Κυριακή, 2 Φεβρουαρίου 2014

Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα: Ναι μεν, αλλά - Ποια είναι τα κενά και οι παραλείψεις

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Η δημόσια συζήτηση για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα έληξε σήμερα. Τι αναφέρουν οι φορείς που έλαβαν μέρος στη διαβούλευση.

Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα κατατέθηκε μεν, ωστόσο δεν λείπουν οι αντιδράσεις για τις παραλείψεις και τα κενά που παρατηρούνται σε σχέση με τα όσα προβλέπονται.

Οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ), της ΜΚΟ "Praksis", της "Asante" και του "Θεσσαλονίκη Pride" παραχώρησαν συνέντευξη Τύπου την οποία κάλυψε το NEWS 247. Όλοι οι ομιλητές ανέφεραν, ότι το τελικό κείμενο τυπώθηκε πριν καν λήξει η διαβούλευση.

Ο πρόεδρος της ΕΕΔΑ Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης, κατήγγειλε πως ουσιαστικά στο κείμενο περιγράφονται μεν τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά απουσιάζει το πώς θα κατοχυρωθούν.

"Η αντιμετώπιση από την κυβέρνηση είναι λάθος. Δεν υπήρξε σωστή πληροφόρηση για τα κοινωνικά προβλήματα και μελέτη τους. Δεν υπήρξε επίσης ουσιαστική συζήτηση και διαβούλευση με τον κόσμο. Από το κείμενο λείπει η πρόληψη των παραβιάσεων και η πρόβλεψη για την εκπαίδευση για τα δικαιώματα και την καταπάτηση τους. Θυμίζει μια απολογητική απάντηση σε αιτιάσεις που έρχονται από το εξωτερικό", είπε ο ίδιος και πρόσθεσε:

"Δε γίνεται καμία αναφορά σε θρησκευτικές ελευθερίες ενώ το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα εξετάζει επιδερμικά σε μία μόλις σελίδα. Η Γενική Γραμματεία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δεν προτείνει, απολογείται στην ουσία για το τι δεν έχει γίνει".

Από τη δική της μεριά, η Μ. Κλώκα από την "Praksis", ανέφερε ότι η διαβούλευση θα έπρεπε να είναι διαρκής και όχι μόνο για λίγο καιρό πριν την κατάθεση της πρότασης. "Πρέπει και εμείς να έχουμε λόγο στην επίβλεψη της εφαρμογής του Σχεδίου, το οποίο συντάχθηκε για να εξυπηρετήσει τους εξωτερικούς παρατηρητές", σημείωσε.

Ο Ν. Μάινα Κινούα από την ΜΚΟ "Asante", δήλωσε πως το Σχέδιο "είναι μια έκθεση ιδεών καλών προθέσεων και τίποτε άλλο. Το περιεχόμενο δεν έχει σχέση με το τι πραγματικά γίνεται στις Υπηρεσίες για τα ζητήματα μετανάστευσης. Οι κοινότητες των μεταναστών στην Ελλάδα έχουν πλέον ωριμάσει και θα έπρεπε να έχουν λάβει πρόσκληση για συμμετοχή στον διάλογο, κάτι που δεν έγινε. Τα Συμβούλια των Μεταναστών πρέπει να καλούνται σε τέτοια θέματα μιας και τα αφορά άμεσα. Ο όρος "λαθρομετανάστες" που χρησιμοποιεί η κυβέρνηση είναι υποτιμητικός", υπογράμμισε ο ίδιος.

"Η Γ. Γ. Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δεν επικοινώνησε με την LGB κοινότητα της χώρας", ανέφερε ο Θ. Βλαχογιάννης από το "Θεσσαλονίκη Pride".

"Πρέπει να γίνει επαναδιατύπωση των όρων που χρησιμοποιούνται στο κείμενο. Η επικαιροποίηση τους στα διεθνή πρότυπα είναι αναγκαία. Για παράδειγμα, ο όρος "γενετήσιος προσανατολισμός", πρέπει να αντικατασταθεί με το "σεξουαλικός προσανατολισμός". Τα δικαιώματα της LGB κοινότητας πρέπει να τεθούν πιο ψηλά στην ατζέντα και να ανοίξει ουσιαστικός δίαυλος επικοινωνίας", κατέληξε.

