Πολλοί φίλοι και αναγνώστες του Blog ρωτάνε το ίδιο ερώτημα με αυτό του τίτλου (Τι γίνεται με την καταβολή των προνοιακών επιδομάτων;) ή και το πότε ακριβώς θα δοθούν. Να δούμε πως έχουν τα πράγματα.
Μέχρι σήμερα και αυτή την στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο ο υπουργός δεν έχει βάλει την υπογραφή του για την καταβολή των επιδομάτων. Όλοι λοιπόν, για έναν μήνα, μείνανε στο περίμενε για το πότε θα το πράξει. Όπως όλα δείχνουν και φαίνονται αυτό θα γίνει μέσα στις επόμενες μέρες και πιθανότατα εντός τις επόμενης εβδομάδας. Αυτό το επιβεβαιώνουν και τα ακόλουθα άρθρα:
---------------------
ΠΡΟΝΟΙΑΚΑ: Έρχονται σύντομα με τον πελαργό
Στις αρχές του έτους η καθυστέρηση οφειλόταν στα στοιχεία που έπρεπε να συγκεντρώσει το Υπουργείο Εσωτερικών και τότε υπήρχε η διαβεβαίωση ότι με το πέρασμα των μηνών η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί.
Αντ΄ αυτού, όμως, διαπιστώνουμε ότι όχι μόνο δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο, αλλά ο χρόνος αναμονής μεγαλώνει.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πληρωμή των προνοιακών επιδομάτων του Μαρτίου-Απριλίου, που θα έπρεπε να είχε λάβει χώρα μέχρι τις 10 Μαίου.
Πηγή: http://imerazante.gr
Σήμερα, ο Υπουργός Εσωτερικών, κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, παρέστη στο συνέδριο της ΚΕΔΕ στα Ιωάννινα, με θέμα συζήτησης... «Η ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση πρωταγωνιστής στην ανασυγκρότηση της χώρας» και τοποθετήθηκε επί του συνόλου των θεμάτων που αφορούν στη λειτουργία και την αποτελεσματικότητα της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Ακολουθούν σημεία της ομιλίας του Υπουργού Εσωτερικών:
«Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι,
Συμπληρώνεται περίπου ένας χρόνος από τότε που ξεκινήσαμε μαζί, Υπουργείο Εσωτερικών και Τοπική Αυτοδιοίκηση, ένα δύσκολο και κρίσιμο αγώνα για να αντιμετωπίσουμε την πιο μεγάλη κρίση που χτύπησε την πατρίδα μας μετά το β’ παγκόσμιο πόλεμο.
Σε πρωτόγνωρα δύσκολες συνθήκες, οι ΟΤΑ αναδείχθηκαν σε κεντρικό πρωταγωνιστή, συμβάλλοντας στην εθνική προσπάθεια με περικοπές που άγγιξαν το 60% της κρατικής χρηματοδότησής τους.
ΠΡΟΫΠΑΡΧΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Οι αρρυθμίες που προκάλεσε η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος του 2012, η ένδεια πόρων, οι αστοχίες και τα κενά του Καλλικράτη καθώς και λάθη που προηγήθηκαν από την κεντρική Κυβέρνηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, είχαν οδηγήσει όπως όλοι θα θυμάστε, σε τραγικά αδιέξοδα τους ΟΤΑ.
Τον Ιούλιο του 2012, τουλάχιστον 74 δήμοι βάδιζαν με μαθηματική ακρίβεια στη χρεωκοπία, με κίνδυνο να προκαλέσουν πιστωτικό γεγονός, ισχυρότερο από την πτώχευση μεγάλης τράπεζας, ακυρώνοντας έτσι την κοινή εθνική προσπάθεια των κομμάτων της συγκυβέρνησης.
Ενδεικτικά αναφέρω:
§ Το έλλειμμα 300 εκατομμυρίων ευρώ του κεντρικού προϋπολογισμού,
§ τις 1 δις. ευρώ περίπου ληξιπρόθεσμες οφειλές των Δήμων που πάγωσαν τις τοπικές αγορές,
§ τα 140 εκ. ευρώ που οφείλονταν στους μεταφορείς και απειλούσαν να ακυρώσουν τη μεταφορά των μαθητών,
§ τα επί 5μηνο απλήρωτα προνοιακά επιδόματα των 180.000 καρκινοπαθών και ΑμΕΑ,
§ τους από τον Ιανουάριο του 2012, 3.500 απλήρωτους εργαζόμενους του «Βοήθεια στο Σπίτι», που καλύπτουν τις ανάγκες 70.000 ηλικιωμένων και ΑμΕΑ
§ τους επί μήνες ακατάβλητους πόρους της ΣΑΤΑ και των παρακρατηθέντων οφειλών προς τους ΟΤΑ,
§ τη θεσμική ανετοιμότητα για την πρόσληψη του απαραίτητου έκτακτου προσωπικού ώστε να λειτουργήσουν οι κοινωνικές, τουριστικές και πολιτιστικές δομές των δήμων,
§ τα καθηλωμένα και απλήρωτα από το 2011, 1.047 αναπτυξιακά έργα του «ΘΗΣΕΑ».
Όλα αυτά καθώς και σειρά από θεσμικά κενά, λειτουργικές δυσκολίες και πολιτικές αστοχίες του Καλλικράτη, δημιουργούσαν τότε ένα κλίμα εκρηκτικό, που υπονόμευε ευθέως το ρόλο και το μέλλον της τοπικής αυτοδιοίκησης και οδηγούσε τις τοπικές κοινωνίες σε αποδιοργάνωση.
ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΦΤΩΧΕΙΑΣ
Δώσαμε από κοινού μια εξαιρετικά δύσκολη μάχη. Συνεργαστήκαμε συστηματικά με την ΚΕΔΕ. Δράσαμε όλοι μαζί, συντονισμένα, πολιτεία και αυτοδιοίκηση. Ξεπεράσαμε δυσκολίες που φαίνονταν ανυπέρβλητες. Εφαρμόζοντας επώδυνες πολιτικές εξορθολογισμού των δαπανών, καταφέραμε να κρατήσουμε όρθια τα κοινωνικά δίκτυα των Δήμων και μέσω αυτών, να στηρίξουμε τις κοινωνικές εκείνες ομάδες που επλήγησαν βάναυσα από την κρίση.
Προνοιακές πολιτικές, κοινωνικά ιατρεία, κοινωνικά φαρμακεία, κοινωνικά παντοπωλεία, συσσίτια αστέγων… κράτησαν όρθιες τις τοπικές κοινωνίες που δοκιμάζονταν. Πολιτεία και ΟΤΑ κέρδισαν την πρώτη μάχη στον Πόλεμο κατά της Φτώχειας.
§ Αποπληρώθηκαν 142 εκ. ευρώ στους μεταφορείς των μαθητών και διασφαλίστηκαν οι θεσμικές προϋποθέσεις για να μην υπάρξουν προβλήματα στο μέλλον.
§ Αποπληρώθηκε το «Βοήθεια στο Σπίτι» και παρατάθηκε έως το Σεπτέμβριο του 2013
§ Καταβλήθηκαν για το 2012, 80 εκ. ευρώ και λύθηκε το πρόβλημα της θέρμανσης των σχολείων, ενώ για φέτος έχουν δοθεί ήδη 25,4 εκ. για τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων και τον Ιούνιο θα καταβληθεί η ΣΑΤΑ σχολείων ύψους 20 εκ. ευρώ, ώστε να μπορούν να προετοιμαστούν έγκαιρα για την επόμενη σχολική χρονιά.
§ Τα προνοιακά επιδόματα καταβάλλονται πλέον τακτικά, το πρώτο δεκαήμερο κάθε διμήνου, μειώνοντας την καθυστέρηση του χρόνου καταβολής από 4 σε 1 μήνα. Την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου θα καταβληθεί κανονικά το β’ δίμηνο του 2013, 120 εκ. ευρώ.
§ Ψηφίσαμε την παράταση του προγράμματος των Κέντρων Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων για έναν ακόμη χρόνο εξασφαλίζοντας 20 εκ. επιπλέον από το ΕΣΠΑ.
§ Πέρυσι επιτύχαμε την αύξηση της απορροφητικότητας στο πρόγραμμα «Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών» από 50% σε 75%, απορροφώντας περίπου 58.000 παιδιά.
