Τι δικαιούται και υπό ποιες προϋποθέσεις ένα άτομο με αναπηρία (ΑμεΑ) σε σχέση με το αυτοκίνητο; Ένας σύντομος οδηγός... για να μάθουμε (ή να θυμηθούμε) όσα πρέπει να ξέρουμε.
Συχνά πολλοί φίλοι κάνουν κάποια από τα παρακάτω ερωτήματα με τις ακόλουθες απαντήσεις. Αν σε κάποιο από αυτά δεν βρείτε την απάντηση σε αυτό που ψάχνετε, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας ώστε να πάρετε την ανάλογες πληροφορίες που χρειάζεστε.
- Ποιοι είναι οι δικαιούχοι της μπλε κάρτας (ή αλλιώς κάρτας στάθμευσης ΑΜΑ);
Δικαιούχοι της μπλε κάρτας (ή αλλιώς κάρτας στάθμευσης ΑΜΑ) είναι οι ακόλουθοι:
ΠΔ 241/2005 - ΦΕΚ 290/Α/30.11.2005
Θέσπιση Δελτίου Στάθμευσης για άτομα με αναπηρίες
(Ολόκληρο το ΠΔ υπάρχει εδώ).
Άρθρο 1 Καθιέρωση, δικαιούχοι και ισχύς του Δελτίου Στάθμευσης.
1. Με τις διατάξεις του παρόντος εναρμονίζεται η ελληνική νομοθεσία προς τις διατάξεις της Σύστασης 98/376/ΕΚ του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 4ης Ιουνίου 1998 (L 167/12.6.1998) σχετικά με δελτίο στάθμευσης για άτομα με ειδικές ανάγκες.
2. Θεσπίζεται το Δελτίο Στάθμευσης Οχημάτων των Ατόμων με Αναπηρίες (ΔΕΛΤΙΟ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ « Α.Μ.Α»), όπως αυτό περιγράφεται στο παράρτημα της παρούσας. Το Δελτίο Στάθμευσης αντικαθιστά το ειδικό σήμα στάθμευσης.
Σε περίπτωση οδήγησης του αυτοκινήτου από συγκεκριμένο οδηγό που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας αυτού, η ισχύς του δελτίου στάθμευσης διαρκεί όσο η άδεια οδήγησης του οδηγού.
Σε περίπτωση οδήγησης του αυτοκινήτου από συγκεκριμένο οδηγό που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας αυτού, η ισχύς του δελτίου στάθμευσης διαρκεί όσο η άδεια οδήγησης του οδηγού.
3. Από τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως αναγνωρίζονται τα Δελτία Στάθμευσης για τα Άτομα με Αναπηρίες που θεσπίζονται σύμφωνα με το κοινοτικό υπόδειγμα από κάθε Κράτος - Μέλος κατά τρόπο ώστε ο κάτοχος ενός τέτοιου δελτίου να μπορεί να ωφελείται των διευκολύνσεων στάθμευσης που συνδέονται με το δελτίο αυτό και παραχωρούνται από το Κράτος-Μέλος που βρίσκεται.
4. Ως δικαιούχοι του Δελτίου Στάθμευσης για Α.Μ.Α ορίζονται:
α) Οι κάτοχοι των οχημάτων τα οποία έχουν ταξινομηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 (ΦΕΚ166/Α71998), όπως αυτό τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 23 του ν. 1882/1990 (ΦΕΚ 43/Α71990).
β) Οι κάτοχοι Ι.Χ. οχημάτων που έχουν αποκτηθεί χωρίς τις διαδικασίες που προβλέπονται από τη σχετική νομοθεσία περί απαλλαγής τελών ταξινόμησης για Ι.Χ. επιβατικά αυτοκίνητα, οι οποίοι έχουν ενταχθεί σε προγράμματα αναδοχής ή υιοθεσίας Ατόμων με Αναπηρίες.
α) Οι κάτοχοι των οχημάτων τα οποία έχουν ταξινομηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 (ΦΕΚ166/Α71998), όπως αυτό τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 23 του ν. 1882/1990 (ΦΕΚ 43/Α71990).
β) Οι κάτοχοι Ι.Χ. οχημάτων που έχουν αποκτηθεί χωρίς τις διαδικασίες που προβλέπονται από τη σχετική νομοθεσία περί απαλλαγής τελών ταξινόμησης για Ι.Χ. επιβατικά αυτοκίνητα, οι οποίοι έχουν ενταχθεί σε προγράμματα αναδοχής ή υιοθεσίας Ατόμων με Αναπηρίες.