Ο πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Κωστής Παπαϊωάννου, αναφέρθηκε στην πρόσκληση που έλαβε η Επιτροπή, όπως και ο Συνήγορος του Πολίτη στην ομάδα εργασίας του Σχεδίου Δράσης.

"Αντιμετωπίστηκαν ως απλοί παρατηρητές και δεν τους δόθηκε ουσιαστικά η ευκαιρία να συμμετάσχουν". Ως εκ τούτου, διευκρίνισε ο κ. Παπαϊωάννου, "η Εθνική Επιτροπή με κανέναν τρόπο δεν έλαβε μέρος στον σχεδιασμό και ζητώ την παραίτησή της από την ομάδα εργασίας, αφού δεν τηρούνται τα ελάχιστα εχέγγυα ταυτοποίησης των δικαιωμάτων στη χώρα μας".

Για τους λόγους αυτούς οι εκπρόσωποι επισήμαναν πως η δημόσια διαβούλευση όπου έθεσε η κυβέρνηση το "Σχέδιο Δράσης" πριν από 20 ημέρες (η διαβούλευση λήγει σήμερα, 20 Ιανουαρίου) αποδεικνύεται προσχηματική.



Με παρέμβαση του, ο Παναγιώτης Γιαννακόπουλος, συντονιστής της Ομάδας Εργασίας για την εκπόνηση του Εθνικού Σχεδίου, δήλωσε ότι δεν υπήρξε δέσμευση του Υπουργείου Δικαιοσύνης για την ολοκλήρωση του Σχεδίου πριν την ανάληψη της προεδρίας της Ε.Ε. από την Ελλάδα. "Υπάρχει η πρόθεση μας για παράταση, αν ζητηθεί κάτι τέτοιο και για συνεχή διάλογο", είπε, ενώ συμπλήρωσε ότι το κείμενο συντάχθηκε στα πρότυπα του αντίστοιχου κειμένου της Φινλανδίας.

Διαβάστε εδώ αναλυτικά ολόκληρο το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα

Ασκώντας κριτική στο κείμενο που κατατέθηκε, η Ελληνική Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου αναφέρει:

"Επίσης διαπιστώνει κανείς σημαντικές απουσίες επί μέρους θεματικών. Για παράδειγμα, δεν γίνεται καμία αναφορά:

• Στην ουσιαστική ενίσχυση του ρόλου και την επίλυση των προβλημάτων που έχουν παρατηρηθεί στη λειτουργία των φορέων προώθησης ισότητας (βλ. και εκθέσεις του Συνηγόρου του Πολίτη ή της Εθνικής Επιτροπής Δικαιωμάτων του Ανθρώπου).

• Στην θρησκευτική ελευθερία και όλες τις επί μέρους θεματικές (τζαμί και νεκροταφείο όπου ζουν μουσουλμάνοι, αποτέφρωση νεκρών, σαρία στην Θράκη, βακούφια στην Θράκη και τα Δωδεκάνησα κλπ.)

• Στα ζητήματα ενδο-οικογενειακής βίας.

• Στην επέκταση του συμφώνου συμβίωσης και στα ομόφυλα ζευγάρια μετά και την έκδοση της πρόσφατης απόφασης του ΕΔΔΑ.

• Στα δικαιωμάτων που συνέχονται με την Ψυχική υγεία και τα οροθετικά άτομα.

• Στο ζήτημα της επιτροπείας των ασυνόδευτων ανηλίκων.

• Στην φιλόδοξη "Εθνική Στρατηγική Ένταξης", η οποία φαίνεται να έχει ξεχαστεί.

• Στο εργασιακό trafficking, ύστερα μάλιστα μετά την υπόθεση Μανωλάδας και αλλού.

• Στα ζητήματα επιστροφών-απελάσεων αλλοδαπών και τα σχετιζόμενα προβλήματα.

• Στον ρατσισμό και την ρατσιστική βία.

Θα μπορούσε κανείς να παρατηρήσει πολλές ειδικότερες ελλείψεις ή ανακρίβειες. Σταχυολογούμε ορισμένες από αυτές:

• Σελ. 39: Οι συνθήκες κράτησης, όχι μόνο στα αστυνομικά κρατητήρια αλλά και εντός των σωφρονιστικών καταστημάτων υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της απαγόρευσης των βασανιστηρίων και της απαγόρευσης της απάνθρωπης ή εξευτελιστικής μεταχείρισης.

