Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015

Επί τάπητος η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Ποια αιτήματα αναμένεται να θέσουν στον υπ. Ναυτιλίας ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά και δήμοι της περιοχής.

Ανταποδοτικά τέλη, παραχώρηση εκτάσεων και λόγο στις επενδύσεις που θα γίνουν, θέτουν για το λιμάνι του Πειραιά οι παραλιμένιοι δήμοι, οι οποίοι ζητούν εκ νέου διάλογο με την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ πριν από την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Σήμερα το απόγευμα ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης, καθώς και οι δήμαρχοι Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, Κερατσινίου – Δραπετσώνας, Χρήστος Βρεττάκος, και Περάματος, Γιάννης Λαγουδάκης, θα έχουν συνάντηση με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για το θέμα της ιδιωτικοποίησης του μεγάλου λιμανιού και για τα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν οι παραλιμένιοι δήμοι.

Οι δήμαρχοι αναφέρουν ότι στη νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ πριν τεθεί υπόψη των ενδιαφερόμενων επενδυτών (σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ θα αρχίσει από αύριο να δίνεται τμηματικά για διαβούλευση) θα πρέπει να μπει το θέμα της είσπραξης ανταποδοτικών τελών στους παραλιμένιους δήμους, αλλά και της παραχώρησης των εκτάσεων που είχαν δοθεί από τον ΟΛΠ στους δήμους έναντι μικρού ανταλλάγματος.

Ένα από τα βασικά αιτήματα είναι και η εξαίρεση του θαλάσσιου μετώπου του Συγκροτήματος των Λιπασμάτων Δραπετσώνας. Μάλιστα ο δήμος Πειραιά -σύμφωνα με τοποθέτηση του κ. Μώραλη στο χθεσινό δημοτικό συμβούλιο- επικαλείται έκθεση από τη διεύθυνση Περιουσίας του δήμου που αναφέρει ότι μέσα στη χερσαία λιμενική ζώνη υπάρχει γη που ανήκει στο δήμο Πειραιά και ότι, αν απαλλοτριώθηκε, ο δήμος δεν πήρε ποτέ ούτε ένα ευρώ –κι αν δεν έχει γίνει αυτό τότε η συγκεκριμένη έκταση καταπατήθηκε.

Ο κ. Μώραλης στην τοποθέτησή του για το θέμα είπε επίσης ότι έως τώρα ο δήμος δεν έχει αντιμετωπιστεί δίκαια από τις κυβερνήσεις και ότι έφθασε η ώρα να λυθεί ένα σημαντικό ζήτημα που εκκρεμεί δεκαετίες. Μάλιστα προειδοποίησε ότι η δημοτική αρχή δεν πρόκειται να κάνει άλλες υποχωρήσεις αναφορικά με το θέμα του λιμανιού.

Από την πλευρά του ο κ. Γαβρίλης αναμένεται να θέσει προς τον υπουργό Ναυτιλίας και το θέμα της ενίσχυσης αναφορικά με τη λειτουργία δημόσιας αρχής λιμένων –κάτι που όπως ανέφεραν στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ στο ΑΠΕ-ΜΠΕ θα δημιουργηθεί και θα ενταχθεί στη νέα σύμβαση παραχώρησης ανεξάρτητα από το γεγονός της ιδιωτικοποίησης του 51% του οργανισμού.

Πάντως, όπως είχε αποκαλύψει το ΑΠΕ-ΜΠΕ την περασμένη εβδομάδα σχετικά με το τι περιλαμβάνει σε γενικές γραμμές η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ, σε αυτήν προβλέπεται ότι η αύξηση του ετήσιου ανταποδοτικού τέλους του οργανισμού προς το κράτος από το 2% θα ανέβει στο 3,5% και ότι η αύξηση αυτή θα αποδίδεται ως ανταποδοτικά τέλη στους παραλιμένιους δήμους.

Αναφορικά με το master plan του λιμανιού η κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου έχει ήδη ολοκληρώσει τη μελέτη για το πού ανήκει η χερσαία ζώνη του λιμανιού και σε ποιον η θαλάσσια και τι έχει παραχωρηθεί με ενοίκιο στους δήμους.