5. Κατά τη χορήγηση του κοινοτικού τύπου, Δελτίου Στάθμευσης στους δικαιούχους, βάσει των διατάξεων του παρόντος, παρέχεται σε αυτούς ο κατάλογος που καταρτίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και περιλαμβάνει τις προϋποθέσεις χρήσης του Δελτίου αυτού στα διάφορα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σημαντικό: Είχαμε επέκταση των δικαιούχων του δελτίου στάθμευσης. Πληροφορίες θα βρείτε στο ακόλουθο θέμα: Επέκταση της απόκτησης Δελτίου Στάθμευσης για ΑΜΕΑ
Με βάση τα παραπάνω τίθεται το ερώτημα:
Δικαιούχοι της ατέλειας (η αλλιώς ατελούς ταξινόμησης αυτοκινήτου) είναι:Σημαντικό: Είχαμε επέκταση των δικαιούχων του δελτίου στάθμευσης. Πληροφορίες θα βρείτε στο ακόλουθο θέμα: Επέκταση της απόκτησης Δελτίου Στάθμευσης για ΑΜΕΑ
Με βάση τα παραπάνω τίθεται το ερώτημα:
- Ποιοι είναι δικαιούχοι ατέλειας;
Α) Σύμφωνα με το νόμο (άρθρα 16 του Ν. 1798/88 και 23 του Ν. 1882/90) δικαίωμα αδασμολόγητης εισαγωγής επιβατικού αυτοκινήτου έχουν οι ακόλουθες κατηγορίες Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες, ηλικίας 4 έως 70 ετών (αυτό καταργήθηκε από τον νόμο που θα βρείτε εδώ):
- Πλήρη παράλυση των κάτω ή άνω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών.
- Κινητική αναπηρία του ενός ή και των δύο κάτω άκρων με ποσοστό αναπηρίας συνολικά 67%.
- Κινητική αναπηρία του ενός ή και των δύο κάτω άκρων με συμμετοχή του ενός ή και των δύο άνω άκρων με ποσοστό αναπηρίας συνολικά 67% από τα οποία το 40% τουλάχιστον στο ένα κάτω άκρο.
- Ολική τύφλωση και στα δύο μάτια με ποσοστό αναπηρίας 100.
- Νοητική καθυστέρηση με δείκτη νοημοσύνης κάτω του 40%.
- Πάσχουν από αυτισμό που συνοδεύεται από επιληπτικές κρίσεις ή πνευματική καθυστέρηση ή οργανικό ψυχοσύνδρομο με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω.
- Πάσχουν από μεσογειακή αναιμία ή αιμορροφιλία.
- Πάσχουν από δρεπανοκυτταρική και μικροδρεπανοκυτταρική αναιμία (βάσει του Νόμου 3402 άρθρο 17 στο ΦΕΚ 285Α' / 14-10-2005, περί "Αναδιοργάνωσης του συστήματος αιμοδοσίας και λοιπές διατάξεις", αλλά και την εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και ειδικότερα της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων Αρ. Πρωτ. Δ.485/70/Α0018-14 Μαρτίου 2006) (Πληροφορίες εδώ)
- Πάσχουν από νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου ή είναι νεφροπαθείς μεταμοσχευμένοι (τροποποίηση βάσει του Νόμου 3583 και άρθρο 54 παρ. 14 στο στο ΦΕΚ142Α/28-06-2007).
Το παραλαμβανόμενο αυτοκίνητο πρέπει να είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Επίσης δικαιούχοι είναι:
Β) Έλληνες ανάπηροι:α) πολέμου αξιωματικοί και οπλίτες
β) αξιωματικοί και οπλίτες των τριών κλάδων των ενόπλων δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, άνδρες της Αγροφυλακής,
γ) υπάλληλοι της τελωνειακής υπηρεσίας εντεταλμένοι στη δίωξη λαθρεμπορίου συνέπεια τραύματος, οι οποίοι κρίθηκαν ή κρίνονται ανίκανοι για ενεργό υπηρεσία, συνέπεια τραύματος ή νοσήματος εν υπηρεσία και οι οποίοι εξαιτίας αυτού λαμβάνουν σύνταξη,
δ) πολίτες οι οποίοι κατέστησαν ανάπηροι από 21/4/1967 έως 23/7/1974, συνέπεια της δράσης τους κατά του δικτατορικού καθεστώτος.
