Κυριακή 30 Ιουνίου 2013

Τι είναι «δομική» και «πολιτισμική» βία;

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Άγνωστοι ή αδιευκρίνιστοι στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα είναι οι όροι “δομική” και “πολιτισμική” βία, παρότι συνδέονται με μορφές βίας, όπως η φτώχεια, ο ρατσισμός, η καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η χειραγώγηση και εκμετάλλευση του ατόμου, που είναι σε έξαρση και συναντώνται καθημερινά στην κοινωνία.

Ο πιο γνωστός όρος είναι αυτός της “άμεσης βίας” η οποία αναγνωρίζεται ως επί το πλείστον ως σωματική. Τα στοιχεία προκύπτουν από έρευνα που διεξήχθη από την καθηγήτρια Ξένων Γλωσσών Μαριάνα Καπετανίδου και μεταπτυχιακή φοιτήτρια της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, με σκοπό να διαπιστωθεί πόσο γνωστοί είναι οι συγκεκριμένοι όροι σε εκπαιδευτικούς, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και σε μαθητές γυμνασίου και λυκείου.

Η έρευνα διενεργήθηκε από τον Οκτώβριο του 2012 έως τον Απρίλιο του 2013, μέσω ερωτηματολογίου και συμμετείχαν 133 εκπαιδευτικοί, 103 μαθητές γυμνασίου και 128 μαθητές λυκείου από αστικά κέντρα και από την επαρχία.

Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο στο 1ο Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Reimagining schooling …για να ξαναφανταστούμε το σχολείο… " στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, στη Θεσσαλονίκη το 76,5% των εκπαιδευτικών γνωρίζει τον όρο άμεση βία και σε ποσοστό 77% την αντιλαμβάνεται ως σωματική βία. Το 74% των εκπαιδευτικών απάντησε ότι δεν γνωρίζει τον όρο “δομική βία” και το 35% ότι δεν γνωρίζει τον όρο “πολιτισμική βία”.

Από τους μαθητές Λυκείου το 51% απάντησε ότι γνωρίζει την “άμεση βία”, το 95,5% ότι δεν γνωρίζει τον όρο “δομική βία” και το 64,5% ότι δεν γνωρίζει τον όρο “πολιτισμική βία”.Οι μαθητές γυμνασίου σε ποσοστό 69% γνωρίζουν την “άμεση βία” και αγνοούν σε ποσοστό 97% και ποσοστό 98% τη “δομική βία” και την “πολιτισμική βία” αντίστοιχα.Σύμφωνα με την κ. Καπετανίδου, η δομική είναι η βία που παράγουν οι δομές και δεν αφήνουν το άτομο να εξελιχθεί στο μέγεθος των δυνατοτήτων του «εκμετάλλευση, καταπίεση, ανισότητα των δύο φύλων, ανεργία, μόλυνση του περιβάλλοντος, φτώχεια υποσιτισμός, ρατσισμός, διακρίσεις σε βάρος οτιδήποτε διαφορετικού» και η πολιτισμική βία είναι η νομιμοποίηση των μορφών της δομικής βίας μέσω πτυχών του πολιτισμού, όπως η θρησκεία, η εκπαίδευση, τα ΜΜΕ, οι επιστήμες, οι τέχνες.

“Βλέπουμε μόνο την κορυφή του βουνού, δεν βλέπουμε τους πρόποδες” αναφέρει, σημειώνοντας ότι «για να προκύψει η “άμεση βία” υπάρχει ένα υπόβαθρο, υπάρχουν βίαιες συμπεριφορές, περιθωριοποίηση. Το σχολείο που θεωρείται πρωταρχικός φορέας κοινωνικοποίησης γίνεται ένας κύκλος βίας και γι αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό τί τροφοδοτεί τη βία και την επιθετικότητα», υπογραμμίζει.

Η κ. Καπετανίδου προτείνει τη διεξαγωγή ανάλογης έρευνας και σε φοιτητές παιδαγωγικών τμημάτων και σε μεγαλύτερη κλίμακα, την οργάνωση ενημερωτικών ημερίδων σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη σύγχρονη τυπολογία της βίας και τη σημασία της ειρήνης. Επιπλέον θεωρεί σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να αναπτύσσουν προγράμματα σχετικά με όλες τις εκφάνσεις της βίας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και να μην περιορίζονται σε απλές αναφορές στην άμεση βία. Με την πάροδο του χρόνου η συμπεριφορά των μαθητών επιδεινώνεται και τα περιστατικά βίας και επιθετικότητας αυξάνονται κυρίως στους σχολικούς χώρους εκτός της αίθουσας, καθώς και από τάξη σε τάξη. Τα αγόρια υπερτερούν των κοριτσιών σ’ αυτές τις συμπεριφορές, σύμφωνα με μελέτη για το φαινόμενου του σχολικού εκφοβισμού στο ελληνικό δημοτικό σχολείο, που παρουσίασε η Δρ.Γεωργία Καρούντζου, Σχολική Σύμβουλος 3ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αρκαδίας.

Αντικείμενο της μελέτης είναι η διερεύνηση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού στον ευρύτερο σχολικό χώρο, ο βαθμός συχνότητας, σοβαρότητας και δυσκολίας αντιμετώπισης του φαινομένου, καθώς και η καταγραφή των απόψεων των δασκάλων που συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο.

Κάθε περιστατικό που εμπεριέχει οποιαδήποτε μορφή βίας κρίνεται από τους ερωτηθέντες πολύ σοβαρό και κατά την άποψή τους υπάρχει αυξημένος βαθμός δυσκολίας αντιμετώπισής τους. Στόχοι της έρευνας είναι να αναδειχθούν τα περιστατικά βίας και επιθετικότητας και με βάση τις απόψεις των εκπαιδευτικών να επισημανθούν τα ενδεχόμενα αίτια που προκαλούν την επιθετική συμπεριφορά.


Πηγή: http://www.enikos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.