• Σελ. 41: Δεν γίνεται διάκριση μεταξύ Κέντρων Ταυτοποίησης Υπηκοότητας και Κέντρων Πρώτης Υποδοχής. Ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας Περιφερειακών Υπηρεσιών Πρώτης Υποδοχής αφορά μόνο την Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής και δεν καλύπτει τους λοιπούς προαναφερόμενους χώρους κράτησης. Σημειώνεται δε ότι δεδομένου της έλλειψης προσωπικού στην Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής οι ανάγκες λειτουργίας των Κέντρων Πρώτης Υποδοχής και των κινητών της μονάδων καλύπτονται κυρίως από ΜΚΟ και αστυνομικό προσωπικό.

• Σελ. 42: Δεν αναφέρεται πως θα διασφαλιστεί η λειτουργία του Συνηγόρου του Πολίτη ως εθνικού μηχανισμού πρόληψης. Οι σχετικές αναφορές στη σελ. 47 δεν κρίνονται επαρκείς.

• Σελ. 42, Γραφείο Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας: Το Γραφείο δεν έχει λειτουργήσει ακόμα, ενώ και το ίδιο το νομοθετικό του πλαίσιο δεν ακολουθεί τις διεθνείς προδιαγραφές που πλέον ισχύουν σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη ως προς την ανεξαρτησία και αμεροληψία τέτοιου ελεγκτικού μηχανισμού.

• Σελ. 50: Αναφορικά με το σωφρονιστικό σύστημα δεν γίνεται καμία αναφορά στο τι βελτιώσεις αναμένεται να επιφέρει ο νέος Σωφρονιστικός Κώδικας. Επιπλέον, δεν γίνεται αναφορά στο ζήτημα των υποδίκων που συμβάλλει στον υπερπληθυσμό και στις κακές συνθήκες κράτησης. Η ανέγερση νέων καταστημάτων κράτησης από μόνη της δεν αρκεί για την επίλυση των προβλημάτων. Δεν υπάρχει καμία αναφορά στο ζήτημα της επανένταξης των αποφυλακισθέντων.

• Σελ. 55: Σχετικά με τη συμμόρφωση της Διοίκησης προς τις εθνικές δικαστικές αποφάσεις υπάρχουν ακόμα αρκετά προβλήματα, βλ. τις σχετικές αποφάσεις της Εθνικής Επιτροπής Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

• Σελ. 83: Θα πρέπει να γίνεται χρήση του όρου "σεξουαλικού προσανατολισμού" αντί "γενετήσιου προσανατολισμού".

• Σελ 144 επ.: Άσυλο-πρόσφυγες: Δεν είναι ξεκάθαρη η αναφορά στο μεταβατικό στάδιο της διαδικασίας ασύλου. Δεν υπάρχει αναφορά στην Υπουργική Απόφαση "Πρόγραμμα ιατρικού ελέγχου, ψυχοκοινωνικής διάγνωσης και υποστήριξης και παραπομπής των εισερχομένων χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα υπηκόων τρίτων χωρών σε δομές πρώτης υποδοχής" που ενώ θέτει κάποιες σωστές βάσεις σε αυτά τα ζητήματα, το πεδίο εφαρμογής της περιορίζεται στις δομές της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής.

Οι αναφορές στα σχετικά με την Υπηρεσία Ασύλου χρειάζονται επικαιροποίηση. Υπάρχει σύγχυση ως προς τα ζητήματα Πρώτης Υποδοχής, Ασύλου (παλαιά και νέα διαδικασία) και υποδοχή αιτούντων ως προς το τι έχει επιτευχθεί, στα προβλήματα και τις λύσεις.

• Σελ. 155: Ανεπαρκέστατη αναφορά στο νομοθετικό πλαίσιο για τα ζητήματα του ασύλου.

• Σελ. 187: Σύμβαση των Δικαιωμάτων Ατόμων με Αναπηρία: δεν υπάρχει καμία δέσμευση ως προς τη λειτουργία εθνικού οργάνου ελέγχου, όπως αυτή επιτάσσει".



Πηγή: http://news247.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.