Η νηπιαγωγός Χ. Παναγοπούλου μιλάει στο Newsbeast για τις δυσκολίες των Ελλήνων νηπιαγωγών στη Βρετανία.
Ο περιορισμός των διορισμών στα δημόσια σχολεία έχει αυξήσει την ανεργία στους νηπιαγωγούς. Ήδη στους πίνακες του Υπουργείου Παιδείας είναι εγγεγραμμένοι 8.726 νηπιαγωγοί ενώ μόνο τη διετία 2011 -2012 1880 νηπιαγωγοί προστέθηκαν σε όσους περιμένουν μια θέση στα δημόσια νηπιαγωγεία.
Αντιλαμβάνεται κανείς ότι με 1.600 εισακτέους κάθε χρόνο (2013-14) στα 9 τμήματα νηπιαγωγών ανά την Ελλάδα τα ποσοστά της ανεργίας θα αυξηθούν περαιτέρω.
Πολλοί απόφοιτοι των τμημάτων προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης αντιλαμβανόμενοι την κατάσταση αναζητούν εργασιακή διέξοδο στο εξωτερικό. Ήδη έχουν κάνει την εμφάνισή σε διαδικτυακούς τόπους και εφημερίδες αγγελίες για προσφορά εργασίας στη Γερμανία άλλα και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.
Η γνώση ξένης γλώσσας
Μία αγαπημένη επιλογή των Ελλήνων νηπιαγωγών είναι και η Αγγλία καθώς οι περισσότεροι γνωρίζουν την Αγγλική γλώσσα σε καλό έως και άριστο επίπεδο οπότε δεν έχουν πρόβλημα επικοινωνίας. Όπως ανέφερε στο newsbeast.gr η νηπιαγωγός Παναγοπούλου Χριστίνα ,που εργάζεται σε νηπιαγωγείο στην Αγγλία από το 2008, δημιουργός του blog nipiagogoistinagglia, δεν απαιτείται κάποιο πτυχίο αγγλικών. Πρέπει ο υποψήφιος να είναι όμως σε θέση να μπορεί να μιλήσει σχετικά ικανοποιητικά και να γράφει σωστά χωρίς τραγικά συντακτικά λάθη!
Ο πανεπιστημιακός τίτλος είναι το μεγάλο πλεονέκτημα των Ελλήνων
Ένα μεγάλο πλεονέκτημα των Ελληνίδων νηπιαγωγών, μας ανέφερε η κα Παναγοπούλου είναι το πανεπιστημιακό τους πτυχίο, που κατατάσσει τον υποψήφιο για εργασία σε επίπεδο NVQ 5 – 6(τα επίπεδα ξεκινούν από NVQ1 με καταληκτικό το NVQ9). Σε αντίθεση με τις Ελληνίδες, οι περισσότεροι νηπιαγωγοί στην Αγγλία λόγω του υψηλού κόστους σπουδών δεν διαθέτουν πανεπιστημιακούς τίτλους. Προτιμούν λοιπόν να εργάζονται ως ανειδίκευτες. Η κα Παναγοπούλου δεν παρέλειψε να μας δηλώσει ότι η έλλειψη προϋπηρεσίας στην Αγγλία είναι ένα πλεονέκτημα για τις Ελληνίδες νηπιαγωγούς. Ο λόγος είναι ότι οι εργοδότες προτιμούν μια πτυχιούχο νηπιαγωγό πανεπιστημιακής εκπαίδευσης χωρίς εμπειρία γιατί ο μισθός της είναι αντίστοιχος μια έμπειρης ανειδίκευτης νηπιαγωγού.
Απαραίτητες ενέργειες για εργασία στην Αγγλία
Τα πτυχία των Ελληνικών πανεπιστημίων αναγνωρίζονται στην Αγγλία όμως είναι απαραίτητο ο ενδιαφερόμενος να απευθυνθεί στον οργανισμό UK NARIC που είναι αρμόδιος για την αναγνώριση της εγκυρότητας των ξένων πανεπιστημιακών τίτλων. Η κα Παναγοπούλου μας περιγράφει αναλυτικά τα βήματα που οφείλει να κάνει μια νηπιαγωγός.
1. Μια νηπιαγωγός που θα επιλέξει να εργαστεί στην Αγγλία θα πρέπει να επισκεφτεί μια μεταφραστική υπηρεσία στην Ελλάδα και να μεταφράσει το πτυχίο της, την αναλυτική βαθμολογία και το πιστοποιητικό σπουδών στην Αγγλική γλώσσα.
