Παρασκευή 9 Μαΐου 2014

Τα παράδοξα του εκλογικού σώματος

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Αδύνατο να υπολογίσει κανείς το πραγματικό ποσοστό της αποχής.

Μετά τη δημοσιοποίηση των στατιστικών εκλογικών στοιχείων του υπουργείου εσωτερικών καθώς και των καταστάσεων της επικείμενης εκλογικής διαδικασίας το Newsbeast.gr συνομιλεί με τον κ. Στρατή Μαραγκό, διευθυντή του τμήματος μηχανοργάνωσης του Υπουργείου Εσωτερικών παρουσιάζοντας τα παράδοξα του εκλογικού σώματος.

Η αποχή της τάξης του 65% που είχε απασχολήσει την κοινή γνώμη στις προηγούμενες εκλογές είναι εκ των πραγμάτων πλασματική εφόσον στο υπάρχων σύστημα έχουν μετατοπιστεί όλες οι παθογένειες των εκλογικών βιβλίων των παλαιών κοινοτήτων αναφέρει ο κ. Μαραγκός. Από το εκλογικό σώμα των 9.890.854 ψηφοφόρων αρκετοί καταγεγραμμένοι θα εμφανιστούν να απέχουν της εκλογικής διαδικασίας. Το ποσοστό τους όμως σίγουρα δεν θα αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα μιας συνειδητοποιημένης αντίδρασης σε μια εκλογική αναμέτρηση που δεν τους εκφράζει μιας και πολλές είναι οι αιτίες που τους αναγκάζουν να απέχουν.

Καλούνται ακόμα να ψηφίσουν 30.000-35.000 αποθανόντες

Μη ενεργοί εκλογικά πολίτες καλούνται μέχρι και σήμερα να ψηφίσουν. Από στοιχεία του υπουργείου προκύπτουν πως από τον Μάιο του 2013 έως και τον Γενάρη του 2014 είχαν αποβιώσει περίπου 70.000- 75.000 χιλιάδες άνθρωποι, ενώ από το εκλογικό σώμα έχουν διαγραφεί μόνο 40.000. Αξίζει να σημειωθεί πως οι διαγραφές στους καταλόγους του υπουργείου γίνονται σύμφωνα με στοιχεία που λαμβάνει από τα αρμόδια ληξιαρχικά τμήματα των δήμων. Αξιοσημείωτο είναι δε πως οι 30.000 αποθανόντες που προσμετρούνται ακόμα στην εκλογική δύναμη της χώρας αποτελούν ενδεικτικό αριθμό αφού αναφέρονται μόνο στο τελευταίο εξάμηνο. Υπάρχει πιθανότητα από το 1950 να υπάρχουν καταγεγραμμένοι ψηφοφόροι που έχουν αποβιώσει, εφόσον στο σύγχρονο σύστημα μεταφέρθηκαν όλες οι παθογένειες των εκλογικών βιβλίων των κοινοτήτων.

«Πριν επιρριφθούν ευθύνες στους δήμους θα πρέπει να αναλογιστούμε τις υποστελεχομένες ληξιαρχικές υπηρεσίες των δήμων, οι οποίες, μη αποτελώντας υπηρεσίες βιτρίνας, δεν επανδρώνονται με το απαραίτητο προσωπικό ούτως ώστε να είναι παραγωγικές και αποτελεσματικές» λέει ο κ. Μαραγκός. Το υπουργείο Εσωτερικών διατηρεί το εθνικό δημοτολόγιο καθώς και τη διεύθυνση του ειδικού ληξιαρχείου. «Η κυβέρνηση θα έπρεπε να προωθήσει τη θεσμική κάλυψη της γέφυρας των δύο υπηρεσιών που ήδη υπάρχει ούτως ώστε να καταστεί αξιόπιστη η καταμέτρηση» δηλώνει ο κ. Μαραγκός. Αν και το συγκεκριμένο θέμα θα μπορούσε εύκολα να ρυθμιστεί με μια τροπολογία, μέχρι στιγμής κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί συμπληρώνει. Αναφορικά με τις δηλώσεις θανάτων στα ληξιαρχεία πρέπει να προστεθούν και τα παραδείγματα των απόδημων του εξωτερικού κατά τα οποία οι συγγενείς των αποθανόντων αμελούν την δήλωση του θανάτου τους όταν δεν συντρέχουν κληρονομικά ζητήματα».

Δύο εκατομμύρια ψηφοφόροι δεν υποχρεούνται να ψηφίσουν

Επιπρόσθετα στο ποσοστό των αποθανόντων οφείλει να προστεθεί και ο αριθμός των ψηφοφόρων για τους οποίους δεν είναι πλέον υποχρεωτική η ψήφος. Ο αριθμός αυτός μάλιστα ξεπερνά τις 2.000.000, αφού 1.129.040 ψηφοφόροι είναι 71-80 ετών και 1.290.020 άνω των 80. Υπενθυμίζεται πως οι ηλικιωμένοι άνω των 70 ετών δεν υποχρεούνται να προσέλθουν στις κάλπες. «Το πόσοι από αυτούς θα ψηφίσουν δεν μπορεί να το γνωρίζει κανείς όπως επίσης και ποιος θα είναι ο λόγος που θα τους αποτρέψει από την ψήφο. Μπορεί κάποιος να επιθυμεί αλλά να αδυνατεί να παραστεί στο εκλογικό κέντρο» συμπληρώνει το στέλεχος του υπουργείου εσωτερικών.

