικών δράσεων δια βίου μάθησης αποτελεί κομβικό ζήτημα για την διατήρηση των θέσεων εργασίας των ατόμων με αναπηρία.

Στον επίλογο της παρέμβασής της η συνομοσπονδία αιφνιδιάζει με μιά πρότασή της αν μη τι άλλο καινοτόμα. Αναφέρεται σε “ενίσχυση του διεθνούς χαρακτήρα και της διεθνούς παρουσίας των ιδρυμάτων”, συσχετίζοντας την στρατηγική αναβάθμισης των πανεπιστημίων στην Ελλάδα με την πλήρη εξασφάλιση υποδομών προσβασιμότητας. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται “η ενίσχυση του διεθνούς χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συνδέεται άρρηκτα και αναπόσπαστα με τον καθολικό και χωρίς εκπτώσεις σχεδιασμό για τον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων σε ότι αφορά την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία σε αυτά. Τα πανεπιστημιακά ιδρύματα θα αναζητήσουν και θα ενισχύσουν το διεθνή τους ρόλο εάν επιτευχθεί ο ανωτέρω στόχος.”

Kρίσιμο καταληκτικό ερώτημα : Είναι εφικτός ο τελευταίος στόχος αλλά και όλοι οι άλλοι στόχοι που θέτει η ΕΣΑμεΑ στην παρέμβασή της; Απάντηση : Φυσικά και είναι εφικτοί και πραγματοποιήσιμοι οι στόχοι. Ομως, παράλληλα, είμαστε σχεδόν βέβαιοι – ας μας συγχωρεθεί η απαισιοδοξία – ότι στην σημερινή Ελλάδα εκλείπει παντελώς η πολιτική βούληση ώστε να υπηρετηθούν. Θα είμαστε οι πρώτοι που θα χαρούμε – προσωπικά και δημοσιογραφικά – αν η πρόβλεψή μας διαψευστεί.


Διαβάστε περισσότερα...