Γενικά σημάδια δυσλεξίας.
Δεν είναι αναγκαίο να παρουσιαστεί καθένα από τα παρακάτω σημάδια σε κάθε δυσλεκτικό παιδί. Όμως πάντοτε παρουσιάζεται ένα σύνολο συμπτωμάτων κατάλληλο ώστε να γίνει πλήρης διάγνωση.
- Δυσκολία στο να δένει τη ζώνη, τα κορδόνια, τη γραβάτα του, κλπ.
- Δυσκολία στο να κατανοεί προθέσεις οι οποίες σχετίζονται με κατεύθυνση, π.χ. μέσα-έξω, πριν-μετά, μπροστά-πίσω.
- Δυσκολία στο να εκτελεί περισσότερες από μία οδηγίες τη φορά.
- Πιθανό ιστορικό αργής, καθυστερημένης γλωσσικής ανάπτυξης.
- Δυσκολία στο να βρίσκει την ονομασία για κάποιο αντικείμενο.
- Μπέρδεμα αριστερής με δεξιά πλευρά του σώματος.
- Έλλειψη προτίμησης αριστερού – δεξιού χεριού.
- Φτωχός γραφικός χαρακτήρας με πολλές αντιστροφές γραμμάτων και κακοσχηματισμένα γράμματα.
- Δυσκολία στο να θυμάται οτιδήποτε σχετικό με σειρά ακολουθιών, π.χ. τις μέρες της εβδομάδας και αλφάβητο.
- Δυσκολία στο να θυμάται τι μέρα είναι, ή τα γενέθλια του, ή να μαθαίνει να λέει την ώρα.
- Υπερβολική κούραση σε σχέση με το χρόνο συγκέντρωσης και την προσπάθεια που κατέβαλε.
- Διστακτική και κοπιαστική αναγνωστική ικανότητα όταν διαβάζει δυνατά, παραλείποντας λέξεις συχνά ή προσθέτοντας έξτρα λέξεις ή αποτυγχάνοντας ν΄αναγνωρίσει ‘οικείες’ γνωστές λέξεις.
- Παραλείψεις σειράς ή σειρών όταν διαβάζει ή διαβάζει την ίδια σειρά δύο φορές. Χάνει το σημείο που διαβάζει.
- Μπερδεύει λέξεις που μοιάζουν οπτικά, π.χ. σώμα-μασώ, σάκα-κάσα, φάβα-βάφω.
- Δυσκολία στο να χωρίζει σε συλλαβές μεγάλες λέξεις όπως και στο να βάζει πάλι τις συλλαβές στη σωστή σειρά τους. Συχνές παραλείψεις συλλαβών.
- Έλλειψη, δυσκολία ή αδιαφορία χρήσης σημείων στίξης.
- Συχνοί αναγραμματισμοί, πχ. τρένο σαν τέρνο, στρώμα σαν τσρώμα.
- Δυσκολία στο να επιλέγουν και να κατανοούν τα πιο σημαντικά σημεία ενός κειμένου.
- Ανικανότητα στο να βάζουν γράμματα μαζί σε συνδυασμούς συμφώνων ή φωνηέντων.
- Δυσκολία στο να μάθουν την προπαίδεια.
- Χαμηλή επίδοση στα γραπτά τους σε σχέση με την προφορική τους ικανότητα.
- Διαρκές μπέρδεμα με γράμματα που μοιάζουν οπτικά ή ακουστικά, π.χ. β-θ, φ-β, β-δ, σ-ζ, μ-ν.
- Λανθασμένη επιλογή γραμμάτων κατά τη διάρκεια φτωχής ακουστικής διάκρισης ιδιαίτερα μεταξύ φωνηέντων ε,α,ι,η, αλλά και συμφώνων π-μπ, τ-ντ.
- Χρήση χωρίς διάκριση κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων.
