Κυριακή 6 Μαρτίου 2011

Αναξιοποίητη για την Ελλάδα η διεθνής τουριστική αγορά των ΑμεΑ

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.
Πρωτοποριακή κατασκευή για πρόσβαση στην θάλασσα από το πολυτεχνείο Πάτρας.
Περιορισμένη η αξιοποίησή της στην χώρα μας..

Ο σχεδιασμός τουριστικής πολιτικής στην χώρα μας δεν έχει διαχρονικά συμπεριλάβει ως κριτήριο την ικανοποίηση των αναγκών των τουριστών με αναπηρία. Πρόκειται περί στρατηγικού λάθους, όπως αποδεικνύουν τα σχετικά με την διεθνή τουριστική αγορά των ΑμεΑ στοιχεία και ευρήματα.



Το μέγεθος της διεθνούς τουριστικής αγοράς των ΑμεΑ είναι πολύ μεγαλύτερο από το μέγεθος άλλων αγορών (θρησκευτικός, συνεδριακός, οικολογικός, αγροτουρισμός κ.α.) προς τις οποίες έχουν στραφεί επί χρόνια οι σχεδιασμοί τουριστικής πολιτικής για την προσέλκυση νέων πελατών. Τα πιό αξιόπιστα στοιχεία μας προσφέρονται από αναλυτική μελέτη προ οκταετίας του γερμανικού υπουργείου οικονομικών που είχε ως θέμα την δυναμική, τις προδιαγραφές και τις ιδιατερότητες της συγκεκριμένης τουριστικής αγοράς. Τα τεκμήρια της μελέτης “κραυγάζουν” υπέρ της αναγκαιότητας να επενδυθεί νους και χρήμα υπέρ της προσέλκυσης της τουριστικής αγοράς των ΑμεΑ, ιδιαίτερα από χώρες όπως η Ελλάδα, η οικονομία των οποίων είναι άμεσα συνδεδεμένη με το τουριστικό προϊόν.
Επιγραμματικά : Περίπου το 54% των ανθρώπων με αναπηρία στην Γερμανία, δηλαδή σε απόλυτους αριθμούς 3.640.000 άνθρωποι, ταξιδεύουν για λόγους τουρισμού/αναψυχής ανελλιπώς κάθε χρόνο, κάνοντας κατά μέσο όρο 1,3 ταξίδια/χρόνο, το οποίο σημαίνει 4.740.000 μετακινήσεις ετησίως. Από αυτές τις μετακινήσεις το 41,2% γίνεται εντός συνόρων και έχει μέση διάρκεια 13,9 μέρες και το λοιπό 58,8% σε προορισμούς του εξωτερικού. Σε ότι αφορά το κόστος διακοπών, οι γερμανοί με αναπηρία δαπανούν 15% περισσότερα χρήματα από τους μη αναπήρους συμπατριώτες τους . Τα ίδια περίπου ισχύουν σε όλη την Ευρώπη όπως πιστοποιούν μικρότερης έκτασης έρευνες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Τα παραπάνω είναι  τα κρισιμότερα ποσοτικά στοιχεία της  έρευνας. Ιδιαίτερης σημασίας για την κατανόηση της τουριστικής αγοράς των ΑμεΑ έχουν και τα περιλαμβανόμενα ποιοτικά στοιχεία, που επίσης εν περιλήψει παραθέτουμε :
Η μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων με αναπηρία επιλέγει για τις διακοπές την περίοδο  της χαμηλής τουριστικής κίνησης (Μάϊος, Σεπτέμβριος, Οκτώβριος). Το 26% επιδεικνύει  απόλυτη προσήλωση στον τουριστικό προορισμό που έχει ικανοποιήσει προηγούμενα τις προσδοκίες του, δηλαδή τον επισκέπτεται ανελλιπώς. Περίπου ένας στους δύο (48%) δηλώνει την διάθεση, ανάγκη αλλά και οικονομική δυνατότητα για ακόμα περισσότερα ταξίδια αναψυχής απ’ όσα ανά έτος πραγματοποιεί, εξηγώντας ότι δεν το πράττει διότι είναι πολύ λίγοι οι αληθώς προσβάσιμοι τουριστικοί προορισμοί. Αποκαλυπτική είναι και η απάντηση που αφορά την προεργασία επιλογής τουριστικού προορισμού. Το 71% των ΑμεΑ αποδίδουν κυρίαρχη σημασία στα της οργάνωσης του ταξιδιού (προετοιμασίες, έγκαιρη κράτηση, πληροφόρηση επί συγκεκριμένων λεπτομερειών, προγραμματισμός δραστηριοτήτων στον τόπο αναψυχής), πιθανά οργανωτικού τύπου προβλήματα πλήρως τους αποθαρρύνουν. Αντίστοιχα υψηλό ποσοστό (7 στους 10), όταν μελετά το ενδεχόμενο νέου/άγνωστου προορισμού, δεν εμπιστεύεται για πληροφορίες τους παροχείς τουριστικών υπηρεσιών παρά μόνο άλλα ΑμεΑ που έχουν ήδη