Πέμπτη 1 Ιανουαρίου 2015

Μαθήματα... ζωής βγαλμένα από το Dungeons & Dragons

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Διασκέδαση και μάθηση πάνε «πακέτο».

Όταν πρωτοεμφανίστηκε το παιχνίδι Dungeons & Dragons τον Ιανουάριο του 1974, κανείς δε μπορούσε να φανταστεί πόσο… επαναστατικό ήταν στην πραγματικότητα.

«Όσοι στερούνται φαντασίας, το πιο πιθανό είναι να μην το θεωρήσουν του γούστου τους. Για όσους όμως η φαντασία τους δε γνωρίζει όρια, το Dungeons and Dragons είναι η απάντηση στις προσευχές τους» είχε πει στην πρώτη παρουσίαση του παιχνιδιού ένας εκ των ιδρυτών του, ο Gary Gygax.

Με το παιχνίδι αυτό δεν είχε απλά εφευρεθεί ένας νέος τύπος διασκέδασης –τα παιχνίδια ρόλων- αλλά «γεννήθηκε» η διαδραστική μυθοπλασία και τέθηκαν τα θεμέλια της σύγχρονης βιομηχανίας βιντεοπαιχνιδιών, γράφει ο Ethan Gilsdorf στο salon.com.

Όμως η πραγματική συμβολή του παιχνιδιού δεν ήταν μόνο αυτή.

Το Dungeons & Dragons δεν ήταν ένα απλό παιχνίδι, ήταν ένα μάθημα ζωής.

Με τη βοήθεια αυτού οι παίκτες διδάσκονταν -κατά ένα τρόπο- όλα όσα χρειαζόταν να γνωρίζουν στη… μετέπειτα ζωή τους.

Τι εννοεί ο «ποιητής» με αυτό;

Διαβάστε παρακάτω και θα καταλάβετε:

1. Όλοι έχουν κάποιο σκοπό.

«Η ουσία ενός παιχνιδιού ρόλων είναι ότι πρόκειται για μια ομαδική, συνεργατική εμπειρία» ανέφερε ο Gygax. Το Dungeons & Dragons αποτελείται από συμπληρωματικούς χαρακτήρες με διαφορετικά ταλέντα και δεξιότητες (ξόρκια, μάγια, ικανότητα μάχης, γοητεία κ.τ.λ.) κάθε ένα από τα οποία πρέπει να χρησιμοποιείται την κατάλληλη στιγμή.

Κάτι παρόμοιο ισχύει και στην πραγματική ζωή με τους συναδέλφους σας, την οικογένειά σας, ή οποιαδήποτε άλλη ομάδα.

Να είστε γενναιόδωροι και να σκέφτεστε πώς κάθε ένας από τον κοινωνικό σας κύκλο μπορεί να συμβάλει σε κάποιο σκοπό.

2. Η ποικιλία είναι πολύ σημαντική.

Τόσο στο Dungeons & Dragons όσο και στην πραγματική ζωή, τα πράγματα είναι καλύτερα όταν μπορεί κανείς να συνδυάσει ένα μείγμα από διαφορετικές φυλές, υπόβαθρα και εμπειρίες. Αυτό που μαθαίνει κανείς είναι ότι όλοι μπορούμε να λειτουργήσουμε σαν ομάδα και όταν συμβαίνει αυτό, είμαστε πιο δυνατοί και τα πράγματα μπορούν να πάνε καλύτερα για όλους.

3. Η συνεργασία είναι καλύτερη από τον ανταγωνισμό.

Τον καιρό που πρωτοκυκλοφόρησε το Dungeons & Dragons ήταν ένα από τα ελάχιστα συνεργατικά παιχνίδια που υπήρχαν στην αγορά.

Δεν προσπαθούσε κανείς να χρεοκοπήσει τους συμπαίκτες του, τοποθετώντας ξενοδοχεία και σπίτια στο «διάβα» τους (σας θυμίζει κάποιο γνωστό επιτραπέζιο παιχνίδι;).

Αντίθετα, ένα παιχνίδι μπορούσε να είναι πιο συναρπαστικό, χωρίς απαραίτητα ο στόχος των παικτών να είναι η απόλυτη συντριβή των «εχθρών» τους.

4. Δεν υπάρχει «τέλος».

