Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

Αμφίπολη: Τι δείχνει το ψηφιδωτό στο ταφικό μνημείο

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

"Μιλάει" το εντυπωσιακό ψηφιδωτό της Αμφίπολης

Το νέο στοιχείο που έχει προστεθεί από το εντυπωσιακό ψηφιδωτό, είναι ότι πιθανότατα ο «ένοικος» του τύμβου είναι άνδρας, που έχει τιμηθεί σε μάχες, και οδηγείται από τον Ερμή στον Άδη. Ο θεός Ερμής εκτός από ο αγγελιοφόρος των θεών, ήταν και ψυχοπομπός, Οδηγούσε, δηλαδή, τις ψυχές στον Άδη.




Συνεχίζεται η σταδιακή αφαίρεση μέρους της επίχωσης, από τον δεύτερο χώρο, πίσω από τις Καρυάτιδες και μέχρι την επιφάνεια του δαπέδου, σε βάθος 6μ. από την θόλο. Κατά την αφαίρεση της επίχωσης αποκαλύφθηκε το μεγαλύτερο τμήμα ψηφιδωτού δαπέδου, το οποίο καλύπτει όλη την επιφάνεια του χώρου δηλαδή, 4,5μ. πλάτος επί 3 μ. μήκος. (φωτο 1).

Το ψηφιδωτό είναι κατασκευασμένο από μικρά βότσαλα, λευκού, μαύρου, γκριζωπού, μπλέ, κόκκινου και κίτρινου χρώματος. Την κεντρική παράσταση περιβάλλει διακοσμητικό πλαίσιο, πλάτους 0,60μ.,το οποίο συντίθεται από διπλό μαίανδρο, τετράγωνα και τρέχουσα σπείρα (φωτο 2). Το φόντο της παράστασης είναι σε αποχρώσεις γκρί-μπλέ.

Η κεντρική παράσταση απεικονίζει άρμα σε κίνηση, που σύρεται από δύο λευκά άλογα, (φωτο 3), το οποίο οδηγεί γενειοφόρος άνδρας, με στεφάνι δάφνης στο κεφάλι (φωτο 4). Μπροστά από το άρμα απεικονίζεται ο θεός Ερμής ως ψυχοπομπός, ο οποίος φορά πέτασο, μανδύα, φτερωτά σανδάλια και κρατά κηρύκειο (φωτο 5). Η σύνθεση έχει κατεύθυνση από ανατολικά προς τα δυτικά.

Η παράσταση διακρίνεται για την εξαίρετη τέχνη στην απόδοση των λεπτομερειών των χαρακτηριστικών, τόσο των μορφών, όσο και των αλόγων, όπως και για την αρμονία των χρωμάτων. Η σύνθεση είναι σύγχρονη του ταφικού συγκροτήματος και χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ. Το ψηφιδωτό έχει υποστεί φθορά στο κέντρο, σε σχήμα κύκλου, διαμέτρου 0,80μ. Ωστόσο, πολλά μέρη από το φθαρμένο τμήμα έχουν βρεθεί στην αμμώδη επίχωση. Τις επόμενες μέρες θα γίνει προσπάθεια συγκόλλησης και αποκατάστασής του, προκειμένου να συντεθεί, στο μέτρο του δυνατού, η συνολική εικόνα της παράστασης.

Το ψηφιδωτό δάπεδο, ανατολικά και δυτικά, δεν έχει αποκαλυφθεί στο σύνολό του, καθώς η ανασκαφή είναι ακόμη σε εξέλιξη στα τμήματα αυτά. Στα νότια του ψηφιδωτού δαπέδου και ανάμεσα στα βάθρα των Καρυατίδων αποκαλύφθηκε πώρινο κατώφλι, καλυμένο με λευκό κονίαμα. Στα βόρεια του δαπέδου αποκαλύφθηκε το μαρμάρινο κατώφλι της θύρας, που οδηγεί στον τρίτο χώρο, διακοσμημένο με ιωνικό κυμάτιο, στο κάτω μέρος του, (φωτο 6,7).

Επίσης, εντοπίστηκαν, ακριβώς κάτω από το θύρωμα, προς το εσωτερικό του τρίτου χώρου, δύο ακόμη τμήματα από τα μαρμάρινα θυρόφυλλα.
















--------------------

«Στο ψηφιδωτό αποκαλύπτεται ο Φίλιππος ο Β'»


Σύμφωνα με αμερικανίδα αρχαιολόγο στο Discovery.

Η αποκάλυψη του εκπληκτικού ψηφιδωτού με τον Ερμή και τον γενειοφόρο άνδρα φέρνει νέα σενάρια για τον τάφο της Αμφίπολης.