Γ. Έλληνες ανάπηροι μετανάστες και εργάτες εξωτερικού, μπορούν να φέρουν ατελώς το κομιζόμενο επιβατικό τους αυτοκίνητο όταν επιστρέφουν στη χώρα για μόνιμη εγκατάσταση.
Δ. Ανάπηροι πολίτες των άλλων Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την προϋπόθεση ότι εργάζονται ή έχουν εργαστεί στη χώρα μας και διαμένουν σε αυτή.
Για την πληρέστερη ενημέρωσή σας, ακολούθως παραθέτουμε το άρθρο 54, του Ν. 3583/2007 (ΦΕΚ 142/TA/28-06-2007), με τίτλο: "Αναμόρφωση Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα για την εισαγωγή Αναπηρικού Αυτοκινήτου", όπου αναφέρονται αναλυτικά τα ποσοστά αναπηρίας και τα αντίστοιχα κυβικά εκατοστά που μπορούν να παραλαμβάνουν οι δικαιούχοι ανά κατηγορία.
Άρθρο 54
Παργ. 9: Η παράγραφος 2 του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 (ΦΕΚ 166Α΄), αντικαθίσταται ως ακολούθως:
"2. Το παραλαμβανόμενο επιβατικό αυτοκίνητο πρέπει να έχει κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι 1.650 κυβικά εκατοστά. Κατ' εξαίρεση, οι ανάπηροι που έχουν πλήρη παράλυση των κάτω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών, με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω μπορούν να παραλαμβάνουν επιβατικό αυτοκίνητο με κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι 2.650 κυβικά εκατοστά και οι ανάπηροι που έχουν πλήρη παράλυση των κάτω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών με ποσοστό αναπηρίας 100%, μπορούν να παραλαμβάνουν επιβατικό αυτοκίνητο με κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι 3.650 κυβικά εκατοστά".
Παργ. 10: Η παράγραφος 1 του άρθρου 11 του ν. 2443/1996 (ΦΕΚ 265Α') αντικαθίσταται ως ακολούθως:
"1. Η παράγραφος 2 του άρθρου 1 της αριθμ. Δ. 697/35/1990 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, που κυρώθηκε με το ν. 1884/119 (ΦΕΚ 81Α'), αντικαθίσταται ως ακολούθως:
2. Οι ανάπηροι, που κατ' εφαρμογή της προηγούμενης παραγράφου προβαίνουν στη μεταβίβαση ή αλλαγή της χρήσης του αυτοκινήτου τους., δεν μπορούν να παραλάβουν άλλο αυτοκίνητο ατελώς με τις διατάξεις ατελείας που ισχύουν γαι τους αναπήρους.
Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής δεν έχουν εφαρμογή και οι ανάπηροι μπορούν να παραλάβουν άλλο αυτοκίνητο ατελώς με τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά για αυτούς, αν η εν λόγω μεταβίβαση ή αλλαγή της χρήσης του αυτοκινήτου γίνει μετά την πάροδο επτά (7) ετών από την ημερομηνία παραλαβής του και ύστερα από έγκριση της αρμόδιας Τελωνειακής Αρχής."
Παργ. 11: Στο άρθρο 36 του ν. 1563/1985, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 12 του ν. 3220/2004 (ΦΕΚ 15Α'), μετά το τρίτο εδάφιο προστίθεται εδάφιο ως ακολούθως:
"Η ανωτέρω απαλλαγή παρέχεται για δεύτερη και τελευταία φορά μετά την πάροδο πέντε (5) ετών από την ημερομηνία χρήσης του δικαιώματος αυτού, εφόσον από το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης προκύπτει ότι οι ενδιαφερόμενοι πολύτεκνοι γονείς έχουν κατά τον τελωνισμό του αυτοκινήτου τουλάχιστον τέσσερα (4) ανήλικα παιδιά".
Ολόκληρος ο νόμος 3583 του 2007 υπάρχει εδώ.
Δείτε επίσης όλες τις αλλαγές και τις τροποποιήσεις που έφερε στο θέμα της ατελής ταξινόμησης ο νέος νόμος του 2013 στο ακόλουθο θέμα: Τι αλλάζει για τα αναπηρικά και τα πολυτεκνικά ΙΧ, όπως και την απόσυρση
- Τι έκταση καλύπτει η ατέλεια και ποιος πρέπει να είναι ο κυλινδρισμός και ο τύπος του αυτοκινήτου που εισάγεται ατελώς από αναπήρους;
Η ατέλεια που παρέχεται καλύπτει το τέλος ταξινόμησης και τα τέλη κυκλοφορίας (η απαλλαγή για τα τέλη κυκλοφορίας δεν ισχύει όταν οι δικαιούχοι παραλαμβάνουν αυτοκίνητο μεγαλύτερου κυβισμού από του δικαιούμενου με την καταβολή του αναλογούντος τέλους ταξινόμησης ή όταν παραλαμβάνεται από έλληνες μετοικούντες).