Σημαντική εξέλιξη σήμερα είναι η διασφάλιση 150 εκ. ευρώ περίπου, για τη συνέχιση του προγράμματος των Βρεφονηπιακών Σταθμών και των ΚΔΑΠ 2013-2014, μετά τη χθεσινή συνεργασία που είχαμε με το Υπουργείο Εργασίας, το Υπουργείο Ανάπτυξης και το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
§ Ξεκινήσαμε τη νέα χρονιά με απόλυτη ετοιμότητα στο θέμα του προσωπικού εκδίδοντας την 1η Μαρτίου την εγκύκλιο για τον προγραμματισμό προσλήψεων συμβασιούχων του 2013. Μέχρι στιγμής έχουν προωθηθεί στα συναρμόδια Υπουργεία για έγκριση 153 θέσεις για ναυαγοσωστική κάλυψη και πυρασφάλεια, 311 θέσεις για υπηρεσίες αντιτίμου (ωδεία, κολυμβητήρια κλπ), 1.177 θέσεις για τα ΝΠΙΔ των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και 1.015 θέσεις για τους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και τα ΝΠΔΔ τους.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Είναι βέβαιο, ότι οι δυσκολίες δεν τελείωσαν. Είμαστε στη μέση μιας ανηφορικής διαδρομής. Είναι πολύ σημαντικό όμως το ότι επιτύχαμε στο χρόνο που πέρασε, όχι μόνο να μείνουμε όρθιοι, αλλά και να στηρίξουμε με τις δυνάμεις που διαθέταμε, αυτούς που μας είχαν ανάγκη. Η προσπάθεια συνεχίζεται και φέτος. Αυτή τη φορά όμως, δεν πάμε στα τυφλά. Βλέπουμε την κορυφή. Γι αυτό εντατικοποιούμε τον αγώνα μας.
Ενόψει της επικείμενης κρίσιμης τουριστικής περιόδου, δράσαμε εγκαίρως διασφαλίζοντας νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά 18,4 εκ. ευρώ για την αντιπυρική προστασία (11 Απριλίου 2012).
Με εντολή του Πρωθυπουργού ολοκληρώνουμε συσκέψεις -παρουσία Υπουργού- σε ολόκληρη την Ελλάδα για να συντονίσουμε τις συναρμόδιες υπηρεσίες της πολιτείας και της αυτοδιοίκησης, ώστε να έχουμε την ετοιμότητα να διαχειριστούμε κρίσεις που μπορεί να προκύψουν εξαιτίας του θερμού καλοκαιριού που αναμένεται.
Εγκρίναμε 5.895 προσλήψεις έκτακτου προσωπικού από τα ανταποδοτικά για την καθαριότητα και την τεχνική υποστήριξη των Δήμων και στείλαμε τις σχετικές οδηγίες σε όλη την χώρα ώστε οι πόλεις μας να είναι έτοιμες να δεχτούν το μεγάλο κύμα τουριστών που αναμένεται φέτος.
Επιδίωξή μας είναι φέτος το καλοκαίρι η Ελλάδα να εκπέμψει διεθνώς την πιο ελκυστική και ισχυρή εικόνα της, μεταβάλλοντας τα εκατομμύρια των επισκεπτών της, σε πρέσβεις που θα τη βοηθήσουν να ανακτήσει διεθνώς τη χαμένη της λάμψη και αξιοπιστία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Κυρίες και κύριοι σύνεδροι,
Το υπουργείο Εσωτερικών και η Τοπική Αυτοδιοίκηση απέδειξαν ότι παρά την υστέρηση πόρων, ξέρουν να προτάσσουν τις κοινωνικές αξίες και να στηρίζουν αυτούς που έχουν πραγματική ανάγκη, καλύπτοντας τα κενά και διορθώνοντας τις αρρυθμίες του κεντρικού κράτους.
Η αποτελεσματικότητα που επιδείξαμε οφείλεται στο νοικοκύρεμα, στον εξορθολογισμό της οικονομικής μας διαχείρισης και στην προώθηση μιας πολιτικής που εξαρχής έχει θέσει ως διακηρυγμένο στόχο, την ενίσχυση της Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ.
Συγκεκριμένα:
§ Ρυθμίσαμε τα χρέη των Δήμων παρατείνοντας κατά 8 έτη τη διάρκεια αποπληρωμής, δίδοντας 3ετή περίοδο χάριτος και μειώνοντας κατά μισή μονάδα το επιτόκιο δανεισμού.
Τώρα, σε συνεννόηση με το ταμείο παρακαταθηκών και δανείων, προωθείται νέα ρύθμιση, με την οποία αυξάνονται από 12 σε 24 οι δόσεις των δανείων των ΔΕΥΑ, στα οποία είναι εγγυητής ο Δήμος, ελαφρύνοντας ακόμη περισσότερο τους ΟΤΑ από τοκοχρεολύσια.
§ Θεσπίστηκε και λειτουργεί με επιτυχία το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ. Διαβουλεύεται ήδη με πάρα πολλούς Δήμους, συμβουλεύοντας και υποστηρίζοντάς τους για την άρτια κατάρτιση και την καλή εκτέλεση των προϋπολογισμών τους, καθώς και για τη διαμόρφωση των Ολοκληρωμένων Πλαισίων Δράσης, ώστε να επιτύχουν την εξυγίανση και να επιταχύνουν την ενίσχυση της οικονομικής τους αυτοτέλειας.
Είναι άδικο και ισοπεδωτικό, το να αντιμετωπίζονται όλοι οι Δήμοι ως εστίες διαφθοράς. Δεν επιτρέπεται κάποιες κραυγαλέες περιπτώσεις διαφθοράς που υπάρχουν και πρέπει να τιμωρηθούν με παραδειγματική αυστηρότητα, να στιγματίζουν το σύνολο των λειτουργών της Αυτοδιοίκησης που συχνά με αυταπάρνηση και χωρίς καμία προσωπική αντιπαροχή, δίνουν καθημερινά τον αγώνα για να κρατήσουν όρθιες τις τοπικές τους κοινωνίες. Οι ένοχοι πρέπει να έχουν ονοματεπώνυμο και να τιμωρούνται. Οι γενικεύσεις καταστρέφουν τον πιο δημοκρατικό, αντιπροσωπευτικό και αποτελεσματικό θεσμό που γέννησε η ελληνική Δημοκρατία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Η λογική του εκκρεμούς που μας οδηγεί από την απόλυτη ατιμωρησία που κυριαρχούσε στο παρελθόν, στην απόλυτη τιμωρητικότητα που επιβάλλεται σήμερα τυφλά, συχνά λόγω περιρρέουσας ατμόσφαιρας, στοιχίζει και στην εθνική προσπάθεια. Όλοι έχουν σταματήσει να υπογράφουν, να παίρνουν αποφάσεις, να αναμετρώνται με τα προβλήματα της καθημερινότητας. Έτσι το κόστος των «μη αποφάσεων» για την ελληνική οικονομία καθίσταται σχεδόν τριπλάσιο από το κόστος των «κακών αποφάσεων».
Αυτή την αδικία θεραπεύει η ύπαρξη του Παρατηρητηρίου και η εξατομίκευση της αξιολόγησης των ΟΤΑ. Ξεχωρίζει τους συνεπείς από τους αδιάφορους, τους αποτελεσματικούς από τους αναποτελεσματικούς, τους υγιείς από τους προβληματικούς, αυτούς που προσπαθούν να βελτιώσουν τη θέση τους από εκείνους που με εσφαλμένες και λαϊκίστικες επιλογές υπονομεύουν την προοπτική τ ους και κατά συνέπεια, την ποιότητα ζωής των δημοτών τους.
§ Καινοτομία που θεσπίσαμε και απαντά σε αυτό τον προβληματισμό είναι το «Ταμείο Εξυγίανσης – Πρόγραμμα ΑΚΣΙΑ». Το ταμείο αυτό που τροφοδοτείται από τους ΤΑΠ, το φόρο Ζύθου, τα τέλη Διαφήμισης και τους παρακρατηθέντες φόρους των Δήμων που εισπράττουν ληξιπρόθεσμα:
1. Θα επιστρέψει χρηματοδοτήσεις σε Δήμους που αδικούνται
2. Θα στηρίξει Δήμους που το έχουν ανάγκη
3. Θα ενισχύσει Δήμους που προχωρούν έξυπνες αναπτυξιακές πολιτικές ή συγχρηματοδοτούμενα έργα
4. Για πρώτη φορά θα επιβραβεύσει Δήμους που επιτυγχάνουν αποτελέσματα ή καινοτομίες που μπορούν να αποτελέσουν παράδειγμα για όλους τους υπόλοιπους
Το ποσό που υπολογίζεται να μαζευτεί τα επόμενα χρόνια είναι 400 εκ. ευρώ περίπου και τα κριτήρια επιλογής των ΟΤΑ θα προσδιοριστούν σε συνεννόηση με την ΚΕΔΕ και θα είναι αντικειμενικά.