2. Ακολούθως κάνει μια on line αίτηση στο UK NARIC για την αντιστοίχιση του πτυχίου. Παράλληλα πληρώνει το ποσό των 60 ευρώ και στέλνει τα αντίγραφα των εγγράφων της συνοδευόμενα από την Αγγλική μετάφραση. Η αποστολή γίνεται είτε με φαξ είτε ταχυδρομικά. Τα έγγραφα συνοδεύονται από επιστολή στην οποία ο ενδιαφερόμενος αναφέρει το λόγο ή τους λόγους για τους οποίους επιθυμεί την αντιστοίχιση (πχ εργασία) Σε 15 μέρες από τη μέρα που θα παραλάβουν τα έγγραφα θα λάβει ο αιτών τη βεβαίωση από τον Αγγλικό φορέα NARIC, που θα πιστοποιεί την αναγνώριση του Πτυχίου ως UK BA Honor´s Degree. Από εκείνη τη στιγμή μπορεί και επίσημα να αναζητήσει ο ενδιαφερόμενος εργασία. Σε κάθε συνέντευξη θα πρέπει να έχει μαζί του τη βεβαίωση του NARIC ώστε οι εργοδότες να διαπιστώσουν την εγκυρότητα του πτυχίου του.
3. Με την έλευση του ενδιαφερομένου νηπιαγωγού στην Αγγλία είναι απαραίτητο να πραγματοποιηθεί το τρίτο γραφειοκρατικό βήμα. Θα επικοινωνήσει τηλεφωνικά με την Αγγλική εφορία γνωστή ως Inland Revenue, ώστε να γίνει η έκδοση του Αγγλικού ΑΦΜ, γνωστό ως National Insurance Number. Η κα Παναγοπούλου περιγράφει την όλη διαδικασία: «Αυτό γίνεται απλά με ένα τηλεφώνημα που θα κάνει ο ενδιαφερόμενος. Θα του κλείσουν ένα ραντεβού σε περίπου 10 μέρες από τη μέρα που θα τηλεφωνήσει, στο κοντινότερο Jobcentre της περιοχής του (κάτι σαν τον αντίστοιχο ΟΑΕΔ). Ακολούθως θα πάει στο ραντεβού με το διαβατήριο του, μια απόδειξη διεύθυνσης, ένα γράμμα που θα του έχει σταλεί σπίτι με τη βεβαίωση του ραντεβού του, και θα του κάνουν μερικές τυπικές ερωτήσεις. Αφού λάβουν χώρα οι ερωτήσεις θα συμπληρώσει μια αίτηση και μέσα σε 7-15 μέρες θα παραλάβει στην οικία του μια επιστολή που θα περιέχει τον προσωπικό αριθμό ΑΦΜ ( National Insurance Number). Ο αριθμός αυτός είναι απαραίτητος και θα ζητηθεί όταν βρει εργασία ο ενδιαφερόμενος για να φορολογηθεί.
Η κα Παναγοπούλου μας τόνισε ότι για να βγάλει κάποιος ΑΦΜ θα πρέπει ήδη να βρίσκεται στην Αγγλία, όπως επίσης και για να κλείσει το ραντεβού του για συνέντευξη με την αρμόδια υπηρεσία. Επίσης καλό είναι να έχει προηγηθεί και αίτηση για την έκδοση τραπεζικού λογαριασμού στην Αγγλία. Αν, λοιπόν, κάποιος επιθυμεί πραγματικά να βρει εργασία θα πρέπει να πάρει το ρίσκο και να έρθει για ένα διάστημα να μείνει στην Αγγλία. Η όλη διαδικασία δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί από την Ελλάδα.
Το ωράριο εργασίας
Η κα Παναγοπούλου προς γνώση των υποψηφίων νηπιαγωγών μας παρέθεσε και το πρόγραμμα μιας τυπικής μέρας σε ένα νηπιαγωγείο της Αγγλίας. Μπορεί βέβαια να υπάρχουν μικρές διαφοροποιήσεις όμως ο σκελετός του προγράμματος είναι περίπου ο ίδιος.
Μια τυπική μέρα σε ένα Baby Room (βρεφική αίθουσα).
8.00-9.00 Άφιξη παιδιών- Πρωινό- Ελεύθερο παιχνίδι
9.00- 9.15 Circle time (Καλωσόρισμα, τραγούδια με τα παιδιά καθισμένα σε κύκλο, διάβασμα ιστορίας, χορός)
9.15-10.30 Οργανωμένες δραστηριότητες (κυρίως καλλιτεχνικής φύσεως), παιχνίδι με άμμο, νερό ή άλλα υλικά. ελεύθερο παιχνίδι, και nappy change (αλλαγή πάνας των παιδιών από μέρος του προσωπικού).
