Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2013

«Ας δούμε cinema με την ψυχή μας»

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Πραγματοποιήθηκε η συνέντευξη Τύπου του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

«Οι μύθοι, οι ταμπέλες, οι κατηγοριοποιήσεις, οι ετικέτες τελείωσαν». Και στον κινηματογράφο. «Ζήτω το σινεμά που θεάται με την ψυχή. Όλα τα υπόλοιπα είναι... επινοήσεις των media και των κριτικών προκειμένου να αντιμετωπισθεί η πτωτική πορεία πωλήσεων των εντύπων».

Στα 54 χρόνια τους, άνθρωποι και θεσμοί, ωθούνται εκόντες -άκοντες στην απομυθοποίηση.

Έτσι και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που στην 54η διοργάνωσή του όλοι (σκηνοθέτες, κινηματογραφιστές, σεναριογράφοι, κριτικοί, ακόμα και οι ίδιες οι ταινίες -παρά το μυθοπλαστικό τους χαρακτήρα), μιλούν χωρίς αλληγορίες και συμβολισμούς για την αλήθεια.

Έτσι και η πενταμελής κριτική επιτροπή του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης «άνοιξε τα χαρτιά της» σήμερα στην καθιερωμένη συνέντευξη τύπου που έδωσε με την ολοκλήρωση της θέασης των 14 ταινιών του διαγωνιστικού τμήματος του Φεστιβάλ.

«Το σινεμά είναι σαν τα βαφτίσια. Κάθε ταινία και η πρώτη της θέαση είναι σαν τη βάφτιση ενός παιδιού. Αν είναι να βγει καλό αυτό το παιδί θα το έχεις κοντά σου μια ζωή... Βλέπω στις ταινίες τρεις παραμέτρους. Μπαίνω στην αίθουσα με τρία γυαλιά. Ένα για το σενάριο, ένα για τη σκηνοθεσία και ένα για το μοντάζ. Αν μου αρέσει πολύ, αν με “πάρει η ταινία, τότε θα βγάλω τα γυαλιά και θα τη δω με την ψυχή. Ε, τότε πρόκειται για μια καλή ταινία» δήλωσε μεταξύ άλλων ο Ελληνικής καταγωγής Αλεξάντερ Πέιν που είναι ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ.

Την κριτική επιτροπή της φετινής διοργάνωσης απαρτίζουν οι: Αλεξάντερ Πέιν (πρόεδρος) και μέλη: Σκοτ Φούντας (βασικός κριτικός κινηματογράφου του περιοδικού Variety), Άντα Σόλομον (παραγωγός), Εντουάρ Ουαϊντρόπ (καλλιτεχνικός διευθυντής στο «Δεκαπενθήμερο των σκηνοθετών» του Φεστιβάλ Καννών) και Κωνσταντίνος Β. (μουσικός).

«Ο ρόλος μας δεν είναι να βαθμολογήσουμε τις ταινίες, αλλά να γιορτάσουμε τον κινηματογράφο και να δούμε με την ψυχή μας. Το κύρος της συμμετοχής στο φεστιβάλ είναι έτσι και αλλιώς μεγάλο για τις ταινίες. Το ποιες θα βραβευθούν θα εξαρτηθεί από την ευαισθησία και την προσέγγιση της κριτικής επιτροπής, αλλά η κρίση της δεν είναι Ευαγγέλιο. Δε μου αρέσουν τέτοιες ιεραρχήσεις. Αυτό που περιμένω προσωπικά από τον κινηματογράφο είναι να μπορέσει να μετουσιωθεί σε έβδομη Τέχνη πέρα από την ιστορία. Να μπορέσει να “τρυπήσει”, να βγει πίσω από την κεντρική ιστορία και να δημιουργήσει ποίηση» δήλωσε ο Έλληνας μουσικός Κωνσταντίνος Β.

Τα μέλη της κριτικής επιτροπής δεν φάνηκαν να συμμερίζονται τις «θεωρίες» περί του «νέου ελληνικού κινηματογράφου» που διαμορφώνονται μετά τις πρόσφατες διεθνείς βραβεύσεις Ελλήνων κινηματογραφιστών και μετά από σχετική ερώτηση στη διάρκεια συνέντευξης τύπου βρήκαν την ευκαιρία να αναπτύξουν τις απόψεις για τη «μυθολογία» γύρω από τον κινηματογράφο που δημιουργήθηκε όπως είπαν από τους κινηματογραφικούς κριτικούς.

«Δε μου αρέσουν οι ‘’ταμπέλες’’. Κρίνω τους σκηνοθέτες μεμονωμένα. Γράφτηκαν στο παρελθόν τόσες ανοησίες για το γαλλικό νέο κύμα που πλέον δε βάζω ταμπέλες. Ναι, στην Ελλάδα υπάρχουν καλοί Έλληνες σκηνοθέτες και θα υπάρχουν κι άλλοι, αλλά αυτό μπορώ να πω μέχρι τώρα. Δεν θέλω προς το παρόν να μιλώ για “νέο κύμα” στην Αργεντινή, στο Βέλγιο, στην Ελλάδα ή οπουδήποτε αλλού» τόνισε ο Έντουαρτ Αντρόιτ.

«Υπάρχει το σινεμά fast food και το gourmet σινεμά, κάτι σαν slow food, τροφή για τη σκέψη. Το κοινό διψάει για πρωτότυπα πράγματα. Δε θέλει να αρπάξει ένα χάμπουργκερ και να το καταπιεί αμάσητο, αλλά επιδιώκει νέες γεύσεις.

Αν όλη σου τη ζωή τρως τηγανητές πατάτες, ανακαλύπτεις το χαβιάρι και τρως λίγο λίγο. Αυτό νομίζω γίνεται με τα φεστιβάλ, τα ειδικά προγράμματα και τις συναντήσεις καλλιτεχνών: καλλιεργούν την αγάπη για τον κινηματογράφο. Η μαζική διανομή δε είναι όπως παλιά, θα γίνει ψηφιακή ή θα εξελιχθεί σε κάποια άλλη μορφή, αλλά έτσι το σινεμά θα συνεχίσει να υπάρχει και εμείς πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που το βλέπουμε» τόνισε μεταξύ άλλων η παραγωγός κ. Αντα Σόλομον.

Σε ερώτηση για τη σχέση οικονομικής κρίσης και κινηματογράφου καθώς και το πόσο η κρίση και οι επιπτώσεις της αντικατοπτρίζονται στις νέες ταινίες τα μέλη της επιτροπής συμφώνησαν πως στις περισσότερες ταινίες πλέον βλέπουμε και ακούμε άμεσα ή έμμεσα για την οικονομική κρίση – “ακόμη και σε ταινίες του Χόλιγουντ, οι οποίες παλιά έδειχναν μόνο πλούσιους ανθρώπους με επιτυχημένες δουλειές ενώ τώρα” όπως τόνισε ο κριτικός κ.Σκότ Φούντας, ενώ ο κ. Ουαϊντρόπ διαφοροποιήθηκε υπογραμμίζοντας πως «η οικονομική κρίση δεν είναι παγκόσμια και δεν έχει πλήξει όλους το ίδιο».

Υπογράμμισε δε ότι το σινεμά κινδυνεύει -λόγω μείωσης έως κατάργησης των επιχορηγήσεων- κυρίως στη Νότια Ευρώπη.



Πηγή: http://www.newsbeast.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.