§ Σημαντική εξέλιξη στο οικονομικό πεδίο είναι η έκδοση της ΚΥΑ συμψηφισμού για τις οφειλές 31 ΟΤΑ προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, έναντι των Παρακρατηθέντων Πόρων που θα εισέπρατταν. Ψηφίστηκε η παράταση αυτής της δυνατότητας μέχρι τις 30.06.2013 και εκκρεμούν προς ρύθμιση τα αιτήματα 6 Δήμων τα οποία θα προωθηθούν άμεσα.
Μέσα από την καλή μας συνεργασία καθώς και την αυστηρή και υπεύθυνη οικονομική μας διαχείριση που προηγήθηκε, παρότι ξεκινήσαμε σε μια πολύ δύσκολη στιγμή με ανοίγματα που ξεπερνούσαν τα 2,5 δις. ευρώ, επιτύχαμε να τελειώσουμε με πλεόνασμα το 2012 και να διασφαλίσουμε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 386,8 εκ. ευρώ, στον ενοποιημένο προϋπολογισμό της αυτοδιοίκησης κατά το α΄ τετράμηνο του 2013.
Το πλεόνασμα οφείλεται κυρίως στον εξορθολογισμό των δαπανών και στην παράλληλη βελτίωση των ιδίων εσόδων.
Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι εάν αυτή η τάση συνεχιστεί και αναμορφωθούν εγκαίρως και σωστά όποιοι προϋπολογισμοί ΟΤΑ έχουν πρόβλημα, θα επιτύχουμε:
1) το στόχο που θέσαμε έναντι των δανειστών μας στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, και
2) την εξυγίανση και την ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ.
Αυτό είναι η καλύτερη απάντηση σε όλους αυτούς που αμφισβητούν την προσπάθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης και ενσυνειδήτως αγνοούν τις θετικές αξιολογήσεις που έχει αυτή εισπράξει το τελευταίο διάστημα, τόσο από την Ευρώπη, όσο και από τους διεθνείς οργανισμούς.
Φίλες και φίλοι,
Είναι απολύτως λογικό για τους Δήμους και τις Περιφέρειες να διεκδικούν περισσότερους πόρους. Πίσω όμως από κάθε δικαίωμα, κρύβεται και μια υποχρέωση, που μας προκαλεί να αποδείξουμε τη συνέπεια λόγων και έργων.
Πέρυσι, στην καρδιά της κρίσης, οι Δήμοι διεκδίκησαν περίπου 1 δις. ευρώ για να αποπληρώσουν οφειλές από το 2011 προς τις τοπικές τους αγορές που στέναζαν από την έλλειψη ρευστότητας. Η Κυβέρνηση αντέδρασε άμεσα στο αίτημά τους, συγκεντρώνοντας και εγκρίνοντας μέχρι στιγμής, αιτήματα ύψους 784, 7 εκ. ευρώ, που αντιστοιχούν σε 167 ΟΤΑ της χώρας.
Το Υπουργείο Εσωτερικών κινήθηκε πρώτο από όλα τα Υπουργεία και επέτυχε ήδη, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, την εκταμίευση 395,6 εκ. ευρώ, που βρίσκονται έξω από την πόρτα σας. Μέχρι τώρα, χωρίς να κάνουμε εκπτώσεις στη διαφάνεια, έχουμε ήδη αποπληρώσει 200 περίπου εκ. ευρώ τους μήνες Απρίλιο και Μάιο, ενισχύοντας σημαντικά σε ρευστότητα τις τοπικές αγορές που έχουν ανάγκη.
Βλέπουμε ότι πολλοί από εσάς με ενδιαφέρον, αγωνία και ταχύτητα ενεργούν για να αυξήσουν την απορροφητικότητα και την αποπληρωμή των ληξιπροθέσμων οφειλών προς τις τοπικές αγορές. Δυστυχώς όμως αυτό δε συμβαίνει με όλους.
Είναι ανεπίτρεπτο να υπάρχουν δεκάδες Δήμαρχοι που μπορούν σήμερα να εκταμιεύσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και να μην το κάνουν. Είναι έγκλημα σε βάρος της τοπικής κοινωνίας.
Το Υπουργείο Εσωτερικών και το Υπουργείο Οικονομικών, έχουν κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να διευκολύνουν την προσπάθειά σας. Οι υπηρεσίες μας ενημέρωσαν δεκάδες Δήμους, εξέδωσαν διευκολυντική εγκύκλιο. Κάναμε παρέμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο να προτάσσει την εξέταση ληξιπροθέσμων και από την προηγούμενη εβδομάδα, ζητήσαμε να κατατεθούν τα ληξιπρόθεσμα και των νομικών σας προσώπων.
Σας κάνω έκκληση, να κινητοποιήσετε τις οικονομικές σας υπηρεσίες. Είμαστε στη διάθεσή σας για ότι βοήθεια χρειαστείτε. Δεν είναι δυνατόν, να έχουμε ένα δις. έξω από την πόρτα μας, να το έχουν τόση ανάγκη οι τοπικές αγορές και να μην το απορροφούμε.
Σε εύλογο χρόνο το Υπουργείο Εσωτερικών είναι υποχρεωμένο να ανακοινώνει κάθε εβδομάδα την απορροφητικότητα των Δήμων.
ΑΠΟΓΡΑΦΗ
Ένα ζήτημα που θα απασχολήσει και το συνέδριό σας είναι οι επιπτώσεις την νέας απογραφής του πληθυσμού που δημοσιεύτηκε το Μάρτιο του 2013. Με βάση αυτή, αλλάζει σε μεγάλο βαθμό ο πληθυσμιακός χάρτης της χώρας, γεγονός που επηρεάζει τις κατανομές των ΚΑΠ και της ΣΑΤΑ, που τώρα πια καταβάλλονται με συνέπεια την πρώτη εβδομάδα κάθε μήνα, επιτρέποντας στο Δήμο να κάνει σωστά τον προγραμματισμό του.
Για να μη δημιουργήσουμε προβλήματα στους Δήμους που είχαν ισοσκελίσει τους προϋπολογισμούς του μέσα στο 2013 λάβαμε τη δύσκολη απόφαση, με το ν.4147/2013, να διατηρήσουμε ως το τέλος του έτους τις ίδιες κατανομές στην Αυτοδιοίκηση.
Παράλληλα αποφασίστηκε οι μεταβολές στα διοικητικά όργανα να γίνουν από τη νέα περίοδο.
Εν τω μεταξύ, χρηματοδοτήσαμε προγραμματική σύμβαση της ΕΕΤΑΑ με την ΚΕΔΕ και το ΥΠΕΣ προκειμένου να συνταχθεί μελέτη για το ελάχιστο κόστος λειτουργίας του Δήμου και η ίδια η αυτοδιοίκηση να μας προτείνει νέο τρόπο κατανομής των χρημάτων που ευελπιστούμε ότι το συνέδριό της ΚΕΔΕ θα μας προτείνει.
ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
Ένα ζήτημα που προκάλεσε αναστάτωση στον αυτοδιοικητικό κόσμο, αλλά και στον κόσμο των εργαζομένων, είναι αυτό που ανεγράφη ανακριβώς σε μέρος του Τύπου για υποτιθέμενες καταργήσεις Νομικών Προσώπων, κλείσιμο προνοιακών υπηρεσιών, μαζικές απολύσεις προσωπικού και τυφλή διαθεσιμότητα.
Το Υπουργείο Εσωτερικών, δεν υιοθετεί οριζόντιες πολιτικές που μπορεί να ακρωτηριάσουν τα κοινωνικά δίκτυα της αυτοδιοίκησης και να την απογυμνώσουν από χρήσιμο ανθρώπινο δυναμικό που καλύπτει πραγματικές ανάγκες και συμβάλει στην αποτελεσματική λειτουργία των ΟΤΑ και στην εξυπηρέτηση των δημοτών τους. Για το λόγο αυτό, συζητούμε με το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, την υιοθέτηση ειδικών αντικειμενικών κριτηρίων που θα εφαρμοστούν στην τοπική αυτοδιοίκηση, όσον αφορά την κινητικότητα. Η συνταγματική ιδιαιτερότητα της αυτοδιοίκησης μας δίνει τη δυνατότητα να αναλάβουμε από τη μία το ποσοστό που μας αντιστοιχεί στην εθνική πολιτική για την κινητικότητα του ανθρώπινου δυναμικού, χωρίς όμως να καταργήσουμε τους εποπτευόμενους φορείς και χωρίς να θέσουμε σε κίνδυνο τις ζωτικές λειτουργίες του Δήμου. Με τον τρόπο αυτό, θα προστατευθούν επαρκώς τα κοινωνικά δίκτυα, θα διαφυλαχθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό οι εργαζόμενοι και θα εξυγιανθούν Δήμοι που καθίστανται προβληματικοί λόγω μισθολογικού κόστους.