10.30-10.40 Snack time
10.45-11.30 Garden time (ελεύθερο παιχνίδι των παιδιών στον κήπο)
11.30- 11.45 Προετοιμασία για το μεσημεριανό
11.45-12.15 Μεσημεριανό φαγητό
12.15- 2.30 Ύπνος
2.30- 3.00 Ελεύθερο παιχνίδι, ντύσιμο των παιδιών, αλλαγή πάνας
3.00-3.10 Απογευματινό snack
3.10- 4.00 Garden time
4.00- 4.30 Tea time (ελαφρύ απογευματινό γεύμα)
4.30-6.30 Τελευταία αλλαγή πάνας, ελεύθερο παιχνίδι, αποχώρηση των παιδιών.
Μια τυπική μέρα σε ένα Preschool Room (τάξη νηπίων)
8.00-9.00 Άφιξη παιδιών- Πρωινό- Ελεύθερο παιχνίδι
9.00- 9.15 Circle time (Καλωσόρισμα, τραγούδια με τα παιδιά καθισμένα σε κύκλο, και συζήτηση για το θέμα της ημέρας)
9.15-10.30 Οργανωμένες δραστηριότητες βασισμένες στο θέμα της ημέρας, παιχνίδι με άμμο, νερό ή άλλα υλικά. ελεύθερο παιχνίδι, παιχνίδια με αριθμούς και γράμματα ανάλογα με το ενδιαφέρον των παιδιών.
10.30-10.40 Snack time
10.45-11.30 Garden time (ελεύθερο παιχνίδι των παιδιών στον κήπο)
11.30- 11.45 Προετοιμασία για το μεσημεριανό
11.45-12.15 Μεσημεριανό φαγητό
12.15- 2.30 Ύπνος (σε πολλά Νηπιαγωγεία ο ύπνος αντικαθίσταται στα μεγαλύτερα παιδιά με DVD η χαλαρή μουσική και διάβασμα βιβλίων.)
2.30- 3.00 Ελεύθερο παιχνίδι
3.00-3.10 Απογευματινό snack
3.10- 4.00 Garden time
4.00- 4.30 Tea time (ελαφρύ απογευματινό γεύμα)
4.30-6.30 Ελεύθερο παιχνίδι, πρόσθετες οργανωμένες δραστηριότητες, αποχώρηση των παιδιών.
Είναι εργασιακός παράδεισος η Αγγλία για τους νηπιαγωγούς;
Η κα Παναγοπούλου μας δήλωσε ότι δε μπορούμε να μιλάμε για εργασιακό παράδεισο. Η κατάσταση και εκεί δεν είναι τόσο εύκολη όπως ίσως παρουσιάζεται από διάφορα ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα ενημέρωσης. Υπάρχει και στην Αγγλία μεγάλος ανταγωνισμός και εργασιακή κρίση. Προσωπικά μπορεί η ίδια πριν μερικά χρόνια να βρήκε άμεσα δουλειά όμως αυτό το αποδίδει στην καλή της τύχη. Η εύρεση εργασίας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την προσωπικότητα του καθενός, το πόσο έχει προετοιμαστεί και φυσικά τις συγκυρίες της κάθε στιγμής. Στη συνέντευξη που ακολουθεί μας μιλά για την εργασιακή της εμπειρία και τη ζωή της στην Αγγλία.