Η μεγαλύτερη εφεύρεση του Dungeons & Dragons ήταν ότι δεν υπήρχε νικητής και χαμένος. Η πλοκή δεν ακολουθούσε συγκεκριμένη πορεία αρχής, μέσης και τέλους.

Έτσι, από τα εφηβικά μου χρόνια, σημειώνει ο αρθρογράφος, έμαθα ότι στη ζωή δε μπορεί να «νικήσει» κανείς. «Αυτό που ισχύει είναι ότι… η ιστορία συνεχίζεται στην… επόμενη περιπέτειά μας!».

5. Πάλεψε, απέτυχε, ζήσε ξανά.

Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού οι μπαίκτες δίνουν την καλύτερη μάχη που μπορούν, χρησιμοποιώντας όλα τα εργαλεία που μπορούν να τους φανούν χρήσιμα. Αν πεθάνει ο χαρακτήρας τους, μπορούν και πάλι να τον «αναστήσουν».

Στην πραγματική ζωή, αυτό που μαθαίνει κανείς είναι ότι μπορεί να ανακάμψει από κάθε ήττα, οπισθοδρόμηση, αμηχανία, λάθος, μέχρι και από το «θάνατο» (με τη μεταφορική έννοια).

Κανείς μπορεί να πετύχει σπουδαία πράγματα παίρνοντας ρίσκο και αντιμετωπίζοντας την αποτυχία με θάρρος.

6. Η δύναμη της διαπραγμάτευσης.

Μην υποτιμάτε τη δύναμη της γλώσσας. Η πάλη δεν είναι πάντα ο καλύτερος τρόπος για να λυθεί μια διαμάχη. Το Dungeons & Dragons υπενθυμίζει ακριβώς αυτό. Δεν είναι ντροπή να διαπραγματευτεί κανείς τη διαφυγή του.

Επιπλέον, με αυτόν τον τρόπο μπορεί κανείς να αποκομίσει σημαντικές πληροφορίες από τον αντίπαλό του.

Σκεφτείτε μόνο πόσο σημαντική είναι η διαπραγμάτευση ανάμεσα στα μέλη της οικογένειάς σας…

7. Να λέτε αυτό που εννοείται και να κάνετε αυτό που λέτε.

Είναι σκοτάδι και ο Dungeon Master σας ρωτά: «Έχεις φακό;». «Νομίζω» απαντάς. «Όμως δεν είχες πει ότι είχες φέρει φακό μαζί σου» αποκρίνεται εκείνος. Ουπς! Την πάτησες!

Στο Dungeons & Dragons, όπως και στις πραγματικές ανθρώπινες συναναστροφές είναι πολύ σημαντικό τόσο να μιλά κανείς, όσο και να πράττει. Όταν, δε, υπόσχεται κάτι, πρέπει σίγουρα να το πραγματοποιεί.

8. Πάντα υπάρχει μια ευκαιρία.

Οι κανόνες που ισχύουν στη ζωή είναι πολύ ευέλικτοι και υπάρχει πάντα χώρος για συγχώρεση. Κανένα αποτέλεσμα δεν είναι προδιαγεγραμμένο. Ο κόσμος είναι γεμάτος συμπτώσεις και υπάρχει πάντα μια ευκαιρία για επιτυχία.

Αν φέρετε 20 ακόμη και το πιο μικρό hobbit μπορεί να νικήσει ένα δράκο…

9. Ποτέ μη διασπάτε την ομάδα.
Οι συμπαίκτες πρέπει να προσέχουν ο ένας τον άλλον. Μην περιφέρεστε άσκοπα και βρεθείτε μπλεγμένοι. Οι φίλοι μετράνε. Μείνετε μαζί έτσι ώστε να έχετε κοινές εμπειρίες που θα θυμάστε στο μέλλον…

10. Η φαντασία είναι ο… βασιλιάς.

Τι κι αν η ζωή ήταν διαφορετική; Τι θα συνέβαινε αν είχα δύναμη, μαγικά ιπτάμενα άλογα και ένα φρούριο; Αν μη τι άλλο το Dungeons & Dragons σου μαθαίνει πώς να… φαντάζεσαι κάτι διαφορετικό, καλύτερο, πιθανό.

Αυτό λέγεται προχωρημένος τρόπος σκέψης, προνοητικότητα, καταλήγει ο αρθρογράφος.

Λέγεται ακόμη «ελπίδα» και σίγουρα χρειαζόμαστε μπόλικη από αυτήν…



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.