Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2011

Συντάξιμος χωρίς εξαγορά ο χρόνος ανεργίας

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.



Είμαι ασφαλισμένη στο ΙΚΑ από το 1982. Είμαι γεννημένη στις 16/8/1962 και έχω ανήλικο παιδί γεννημένο τον Ιούνιο του 1997. Έχω 4.825 ένσημα και έναν χρόνο με αποδείξεις παροχής υπηρεσιών (1991/1992) αλλά τότε δεν πληρώναμε αντίστοιχα ΤΕΒΕ. Ρωτάω λοιπόν αν μπορώ να εξαγοράσω αυτόν τον χρόνο και άλλον έναν χρόνο που έχω στο Ταμείο Ανεργίας, για να μπορέσω να κατοχυρώσω σύνταξη με ανήλικο τέκνο.
Ο χρόνος που εργαζόσασταν με δελτίο παροχής υπηρεσιών είναι ασφαλιστέος στο ΤΕΒΕ (τώρα ΟΑΕΕ), στο οποίο πρέπει να απευθυνθείτε ζητώντας την αναγνώριση του χρόνου (στην ουσία πρόκειται για αναδρομική ασφάλιση), πράγμα που είναι αμφίβολο. Ο χρόνος ανεργίας, εφόσον έχετε πάρει επίδομα ανεργίας, μπορεί να αναγνωριστεί ως συντάξιμος χωρίς εξαγορά.
Το ζήτημα όμως με σας είναι ότι ακόμη και αν υπολογίσετε τα δύο αυτά χρόνια (600 ημέρες), πάλι δεν συμπληρώνεται ο απαιτούμενος για τη συνταξιοδότησή σας ως μητέρα ανήλικου παιδιού χρόνος ασφάλισης που είναι 5.500 ημέρες και θα χρειαστεί να εργαστείτε λίγο ακόμη.


Είμαι μηχανολόγος μηχανικός και διορίστηκα στο Δημόσιο στις 23/2/1983. Επίσης έχω κάνει αναγνώριση στο Δημόσιο της στρατιωτικής θητείας μου που είναι 2 χρόνια και 2 μήνες. Στις 23/12/2010 συμπλήρωσα μαζί με την αναγνωρισμένη στρατιωτική θητεία 30 χρόνια συντάξιμης υπηρεσίας. Έχω δύο παιδιά, το ένα είναι ανήλικο και στο τέλος του 2011 κλείνει τα 18 και το άλλο είναι ενήλικο. Ισχύουν 2+1 πλασματικά χρόνια για τα παιδιά; Έχω τελειώσει Πολυτεχνείο πενταετούς φοίτησης και θα ήθελα να ξέρω αν ισχύουν 4 ή 5 εξαγοράσιμα χρόνια; Στις 11/1/2010 έγινα 58 ετών. Υστέρα από τα παραπάνω, μπορώ να βγω με πλήρη σύνταξη και με ποιον τρόπο;
Ο νέος ασφαλιστικός νόμος σάς παρέχει, κατά την άποψή μου, το δικαίωμα αναγνώρισης με εξαγορά του πλασματικού χρόνου παιδιών (3 έτη στην περίπτωσή σας), όχι όμως και του χρόνου των σπουδών σας, διότι προϋπόθεση γι' αυτό είναι να μην έχετε θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα έως 31/12/2010. Εσείς όμως έχετε θεμελιώσει τέτοιο συνταξιοδοτικό δικαίωμα (25ετία) και αυτό είναι κατοχυρωμένο, έτσι ώστε να μην το θίγουν οι αλλαγές που έγιναν στο μεταξύ ή θα γίνουν μελλοντικά, ούτε ως προς τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, ούτε ως προς τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης.
Καταβολή πλήρους σύνταξης μπορεί να γίνει στο 64ο έτος της ηλικίας σας.


