Κυριακή 15 Μαΐου 2011

Πρόταση εξάλειψης των διακρίσεων μεταξύ γραπτά και προφορικά εξεταζομένων στις πανελλήνιες εξετάσεις

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.
Το σύνταγμα, μας υπαγορεύει ότι για οποιαδήποτε διαδικασία-εξέταση του δημοσίου πρέπει να υπάρχει διαφάνεια, δηλαδή να μπορεί αντικειμενικά να ελέγχεται ότι κάθε απόφαση ή αξιολόγηση πραγματοποιείται νόμιμα και δίκαια.




Ο θεσμός του συνηγόρου του παιδιού αποτελεί ένα βέβαιο ΄΄μάτι΄΄ για την ίση και διαφανή μεταχείριση των παιδιών και ιδιαίτερα αυτών που έχουν, μαθησιακές δυσκολίες. Το κάθε παιδί θα πρέπει να εξετάζεται με τρόπο που να αναδεικνύει - αποδεικνύει τις πραγματικές γνώσεις και δυνατότητές του. Προς αυτήν την κατεύθυνση κινούνται πολλές οδηγίες της ΕΕ. Για τους ανάπηρους μαθητές προβλέπεται κατ΄ εξαίρεση εισαγωγή χωρίς εξετάσεις σε ποσοστό 5%, ωστόσο για όσους έχουν μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρία στα άνω άκρα τα πράγματα διαφοροποιούνται σε σχέση με τον τρόπο εξέτασης και το αδιάβλητο της εξέτασης στις πανελλήνιες.


Γραπτή και προφορική εξέταση
Όλο και μεγαλύτερος αριθμός μαθητών/τριων με διαγνώσεις από εξειδικευμένα και πιστοποιημένα Ιατροπαιδαγωγικά και Διαγνωστικά Kέντρα συμμετέχει στις πανελλήνιες με προφορικές εξετάσεις. Στις εξετάσεις των ΕΠΑΛ στους 20.000 υποψήφιους, έχουμε 1000 δυσλεξικούς και στα ΓΕΛ στα 90.000 παιδιά έχουμε περίπου 2.000 παιδιά που είναι δυσλεκτικά.


Σε κάθε νομό ή ευρύτερη περιοχή συγκροτούνται Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα στα οποία εξετάζονται οι μαθητές/τριες με προφορική εξέταση στα ίδια θέματα τις ίδιες ημέρες.
Οι διαφορές στην εξέταση δημιουργούν ανισότητα ανάμεσα στους εξεταζόμενους χωρίς να είναι εύκολα διακριτό το ποιος επωφελείται.



Διαπιστώσεις διακρίσεων προφορικής και γραπτής εξέτασης
Οι μαθητές που εξετάζονται γραπτά, εξετάζονται στο σχολείο τους, επιτηρούνται από καθηγητές άλλων σχολείων και τα γραπτά τους αξιολογούνται από καθηγητές των βαθμολογικών κέντρων σε μια άλλη περιοχή της χώρας.


Οι μαθητές που εξετάζονται προφορικά, βαθμολογούνται ταυτόχρονα από τους δύο επιτηρητές- βαθμολογητές τους. Συνήθως στην γενική εκπαίδευση έχουμε ένα κέντρο προφορικά εξεταζομένων σε κάθε νομό και για την επαγγελματική εκπαίδευση έχουμε φέτος τρία για όλη την χώρα. Οι διαφορές αυτές αποτελούν διάκριση εις βάρος των προφορικά εξεταζομένων. Για παράδειγμα μαθητής από τους 14 προφορικά εξεταζόμενους της γενικής εκπαίδευσης θα εξεταστεί στο Ρέθυμνο από τοπικούς βαθμολογητές και μαθητής της επαγγελματικής θα εξεταστεί στην Αττική. Η σχετική, φετινή εγκύκλιος ΄΄Υποχρεώνει όλους τους μαθητές που παρουσιάζουν ιατρικά προβλήματα και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Δυσλεξία, Δυσορθογραφία, Δυσαριθμησία, Δυσγραφία, Δυσαναγνωσία) και δικαιούνται να εξετάζονται προφορικά σύμφωνα με το νόμο 3699/2008, να μεταβούν από όλη την Ελλάδα μόνον στην Αθήνα, Πειραιά ή Θεσσαλονίκη για να εξετασθούν για τις Πανελλήνιες εξετάσεις΄΄.

