Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2014

«Το υφιστάμενο σύστημα ΦΠΑ δημιουργεί τεράστιο διοικητικό κόστος για τις συνεπείς επιχειρήσεις»

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Κ. Μίχαλος: Ταυτόχρονα ευνοεί και ενθαρρύνει την παραβατικότητα.

Την εκτίμηση ότι το υφιστάμενο σύστημα ΦΠΑ δημιουργεί τεράστιο διοικητικό κόστος για τις συνεπείς επιχειρήσεις τόνισε στην ομιλία του ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ Κ. Μίχαλος στην εκδήλωση που διοργανώνεται στο ΕΒΕΑ σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Δημόσιου Δικαίου με θέμα: «Καινοτομία στο ΦΠΑ».

«Έχουμε σήμερα την ιδιαίτερη χαρά, σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Δημοσίου Δικαίου, να διοργανώνουμε αυτή την εκδήλωση με θέμα την καινοτομία στο ΦΠΑ, αλλά και ευρύτερα την ανάγκη βελτίωσης του ισχύοντος φορολογικού περιβάλλοντος.

Μια εκδήλωση που εντάσσεται στο πλαίσιο της προώθησης των στόχων της Πράσινης Βίβλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για το μέλλον του ΦΠΑ.

Η φορολογία είναι ένα πεδίο στο οποίο δοκιμάζεται η ικανότητα του κράτους να διασφαλίσει κανόνες ισονομίας, δικαιοσύνης και ισότιμης συνεισφοράς στα δημόσια οικονομικά. Δοκιμάζεται επίσης, η ικανότητα του κράτους να ενθαρρύνει την παραγωγή εθνικού πλούτου. Να στηρίξει την ανάπτυξη και να αξιοποιήσει τους καρπούς της προς όφελος της κοινωνίας.

Ειδικά σε μια περίοδο όπου η ανάκαμψη της οικονομίας και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας αποτελούν ζωτικής σημασίας ζητούμενα, η φορολογική πολιτική αποκτά καθοριστικό ρόλο.

Δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, νέες επενδύσεις και ενίσχυση της απασχόλησης, χωρίς ένα βιώσιμο φορολογικό σύστημα. Ένα σύστημα απλό, δίκαιο και αποτελεσματικό. Με ανταγωνιστικούς συντελεστές, με μικρό διαχειριστικό κόστος και με συγκεκριμένα κίνητρα για την προσέλκυση κεφαλαίων σε τομείς και κλάδους στρατηγικής σημασίας.

Στην Ελλάδα, παρά τις επιμέρους βελτιώσεις, η πρόοδος προς αυτή την κατεύθυνση υπήρξε εξαιρετικά περιορισμένη τα τελευταία χρόνια.

Υπό την πίεση της επίτευξης βραχυπρόθεσμων δημοσιονομικών στόχων, είδαμε να υιοθετείται μια καθαρά εισπρακτική λογική, από την οποία απουσίασε ως τώρα η αναπτυξιακή διάσταση και στόχευση.
Αντί της απλούστευσης, είδαμε να διατηρείται ένας υψηλός βαθμός πολυπλοκότητας και ασάφειας, με δεκάδες ερμηνευτικές εγκυκλίους, τροποποιήσεις και αποφάσεις σε κάθε νόμο.

Πάνω από όλα, έχουμε δει, μέσα από τους συνεχείς αιφνιδιασμούς και τις αλλεπάλληλες ρυθμίσεις, να πλήττεται περαιτέρω η σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και φορολογουμένων.

Είναι έστω και τώρα ανάγκη να αντιμετωπιστούν αυτές οι αδυναμίες. Και γι’ αυτό το σκοπό, η Επιμελητηριακή Κοινότητα έχει προτείνει συγκεκριμένες αλλαγές, τόσο σε επίπεδο αρχών όσο και σε επίπεδο επιμέρους ρυθμίσεων.
Μια βασική αρχή αφορά την οριστική αντιμετώπιση εκκρεμοτήτων του παρελθόντος.

Παρά τις αντιρρήσεις που έχουν εκφραστεί, η λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι η εφαρμογή μιας διαδικασίας περαίωσης όλων των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων και όλων των φορολογικών αντικειμένων. Η διαδικασία αυτή δεν πρέπει να έχει χαριστική λογική, τουλάχιστον ως προς το κεφάλαιο, αλλά να παρέχει τα κατάλληλα κίνητρα στο φορολογούμενο και να διασφαλίζει αντίστοιχα το συμφέρον του κράτους.

Εξίσου σημαντική είναι η αναβάθμιση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, ως προς τα πρόστιμα και τους ελέγχους. Τα πρόστιμα που ισχύουν σήμερα είναι εξωπραγματικά, σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά και τις συνθήκες ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις.