Έχω 1η ασφάλιση 1/7/1979. Μέχρι 7/1981 διαθέτω 109 ένσημα ΙΚΑ. Η 2η ασφάλιση είναι από 13/9/1982 στο Ταμείο Συντάξεως Προσωπικού Εθνικής Τράπεζας έως 28/6/1995 (3.224 ένσημα). Η 3η είναι στο ΙΚΑ ξανά έως 31/1/2011. Διαθέτω αναγνωρισμένη στρατιωτική θητεία 1984-1985 (550 ένσημα). Συνολικά, έχω 8.573 ένσημα. Εξακολουθώ να είμαι ασφαλισμένος στο ΙΚΑ. Έχω γεννηθεί στις 10/3/1960, δηλαδή είμαι 51 ετών. Μπορώ να θεμελιώσω συνταξιοδοτικό δικαίωμα στα 58 έτη αναγνωρίζοντας πλασματικά έτη σπουδών (1.200) το 2014, που θα έχω 9.448 ένσημα;
Δυστυχώς δεν μπορείτε να θεμελιώσετε συνταξιοδοτικό δικαίωμα το 2014 με το 58ο έτος της ηλικίας και 9.448 ημέρες ασφάλισης. Ο νέος ασφαλιστικός νόμος δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο.
Εάν συνεχίσετε κανονικά την ασφάλισή σας θα μπορέσετε να πάρετε πλήρη σύνταξη με τη συμπλήρωση του 60ού έτους της ηλικίας σας, εάν έως τότε ο χρόνος της πραγματικής ασφάλισής σας μαζί με τον χρόνο σπουδών ή μέρος του, που μπορείτε να αναγνωρίσετε με εξαγορά, μπορεί να φτάσει τα 40 χρόνια.
Διαφορετικά θα πρέπει να περιμένετε μέχρι τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας σας.


Σας γράφω εκ μέρους του πατέρα μου. Είναι 73 ετών, συνταξιούχος του Δημοσίου από το 1990, όταν και συνταξιοδοτήθηκε με μειωμένη σύνταξη έχοντας συμπληρώσει 27 χρόνια υπηρεσίας. Από 1/1/1993 έως 31/3/2003 εργαζόταν για 9 χρόνια συνεχώς στον ιδιωτικό τομέα με εργασιακή σχέση ιδιωτικού δικαίου, καταβάλλοντας πλήρεις ασφαλιστικές εισφορές στο ΙΚΑ (μεικτά). Στο διάστημα αυτό συγκέντρωσε 2.700 ένσημα. Με αυτά τα δεδομένα θα ήθελε να μάθει εάν με βάση τον νεότερο νόμο για τις συντάξεις δικαιούται συμπληρωματική ή προσαυξημένη σύνταξη και αν ναι, από ποιον φορέα. Όταν συνταξιοδοτήθηκε οριστικά πλέον το 2003 είχε ρωτήσει τους αρμόδιους φορείς και ενώ το ΙΚΑ ήταν διατεθειμένο να του καταβάλει τη συμπληρωματική σύνταξη που αντιστοιχούσε στις εισφορές του μέσω του Δημοσίου, το Δημόσιο αρνήθηκε να την καταβάλει επικαλούμενο κάποιον νόμο του 1993. Ο καινούργιος νόμος προβλέπει κάτι διαφορετικό για την περίπτωσή του;
Δεν νομίζω ότι έχει επέλθει μεταβολή στα δεδομένα της περίπτωσής σας με τις διατάξεις το νέου ασφαλιστικού νόμου.


Είμαι γυναίκα, γεννημένη την 1/9/1957. Στις 31/12/2011 θα έχω 10.500 ένσημα. Όταν το παιδί μου ήταν ανήλικο είχα συμπληρώσει 5.500 ένσημα. Είναι σωστό ότι στις 31/12/2012 θα μπορώ να πάρω ολόκληρη τη σύνταξη μου; Μπορώ να την πάρω νωρίτερα (π.χ. στις 31/12/2011) και με ποιο κόστος; Σε περίπτωση που θέλω να συνεχίσω να εργάζομαι τι χρειάζεται να κάνω για να κατοχυρώσω τη διάταξη του ανήλικου παιδιού με 5.500 ένσημα και πλήρη σύνταξη στα 55 χρόνια;
Εάν, όπως υποθέτω, είστε ασφαλισμένη στο ΙΚΑ, πράγματι έχετε θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα ως μητέρα ανήλικου παιδιού, αν όταν το παιδί σας ήταν ακόμη ανήλικο είχατε συμπληρώσει 5.500 ημέρες ασφάλισης. Μπορείτε συνεπώς να πάρετε πλήρη σύνταξη την 1/9/2012 με τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας σας. Φυσικά μπορείτε να συνταξιοδοτηθείτε και νωρίτερα, ακόμη και σήμερα, αλλά στην περίπτωση αυτή η σύνταξή σας θα είναι μειωμένη κατά 1/200 για κάθε μήνα που λείπει ώς τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας σας.