Είναι προτεραιότητα για εμάς, οι εργαζόμενοι που θα μετακινηθούν, να απορροφηθούν κατά το δυνατόν από αυτοδιοικητικές δομές, γι αυτό και προωθούμε θεσμικά και την ενίσχυση της ενδο-αυτοδιοικητικής κινητικότητας.
Σε κάθε περίπτωση ότι και αν αποφασιστεί από την Κυβέρνηση και τα συναρμόδια Υπουργεία, εμείς προηγουμένως θα θελήσουμε να το διαβουλευτούμε με ευθύτητα, ειλικρίνεια και ευθύνη, τόσο με την ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ, όσο και με τους ίδιους τους εργαζόμενους.
ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ
Στη φάση αυτή έχει γίνει η σχετική προετοιμασία και έχουν ήδη οριστεί εκπρόσωποι ώστε να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση των νέων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, όπως είχαμε δεσμευτεί έναντι των εκπροσώπων των εργαζομένων.
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ
Όλο αυτό το διάστημα, είμαστε σε συνεχή συνεργασία τόσο με την ΚΕΔΕ, όσο και με τους εκπροσώπους των εργαζομένων. Η επιτροπή θεσμών της ΚΕΔΕ, τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, συνεργάζεται με τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή που έχουμε συστήσει, η οποία προετοιμάζει και προωθεί νομοθετικές διατάξεις που συμπληρώνουν και βελτιώνουν το θεσμικό πλαίσιο καθώς και εισάγουν καινοτομίες στις οποίες θα θεμελιωθεί ο «Δήμος του Μέλλοντος».
Η νομοπαρασκευαστική μας επιτροπή, έχοντας μελετήσει και κωδικοποιήσει τις προτάσεις που συγκεντρώσαμε από τους Δημάρχους, την ΚΕΔΕ αλλά και την Ευρωπαϊκή Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα (task force), προωθεί δέσμες διατάξεων που αφορούν τόσο θεσμικά όσο και οικονομικά – αναπτυξιακά ζητήματα.
Αναφέρω χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Στα θεσμικά:
§ Το ακατάσχετο της μισθοδοσίας των εργαζομένων.
§ Τη συγχώνευση της επιτροπής ποιότητας ζωής με την οικονομική επιτροπή.
§ Την απλοποίηση της διαδικασίας συγκρότησης και λειτουργίας της επιτροπής διαβούλευσης.
§ Μέτρα για τα μικρά νησιά.
§ Την κινητικότητα εντός του Δήμου και των Νομικών Προσώπων του και την απλοποίηση της διαδικασίας μετακίνησης από ΟΤΑ σε ΟΤΑ και ΝΠΔΔ αυτών, με παράλληλη ενίσχυση του Διευθυντικού δικαιώματος των Δημάρχων.
§ Τη δυνατότητα συνεδρίας στην Ιστορική Έδρα του Δήμου.
Στα οικονομικά:
Στα οικονομικά ζητήματα, προετοιμάζουμε νομοτεχνικά διατάξεις προκειμένου να διαβουλευτούμε με το Υπουργείο Οικονομικών βελτιώσεις που δε θα ακυρώνουν τις διεθνείς μας δεσμεύσεις, αλλά θα διευκολύνουν τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως:
§ Η επαναφορά της αποζημίωσης των δημοτικών συμβούλων και το ζήτημα των ειδικών συμβούλων.
§ Το αίτημα των αιρετών για φορολόγηση τους με την κλίμακα των μισθωτών.
§ Η εξέταση προτάσεων για περισσότερη ευελιξία στις ΑΕ των Δήμων
Επιπλέον, επιδιώκουμε να παρέμβουμε πάνω σε 3 άξονες για τη διευκόλυνση των δήμων σε οικονομικά ζητήματα με στοχευμένες νομοθετικές ρυθμίσεις:
1. Αξιοποίηση της περιουσίας των ΟΤΑ (Μίσθωση σχολικών κτηρίων, προσοδοφόρων, κλπ).
2. Πολιτικές βελτίωσης ιδίων εσόδων ΟΤΑ, όπως η διασύνδεση με Υποθηκοφυλακεία - Κτηματολόγια, ο επανυπολογισμός με πιο δίκαιο τρόπο του προστίμου από το τέλος αυθαίρετης κατάληψης, ο καθορισμός ανεπίδεκτων είσπραξης εσόδων, το τέλος χρήσης κοινοχρήστων χώρων να καταβάλλεται σε δόσεις, κλπ.
3. Υιοθέτηση ευρηματικών χρηματοδοτικών εργαλείων που μπορούν να υποκαταστήσουν τον περιορισμό του δανεισμού ή να συμβάλουν σε πολιτικές εξοικονόμησης ή αναπτυξιακές πολιτικές.
Τα θέματα αυτά, επειδή δεν είναι αποκλειστικής αρμοδιότητας του ΥΠ.ΕΣ., αλλά θα πρέπει να είναι συμβατά με τις διεθνείς δεσμεύσεις του Μεσοπροθέσμου και εγκεκριμένα από το συναρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών, έχουμε ήδη συστήσει ομάδα εργασίας με εκπρόσωπο του Γενικού Λογιστηρίου, προκειμένου να διαπραγματευτούμε την προώθηση κάθε αναγκαίας πολιτικής για την τοπική αυτοδιοίκηση. Στην επιτροπή αυτή, το αμέσως επόμενο διάστημα, καλούμε να συμμετέχει και εκπρόσωπος της ΚΕΔΕ.
Ο ΔΗΜΟΣ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ
Κυρίες και κύριοι σύνεδροι,
Όλοι μας συνειδητοποιούμε ότι το κράτος με τη μορφή που το γνωρίζαμε μέχρι σήμερα έχει τελειώσει. Στην καρδιά της μεγαλύτερης μεταπολεμικής οικονομικής κρίσης, προσπαθούμε να επαναπροσδιορίσουμε το ρόλο του, επανακαθορίζοντας ταυτόχρονα τη σημασία και την αξία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Βρισκόμαστε στη μέση μιας δύσκολης προσπάθειας που φαίνεται ότι έχει αρχίσει να αποδίδει. Έχουμε χρέος να κάνουμε αλλαγές εν κινήσει. Την ίδια ώρα που αναμετριόμαστε με τα προβλήματα της καθημερινότητας, οφείλουμε να θεμελιώνουμε το «Δήμο του Μέλλοντος».
Τα κύρια χαρακτηριστικά στο «Δήμο του Μέλλοντος» είναι πια σαφή.
Δήμος του Μέλλοντος είναι ο οικονομικά αυτοτελής δήμος, αυτός δηλαδή που ενισχύει συνεχώς τα έσοδά του από ίδιους πόρους σε σχέση με την κρατική χρηματοδότηση. Ο δήμος που εφαρμόζει σύγχρονες μεθόδους εξορθολογισμού των δαπανών, χρησιμοποιεί ευρηματικά χρηματοδοτικά εργαλεία, εφαρμόζει καινοτόμες αναπτυξιακές πολιτικές αξιοποιώντας τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα, στηρίζει αποτελεσματικά τα κοινωνικά του δίκτυα και εφαρμόζει στην πράξη την αρχή της επικουρικότητας, μεταφέροντας όσο το δυνατόν πιο κοντά στους πολίτες τις αποφάσεις.
Ξέρω ότι η αποστολή που έχουμε δεν είναι εύκολη. Έχουμε όμως υποχρέωση να πετύχουμε διότι η επιτυχία της Αυτοδιοίκησης θα είναι το πιο στέρεο θεμέλιο για τη στήριξη της κοινωνίας, την ανασύνταξη της οικονομίας και την ανάκαμψη της Ελλάδας.»