Τα σενάρια για το ποιος μπορεί να είναι ο «ένοικος» του τάφου αυξάνονται καθώς πλέον όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά.

Μάλιστα αρχαιολόγοι δεν αποκλείουν η παράσταση με τον γενειοφόρο να αφορά ακόμη και για τον Φίλιππο τον Β', τον βασιλιά της Μακεδονίας.

Η αμερικανίδα αρχαιολόγος Ντόροθι Κινγκ αναζωπυρώνει αυτό το σενάριο σύμφωνα με το Discovery: "Το ένα πρόσωπο είναι ξεκάθαρο πως είναι ο Ερμής. Είναι ξεκάθαρο από το έμβλημά του το οποίο είναι γνώριμο στην εικονογράφησή του και εμφανίζεται σε αρκετούς Μακεδονικούς τάφους. Αλλά ποιος είναι ο γενειοφόρος άνδρας στο άρμα πίσω από τον Ερμή; Κατά τη γνώμη μου, η απεικόνιση δείχνει ότι είναι ο Φίλιππος Β'" αναφέρει η Κινγκ, η οποία έχει γράψει βιβλία για τα γλυπτά του Παρθενώνα και για την γλυπτική διακόσμηση του δωρικού ρυθμού.

Η ίδια σημειώνει ότι η στάση του γενειοφόρου δεν αποκαλύπτει την δεξιά πλευρά του προσώπου του και συνεπώς δεν είναι δυνατόν να ξεκαθαριστεί αν πρόκειται για τον μακεδόνα Βασιλιά ο οποίος είχε χάσει το δεξί μάτι του.

Ωστόσο τονίζει ότι ο εικονιζόμενος άνδρας φοράει στεφάνι στο κεφάλι του και υπενθυμίζει ότι ο Φίλιππος Β' είχε τιμηθεί στους Ολυμπιακούς Αγώνες: Ο Φίλιππος νίκησε στους Ολυμπιακούς την ίδια χρονιά που γεννήθηκε ο Αλέξανδρος, σε μια κούρσα με μόνιππα άρματα.

Υπάρχει ωστόσο κι ένα ακόμη σενάριο που εξετάζεται. Αυτό λέει ότι το ψηφιδωτό δεν τελειώνει στον δαφνοστεφανωμένο γενειοφόρο άνδρα αλλά υπάρχουν ακόμη τουλάχιστον 60 εκατοστά που είναι ακόμη θαμμένα με χώμα και καθαρίζεται με προσοχή.



--------------------



Μενδώνη: Αμφίπολη, όπως η "Αρπαγή της Περσεφόνης" 

«Υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά του ψηφιδωτού στην Αμφίπολη και στην περίπτωση της απεικόνισης της αρπαγής της Περσεφόνης στον τάφο του Φιλίππου και στην τοιχογραφία από το λεγόμενο τάφο της Περσεφόνης», τόνισε η Γενική Γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, σχολιάζοντας τα νέα εντυπωσιακά ευρήματα στον τάφο της Αμφίπολης, συνιστώντας, παράλληλα, υπομονή μέχρι τις τελικές αποκαλύψεις.

Δείτε το βίντεο από τον ΑΝΤ1:





--------------------


Αλευρά: Στο άρμα ίσως απεικονίζεται ο Φίλιππος

«Απίθανο να είναι ο ένοικος του τάφου».

«Θεωρώ απίθανο ο νεκρός που έχει ταφεί στην Αμφίπολη να είναι αυτός που απεικονίζεται στο ψηφιδωτό να οδηγεί το άρμα. Το πιθανότερο είναι να απεικονίζεται η απαγωγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα», εκτίμησε το πρωί της Δευτέρας η αρχαιολόγος Γεωργία Αλευρά, μιλώντας στο Mega.

Η ίδια δεν απέκλεισε πάντως στο άρμα να απεικονίζεται ο Φίλιππος B', ενώ, επικαλούμενη τις πήγες που υπάρχουν έως τώρα, εξέφρασε την εκτίμηση ότι δεν μπορεί να έχει ταφεί εκεί ο Μέγας Αλέξανδρος.

Σημειώνεται πως στο ψηφιδωτό δάπεδο που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη απεικονίζεται ένα άρμα σε κίνηση το οποίο σύρεται από δύο λευκά άλογα, το οποίο οδηγεί γενειοφόρος άνδρας, με στεφάνι δάφνης στο κεφάλι. Μπροστά από το άρμα απεικονίζεται ο θεός Ερμής ως ψυχοπομπός, ο οποίος φορά πέτασο, μανδύα, φτερωτά σανδάλια και κρατά κηρύκειο.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.