- Μπέρδεμα μεταξύ παρόμοιων ακουστικά λέξεων, π.χ. εμείς-εμάς, θέμα-δέμα. Γράμματα, συλλαβές και λέξεις παραλείπονται, τοποθετούνται σε λάθος σειρά ή μετατοπίζονται και αντιστρέφονται.
- Μια λέξη μπορεί να είναι γραμμένη με πολλούς τρόπους ορθογραφίας μέσα στο ίδιο κείμενο.
- Τα γράμματά τους είναι πολύ άσχημα τοποθετημένα στη σελίδα και με δυσκολία μένουν κοντά στο περιθώριο.
- Χάνουν το νόημα αυτού που γράφουν.
--------------
Σημάδια δυσλεξίας σε παιδιά 5 έως 7 ετών.
Τα σημάδια δυσλεξίας στην ηλικία 5 έως 7 ετών είναι τα ακόλουθα:
- Πρώιμα προβλήματα λόγου-δυσκολίες στο να προφέρει το παιδί τις λέξεις σωστά καθώς και να βάλει τις λέξεις στη σωστή σειρά.
- Η εκμάθηση και η απομνημόνευση ομοιοκαταληξίας μπορεί να είναι δύσκολη. Επίσης, η αναγνώριση παρόμοιων λέξεων, όπως 'κάτι' και 'μάτι', μπορεί ν΄αποτελέσει πρόβλημα.
- Δυσκολία στο ν΄ακούει και να ξεχωρίζει διαφορετικούς ήχους, όπως 'μπ, π, β,φ,δ'.
- Πρώιμα μαθησιακά προβλήματα - έλλειψη προσοχής όταν του μιλούν - έλλειψη ενδιαφέροντος στο ν΄ακούει ιστορίες και αποτυχία στο να καταλαβαίνει τις επεξηγήσεις όταν του δίνονται.
- Έλλειψη προόδου στην ανάγνωση, γραφή και ορθογραφία, η οποία έρχεται σ΄αντίθεση με τις δημιουργηθείσες προσδοκίες της κανονικής ανάπτυξης σε άλλους τομείς.
- Αν και είναι έξυπνοι σε πολλούς τομείς, βρίσκουν ακατανόητο το γεγονός ότι οι λέξεις μπορούν να διαβαστούν μόνο μ΄έναν τρόπο.
- Φτωχός κινητικός έλεγχος - δυσκολία όταν χρησιμοποιούν ψαλίδι και κρατούν ένα μολύβι, και προσπαθούν να χρωματίσουν μέσα σε καθορισμένο πλαίσιο.
- Συχνά παρουσιάζουν καθρεπτικό γράψιμο καθώς και δυσκολία στο να σχηματίσουν γράμματα και να τα γράψουν βάσει μιας λογικής αλληλοδιαδοχικής σειράς. Συνεχές μπλέξιμο με τα γράμματα 'β,θ,δ,π,μπ, μ,ν,ο,α,σ,ζ'.
- Δυσκολία διαχωρισμού αριστερής και δεξιάς πλευράς του σώματος.
- Δυσκολία στο ν΄αποφασίσουν ποιο χέρι να χρησιμοποιήσουν όταν τρώνε, ζωγραφίζουν, παίζουν, πετούν την μπάλα, κλπ.
- Αδεξιότητα κίνησης και έλλειψη επιδεξιότητας σε κινήσεις των χεριών (ζωγραφική η αντιγραφή σχεδίων).
- Δυσκολία στο να θυμούνται οδηγίες, π.χ. 'Πήγαινε επάνω και φέρε μου το μπλέ μου πουλόβερ μαζί μ΄ένα βιβλίο που βρίσκεται πάνω στο συρτάρι στο υπνοδωμάτιο'.
- Δυσκολία στο να γνωρίζουν την ώρα και την ακολουθία των ημερησίων γεγονότων. Καθώς επίσης και προσωπικές τους λεπτομέρειες, όπως τα γενέθλιά τους και η διεύθυνση του σπιτιού τους.