Από απόψεως ηθικής, νομικής, εκπαιδευτικής και οικονομικής η απόφαση αυτή δημιουργεί βλάβη στους 166 Κρήτες μαθητές αν και βασίζεται σε κριτήρια που φαίνεται να ενισχύουν το αδιάβλητο και το κύρος των εξετάσεων λόγω της πολυπλοκότητας της επαγγελματικής εκπαίδευσης.


Η μετακίνηση είναι απαραίτητη για το κύρος και το αδιάβλητο των εξετάσεων ωστόσο αντί της μετακίνησης των μαθητών μπορούν να ΄΄μετακινούνται΄΄ να αναμεταδίδονται και να καταγράφονται οι προφορικές τους απαντήσεις σε ψηφιακά αρχεία. Με τα σύγχρονα ψηφιακά μέσα η όλη τεχνική υποστήριξη δημιουργίας αρχείων εικόνας και ήχου είναι ελάχιστου κόστους, σχεδόν αμελητέου που διασφαλίζουν το αδιάβλητο, το αντικειμενικό και την ισότητα. Επίσης μεταφέρουν το ελάχιστο κόστος σε αυτόν που έχει την συνταγματική επιταγή για δωρεάν δημόσια εκπαίδευση και όχι στις οικογένειες των μαθητών για έξοδα μετακίνησης, διαμονής και διατροφής 14 τουλάχιστον ημερών.



Πρόταση: Όλοι οι μαθητές γραπτά και προφορικά εξεταζόμενοι προσέρχονται στα τοπικά εξεταστικά κέντρα (Λύκειό τους) ή στα Ειδικά Εξεταστικά, γράφουν ή απαντούν στα θέματα και τα γραπτά ή προφορικά - ψηφιοποιημένα τους τεκμήρια προωθούνται μαζί με τα τετράδιά τους στα βαθμολογικά κέντρα μιας άλλης περιοχής, με το ίδιο έγκυρο σύστημα, για βαθμολόγηση. Έτσι απλά, τίποτα περισσότερο ή λιγότερο, ώστε να διασφαλίζεται και η διαφάνεια.


Δεκαετίες τώρα οι παιδαγωγικές σχολές όπως η ΑΣΠΑΙΤΕ χρησιμοποιούν την μαγνητοσκόπηση των μικροδιδασκαλιών των σπουδαστών ως τελικά εξεταστικά τεκμήρια πιστοποίησης. Επίσης το Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης ΕΚΕΠΙΣ φορέας που εποπτεύεται από το Υπ. Παιδείας υλοποίησε, με εγκυρότητα και διαφάνεια την πιστοποίηση των εκπαιδευτών ενηλίκων. Όλοι οι εξεταζόμενοι παρουσίασαν την πτυχιακή τους μικροδιδασκαλία δημόσια, στο κέντρο που εκπαιδεύτηκαν και στη συνέχεια ένα σύστημα διακίνησης εξασφάλισε ένα πρωτότυπο αρχείο (με εικόνα και ήχο) και αντίγραφα για το φορέα πιστοποίησης και τους πιστοποιημένους αξιολογητές του.

Για τους προφορικά εξεταζόμενους σήμερα μαθητές μας, που συμμετέχουν σε εξετάσεις πιστοποίησης στις ξένες γλώσσες είναι υποχρεωτική η μαγνητοφώνηση της εξέτασης και το ηχητικό αρχείο κρατείται για να διασφαλίζεται η διαφάνεια ενώ για την εγκυρότητα οι εξεταστές - βαθμολογητές είναι από άλλες περιοχές.