Ο Φ.Π.Α. κατά την εισαγωγή καθώς και ο εισαγωγικός δασμός (σε περίπτωση εισαγωγής του αυτοκινήτου από χώρα εκτός ΕΕ) καταβάλλονται κανονικά.
Το παραλαμβανόμενο αυτοκίνητο πρέπει να έχει κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι 1650 κ.εκ. Κατ’ εξαίρεση οι άνω των 18 ετών ανάπηροι που έχουν πλήρη παράλυση των κάτω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών με ποσοστό αναπηρίας 100% δικαιούνται μέχρι 2.000 κ.εκ.
Υπάρχει δυνατότητα παραλαβής επιβατικού αυτοκινήτου μεγαλύτερου κυβισμού με την καταβολή ποσοστού του αναλογούντος στα αυτοκίνητα αυτά τέλους ταξινόμησης (30% για άνω των 1650 κ.εκ. μέχρι 2000 κ.εκ. και 58% για τα άνω των 2.000 κ.εκ.).
To αυτοκίνητο πρέπει να είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, για να χορηγηθεί ατέλεια.
- Ποια είναι όμως τα δικαιολογητικά που χρειάζονται για την ατελή ταξινόμηση ενός αναπηρικού αυτοκινήτου;
Τα δικαιολογητικά για την ατελή ταξινόμηση ενός αυτοκινήτου είναι τα ακόλουθα:
1) Υπεύθυνη δήλωση του Ν 1599/86 στην οποία να δηλώνεται ότι: "δεν έχω παραλάβει άλλο αυτοκίνητο με καμιά ατέλεια και ότι το παραλαμβανόμενο επιβατικό αυτοκίνητο θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τις προσωπικές μου ανάγκες και δεν θα το παραχωρώ ούτε με ενοίκιο, ούτε με κόμιστρο και δεν θα το μεταβιβάσω χωρίς την έγκριση της Τελωνειακής Αρχής. Επίσης δεν βρίσκομαι σε ίδρυμα ή γηροκομείο"
2) Επίσης σε υπεύθυνη δήλωση του Ν 1599/86 θα δηλώνεις σε ποια οικονομική εφορία ανήκεις, σε ποια Δ/νση Συγκοινωνιών και σε ποιά τροχαία, χωρίς γνήσιο υπογραφής.
3) Αίτηση προς το Τελωνείο Αθηνών που θα αναφέρει "Να μου παραδώσετε ένα επιβατικό αυτοκίνητο καινούργιο μάρκας ...... ως αναπηρικό".
Η αίτηση θα γίνει σε κόλλα αναφοράς και όχι σε υπεύθυνη δήλωση Μ1599/86.
4) Εξουσιοδότηση προς τον Εκτελωνιστή
5) Αίτηση Απόδοσης Εμπορευμάτων (Γενικών Αποθηκών).
6) Αντίγραφο αστυνομικής Ταυτότητας
Οι υπεύθυνες δηλώσεις και οι αιτήσεις θα είναι θεωρημένες από Αστυνομική ή άλλη Δημόσια Αρχή για το γνήσιο της υπογραφής.
7) Αποδεικτικά στοιχεία κατοικίας αναπήρου. Αυτά μπορεί να είναι:
α) Λογαριασμός ΔΕΗ/ΟΤΕ/ΕΥΔΑΠ, εάν υπάρχει στο όνομα του αναπήρου και φαίνεται σαν διεύθυνση κατοικίας του αυτή που δηλώνει στα υπόλοιπα χαρτιά και στη Γνωμάτευση.