Σχετικά με το παραλιακό μέτωπο του Συγκροτήματος των Λιπασμάτων της Δραπετσώνας -ένα μέρος του οποίου ανήκει στον ΟΛΠ, ένα στην Εθνική Τράπεζα και ένα στην BP- πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρουν ότι στα σχέδια είναι η επέκταση προβλητών όπου θα εξυπηρετούνται μεγάλα επιβατηγά πλοία, σε περίπτωση επέκταση του έργου της ακτοπλοΐας. Παλαιότερα υπήρξαν και σχέδια για την κατασκευή μαρίνας σκαφών αναψυχής αλλά η θαλάσσια περιοχή σύμφωνα με στελέχη της αντιπεριφέρειας θεωρήθηκε ακατάλληλη λόγω των ισχυρών ρευμάτων.

Πάντως ο κ. Βρεττάκος, μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό, ανέφερε ότι η τοπική κοινωνία και οι φορείς του Κερατσινίου και της Δραπετσώνας, θα συνεχίσουν τον αγώνα για τα Λιπάσματα, αλλά και για το δημόσιο Λιμάνι, που αποτελεί σημαντικό επενδυτικό κεφάλαιο για το ελληνικό Δημόσιο.

Παράλληλα, ο δήμαρχος ξεκαθάρισε ότι θέση του είναι να παραμείνει στο Δημόσιο όχι μόνο ο χώρος των Λιπασμάτων αλλά και το λιμάνι του Πειραιά και προανήγγειλε κινητοποιήσεις από το Σάββατο 10 Οκτωβρίου.

----------------------

Το σχέδιο για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ


Στα χέρια του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θοδωρή Δρίτσα, βρίσκεται σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, το σχέδιο παραχώρησης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ που έχει επεξεργαστεί το ΤΑΙΠΕΔ και μέσα σε μία εβδομάδα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευσή του προκειμένου να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού.

Τα χρονοδιαγράμματα που αφορούν την αξιοποίηση του λιμανιού είναι ασφυκτικά μικρά, λόγω και της μνημονιακής συμφωνίας, ενώ το απόγευμα ο υπουργός Ναυτιλίας είχε συνάντηση για το θέμα με τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργο Γαβρίλη και τους δημάρχους Πειραιά Γιάννη Μώραλη,Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Χρήστο Βρεττάκο,Περάματος, Γιάννη Λαγουδάκη,Σαλαμίνας Ισιδώρα Νάννου.

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας τόνισαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά και οι τέσσερις δήμαρχοι από τους παραλιμένιους δήμους, έθεσαν το θέμα της εξαίρεσης από τη σύμβαση παραχώρησης του θαλάσσιου μετώπου του Συγκροτήματος των Λιπασμάτων Δραπετσώνας αλλά και εδαφών από τη χερσαία ζώνη που έχουν παραχωρηθεί έναντι μικρού τιμήματος από τον ΟΛΠ στους δήμους.

Επίσης ζήτησαν να συμπεριληφθεί στη σχετική σύμβαση το θέμα των ανταποδοτικών τελών προς τους δήμους αλλά και να υπάρξει δημόσια αρχή λιμένος.

Στελέχη του ταμείου αποκρατικοποιήσεων ως προς το γεγονός της δημιουργίας δημόσιας αρχής λιμένος, δεν φέρεται να δηλώνουν την αντίθεσή τους και σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ περιέχεται ήδη και στη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και δημοσίου.

Ωστόσο, φαίνεται ότι δεν διευθετείται από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων το θέμα της εξαίρεσης του παραλιακού μετώπου και εδαφών της χερσαίας ζώνης του λιμανιού που έχουν παραχωρηθεί έναντι μικρού τιμήματος σε δήμους ενώ φαίνεται να γίνεται αποδεκτό το θέμα της απόδοσης χρημάτων στους παραλιμένιους δήμους από το ανταποδοτικό τέλος που περιλαμβάνεται στη νέα σύμβαση.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες στη νέα σύμβαση προβλέπεται η αύξηση του ετήσιου ανταποδοτικού τέλους του ΟΛΠ προς το κράτος από το 2% στο 3,5% και το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται να προτείνει όλο το ποσοστό από το τέλος αυτό να αποδίδεται ως ανταποδοτικό στους δήμους και όχι μόνο το ποσοστό της αύξησης.

Αναφορικά με το master plan του λιμανιού η κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου έχει ήδη ολοκληρώσει τη μελέτη για το πού ανήκει η χερσαία ζώνη του λιμανιού και σε ποιον η θαλάσσια και τι έχει παραχωρηθεί με ενοίκιο στους δήμους.

Σημειώνεται ότι το παραλιακό μέτωπο του Συγκροτήματος των Λιπασμάτων της Δραπετσώνας περιλαμβάνει ένα κομμάτι που ανήκει στον ΟΛΠ, ένα στην Εθνική Τράπεζα και ένα στην εταιρεία πετρελαιοειδών BP.

Πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρουν ότι στο συγκεκριμένο σημείο του λιμανιού έχει προβλεφθεί η επέκταση προβλητών προκειμένου να εξυπηρετήσει πλοία της ακτοπλοΐας.

Πάντως ο Δήμαρχος Κερατσινίου Δραπετσώνας Χ. Βρεττάκος έχει ήδη προειδοποιήσει ότι η τοπική κοινωνία θα συνεχίσει τον αγώνα της προκειμένου η περιοχή των λιπασμάτων να αναπλαστεί αλλά και το Λιμάνι, που αποτελεί σημαντικό επενδυτικό κεφάλαιο να παραμείνει στο ελληνικό Δημόσιο.Ο δήμαρχος έχει ήδη προανήγγειλε κινητοποιήσεις από το Σάββατο 10 Οκτωβρίου.

Να σημειωθεί ότι η τροποποίηση του νόμου 4277/2014 που είχε ζητήσει ο δήμος Κερατσινίου προκειμένου να αποκλειστεί η συγκεκριμένη περιοχή από βιομηχανικές χρήσεις δεν προχώρησε λόγω εκλογών.

Η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ, όταν ολοκληρωθεί θα δοθεί για παρατηρήσεις και στους βασικούς διεκδικητές για την απόκτηση του 51% των μετοχών του ΟΛΠ από τους οποίους είναι βέβαιο ότι θα ζητούνται επενδύσεις για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα προκειμένου να παραχωρηθεί στη συνέχεια και επιπλέον ποσοστό - μέχρι και το 67% των μετοχών της επιχείρησης.

Οι βασικοί διεκδικητές για το λιμάνι του Πειραιά είναι η κινεζική Cosco, η δανέζικη APM Terminals και η ICTS από τις Φιλιππίνες.

Οι τρεις υποψήφιοι αγοραστές αναμένεται να υποβάλουν στη συνέχεια κλειστές δεσμευτικές προσφορές οι οποίες θα αξιολογηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η σύμβαση παραχώρησης με νομοσχέδιο θα πάρει το δρόμο για ψήφιση στη Βουλή.

Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο στις αρχές του 2016.

Σημειώνεται ότι στις 6 Οκτωβρίου αναμένεται να εκδικαστεί προσφυγή στο ΣτΕ από φορείς του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, των Δικηγορικών Συλλόγων, καθώς και εργαζόμενων κατά της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ.

Δήλωση Θ.Δρίτσα μετά τη συνάντηση

Με πρωτοβουλία του Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά κ. Γιώργου Γαβρίλη, των Δημάρχων Πειραιά και με δικό μας σχεδιασμό από το υπουργείο, ξεκίνησε με τους φορείς της αυτοδιοίκησης της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, η διαβούλευση για την προοπτικές που χαράσσονται αναφορικά με τις εξελίξεις για το μέλλον του λιμανιού του Πειραιά τόνισε αμέσως μετά τη συνάντηση ο υπουργός Ναυτιλίας Θ.Δρίτσας.

Ο υπουργός είπε ότι υπήρξε ενημέρωση στα βασικά σημεία του σχεδίου παραχώρησης που έχουν εκπονηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ και που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα χέρια της κυβέρνησης προκειμένου να λάβει την τελική του διαμόρφωση.

Οι προβληματισμοί των Δήμων και των Δημάρχων είναι πάρα πολύ σοβαροί, οι εξελίξεις αυτές θα καθορίσουν για πολλές δεκαετίες το μέλλον του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής της Περιφέρειας Πειραιά και επομένως η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών σε αυτές τις εξελίξεις είναι παραπάνω από απαραίτητες τόνισε ο κ.Δρίτσας.

Πρόσθεσε επίσης ότι σε αυτή την κατεύθυνση, σήμερα δεν υπάρχουν συμπεράσματα, αλλά νομίζω ότι υπάρχει ένα πολύ σοβαρό συμπέρασμα: ότι οι εξελίξεις για το λιμάνι του Πειραιά μας αφορούν όλους και όλοι πρέπει να έχουμε την αποτύπωση της γνώμης, έστω σε αυτά τα πολύ σκληρά και πολύ δεσμευτικά και από άποψη πλαισίου και από άποψη χρόνου περιθώρια.