επισκεφτεί τον προορισμό. Η παραπάνω ανασφάλεια κρίνεται ως απόλυτα δικαιολογημένη. Υπάρχει μείζον ζήτημα – το καταμαρτυρούν ομόφωνα οι δραστηριοποιούμενες στον χώρο του προσβάσιμου τουρισμού οργανώσεις και φορείς – σε ότι αφορά την έλλειψη εξειδίκευσης των επαγγελματιών του τουρισμού. Οι οποίοι αδυνατούν - έστω και αν το επιθυμούν - να προσφέρουν αξιόπιστες απαντήσεις στους υποψήφιους πελάτες με αναπηρία διότι δεν γνωρίζουν τους κώδικες των αναγκών τους, αγνοούν το τι ακριβώς “ζητάνε να μάθουν ”.
Βάσει των παραπάνω , ένας σοβαρός σχεδιασμός διείσδυσης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στην τουριστική αγορά των ΑμεΑ και ευρύτερα των εμποδιζομένων ατόμων που θα μπορούσε να αντέξει στον χρόνο και να αποδώσει διαρκώς πολλαπλασιαζόμενα αποτελέσματα, θα έπρεπε σχηματικά να ξεδιπλώνεται σε 4 επίπεδα.
Συγκεκριμένα : Αληθινή καταγραφή των υφισταμένων υποδομών και ελλειμμάτων (πρώτο επίπεδο).  Ολοκληρωμένες παρεμβάσεις - στο σύνολο των κρίκων που συνθέτουν την αλυσίδα προσβασιμότητας - πιλοτικού χαρακτήρα, σε καίριους τουριστικούς προορισμούς(δεύτερο επίπεδο). Πλήρες πρόγραμμα εκπαίδευσης επαγγελματιών του τουρισμού σε θέματα ικανοποίησης των αναγκών του επισκέπτη με αναπηρία (τρίτο επίπεδο). Και τέλος (τέταρτο επίπεδο), οργανωμένη προβολή του προσβάσιμου τουριστικού προϊόντος, δημιουργία διεθνούς δικτύου προβολής, στρατηγική διείσδυσής του σε μόνιμη βάση στην διεθνή τουριστική αγορά .
Ολα τα παραπάνω συνθέτουν μιά πλήρη αναπτυξιακή στρατηγική Εχει ως βάση τις απαράβατες για το αναπηρικό κίνημα αρχές της καθολικής συμμετοχής και την έμπρακτη εφαρμογή της φιλοσοφίας – τεχνογνωσίας υπό τον τεχνοκρατικό κωδικό “ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ” που έχει αναπτυχθεί σε κάμποσες προηγμένες χώρες εδώ και δύο δεκαετίες με εξαιρετικά αποτελέσματα. Η στρατηγική αυτή δεν αφορά μόνο την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των ΑμεΑ , αλλά παράλληλα υποστηρίζει την κερδοφορία των επαγγελματιών στον χώρο του τουρισμού αναβαθμίζοντας  το τουριστικό προϊόν στο σύνολό του. Πολύ πιό απλά, κερδίζοντας τα άτομα με αναπηρία κερδίζουν αυτόματα όλοι !
Σε ρόλο πρωτοπορίας για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος με αξιόπιστες προδιαγραφές προσβασιμότητας, η Εθνική Ομοσπονδία Κινητικά Αναπήρων (ΕΟΚΑ) δια του προέδρου της Νίκου Σκόνη επισημαίνει ότι “η υιοθέτηση και έμπρακτη εφαρμογή στρατηγικού πλαισίου για την διείσδυση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στην διεθνή αγορά των ΑμεΑ πρέπει να γίνει έγκαιρα. Αν υποθέσουμε ότι επιδιώκουμε κάποια πρώτα απτά αποτελέσματα από την ερχόμενη τουριστική περίοδο, η σχετική προεργασία πρέπει να αρχίσει το συντομότερο. Η στρατηγική αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος ώστε να μπορεί  αληθώς να ανταποκριθεί στην μεγάλη και αναξιοποίητη για την χώρα μας τουριστική αγορά των ΑμεΑ , απαιτεί συντονισμένα και προσεγμένα βήματα. Είναι απλή όχι όμως και εύκολη υπόθεση, επ’ ουδενί δε μπορεί να επιτευχθεί με ψευτοπαρεμβάσεις που κινούνται στις παρωχημένες λογικές της ... τελευταίας στιγμής. Συνιστά μιά μακροπρόθεσμου χαρακτήρα επένδυση καθοριστική της συνολικής ταυτότητας και προσανατολισμού του τουριστικού προϊόντος για τα επόμενα χρόνια. Μόνο αντιληπτή ως τέτοια από τα πρώτα της βήματα, μπορεί να αναπτυχθεί και αποδώσει”... 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.