ή
β) Απόκομμα σύνταξης του ανάπηρου που να φαίνεται η διεύθυνση κατοικίας του που πρέπει να είναι ίδια με αυτή που δηλώνει στα υπόλοιπα χαρτιά
ή
γ) Αντίγραφο φορολογικής δήλωσης του ανάπηρου, θεωρημένη από την εφορία, εφ'όσον η διεύθυνση που αναγράφεται είναι ίδια με αυτή που δηλώνει στα υπόλοιπα χαρτιά
8 ) Γνωμάτευση της αρμόδιας Επιτροπής ότι έχει ανάγκη αναπηρικού αυτοκίνητου. Εάν η απόφαση είναι της Β' βάθμιας επιτροπής θα πρέπει να γράφει το νούμερο της γνωμάτευσης της Α' βάθμιας πάνω στην Β' βαθμια και επίσης θα προσκομίζεται και φωτοτυπία της Α' βαθμιας γνωμάτευσης. Εάν είναι Α' βάθμιας επιτροπής χρειάζεται υποχρεωτική παραίτηση του Νομάρχη βάσει της υπ. Αριθμ. Δ. 1772/111/22.08.90 Διαταγής του Υπουργείου Οικονομικών. Δηλαδή σφραγίδα και υπογραφή ότι "Δεν συντρέχει λόγος προσφυγής στην Β' βαθμια επιτροπή κ.λ.π."
Ο χρόνος προσφυγής από την Α' βάθμια επιτροπή στην Β' βάθμια είναι ένας μήνας από την ημερομηνία εκδόσεως της Α' βάθμιας.
Για οποιαδήποτε διόρθωση επί της γνωματεύσεως θα πρέπει να υπογράφει η πλειοψηφία της επιτροπής (π.χ. εάν η επιτροπή αποτελείται από τρία μέλη θα πρέπει να υπογράφει ο πρόεδρος και τουλάχιστον δυο μέλη της επιτροπής), με τις ατομικές τους σφραγίδες καθώς επίσης χρειάζεται και η στρογγυλή σφραγίδα στο σημείο που έγινε η διόρθωση.
Σημείωση: Για την πιο πάνω γνωμάτευση χρειάζεται ιατρικές βεβαιώσεις ή γνωματεύσεις γιατρού (αντίστοιχου με την κάθε πάθηση) διευθυντή κλινικής ή επιμελητή Α' κρατικού νοσοκομείου και πάντα θεωρημένη για το γνήσιο της υπογραφής από το διοικητικό διευθυντή. Για παράδειγμα για τα ορθοπεδικής φύσεως προβλήματα η γνωμάτευση θα πρέπει να είναι γιατρού διευθυντή κλινικής ή επιμελητή Α' κρατικού νοσοκομείου ειδικότητας ορθοπεδικού ή νευροχειρούργου, θεωρημένη για το γνήσιο της υπογραφής από το διοικητικό διευθυντή.
Επίσης: Η γνωμάτευση αυτή μπορεί να είναι α) από υγειονομική επιτροπή της νομαρχίας με αιτιολογία εξέτασης "χορήγηση δικαιώματος ατελούς ταξινόμησης αναπηρικού αυτοκινήτου"... στηριζόμενη στις πιο πάνω σχετικές και προαναφερόμενες διατάξεις αν έχει εκδοθεί πριν την 1/9/2011 ή β) από υγειονομική επιτροπή των ΚΕΠΑ για ημερομηνίες από την 1/9/2011 και μετά. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι εμφανές και διακριτό πως βάσει των ποσοστών που αναφέρονται στην γνωμάτευση ο εξεταζόμενος από την επιτροπή είναι και δικαιούχος. Είναι σημαντικό αυτό και πρέπει να προσεχθεί, γιατί πολλές φορές οι δικαιούχοι επειδή δεν αναγράφεται το ποσοστό κάθε πάθησης χωριστά συναντούν προβλήματα ώστε να διακρίνουν κι οι ίδιοι αλλά κι οι υπάλληλοι της αρμόδιας υπηρεσίας πως είναι δικαιούχοι και πως η απόφαση που έχουν πως είναι η κατάλληλη.
γ) Πλέον από 1/1/2013 δεχτές γίνονται αποφάσεις μόνο από τα ΚΕΠΑ. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
- Σε περίπτωση ανήλικου ανάπηρου ή ενήλικου νοητικά καθυστερημένου από ποιον ασκείται το δικαίωμα της ατέλειας;
Στους ανήλικους ανάπηρους των παραπάνω κατηγοριών από 4-18 ετών το δικαίωμα ατέλειας παραχωρείται σε αυτόν που ασκεί τη γονική μέριμνα ή έχει την επιτροπεία και στους ενήλικους νοητικά καθυστερημένους από πρόσωπο που με οριστική δικαστική απόφαση έχει οριστεί επίτροπος (ή δικαστικός αντιλήπτορας) αυτού.