Σε αυτό το λίγο χρόνο που απομένει θα είναι πολύ δημιουργική η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και πάνω από όλα της αυτοδιοίκησης τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας προσθέτοντας ότι τα θέματα που θέτουν οι Δήμοι είναι ανοικτά και από εκεί και πέρα θα κριθεί πως και σε τι βαθμό θα μπορέσει να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο που να ισορροπεί τουλάχιστον και να δίνει λύσεις ζωτικής σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες.



----------------------

Γιατί το ΤΑΙΠΕΔ λέει «Όχι» στην αλλαγή των όρων παραχώρησης του ΟΛΠ

Οι τελικές αποφάσεις αναμένονται από την κυβέρνηση την επόμενη εβδομάδα.

Την ώρα, που το βασικό ζητούμενο για τη χώρα, μετά από πέντε και πλέον χρόνια μέσα στην κρίση και σε καθεστώς μνημονίων, είναι η τάχιστη προώθηση των μεταρρυθμίσεων και των ιδιωτικοποιήσεων, ώστε και η Ελλάδα να είναι συνεπείς στις δεσμεύσεις της και να δοθεί το κατάλληλο σήμα προς τους επενδυτές, για να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και να επιστρέψουμε ταχύτερα στην ανάπτυξη, τα προβλήματα, που καταγράφονται σε καίριας σημασίας αποκρατικοποιήσεις, όπως αυτή του ΟΛΠ, μόνο αυτούς τους στόχους δεν εξυπηρετούν.

Η διένεξη της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ -που είναι και υπεύθυνο για να προχωρήσει η διαδικασία-, με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας -η οποία επιθυμεί αλλαγή των όρων- καθυστερεί ξανά και σημαντικά την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης.

Το Ταμείο επαναλαμβάνει διαρκώς την αρνητική του τοποθέτηση στην παραχώρηση έκτασης από τον ΟΛΠ στους δήμους, στην περιοχή της Δραπετσώνας, όπως ζητά ο υπουργός Ναυτιλίας, Θεόδωρος Δρίτσας. Πρόκειται -σύμφωνα με έμπειρους παρατηρητές και καλά γνωρίζοντες τη διαδικασία- για το μοναδικό σημείο, όπου μπορεί να αναπτυχθούν σύγχρονες εγκαταστάσεις ελλιμενισμού για την ακτοπλοΐα.

Σε κάθε περίπτωση, πέραν του γεγονότος ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα σήμαινε την αναζήτηση άλλου σημείου στην Αττική για αυτό το τμήμα του λιμανιού, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι η αλλαγή των παραχωρούμενων εκτάσεων στον ΟΛΠ είναι ιδιαίτερα δύσκολη και ριψοκίνδυνη κίνηση για τους εξής λόγους:

  • Ο ΟΛΠ αποτελεί επιχείρηση εισηγμένη στο Χρηματιστήριο, και -πέραν του πλειοψηφικού πακέτου του Ελληνικού Δημοσίου- έχει και ιδιώτες μετόχους. Ουδείς μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο αυτοί να επιλέξουν τη νομική οδό εναντίον σε ενδεχόμενη τέτοια απόφαση, επικαλούμενοι ζημία.
  • Αν απορριφθεί η εισήγηση του ΤΑΙΠΕΔ, πάνω στην οποία βασίζεται και το ενδιαφέρον των ξένων για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, και αλλάξουν οι όροι, τότε και οι ενδιαφερόμενοι θα πιέσουν για χαμηλότερο τίμημα.
  • Δεν πρέπει, άλλωστε, να ξεχνάμε ότι πρόκειται για ιδιωτικοποίηση, η οποία περιλαμβάνεται στο τρίτο μνημόνιο, που έχει συμφωνήσει και υπογράψει η Ελλάδα με τους δανειστές της και με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Η διαρκής καθυστέρηση στην υλοποίησή της, πέραν του πλήγματος στην αξιοπιστία της χώρας, πηγαίνει πίσω και την είσπραξη του τιμήματος, καθώς και τις επενδύσεις, ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ, που θα πρέπει να κάνουν οι επενδυτές. Κι αυτό, γιατί, από τη στιγμή που οι ενδιαφερόμενοι θα παραλάβουν το οριστικό σχέδιο για τη σύμβαση παραχώρησης, χρειάζονται -στην καλύτερη περίπτωση- δύο μήνες για να υποβάλουν τις προσφορές τους. Συνεπώς, η διαδικασία κινδυνεύει να μετατεθεί για το νέο έτος.


Οι τελικές αποφάσεις αναμένονται από την κυβέρνηση την επόμενη εβδομάδα.


Πηγή: http://www.newsbeast.gr , http://www.enikos.gr και http://www.newsbeast.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.