Οι προτάσεις μας με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, είναι επίσης σαφείς και γνωστές: ενιαίος συντελεστής φορολογίας εισοδήματος σε επίπεδα που δεν θα ξεπερνούν το 20%, ριζική αναμόρφωση της φορολογίας ακινήτων, παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη εξαγωγικής δραστηριότητας, αλλά και για την επανεπένδυση κερδών από τις επιχειρήσεις.

Ειδικότερα ως προς το θέμα του ΦΠΑ, στο οποίο αναφέρεται και το θέμα της σημερινής εκδήλωσης: ο φόρος προστιθέμενης αξίας αποτελεί μια κύρια πηγή εισοδήματος για το κράτος, γι’ αυτό και έχει ιδιαίτερη σημασία η ύπαρξη ενός αποτελεσματικού συστήματος απόδοσης και είσπραξης.

Ωστόσο, αυτό που έχει παρατηρηθεί, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, είναι ένας υψηλός βαθμός πολυπλοκότητας και γραφειοκρατίας. Το υφιστάμενο σύστημα δημιουργεί τεράστιο διοικητικό κόστος για τις συνεπείς επιχειρήσεις, ειδικά για τις μικρομεσαίες, οι οποίες δεν διαθέτουν επαρκείς πόρους και γνώσεις σε φορολογικά θέματα. ενώ ταυτόχρονα ευνοεί και ενθαρρύνει την παραβατικότητα.

Επομένως, η πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προχωρήσει στην αναμόρφωση και στην απλούστευση του συστήματος, μέσω της διαμόρφωσης της Πράσινης Βίβλου, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

Η διαμόρφωση των συντελεστών σε επίπεδα που ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες και ανάγκες της αγοράς, αποτελεί ένα μεγάλο ζητούμενο. Που θα πρέπει επίσης να αντιμετωπιστεί με κριτήρια αναπτυξιακά και όχι αμιγώς εισπρακτικά.

Εξίσου σημαντική όμως είναι και η αναμόρφωση της διαδικασίας είσπραξης του ΦΠΑ. Εδώ και αρκετά χρόνια, έχει τεθεί στο τραπέζι η καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Πρόκειται για ένα μέτρο του οποίου η εφαρμογή πρέπει να επιταχυνθεί. Γιατί θα βοηθήσει στη μείωση της φοροδιαφυγής και ταυτόχρονα θα εξοικονομήσει σημαντικό κόστος για τις ελληνικές επιχειρήσεις, σε σχέση με την παραδοσιακή διαδικασία τιμολόγησης.

Αντίστοιχα, χρειάζονται κίνητρα τόσο προς τις επιχειρήσεις όσο και προς τους καταναλωτές, με στόχο την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Για μια χώρα, όπως η Ελλάδα, όπου που το κράτος χάνει κάθε χρόνο 10 δισ. από ανείσπρακτο ΦΠΑ, είναι απαραίτητη η μείωση της χρήσης μετρητών, με ουσιαστικές παρεμβάσεις. Και όχι με προχειρότητες και ημίμετρα, όπως η φοροκάρτα η συλλογή αποδείξεων.

Καινοτόμες και αποτελεσματικές λύσεις για την απόδοση και την είσπραξη του ΦΠΑ υπάρχουν. Και στη διάρκεια αυτής της εκδήλωσης, θα παρουσιαστούν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες προτάσεις.

Το ζήτημα είναι να γίνει αντιληπτό από τις κυβερνήσεις ότι η φορολογία αποτελεί ένα στρατηγικό εργαλείο για την ανάπτυξη και την ευημερία. Δεν είναι και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως «εύκολη λύση» για να αποφεύγονται οι μεταρρυθμίσεις και να συντηρείται ένα δαπανηρό και δυσλειτουργικό κράτος.

Για να υπάρξουν δημόσια έσοδα, χρειάζονται φορολογούμενοι – πολίτες και επιχειρήσεις – που εργάζονται, επενδύουν, δημιουργούν εισοδήματα.

Για να υπάρξει αναδιανομή του πλούτου μέσω της φορολογίας, θα πρέπει πρώτα αυτός ο πλούτος να παραχθεί.
Και για να υπάρξει πραγματική φορολογική συνείδηση, θα πρέπει το ίδιο το κράτος να αποδεικνύει τη συνέπεια και την αξιοπιστία του προς τους φορολογούμενους.

Εάν αυτές οι βασικές αρχές δεν εφαρμοστούν στην πράξη, όσα νομοσχέδια, όσες τροποποιήσεις και όσες εγκύκλιοι κι αν υπάρξουν στο μέλλον, τα αποτελέσματα θα παραμένουν κατώτερα των προσδοκιών.

Εμείς, ως Επιμελητηριακή Κοινότητα θα συνεχίσουμε να συμμετέχουμε ενεργά στο δημόσιο διάλογο, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Με τεκμηριωμένες προτάσεις και επιχειρήματα, για την ανάπτυξη ενός φορολογικού συστήματος το οποίο θα υπηρετεί πραγματικά τις ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας».



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.