-Ήταν η ανεργία ένας από τους λόγους που σας οδήγησαν στην Αγγλία;
Έφυγα από την Ελλάδα το 2008, αμέσως μετά την αποφοίτηση μου από το Πανεπιστήμιο. Έφυγα σε μια εποχή που στην Ελλάδα δεν είχε ξεσπάσει ακόμη η μεγάλη ύφεση, και μάλιστα ακριβώς την ίδια περίοδο όπου σύντομα θα λάμβαναν χώρο οι εξετάσεις του ΑΣΕΠ. Επομένως ο λόγος για τον όποιο έφυγα δεν ήταν σε καμιά περίπτωση η ανεργία, αλλά η ανάγκη μου να ζήσω σε διαφορετικές χώρες και να αποκτήσω εμπειρία σε διάφορα Προσχολικά συστήματα. Σαν άνθρωπος ήμουν πάντα ιδιαίτερα διαπολιτισμική, και πάντα μου άρεσε να ζω σε διαφορετικές χώρες και να κατανοώ τον κόσμο σφαιρικά, ενώ απολάμβανα ιδιαίτερα το να δουλεύω με πολύγλωσσα παιδιά. Ωστόσο την περίοδο που έφυγα, είχα ως σκοπό να ζήσω στην Αγγλία για δυο περίπου χρόνια, και μετά είτε να μετακομίσω στην Ισπανία για ένα διάστημα, είτε να επιστρέψω στην Ελλάδα. Ωστόσο οι εξαιρετικές εργασιακές ευκαιρίες στο Λονδίνο, το ταυτόχρονο ξέσπασμα της κρίσης σε Ελλάδα και Ισπανία, καθώς και το γεγονός οτι συνήθισα τον διαφορετικά οργανωμένο τρόπο ζωής της Αγγλίας, με οδήγησαν στο να μείνω μακροπρόθεσμα, αν όχι μόνιμα.
-Υπάρχει προκατάληψη από γονείς και συναδέλφους σας επειδή δεν είστε Αγγλίδα;
Η Αγγλία είναι μια ιδιαίτερα διαπολιτισμική χώρα. Στο Λονδίνο και πιο συγκεκριμένα στα σχολεία, τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί προέρχονται από κάθε μέρος της γης, και ανήκουν σε διάφορες ηλικιακές, πολιτισμικές και θρησκευτικές κατηγορίες. Είναι δε, πολύ συνηθισμένο πολλοί Βρετανοί πολίτες να μην είναι Άγγλοι από άποψη ιθαγένειας, αλλά να προέρχονται από άλλες χώρες καταγωγής. Η νομοθεσία περί σεβασμού και ισότητας ανάμεσα στους λαούς είναι ιδιαίτερα ισχυρή και αυστηρή, ενώ η οποιαδήποτε ρατσιστική νύξη η συμπεριφορά τιμωρείται αυστηρά από το νόμο. Στην Αγγλία δεν έχει σημασία από που είναι οι δικοί σου. Όταν έχεις γεννηθεί και μεγαλώσει στην Αγγλία έχεις Βρετανικό διαβατήριο και θεωρείσαι Άγγλος. Ως εκ των πραγμάτων, γι αυτό το λόγο είναι πολύ δύσκολο να συναντήσει κάποιος ρατσιστική συμπεριφορά, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχον εξατομικευμένες περιπτώσεις.
Το μόνο σημείο στο όποιο στην αρχή συνάντησα πρόβλημα, ήταν στο ότι κάποιες συμπεριφορές και εκφράσεις που στη χώρα μας θεωρούνται φυσιολογικές, στην Αγγλία μπορεί να ερμηνεύονται ως αγένεια. Γι αυτό και ένα άτομο χρειάζεται χρόνο και λίγη προσπάθεια ώστε να αποβάλλει τον δικό του πολιτισμικό κώδικα επικοινωνίας και να προσαρμοστεί σε αυτόν της χώρας υποδοχής. Κατά τα άλλα, συνεργάζομαι με άτομα από όλες τις χώρες της γης, και καταβάλλουμε όλοι μεγάλες προσπάθειες ώστε να κατανοήσουμε ο ένας τον αλλο.
-Σε περίπτωση που σας διόριζαν στην Ελλάδα θα εγκαταλείπατε την Αγγλία;
Από τότε που τελείωσα τις σπουδές μου, είχα επιλέξει να μην ασχοληθώ με το Δημόσιο. Αγαπώ πολύ την Ελλάδα και μου λείπει, αλλά σαν άνθρωπος δεν ελκύομαι από την έννοια του μόνιμου διορισμού, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δε σέβομαι τις συναδέλφους που το επιλέγουν. Εκτός από τον εργασιακό τομέα, στην Αγγλία έχω συνηθίσει ιδιαίτερα τον πολύ οργανωμένο τρόπο ζωής, το απλό σύστημα φορολογίας, την τήρηση των νόμων, και τον εύκολο τρόπο με τον όποιο γίνονται τα πάντα. Πιστεύω οτι ακόμη και αν διοριζόμουν στην αγαπημένη μου Ελληνική πόλη, με τον ιδανικό μισθό, θα μου ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να προσαρμοστώ ξανά στον τρόπο ζωής στην Ελλάδα, και κυρίως στο σύστημα φορολογίας και στη γενικότερη οργάνωση. Άλλωστε μεταξύ 2011-2012 έκανα την προσπάθεια να επιστρέψω στην Ελλάδα όταν μου προσφέρθηκε μια θέση από ένα ιδιαίτερα καλό σχολείο, αλλά στο τέλος επέλεξα να γυρίσω στην Αγγλία μετά από μερικούς μήνες.