---------------------
Εισήγηση Υπουργού Εσωτερικών στο συνέδριο της ΚΕΔΕ
Ακολουθούν σημεία της ομιλίας του Υπουργού Εσωτερικών:
«Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι,
Συμπληρώνεται περίπου ένας χρόνος από τότε που ξεκινήσαμε μαζί, Υπουργείο Εσωτερικών και Τοπική Αυτοδιοίκηση, ένα δύσκολο και κρίσιμο αγώνα για να αντιμετωπίσουμε την πιο μεγάλη κρίση που χτύπησε την πατρίδα μας μετά το β’ παγκόσμιο πόλεμο.
Σε πρωτόγνωρα δύσκολες συνθήκες, οι ΟΤΑ αναδείχθηκαν σε κεντρικό πρωταγωνιστή, συμβάλλοντας στην εθνική προσπάθεια με περικοπές που άγγιξαν το 60% της κρατικής χρηματοδότησής τους.
ΠΡΟΫΠΑΡΧΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Οι αρρυθμίες που προκάλεσε η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος του 2012, η ένδεια πόρων, οι αστοχίες και τα κενά του Καλλικράτη καθώς και λάθη που προηγήθηκαν από την κεντρική Κυβέρνηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, είχαν οδηγήσει όπως όλοι θα θυμάστε, σε τραγικά αδιέξοδα τους ΟΤΑ.
Τον Ιούλιο του 2012, τουλάχιστον 74 δήμοι βάδιζαν με μαθηματική ακρίβεια στη χρεωκοπία, με κίνδυνο να προκαλέσουν πιστωτικό γεγονός, ισχυρότερο από την πτώχευση μεγάλης τράπεζας, ακυρώνοντας έτσι την κοινή εθνική προσπάθεια των κομμάτων της συγκυβέρνησης.
Ενδεικτικά αναφέρω:
§ Το έλλειμμα 300 εκατομμυρίων ευρώ του κεντρικού προϋπολογισμού,
§ τις 1 δις. ευρώ περίπου ληξιπρόθεσμες οφειλές των Δήμων που πάγωσαν τις τοπικές αγορές,
§ τα 140 εκ. ευρώ που οφείλονταν στους μεταφορείς και απειλούσαν να ακυρώσουν τη μεταφορά των μαθητών,
§ τα επί 5μηνο απλήρωτα προνοιακά επιδόματα των 180.000 καρκινοπαθών και ΑμΕΑ,
§ τους από τον Ιανουάριο του 2012, 3.500 απλήρωτους εργαζόμενους του «Βοήθεια στο Σπίτι», που καλύπτουν τις ανάγκες 70.000 ηλικιωμένων και ΑμΕΑ
§ τους επί μήνες ακατάβλητους πόρους της ΣΑΤΑ και των παρακρατηθέντων οφειλών προς τους ΟΤΑ,
§ τη θεσμική ανετοιμότητα για την πρόσληψη του απαραίτητου έκτακτου προσωπικού ώστε να λειτουργήσουν οι κοινωνικές, τουριστικές και πολιτιστικές δομές των δήμων,
§ τα καθηλωμένα και απλήρωτα από το 2011, 1.047 αναπτυξιακά έργα του «ΘΗΣΕΑ».
Όλα αυτά καθώς και σειρά από θεσμικά κενά, λειτουργικές δυσκολίες και πολιτικές αστοχίες του Καλλικράτη, δημιουργούσαν τότε ένα κλίμα εκρηκτικό, που υπονόμευε ευθέως το ρόλο και το μέλλον της τοπικής αυτοδιοίκησης και οδηγούσε τις τοπικές κοινωνίες σε αποδιοργάνωση.
ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΦΤΩΧΕΙΑΣ
Δώσαμε από κοινού μια εξαιρετικά δύσκολη μάχη. Συνεργαστήκαμε συστηματικά με την ΚΕΔΕ. Δράσαμε όλοι μαζί, συντονισμένα, πολιτεία και αυτοδιοίκηση. Ξεπεράσαμε δυσκολίες που φαίνονταν ανυπέρβλητες. Εφαρμόζοντας επώδυνες πολιτικές εξορθολογισμού των δαπανών, καταφέραμε να κρατήσουμε όρθια τα κοινωνικά δίκτυα των Δήμων και μέσω αυτών, να στηρίξουμε τις κοινωνικές εκείνες ομάδες που επλήγησαν βάναυσα από την κρίση.
Προνοιακές πολιτικές, κοινωνικά ιατρεία, κοινωνικά φαρμακεία, κοινωνικά παντοπωλεία, συσσίτια αστέγων… κράτησαν όρθιες τις τοπικές κοινωνίες που δοκιμάζονταν. Πολιτεία και ΟΤΑ κέρδισαν την πρώτη μάχη στον Πόλεμο κατά της Φτώχειας.
§ Αποπληρώθηκαν 142 εκ. ευρώ στους μεταφορείς των μαθητών και διασφαλίστηκαν οι θεσμικές προϋποθέσεις για να μην υπάρξουν προβλήματα στο μέλλον.
§ Αποπληρώθηκε το «Βοήθεια στο Σπίτι» και παρατάθηκε έως το Σεπτέμβριο του 2013
§ Καταβλήθηκαν για το 2012, 80 εκ. ευρώ και λύθηκε το πρόβλημα της θέρμανσης των σχολείων, ενώ για φέτος έχουν δοθεί ήδη 25,4 εκ. για τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων και τον Ιούνιο θα καταβληθεί η ΣΑΤΑ σχολείων ύψους 20 εκ. ευρώ, ώστε να μπορούν να προετοιμαστούν έγκαιρα για την επόμενη σχολική χρονιά.
§ Τα προνοιακά επιδόματα καταβάλλονται πλέον τακτικά, το πρώτο δεκαήμερο κάθε διμήνου, μειώνοντας την καθυστέρηση του χρόνου καταβολής από 4 σε 1 μήνα. Την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου θα καταβληθεί κανονικά το β’ δίμηνο του 2013, 120 εκ. ευρώ.
§ Ψηφίσαμε την παράταση του προγράμματος των Κέντρων Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων για έναν ακόμη χρόνο εξασφαλίζοντας 20 εκ. επιπλέον από το ΕΣΠΑ.
§ Πέρυσι επιτύχαμε την αύξηση της απορροφητικότητας στο πρόγραμμα «Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών» από 50% σε 75%, απορροφώντας περίπου 58.000 παιδιά.
Σημαντική εξέλιξη σήμερα είναι η διασφάλιση 150 εκ. ευρώ περίπου, για τη συνέχιση του προγράμματος των Βρεφονηπιακών Σταθμών και των ΚΔΑΠ 2013-2014, μετά τη χθεσινή συνεργασία που είχαμε με το Υπουργείο Εργασίας, το Υπουργείο Ανάπτυξης και το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
§ Ξεκινήσαμε τη νέα χρονιά με απόλυτη ετοιμότητα στο θέμα του προσωπικού εκδίδοντας την 1η Μαρτίου την εγκύκλιο για τον προγραμματισμό προσλήψεων συμβασιούχων του 2013. Μέχρι στιγμής έχουν προωθηθεί στα συναρμόδια Υπουργεία για έγκριση 153 θέσεις για ναυαγοσωστική κάλυψη και πυρασφάλεια, 311 θέσεις για υπηρεσίες αντιτίμου (ωδεία, κολυμβητήρια κλπ), 1.177 θέσεις για τα ΝΠΙΔ των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και 1.015 θέσεις για τους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και τα ΝΠΔΔ τους.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Είναι βέβαιο, ότι οι δυσκολίες δεν τελείωσαν. Είμαστε στη μέση μιας ανηφορικής διαδρομής. Είναι πολύ σημαντικό όμως το ότι επιτύχαμε στο χρόνο που πέρασε, όχι μόνο να μείνουμε όρθιοι, αλλά και να στηρίξουμε με τις δυνάμεις που διαθέταμε, αυτούς που μας είχαν ανάγκη. Η προσπάθεια συνεχίζεται και φέτος. Αυτή τη φορά όμως, δεν πάμε στα τυφλά. Βλέπουμε την κορυφή. Γι αυτό εντατικοποιούμε τον αγώνα μας.
Ενόψει της επικείμενης κρίσιμης τουριστικής περιόδου, δράσαμε εγκαίρως διασφαλίζοντας νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά 18,4 εκ. ευρώ για την αντιπυρική προστασία (11 Απριλίου 2012).