- Τι συμβαίνει με τα επιβατικά αυτοκίνητα που παραλαμβάνονται για λογαριασμό των ανήλικων αναπήρων;
Όπως είναι γνωστό, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις ατέλειας (άρθρο 16 του Ν. 1798/88, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 23 του Ν. 1882/90), στη περίπτωση των ανηλίκων αναπήρων πολιτών το δικαίωμα της ατελούς από το φόρο κατανάλωσης, εισαγωγής επιβατικού αυτοκινήτου παραχωρείται σ’ εκείνον που ασκεί την γονική μέριμνα ή για οποιοδήποτε λόγο έχει την επιτροπεία του ανηλίκου.
Ωστόσο η γονική μέριμνα ή η επιτροπεία παύει στο σύνολό της και ως προς τους δύο γονείς ή προς τον επίτροπο αντίστοιχα, εφόσον ο ανήλικος ανάπηρος ενηλικιωθεί και είναι ικανός προς δικαιοπραξία. Όταν ενηλικιωθεί ο αμεα και είναι πλέον ικανός σε δικαιοπραξία, το όχημα αυτό πρέπει πλέον να μεταβιβαστεί στον νόμιμο δικαιούχο της ατέλειας.
- Τι συμβαίνει με τα επιβατικά αυτοκίνητα που έχουν αγοραστεί ήδη από τον δικαιούχο ή τον γονέα - κηδεμόνα (που έχει την γονική μέριμνα) του δικαιούχου και μετά επιθυμεί (επιθυμούν) να χαρακτηρήστει ως αναπηρικό το αυτοκίνητο;
α) ότι ο δικαιούχος δεν έχει το οικονομικό όφελος της απαλλαγής από το τέλος ταξινόμησης και
β) κάποια από τα δικαιολογητικά που της ατελής ταξινόμησης παραλείπονται γιατί αφορούν την αγορά, η οποία στην περίπτωση αυτή έγινε ήδη.
Κατά τα άλλα και σε αυτήν την περίπτωση χρειάζονται όλα τα άλλα δικαιολογητικά τα οποία κατατίθονται στο αντίστοιχο τμήμα του υπουργείου συγκοινωνιών το οποίο θα εκδόσει την νέα άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου.
Στην περίπτωση της απευθείας αγοράς και ατελής ταξινόμησης έχουμε και την αυτόματη έκδοσης και χαρακτηρισμό, από την αρχή, του αυτοκινήτου ως αναπηρικού.
- Τα δικαιολογητικά για την έκδοση της κάρτας στάθμευσης ΑΜΑ (ή αλλιώς μπλε κάρτας) είναι τα ακόλουθα:
ΠΔ 241/2005 - ΦΕΚ 290/Α/30.11.2005
Θέσπιση Δελτίου Στάθμευσης
για άτομα με αναπηρίες
(Ολόκληρο το ΠΔ υπάρχει εδώ).
Άρθρο 2
Αρμοδιότητα, διαδικασία, προϋποθέσεις και δικαιολογητικά για τη χορήγηση του Δελτίου Στάθμευσης Α.Μ.Α.
Η χορήγηση του Δελτίου Στάθμευσης ανατίθεται στις αρμόδιες Υπηρεσίες του Τομέα Μεταφορών και Επικοινωνιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.
Οι δικαιούχοι του Δελτίου Στάθμευσης Α.Μ.Α. όπως ορίζονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 1 του παρόντος διατάγματος, προσκομίζουν στις αρμόδιες υπηρεσίες τα παρακάτω δικαιολογητικά:
α) έντυπη αίτηση,
β) φωτοαντίγραφο της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος,
γ) φωτοαντίγραφο της άδειας οδήγησης του αιτούντος,
δ) δύο (2) έγχρωμες φωτογραφίες (τύπου ταυτότητας),
ε) το ειδικό σήμα στάθμευσης για αναπηρικά οχήματα, το οποίο προβλέπεται από την Γ4Α/Φ/3012/1984 Απόφαση Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας, εφόσον αυτό έχει χορηγηθεί,
στ) για τις περιπτώσεις που εμπίπτουν στο εδάφιο (β) της παραγράφου 3, του άρθρου 1 του παρόντος, ως δικαιολογητικά επιπλέον κατατίθενται, κάθε διοικητική ή δικαστική πράξη ή απόφαση σχετική με την υιοθεσία ή την αναδοχή Ατόμων με Αναπηρίες.