Έχω γεννηθεί στις 4 Αυγούστου 1961. Είμαι έμμισθη φαρμακοποιός, ασφαλισμένη χωρίς διακοπή στο ΤΣΑΥ από 1ης Απριλίου 1986 για περίθαλψη και σύνταξη και συγχρόνως στο ΙΚΑ για παροχή σε χρήμα. Έχω ένα ανήλικο παιδί (γεννημένο στις 12 Σεπτεμβρίου 1999). Πότε μπορώ να συνταξιοδοτηθώ κανονικά ή με μειωμένη σύνταξη και με ποιες προϋποθέσεις;
Δυστυχώς από τις καταστατικές διατάξεις του τέως Ταμείου Συντάξεων Υγειονομικών (ΤΣΑΥ) και τώρα Τομέα Ασφάλισης Υγειονομικών του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (ΕΤΑΑ


Ο ανιψιός μου είναι ΑΜΕΑ, ηλικίας 33 ετών. Έχει αναπηρία 67%. Εργάστηκε από 1/12/1996 έως 30/6/2010 ανελλιπώς. Ήταν ασφαλισμένος στην κατηγορία βαρέων και ανθυγιεινών. Το ερώτημα είναι αν μπορεί να βγει στη σύνταξη και υπό ποιες προϋποθέσεις. Χρειάζεται και άλλα ένσημα;
Ο ανιψιός σας είναι πολύ νέος για να υπάρχει περίπτωση συνταξιοδότησής του. Θα μπορούσε να εξεταστεί το ενδεχόμενο συνταξιοδότησής του λόγω αναπηρίας, εάν η κατάσταση της υγείας του κατά το τελευταίο διάστημα έχει σοβαρά επιδεινωθεί σε σχέση με την κατάσταση που βρισκόταν κατά τον χρόνο υπαγωγής του στην ασφάλιση. Διαφορετικά, ακόμη και αν κριθεί ανίκανος για εργασία σε συντάξιμο ποσοστό, δεν θα μπορέσει να πάρει σύνταξη διότι θα θεωρηθεί ότι με την ίδια κατάσταση υπήχθη στην ασφάλιση.
Έτος γέννησης, 15/6/1953 (58 ετών). Έχω 2.725 ένσημα ΙΚΑ και 28 χρόνια και 4 μήνες ΟΑΕΕ (συνεχίζω και είμαι ασφαλισμένος). Έχω υπηρετήσει 28 μήνες στον στρατό, έχω φοιτήσει 2 χρόνια σε δημόσια Τεχνική Σχολή και έχω τρία παιδιά γεννημένα τα ακόλουθα έτη: 1982, 1988, 1993 (είναι αναγνωρίσιμη η ανατροφή των παιδιών εφόσον δεν χρησιμοποιήθηκε από τη σύζυγό μου). Πότε κατοχυρώνω δικαίωμα σύνταξης; Με συμφέρει ή αν μπορώ να εξαγοράσω τα έτη του στρατού ή να αναγνωρίσω τα 2 έτη της Σχολής; Τι επιβάρυνση θα έχω; Με συμφέρει η αναγνώριση ή η εξαγορά;
Με αναγνώριση και εξαγορά μέρους από τη στρατιωτική υπηρεσία σας μπορείτε να συμπληρώσετε μέχρι 31/12/2010 χρόνο ασφάλισης 37 ετών, οπότε μπορείτε να συνταξιοδοτηθείτε οποτεδήποτε, ανεξάρτητα από όριο ηλικίας. Δεν χρειάζεται επομένως να εξαγοράσετε ούτε τον χρόνο φοίτησής σας - άλλωστε δεν είναι εφικτή η αναγνώρισή του αν δεν έχετε αποκτήσει πτυχίο - ούτε άλλον αναγνωρίσιμο χρόνο. Η αίτηση για την αναγνώριση και εξαγορά της στρατιωτικής υπηρεσίας σας, σε περίπτωση που δεν θέλετε να συνταξιοδοτηθείτε αμέσως, πρέπει να γίνει μέχρι 31/12/2013.


Στις ερωτήσεις σας απαντά ο νομικός Γιάννης Γουσέτης




Πηγή: Εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.