Με εντολή του Πρωθυπουργού ολοκληρώνουμε συσκέψεις -παρουσία Υπουργού- σε ολόκληρη την Ελλάδα για να συντονίσουμε τις συναρμόδιες υπηρεσίες της πολιτείας και της αυτοδιοίκησης, ώστε να έχουμε την ετοιμότητα να διαχειριστούμε κρίσεις που μπορεί να προκύψουν εξαιτίας του θερμού καλοκαιριού που αναμένεται.
Εγκρίναμε 5.895 προσλήψεις έκτακτου προσωπικού από τα ανταποδοτικά για την καθαριότητα και την τεχνική υποστήριξη των Δήμων και στείλαμε τις σχετικές οδηγίες σε όλη την χώρα ώστε οι πόλεις μας να είναι έτοιμες να δεχτούν το μεγάλο κύμα τουριστών που αναμένεται φέτος.
Επιδίωξή μας είναι φέτος το καλοκαίρι η Ελλάδα να εκπέμψει διεθνώς την πιο ελκυστική και ισχυρή εικόνα της, μεταβάλλοντας τα εκατομμύρια των επισκεπτών της, σε πρέσβεις που θα τη βοηθήσουν να ανακτήσει διεθνώς τη χαμένη της λάμψη και αξιοπιστία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Κυρίες και κύριοι σύνεδροι,
Το υπουργείο Εσωτερικών και η Τοπική Αυτοδιοίκηση απέδειξαν ότι παρά την υστέρηση πόρων, ξέρουν να προτάσσουν τις κοινωνικές αξίες και να στηρίζουν αυτούς που έχουν πραγματική ανάγκη, καλύπτοντας τα κενά και διορθώνοντας τις αρρυθμίες του κεντρικού κράτους.
Η αποτελεσματικότητα που επιδείξαμε οφείλεται στο νοικοκύρεμα, στον εξορθολογισμό της οικονομικής μας διαχείρισης και στην προώθηση μιας πολιτικής που εξαρχής έχει θέσει ως διακηρυγμένο στόχο, την ενίσχυση της Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ.
Συγκεκριμένα:
§ Ρυθμίσαμε τα χρέη των Δήμων παρατείνοντας κατά 8 έτη τη διάρκεια αποπληρωμής, δίδοντας 3ετή περίοδο χάριτος και μειώνοντας κατά μισή μονάδα το επιτόκιο δανεισμού.
Τώρα, σε συνεννόηση με το ταμείο παρακαταθηκών και δανείων, προωθείται νέα ρύθμιση, με την οποία αυξάνονται από 12 σε 24 οι δόσεις των δανείων των ΔΕΥΑ, στα οποία είναι εγγυητής ο Δήμος, ελαφρύνοντας ακόμη περισσότερο τους ΟΤΑ από τοκοχρεολύσια.
§ Θεσπίστηκε και λειτουργεί με επιτυχία το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ. Διαβουλεύεται ήδη με πάρα πολλούς Δήμους, συμβουλεύοντας και υποστηρίζοντάς τους για την άρτια κατάρτιση και την καλή εκτέλεση των προϋπολογισμών τους, καθώς και για τη διαμόρφωση των Ολοκληρωμένων Πλαισίων Δράσης, ώστε να επιτύχουν την εξυγίανση και να επιταχύνουν την ενίσχυση της οικονομικής τους αυτοτέλειας.
Είναι άδικο και ισοπεδωτικό, το να αντιμετωπίζονται όλοι οι Δήμοι ως εστίες διαφθοράς. Δεν επιτρέπεται κάποιες κραυγαλέες περιπτώσεις διαφθοράς που υπάρχουν και πρέπει να τιμωρηθούν με παραδειγματική αυστηρότητα, να στιγματίζουν το σύνολο των λειτουργών της Αυτοδιοίκησης που συχνά με αυταπάρνηση και χωρίς καμία προσωπική αντιπαροχή, δίνουν καθημερινά τον αγώνα για να κρατήσουν όρθιες τις τοπικές τους κοινωνίες. Οι ένοχοι πρέπει να έχουν ονοματεπώνυμο και να τιμωρούνται. Οι γενικεύσεις καταστρέφουν τον πιο δημοκρατικό, αντιπροσωπευτικό και αποτελεσματικό θεσμό που γέννησε η ελληνική Δημοκρατία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Η λογική του εκκρεμούς που μας οδηγεί από την απόλυτη ατιμωρησία που κυριαρχούσε στο παρελθόν, στην απόλυτη τιμωρητικότητα που επιβάλλεται σήμερα τυφλά, συχνά λόγω περιρρέουσας ατμόσφαιρας, στοιχίζει και στην εθνική προσπάθεια. Όλοι έχουν σταματήσει να υπογράφουν, να παίρνουν αποφάσεις, να αναμετρώνται με τα προβλήματα της καθημερινότητας. Έτσι το κόστος των «μη αποφάσεων» για την ελληνική οικονομία καθίσταται σχεδόν τριπλάσιο από το κόστος των «κακών αποφάσεων».
Αυτή την αδικία θεραπεύει η ύπαρξη του Παρατηρητηρίου και η εξατομίκευση της αξιολόγησης των ΟΤΑ. Ξεχωρίζει τους συνεπείς από τους αδιάφορους, τους αποτελεσματικούς από τους αναποτελεσματικούς, τους υγιείς από τους προβληματικούς, αυτούς που προσπαθούν να βελτιώσουν τη θέση τους από εκείνους που με εσφαλμένες και λαϊκίστικες επιλογές υπονομεύουν την προοπτική τ ους και κατά συνέπεια, την ποιότητα ζωής των δημοτών τους.
§ Καινοτομία που θεσπίσαμε και απαντά σε αυτό τον προβληματισμό είναι το «Ταμείο Εξυγίανσης – Πρόγραμμα ΑΚΣΙΑ». Το ταμείο αυτό που τροφοδοτείται από τους ΤΑΠ, το φόρο Ζύθου, τα τέλη Διαφήμισης και τους παρακρατηθέντες φόρους των Δήμων που εισπράττουν ληξιπρόθεσμα:
1. Θα επιστρέψει χρηματοδοτήσεις σε Δήμους που αδικούνται
2. Θα στηρίξει Δήμους που το έχουν ανάγκη
3. Θα ενισχύσει Δήμους που προχωρούν έξυπνες αναπτυξιακές πολιτικές ή συγχρηματοδοτούμενα έργα
4. Για πρώτη φορά θα επιβραβεύσει Δήμους που επιτυγχάνουν αποτελέσματα ή καινοτομίες που μπορούν να αποτελέσουν παράδειγμα για όλους τους υπόλοιπους
Το ποσό που υπολογίζεται να μαζευτεί τα επόμενα χρόνια είναι 400 εκ. ευρώ περίπου και τα κριτήρια επιλογής των ΟΤΑ θα προσδιοριστούν σε συνεννόηση με την ΚΕΔΕ και θα είναι αντικειμενικά.
§ Σημαντική εξέλιξη στο οικονομικό πεδίο είναι η έκδοση της ΚΥΑ συμψηφισμού για τις οφειλές 31 ΟΤΑ προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, έναντι των Παρακρατηθέντων Πόρων που θα εισέπρατταν. Ψηφίστηκε η παράταση αυτής της δυνατότητας μέχρι τις 30.06.2013 και εκκρεμούν προς ρύθμιση τα αιτήματα 6 Δήμων τα οποία θα προωθηθούν άμεσα.
Μέσα από την καλή μας συνεργασία καθώς και την αυστηρή και υπεύθυνη οικονομική μας διαχείριση που προηγήθηκε, παρότι ξεκινήσαμε σε μια πολύ δύσκολη στιγμή με ανοίγματα που ξεπερνούσαν τα 2,5 δις. ευρώ, επιτύχαμε να τελειώσουμε με πλεόνασμα το 2012 και να διασφαλίσουμε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 386,8 εκ. ευρώ, στον ενοποιημένο προϋπολογισμό της αυτοδιοίκησης κατά το α΄ τετράμηνο του 2013.
Το πλεόνασμα οφείλεται κυρίως στον εξορθολογισμό των δαπανών και στην παράλληλη βελτίωση των ιδίων εσόδων.
Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι εάν αυτή η τάση συνεχιστεί και αναμορφωθούν εγκαίρως και σωστά όποιοι προϋπολογισμοί ΟΤΑ έχουν πρόβλημα, θα επιτύχουμε:
1) το στόχο που θέσαμε έναντι των δανειστών μας στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, και
2) την εξυγίανση και την ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ.