Για περισσότερες πληροφορίες δείτε αυτό το θέμα: Δελτίο στάθμευσης για ανάπηρους ιδιοκτήτες Ι.Χ. Αυτοκινήτου με ατέλεια εισαγωγής
- Ποιες είναι οι προϋποθέσεις χορήγησης έγκρισης οδήγησης αναπηρικού αυτοκινήτου από άλλο πλην του δικαιούχου προσώπου;
Το παραλαμβανόμενο αυτοκίνητο μπορεί, για καλύτερη εξυπηρέτηση του ανάπηρου, να οδηγείται και από άλλα πρόσωπα (ένα ή δύο) με την υποχρέωση να επιβαίνει ο ανάπηρος, ύστερα από άδεια της τελωνειακής αρχής, η οποία χορηγείται κατόπιν αιτήσεώς του, στην οποία θα δηλώνει τα πρόσωπα που επιθυμεί να το οδηγούν και τα οποία δεν πρέπει να διαμένουν μακριά από την κατοικία του.
- Τι κυρώσεις επιβάλλονται σε περίπτωση που το αυτοκίνητο οδηγείται από τους οριζόμενους οδηγούς χωρίς να επιβαίνει ο ανάπηρος;
Η οδήγηση του αυτοκινήτου χωρίς να επιβαίνει σε αυτό ο ανάπηρος αποτελεί απλή τελωνειακή παράβαση, η οποία συνεπάγεται την επιβολή προστίμου 293 €.
Το παραπάνω πρόστιμο δεν επιβάλλεται, εφόσον η οδήγηση του αυτοκινήτου γίνεται μέσα στα όρια του νομού της μόνιμης κατοικίας του ανάπηρου. Εφόσον γίνεται εκτός των ορίων του νομού, πρέπει να αποδεικνύεται ότι οφείλεται σε εξαιρετικές ή επείγουσες περιστάσεις ή έγινε αποκλειστικά και μόνο για λόγους εξυπηρέτησης των άμεσων αναγκών του αναπήρου.
Σε περίπτωση που το αυτοκίνητο διατίθεται σε άλλες χρήσεις επιβάλλονται κυρώσεις όπως άρση της ατέλειας, λαθρεμπορία κ.ά.
- Η διαδικασία αποδέσμευσης του αναπηρικού περιγράφεται στο ακόλουθο θέμα: Διαδικασία αποδέσμευσης - αποχαρακτηρισμού του αναπηρικού αυτοκινήτου
- Λεπτομέρειες και διαδικασίες μεταβίβασης - αντικατάστασης του αναπηρικού αυτοκινήτου θα βρείτε στο ακόλουθο θέμα: Μεταβίβαση - Αντικατάσταση αναπηρικού του αυτοκινήτου (7ετία)
- Απαλλαγή καταβολής τελών διοδίων... πληροφορίες θα βρείτε στο ακόλουθο θέμα: Απαλλαγή Τελών Διοδίων στις Εθνικές Οδούς για τα Αναπηρικά Αυτοκίνητα ΦΕΚ 464/2008
- Διαδικασία για έκδοση και ανανέωση άδειας οδήγησης... πληροφορίες θα βρείτε στο ακόλουθο θέμα: Έκδοση ή ανανέωση άδειας οδήγησης αυτοκινήτου
Στο ζήτημα της απαλλαγής των τελών κυκλοφορίας για τα αναπηρικά ισχύουν τα εξής:
- Απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας οι ανάπηροι πολίτες ενώ στους δικαιούχους απαλλαγής (για αυτοκίνητα κυβισμού έως 1.650 κ.κ.) περιλαμβάνονται πλέον και οι νεφροπαθείς οι οποίοι έχουν υποβληθεί σε μεταμόσχευση νεφρού, εξισούμενοι έτσι με τους έχοντες νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου.
- Με τις διατάξεις της παραγράφου 9 του άρθρου 2 του κοινοποιούμενου νόμου αντικαθίσταται η παράγραφος 2 του άρθρου 16 του Ν. 1798/88 (ΦΕΚ 166 Α΄). Με τις νέες διατάξεις, σε συνδυασμό και με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του Ν. 490/1976 (ΦΕΚ 331 Α΄), παρέχεται απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας σε ανάπηρους πολίτες, οι οποίοι είναι ηλικίας άνω των 4 ετών και έχουν πλήρη παράλυση των κάτω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών, για επιβατικό αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσης με κυλινδρισμό κινητήρα:
- α) έως 2.650 κυβικά εκατοστά στην περίπτωση που το ποσοστό αναπηρίας των είναι 80% και άνω
- β) έως 3.650 κυβικά εκατοστά στην περίπτωση που το ποσοστό αναπηρίας των είναι 100%.