- Δυσκολία στο να μετράνε, να χρησιμοποιούν συχνά τα δάχτυλά τους ή ξυλαράκια.
- Δυσκολία στο να παίζουν παιχνίδια ακολουθίας και ταιριάσματος.
- Δυσκολία στο να δένουν τα κορδόνια τους, να κουμπώνουν τα κουμπιά τους, το φερμουάρ και με τον τρόπο που φοράνε τα ρούχα τους.
- Εκνευρισμός και σημάδια ματαίωσης στο σπίτι και στο σχολείο χωρίς κάποιον συγκεκριμένο λόγο.
- Ονειροπόληση και βύθισμα στις σκέψεις τους στο σπίτι και στην τάξη. Απροθυμία στο σχολείο.
--------------
Σημάδια δυσλεξίας στην ηλικία των 7-13 ετών.
Τα σημάδια δυσλεξίας στην ηλικία 7 έως 13 ετών είναι τα ακόλουθα:
- Ανικανότητα ανάγνωσης ή η αναγνωστική ηλικία είναι πολύ πιο χαμηλή από αυτήν βάσει της χρονολογικής του ηλικίας.
- Δυσκολία με τους ήχους των γραμμάτων.
- Φτωχός, ανώριμος γραφικός χαρακτήρας.
- Ακατάλληλα ορθογραφικά λάθη και προτίμηση στο να χρησιμοποιεί μικρές, παρόμοιες λέξεις. Πιο πολύπλοκες λέξεις γράφονται ή βάσει της φωνολογίας τους ή τις μαντεύουν.
- Όταν διαβάζουν δυνατά ή γράφουν, μπερδεύουν γράμματα, όπως ‘φ,β,θ,δ,μ,ν,ο,α,σ,ζ,λ,ρ,π,μπ’. Προβλήματα παρουσιάζουν και οι συνδυασμοί γραμμάτων, όπως ‘στρ’.
- Δεν χρησιμοποιούν σημεία στίξης όταν διαβάζουν ή γράφουν μια ιστορία. Οι εκθέσεις ή οι ιστορίες τους είναι συχνά σύντομες, με λίγα στοιχεία περιγραφής των χαρακτήρων ή πλοκής.
- Αν δυσκολεύονται να διαβάσουν ευχάριστα ή δυνατά, αυτό τους δημιουργεί προβλήματα στο ν΄αλλάξουν πληθυντικό με ενικό αριθμό και χρόνους ρημάτων ή να μπερδεύουν λέξεις όπως ‘σάκα’ και ‘κάσα’.
- Προβλήματα στο να ακούνε με προσοχή μια ιστορία και να διατηρούν τις πληροφορίες στο μυαλό τους. Πιο εύκολα διηγούνται μια ιστορία παρά τη γράφουν.
- Δυσκολία στην αντιγραφή απ΄τον πίνακα. Παραλείπουν σειρές, γράμματα και αριθμούς ή τα μεταφέρουν αλλού.
- Μπορεί να αντιστρέφουν αριθμούς, π.χ. ‘42’ για ‘24’ ή ‘3 για ‘ε’.
- Μεγάλες δυσκολίες στο να θυμηθούν την προπαίδεια με τη σειρά, τις μέρες της εβδομάδας, τους μήνες και αλφάβητο.
- Προβλήματα με τις μουσικές νότες και την ώρα.
- Αδεξιότητα και έλλειψη συγχρονισμού κινήσεων.
- Μερικά δυσλεκτικά παιδιά δυσκολεύονται να καταλάβουν τι τους λες και τους παίρνει κάποια ώρα ν΄απαντήσουν.
- Αναπτύσσονται δευτερογενή συμπτώματα, όπως αίσθημα ματαίωσης, αποτυχία και προβλήματα συμπεριφοράς.
- Αδιαφορία να πάνε στο σχολείο, που μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά οικογενειακά προβλήματα.
Πηγή: http://www.iatronet.gr