Αυτό είναι η καλύτερη απάντηση σε όλους αυτούς που αμφισβητούν την προσπάθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης και ενσυνειδήτως αγνοούν τις θετικές αξιολογήσεις που έχει αυτή εισπράξει το τελευταίο διάστημα, τόσο από την Ευρώπη, όσο και από τους διεθνείς οργανισμούς.
Φίλες και φίλοι,
Είναι απολύτως λογικό για τους Δήμους και τις Περιφέρειες να διεκδικούν περισσότερους πόρους. Πίσω όμως από κάθε δικαίωμα, κρύβεται και μια υποχρέωση, που μας προκαλεί να αποδείξουμε τη συνέπεια λόγων και έργων.
Πέρυσι, στην καρδιά της κρίσης, οι Δήμοι διεκδίκησαν περίπου 1 δις. ευρώ για να αποπληρώσουν οφειλές από το 2011 προς τις τοπικές τους αγορές που στέναζαν από την έλλειψη ρευστότητας. Η Κυβέρνηση αντέδρασε άμεσα στο αίτημά τους, συγκεντρώνοντας και εγκρίνοντας μέχρι στιγμής, αιτήματα ύψους 784, 7 εκ. ευρώ, που αντιστοιχούν σε 167 ΟΤΑ της χώρας.
Το Υπουργείο Εσωτερικών κινήθηκε πρώτο από όλα τα Υπουργεία και επέτυχε ήδη, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, την εκταμίευση 395,6 εκ. ευρώ, που βρίσκονται έξω από την πόρτα σας. Μέχρι τώρα, χωρίς να κάνουμε εκπτώσεις στη διαφάνεια, έχουμε ήδη αποπληρώσει 200 περίπου εκ. ευρώ τους μήνες Απρίλιο και Μάιο, ενισχύοντας σημαντικά σε ρευστότητα τις τοπικές αγορές που έχουν ανάγκη.
Βλέπουμε ότι πολλοί από εσάς με ενδιαφέρον, αγωνία και ταχύτητα ενεργούν για να αυξήσουν την απορροφητικότητα και την αποπληρωμή των ληξιπροθέσμων οφειλών προς τις τοπικές αγορές. Δυστυχώς όμως αυτό δε συμβαίνει με όλους.
Είναι ανεπίτρεπτο να υπάρχουν δεκάδες Δήμαρχοι που μπορούν σήμερα να εκταμιεύσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και να μην το κάνουν. Είναι έγκλημα σε βάρος της τοπικής κοινωνίας.
Το Υπουργείο Εσωτερικών και το Υπουργείο Οικονομικών, έχουν κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να διευκολύνουν την προσπάθειά σας. Οι υπηρεσίες μας ενημέρωσαν δεκάδες Δήμους, εξέδωσαν διευκολυντική εγκύκλιο. Κάναμε παρέμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο να προτάσσει την εξέταση ληξιπροθέσμων και από την προηγούμενη εβδομάδα, ζητήσαμε να κατατεθούν τα ληξιπρόθεσμα και των νομικών σας προσώπων.
Σας κάνω έκκληση, να κινητοποιήσετε τις οικονομικές σας υπηρεσίες. Είμαστε στη διάθεσή σας για ότι βοήθεια χρειαστείτε. Δεν είναι δυνατόν, να έχουμε ένα δις. έξω από την πόρτα μας, να το έχουν τόση ανάγκη οι τοπικές αγορές και να μην το απορροφούμε.
Σε εύλογο χρόνο το Υπουργείο Εσωτερικών είναι υποχρεωμένο να ανακοινώνει κάθε εβδομάδα την απορροφητικότητα των Δήμων.
ΑΠΟΓΡΑΦΗ
Ένα ζήτημα που θα απασχολήσει και το συνέδριό σας είναι οι επιπτώσεις την νέας απογραφής του πληθυσμού που δημοσιεύτηκε το Μάρτιο του 2013. Με βάση αυτή, αλλάζει σε μεγάλο βαθμό ο πληθυσμιακός χάρτης της χώρας, γεγονός που επηρεάζει τις κατανομές των ΚΑΠ και της ΣΑΤΑ, που τώρα πια καταβάλλονται με συνέπεια την πρώτη εβδομάδα κάθε μήνα, επιτρέποντας στο Δήμο να κάνει σωστά τον προγραμματισμό του.
Για να μη δημιουργήσουμε προβλήματα στους Δήμους που είχαν ισοσκελίσει τους προϋπολογισμούς του μέσα στο 2013 λάβαμε τη δύσκολη απόφαση, με το ν.4147/2013, να διατηρήσουμε ως το τέλος του έτους τις ίδιες κατανομές στην Αυτοδιοίκηση.
Παράλληλα αποφασίστηκε οι μεταβολές στα διοικητικά όργανα να γίνουν από τη νέα περίοδο.
Εν τω μεταξύ, χρηματοδοτήσαμε προγραμματική σύμβαση της ΕΕΤΑΑ με την ΚΕΔΕ και το ΥΠΕΣ προκειμένου να συνταχθεί μελέτη για το ελάχιστο κόστος λειτουργίας του Δήμου και η ίδια η αυτοδιοίκηση να μας προτείνει νέο τρόπο κατανομής των χρημάτων που ευελπιστούμε ότι το συνέδριό της ΚΕΔΕ θα μας προτείνει.
ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
Ένα ζήτημα που προκάλεσε αναστάτωση στον αυτοδιοικητικό κόσμο, αλλά και στον κόσμο των εργαζομένων, είναι αυτό που ανεγράφη ανακριβώς σε μέρος του Τύπου για υποτιθέμενες καταργήσεις Νομικών Προσώπων, κλείσιμο προνοιακών υπηρεσιών, μαζικές απολύσεις προσωπικού και τυφλή διαθεσιμότητα.
Το Υπουργείο Εσωτερικών, δεν υιοθετεί οριζόντιες πολιτικές που μπορεί να ακρωτηριάσουν τα κοινωνικά δίκτυα της αυτοδιοίκησης και να την απογυμνώσουν από χρήσιμο ανθρώπινο δυναμικό που καλύπτει πραγματικές ανάγκες και συμβάλει στην αποτελεσματική λειτουργία των ΟΤΑ και στην εξυπηρέτηση των δημοτών τους. Για το λόγο αυτό, συζητούμε με το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, την υιοθέτηση ειδικών αντικειμενικών κριτηρίων που θα εφαρμοστούν στην τοπική αυτοδιοίκηση, όσον αφορά την κινητικότητα. Η συνταγματική ιδιαιτερότητα της αυτοδιοίκησης μας δίνει τη δυνατότητα να αναλάβουμε από τη μία το ποσοστό που μας αντιστοιχεί στην εθνική πολιτική για την κινητικότητα του ανθρώπινου δυναμικού, χωρίς όμως να καταργήσουμε τους εποπτευόμενους φορείς και χωρίς να θέσουμε σε κίνδυνο τις ζωτικές λειτουργίες του Δήμου. Με τον τρόπο αυτό, θα προστατευθούν επαρκώς τα κοινωνικά δίκτυα, θα διαφυλαχθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό οι εργαζόμενοι και θα εξυγιανθούν Δήμοι που καθίστανται προβληματικοί λόγω μισθολογικού κόστους.
Είναι προτεραιότητα για εμάς, οι εργαζόμενοι που θα μετακινηθούν, να απορροφηθούν κατά το δυνατόν από αυτοδιοικητικές δομές, γι αυτό και προωθούμε θεσμικά και την ενίσχυση της ενδο-αυτοδιοικητικής κινητικότητας.
Σε κάθε περίπτωση ότι και αν αποφασιστεί από την Κυβέρνηση και τα συναρμόδια Υπουργεία, εμείς προηγουμένως θα θελήσουμε να το διαβουλευτούμε με ευθύτητα, ειλικρίνεια και ευθύνη, τόσο με την ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ, όσο και με τους ίδιους τους εργαζόμενους.
ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ
Στη φάση αυτή έχει γίνει η σχετική προετοιμασία και έχουν ήδη οριστεί εκπρόσωποι ώστε να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση των νέων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, όπως είχαμε δεσμευτεί έναντι των εκπροσώπων των εργαζομένων.
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ
Όλο αυτό το διάστημα, είμαστε σε συνεχή συνεργασία τόσο με την ΚΕΔΕ, όσο και με τους εκπροσώπους των εργαζομένων. Η επιτροπή θεσμών της ΚΕΔΕ, τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, συνεργάζεται με τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή που έχουμε συστήσει, η οποία προετοιμάζει και προωθεί νομοθετικές διατάξεις που συμπληρώνουν και βελτιώνουν το θεσμικό πλαίσιο καθώς και εισάγουν καινοτομίες στις οποίες θα θεμελιωθεί ο «Δήμος του Μέλλοντος».