Σημείωση: Όταν τα κυβικά υπερβαίνουν τον ορισμένο αριθμό που υπάρχει για την απαλλαγή, τότε ο δικαιούχος πληρώνει ολόκληρο το ποσό των τελών κυκλοφορίας. Όπως δηλαδή αναφέρετε και εδώ: Απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτου
Επίσης, δεν αλλάζει κάτι για την απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας του Ε.Ι.Χ αυτοκινήτου, στην περίπτωση που ο δικαιούχος της απαλλαγής έχει συμβατικό Ε.Ι.Χ, το οποίο δεν είναι χαρακτηρισμένο ως αναπηρικό και δεν έχει απαλλαγεί από το τέλος ταξινόμησης κατά την αγορά του. Έχει τα ίδια δικαιώματα δηλαδή και το χαρακτηρισμένο ως αναπηρικό και το μη χαρακτηρισμένο. Τις πληροφορία αυτή, αλλά και τις απαντήσεις επί του θέματος, τις έλαβα από το υπουργείο Οικονομικών στις διευθύνσεις: α) Τελών & Ειδικών Φορολογιών Τμήμα Β' και β) 18η Τελ/κων Οικ.Συστημάτων Τμήμα Α'.
Επίσης, δεν αλλάζει κάτι για την απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας του Ε.Ι.Χ αυτοκινήτου, στην περίπτωση που ο δικαιούχος της απαλλαγής έχει συμβατικό Ε.Ι.Χ, το οποίο δεν είναι χαρακτηρισμένο ως αναπηρικό και δεν έχει απαλλαγεί από το τέλος ταξινόμησης κατά την αγορά του. Έχει τα ίδια δικαιώματα δηλαδή και το χαρακτηρισμένο ως αναπηρικό και το μη χαρακτηρισμένο. Τις πληροφορία αυτή, αλλά και τις απαντήσεις επί του θέματος, τις έλαβα από το υπουργείο Οικονομικών στις διευθύνσεις: α) Τελών & Ειδικών Φορολογιών Τμήμα Β' και β) 18η Τελ/κων Οικ.Συστημάτων Τμήμα Α'.
- Απαλλαγή από την καταβολή τελών κυκλοφορίας... πληροφορίες θα βρείτε και στα ακόλουθα θέματα:
- Άδεια κυκλοφορίας στο δακτύλιο... πληροφορίες θα βρείτε στο ακόλουθο θέμα: Άδεια κυκλοφορίας στο δακτύλιο
- Θέση στάθμευσης... πληροφορίες θα βρείτε στο ακόλουθο θέμα: Θέσεις Στάθμευσης Α.Μ.Ε.Α.
- Για την μπλε κάρτα ή δελτίο στάθμευσης αναπηρικών αυτοκινήτων... πληροφορίες θα βρείτε στο ακόλουθο θέμα: Δελτίο στάθμευσης για ανάπηρους ιδιοκτήτες Ι.Χ. Αυτοκινήτου με ατέλεια εισαγωγής
Επίσης πολύ σημαντικά για το θέμα είναι τα ακόλουθα θέματα:
- ΠΟΛ.1105/13.5.2013: Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 38 του Ν. 4141/2013 (ΦΕΚ Α΄81) περί των γνωματεύσεων ιατρικών επιτροπών που γίνονται δεκτές για απαλλαγή αναπήρων από τα τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας αυτοκινήτων
- Διαδικασία ιατρικής εξέτασης ατόμων με αναπηρίες για τη χορήγηση της απαλλαγής από το τέλος ταξινόμησης και τα τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων οχημάτων που παραλαμβάνονται από άτομα με αναπηρίες του άρθρου 16 παράγραφος 1 του ν. 1798/88 (ΦΕΚ 166/Α΄) με βάση ιατρικές γνωματεύσεις των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) του ΙΚΑ−ΕΤΑΜ
- Προϋποθέσεις, δικαιολογητικά και διαδικασία χορήγησης απαλλαγής από το τέλος ταξινόμησης και τα τέλη κυκλοφορίας επιβατικών αυτοκινήτων που παραλαμβάνονται από ανάπηρους Έλληνες πολίτες και πολίτες των άλλων κρατών μελών της Ε.Ε.
- Αριθ. πρωτ.: Φ80000/οίκ.34658/2045/3.12.2013: Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 1-4 της με αρ.Δ18Α 5038263 (ΦΕΚ 2710/τ.Β΄/24-10-2013) ΚΥΑ του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και του Υφυπουργού Οικονομικών
- Εγκύκλιος ΙΚΑ: «Διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων της Κ.Υ.Α. αρ.Δ18Α 5038263 (ΦΕΚ 2710/τ. Β΄/24-10-2013)»
- ...