-Ποια είναι τα θετικά και τα αρνητικά της εργασίας μιας νηπιαγωγού στην Αγγλία;
Όσον αφορά τα πλεονεκτήματα, καταρχήν θα έλεγα οτι μια νηπιαγωγός στην Αγγλία έχει πάρα πολλές προοπτικές ανέλιξης, εκπαίδευσης και καριέρας. Μια νηπιαγωγός παρακολουθεί αμέτρητα σεμινάρια με έξοδα του νηπιαγωγείου, ενώ υπάρχουν πολλές διαφορετικές επιλογές όσον αφόρα την καριέρα της, αφού μπορεί να επιλέξει μετά από μερικά χρόνια να ασχοληθεί είτε με παιδιά με ειδικές ανάγκες, είτε να αποκτήσει διευθυντική θέση στο νηπιαγωγείο, είτε να ασχοληθεί με την κατάρτιση ενηλίκων. Ανάμεσα στα πλεονεκτήματα θα συμπεριλάβω την ιδιαίτερη οργάνωση του συστήματος, το γεγονός οτι ξέρεις πόσο φόρο πληρώνεις κάθε μήνα και χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις. Επίσης το γεγονός οτι δικαιούσαι δωρεάν ιατρική περίθαλψη ανεξάρτητα από το αν είσαι άνεργος η όχι. Επιπλέον στην Αγγλία όλα είναι οργανωμένα και στην ώρα τους, και σαν πολίτης νιώθεις προστατευμένος κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Επίσης το Λονδίνο έχει υπέροχη νυχτερινή ζωή, και διάφορες μορφές διασκέδασης για όλα τα γούστα.
Όσον αφορά τα μειονεκτήματα, θα έλεγα οτι κατά την προσωπική μου άποψη ο καιρός είναι ένα σημείο στο οποίο οι Έλληνες συναντούμε δυσκολία. Επίσης ο τρόπος ζωής είναι διαφορετικός και ο ρυθμός ζωής ταχύτατος. Οι υποχρεώσεις πολλές και ο χρόνος λίγος, γι’ αυτό και η κάθε μέρα είναι οργανωμένη και ακολουθεί μια συγκεκριμένη δομή. Δεν υπάρχει η δυνατότητα ελευθερίας κινήσεων όπως στην Ελλάδα όπου μέσα στη μέρα έχεις χρόνο να δουλέψεις, να πιεις καφέ, να δεις φίλους κλπ. Τα ενοίκια είναι σχετικά ακριβά, και απαιτείται αρχικά η συγκατοίκηση, αν και οι μισθοί τις περισσότερες φορές αρκούν ώστε να μπορέσεις να ζήσεις. Σε κάθε περίπτωση πιστεύω πως αυτός είναι και ένας υποκειμενικός τομέας καθότι έχει σχέση με την προσωπικότητα, την προσαρμοστικότητα και την κρίση του καθενός.
-Τι θα συμβουλεύατε νέες νηπιαγωγούς;
Εάν υπάρχει κάτι που θα μπορούσα να συμβουλεύσω τις συναδέλφους μου, είναι να μη φοβούνται να φύγουν από τη νόρμα και να δοκιμάσουν κάτι διαφορετικό. Η διαπολιτισμικότητα για εμένα είναι το μέλλον, και αυτός ο πλανήτης κρύβει πολλά να δουν και να μάθουν, και το να δουλέψουν στο εξωτερικό για λίγο καιρό θα είναι μια εμπειρία ζωής, ακόμη και αν το κάνουν για λίγο.
Υπάρχει ελπίδα και δυνατότητα για μια αξιοπρεπή ζωή, απλώς κάποιες φορές δε φανταζόμαστε την εναλλακτική επιλογή καθότι περιμένουμε να τη συναντήσουμε στην Ελλάδα με τον τρόπο που έχουμε μάθει, και φοβόμαστε το διαφορετικό. Επίσης θα ήθελα να τις συμβουλεύσω να παλεύουν και να αγωνίζονται για αυτό που θέλουν, γιατί τίποτα δυστυχώς δεν έρχεται έτοιμο. Θα πρέπει να περάσουμε από σαράντα κύματα μέχρι να πραγματοποιήσουμε τα όνειρά μας.
Πηγή: http://www.newsbeast.gr