Αν και οι πολίτες σήμερα στη χώρα μας έχουν την εντύπωση ότι τουλάχιστον διασφαλίζεται ένα ηχητικό αρχείο για την εξέταση στις πανελλήνιες αυτό δυστυχώς στην πράξη δεν συμβαίνει αφού δεν προβλέπεται από την νομοθεσία. Βέβαια η εγκυρότητα διασφαλίζεται με τα πολλαπλά πρόσωπα με διαφορετικούς ρόλους που συμμετέχουν στην εξέταση.


Οι ίσες ευκαιρίες μεταξύ γραπτά και προφορικά εξεταζόμενων στις πανελλήνίες αλλά και στις σχολικές εξετάσεις θα πρέπει να αποτελέσουν θέμα πολιτικής συζήτησης, διαβούλευσης ώστε να αποφευχθούν διακρίσεις. Σε μια κοινωνία που όλα δείχνουν να έχουν ισοπεδωθεί θα πρέπει για τα παιδιά μας, την γενιά της ελπίδας εξόδου από την κρίση, να περιφρουρήσουμε τουλάχιστον το θεσμό των πανελληνίων εξετάσεων με κάθε κόστος. Αν χρειαστεί να μετακινηθούν οι μαθητές, αλλά χωρίς διακρίσεις, αυτό να γίνει έστω και φέτος, ωστόσο θα είμαστε αδικαιολόγητοι, αν δεν φροντίσουμε να εντάξουμε ισότιμα στην αξιολογική διαδικασία τις νέες τεχνολογίες όπως κάναμε πριν από αιώνες με το χαρτί το μολύβι, την τυπογραφία, καινοτομίες που αρχικά δεν έτυχαν της δέουσας προσοχής. Αν αντιμετωπίσουμε με τον ίδιο ακριβώς τρόπο εξέτασης τους γραπτά εξεταζόμενους με τους προφορικά, τότε θα μειωθεί η ζήτηση για διαγνώσεις και οι μαθητές μας με προβλήματα δυσλεξίας θα έχουν πραγματικά ίσες ευκαιρίες για σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η αρχαία ρωμαϊκή ρήση: verba volant, scripta manent (Tα λόγια χάνονται, τα γραπτά μένουν) δεν ισχύει σήμερα στην κοινωνία της πληροφορίας. Τα λόγια και η γλώσσα του σώματος των μαθητών μας που απαντούν στις εξετάσεις μπορούν να μένουν στο διηνεκές και να αποτελούν ακόμα και ιδανικό αρχείο έρευνας για τον ιστορικό της εκπαίδευσης.


Πώς να εξηγήσεις στα θυμωμένα παιδιά, στα αγχωμένα από το στρες των εξετάσεων που πολλαπλασιάζεται από αυτό της μαθησιακής τους δυσκολίας πως θα πρέπει ΄΄για το καλό τους΄΄ να υποστούν και αυτήν την ταλαιπωρία, όταν καθημερινά κινούνται στο διαδίκτυο, καταγράφουν εικόνες, ήχο, κίνηση με τις κάμερες των κινητών τους και τις μοιράζονται στις προσωπικές τους σελίδες και ημερολόγια, δικτυωμένα σε μιας νέας εποχής κοινωνικά περιβάλλοντα.



Μαραγκάκης Μανούσος
Εμπειρογνώμονας αξιολογητής εκπαιδευτών ενηλίκων ΕΚΕΠΙΣ.
Εκπαιδευτικός με μεταπτυχιακή εξειδίκευση στα΄΄ Νέα εκπαιδευτικά και εργασιακά περιβάλλοντα στην κοινωνία της πληροφορίας΄΄.



ΥΓ. Το Γραφείο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Ρεθύμνου έχει μεριμνήσει για την φιλοξενία όσων μαθητών από τους 27, και των συνοδών τους επιθυμούν, σε εστία των Αθηνών και θα έχει ενημερωτική συνάντηση με τους γονείς την Τετάρτη στις 7μμ στο Λύκειο των μαθητών.




Πηγή: http://www.goodnet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.