Η νομοπαρασκευαστική μας επιτροπή, έχοντας μελετήσει και κωδικοποιήσει τις προτάσεις που συγκεντρώσαμε από τους Δημάρχους, την ΚΕΔΕ αλλά και την Ευρωπαϊκή Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα (task force), προωθεί δέσμες διατάξεων που αφορούν τόσο θεσμικά όσο και οικονομικά – αναπτυξιακά ζητήματα.
Αναφέρω χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Στα θεσμικά:
§ Το ακατάσχετο της μισθοδοσίας των εργαζομένων.
§ Τη συγχώνευση της επιτροπής ποιότητας ζωής με την οικονομική επιτροπή.
§ Την απλοποίηση της διαδικασίας συγκρότησης και λειτουργίας της επιτροπής διαβούλευσης.
§ Μέτρα για τα μικρά νησιά.
§ Την κινητικότητα εντός του Δήμου και των Νομικών Προσώπων του και την απλοποίηση της διαδικασίας μετακίνησης από ΟΤΑ σε ΟΤΑ και ΝΠΔΔ αυτών, με παράλληλη ενίσχυση του Διευθυντικού δικαιώματος των Δημάρχων.
§ Τη δυνατότητα συνεδρίας στην Ιστορική Έδρα του Δήμου.
Στα οικονομικά:
Στα οικονομικά ζητήματα, προετοιμάζουμε νομοτεχνικά διατάξεις προκειμένου να διαβουλευτούμε με το Υπουργείο Οικονομικών βελτιώσεις που δε θα ακυρώνουν τις διεθνείς μας δεσμεύσεις, αλλά θα διευκολύνουν τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως:
§ Η επαναφορά της αποζημίωσης των δημοτικών συμβούλων και το ζήτημα των ειδικών συμβούλων.
§ Το αίτημα των αιρετών για φορολόγηση τους με την κλίμακα των μισθωτών.
§ Η εξέταση προτάσεων για περισσότερη ευελιξία στις ΑΕ των Δήμων
Επιπλέον, επιδιώκουμε να παρέμβουμε πάνω σε 3 άξονες για τη διευκόλυνση των δήμων σε οικονομικά ζητήματα με στοχευμένες νομοθετικές ρυθμίσεις:
1. Αξιοποίηση της περιουσίας των ΟΤΑ (Μίσθωση σχολικών κτηρίων, προσοδοφόρων, κλπ).
2. Πολιτικές βελτίωσης ιδίων εσόδων ΟΤΑ, όπως η διασύνδεση με Υποθηκοφυλακεία - Κτηματολόγια, ο επανυπολογισμός με πιο δίκαιο τρόπο του προστίμου από το τέλος αυθαίρετης κατάληψης, ο καθορισμός ανεπίδεκτων είσπραξης εσόδων, το τέλος χρήσης κοινοχρήστων χώρων να καταβάλλεται σε δόσεις, κλπ.
3. Υιοθέτηση ευρηματικών χρηματοδοτικών εργαλείων που μπορούν να υποκαταστήσουν τον περιορισμό του δανεισμού ή να συμβάλουν σε πολιτικές εξοικονόμησης ή αναπτυξιακές πολιτικές.
Τα θέματα αυτά, επειδή δεν είναι αποκλειστικής αρμοδιότητας του ΥΠ.ΕΣ., αλλά θα πρέπει να είναι συμβατά με τις διεθνείς δεσμεύσεις του Μεσοπροθέσμου και εγκεκριμένα από το συναρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών, έχουμε ήδη συστήσει ομάδα εργασίας με εκπρόσωπο του Γενικού Λογιστηρίου, προκειμένου να διαπραγματευτούμε την προώθηση κάθε αναγκαίας πολιτικής για την τοπική αυτοδιοίκηση. Στην επιτροπή αυτή, το αμέσως επόμενο διάστημα, καλούμε να συμμετέχει και εκπρόσωπος της ΚΕΔΕ.
Ο ΔΗΜΟΣ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ
Κυρίες και κύριοι σύνεδροι,
Όλοι μας συνειδητοποιούμε ότι το κράτος με τη μορφή που το γνωρίζαμε μέχρι σήμερα έχει τελειώσει. Στην καρδιά της μεγαλύτερης μεταπολεμικής οικονομικής κρίσης, προσπαθούμε να επαναπροσδιορίσουμε το ρόλο του, επανακαθορίζοντας ταυτόχρονα τη σημασία και την αξία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Βρισκόμαστε στη μέση μιας δύσκολης προσπάθειας που φαίνεται ότι έχει αρχίσει να αποδίδει. Έχουμε χρέος να κάνουμε αλλαγές εν κινήσει. Την ίδια ώρα που αναμετριόμαστε με τα προβλήματα της καθημερινότητας, οφείλουμε να θεμελιώνουμε το «Δήμο του Μέλλοντος».
Τα κύρια χαρακτηριστικά στο «Δήμο του Μέλλοντος» είναι πια σαφή.
Δήμος του Μέλλοντος είναι ο οικονομικά αυτοτελής δήμος, αυτός δηλαδή που ενισχύει συνεχώς τα έσοδά του από ίδιους πόρους σε σχέση με την κρατική χρηματοδότηση. Ο δήμος που εφαρμόζει σύγχρονες μεθόδους εξορθολογισμού των δαπανών, χρησιμοποιεί ευρηματικά χρηματοδοτικά εργαλεία, εφαρμόζει καινοτόμες αναπτυξιακές πολιτικές αξιοποιώντας τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα, στηρίζει αποτελεσματικά τα κοινωνικά του δίκτυα και εφαρμόζει στην πράξη την αρχή της επικουρικότητας, μεταφέροντας όσο το δυνατόν πιο κοντά στους πολίτες τις αποφάσεις.
Ξέρω ότι η αποστολή που έχουμε δεν είναι εύκολη. Έχουμε όμως υποχρέωση να πετύχουμε διότι η επιτυχία της Αυτοδιοίκησης θα είναι το πιο στέρεο θεμέλιο για τη στήριξη της κοινωνίας, την ανασύνταξη της οικονομίας και την ανάκαμψη της Ελλάδας.»
Πηγή: http://www.newsnow.gr
---------------------
Μέσα στα άλλα όμως ο υπουργός είπε κάτι πολύ σημαντικό που μας αφορά και θα φέρει ευτυχώς λύση στο μεγάλο μας πρόβλημα:
Τα προνοιακά επιδόματα καταβάλλονται πλέον τακτικά, το πρώτο δεκαήμερο κάθε διμήνου, μειώνοντας την καθυστέρηση του χρόνου καταβολής από 4 σε 1 μήνα. Την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου θα καταβληθεί κανονικά το β’ δίμηνο του 2013, 120 εκ. ευρώ.
Διπλή λοιπόν η είδηση: α) Εντός της επόμενης βδομάδας πιθανότατα τα χρήματα στους δικαιούχους και β) τέλος λοιπόν οι καθυστερήσεις στα επιδόματα. Επιβεβαιώνει δηλαδή το δεύτερο κομμάτι όσα είχαμε αναρτήσει πριν λίγο καιρό εδώ μετά από δηλώσεις της Γ.Γ. Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας Έφη Μπέκου (δείτε το σχετικό θέμα εδώ).
Μετά την αναμενόμενη και πολυπόθητη υπογραφή του υπουργού θα γίνουν τα ακόλουθα:
- Αποστολή των χρημάτων από το υπουργείο, στους αρμόδιους δήμους για την καταβολή και
- Πίστωση των χρημάτων στους λογαριασμούς των δικαιούχων με το ποσό του διμήνου.
Ας ευχηθούμε να τηρηθούν όλα όσα υποσχέθηκε ο αμόδιος υπουργός.
Προσθήκη - σημείωση: Ήδη ο υπουργός το ένα το έπραξε, υπογράφοντας σήμερα το μεσημέρι την απόφαση για την πληρωμή των επιδομάτων. Δείτε το σχετικό θέμα εδώ.
Προσθήκη - σημείωση: Ήδη ο υπουργός το ένα το έπραξε, υπογράφοντας σήμερα το μεσημέρι την απόφαση για την πληρωμή των επιδομάτων. Δείτε το σχετικό θέμα εδώ.
Νότης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.