Απόδημοι Έλληνες

Με τους απόδημους Έλληνες του εξωτερικού το πρόβλημα παρουσιάζεται ακόμα πιο σύνθετο. Αρχικά οι απόδημοι Έλληνες της Μελβούρνης και της Αμερικής δεν είναι καταγεγραμμένοι στο σύνολό τους ,οπότε δεν μπορούμε να έχουμε ακριβή αριθμό αυτών που είναι δηλωμένοι εδώ αλλά διαμένουν μόνιμα εκτός ελληνικών συνόρων. Επιπρόσθετα 13.000 Έλληνες , μόνιμοι κάτοικοι πόλεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχουν δηλώσει πως θα ψηφίσουν εκτός ελληνικών συνόρων για τις ευρωεκλογές.

Με βάση αυτό, εύλογα παράγεται το συμπέρασμα πως δεν θα ταξιδέψουν στην χώρα για να ψηφίσουν στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές. Επιπλέον αυτών, άλλοι 12.000-13.000 Έλληνες της ευρωπαϊκής ένωσης έχουν δηλώσει πως θα ψηφίσουν υποψηφίους από τα κράτη στα οποία και διαμένουν, αλλά αυτοί έχουν διαγραφεί από τις καταστάσεις του εκλογικού σώματος σε αντίθεση με τους πρώτους που ακόμα προσμετρούνται. Άλλωστε και για τους πολίτες εντός Ελλάδας των οποίων ο τόπος διαμονής απέχει πάνω από 200 χλμ. από το εκλογικό τους κέντρο ο νομοθέτης είναι ελαστικός . Για τους υπόλοιπους ισχύει ακόμα και σήμερα η ποινή φυλάκισης έως και δύο χρόνια όπου σε σπάνιες περιπτώσεις εφαρμόζεται.

Λαμβάνοντας υπόψη μας όλα τα προηγούμενα φαντάζει αδύνατο να υπολογίσει κανείς το πραγματικό ποσοστό αποχής από εκλογικές διαδικασίες. Ο μόνος τρόπος σύμφωνα με τον κ. Μαραγκό είναι σε σύγκριση με προηγούμενες εκλογές μιας και οι εν λόγω παθογένειες δεν είναι καινούργιες αλλά παραμένουν οι ίδιες σε κάθε εκλογική διαδικασία. Από την άλλη αναλογιζόμενοι τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό των ελλήνων μεταναστών τα τελευταία χρόνια ακόμα και τα συγκριτικά αποτελέσματα δεν φαντάζουν ασφαλή.

Σύμφωνα με τον κ. Μαραγκό η όλη διαδικασία παρουσιάζει περιθώρια απλούστευσης και επιδέχεται βελτιώσεις. «Εμείς σαν υπουργείο, αν είχαμε την δικαιοδοσία θα μπορούσαμε να τυπώνουμε τους εκλογικούς καταλόγους μέχρι και την προηγούμενη μέρα της ψηφοφορίας, έτσι δεν καταργούνταν και οι προθεσμίες για την μεταδημότευση και ο κάθε πολίτης θα είχε δικαίωμα μέχρι και την τελευταία στιγμή να δηλώσει που θα ψηφίζει.

Το πρόγραμμα ΣΤΗΡΙΞΙΣ, η τεχνογνωσία της επικοινωνίας της διαλειτουργικότητας και η τεχνολογία που διαθέτουμε θα μπορούσαν να αποτελέσουν το κλειδί για την αποφυγή επίπονων διαδικασιών. Χρησιμοποιώντας άλλωστε τα τεχνολογικά μέσα που διαθέτουμε θα γλιτώναμε και χιλιάδες εργατοώρες, κι ένα παράδειγμα αυτού θα είναι σύντομα τα αποτελέσματα της κατάργηση των πιστοποιητικών έκδοσης ταυτοτήτων».

Ένας άλλος τρόπος αντιμετώπισης του απροσδιόριστου ποσοστού της εκλογικής αποχής, θα ήταν η ψήφος να είναι προαιρετική. Σε αντίστοιχες περιπτώσεις χωρών της ευρωπαϊκής ένωσης οι εκλογικές καταστάσεις ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα εφόσον πριν από κάθε εκλογική διαδικασία όσοι επιθυμούν να ψηφίσουν είναι υποχρεωμένοι να το δηλώσουν. «Όποιος δηλώσει πως επιθυμεί να ψηφίσει σε σπάνιες μόνο περιπτώσεις δεν θα παραστεί στο εκλογικό κέντρο».



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.