Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015

Τα φανερά έργα και οι σκοτεινές ημέρες της ΕΥΠ

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Η ιστορία, η δράση και το μπαράζ παρακολουθήσεων των ελληνικών μυστικών υπηρεσιών.

Ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Πανούσης, ανακοίνωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του στην εφημερίδα «Καθημερινή» (8 Φεβρουαρίου 2015) τόσο τη μετονομασία όσο και την αλλαγή προσανατολισμού της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών: «Η ΕΥΠ θα είναι μόνο για την εξωτερική ασφάλεια», είπε ο νέος επικεφαλής.

Απαντώντας μάλιστα για τις κατηγορίες του ΣΥΡΙΖΑ, κατά την περίοδο που βρισκόταν στον ρόλο της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όταν είχε καταγγείλει ότι η ΕΥΠ παρακολουθούσε τόσο στελέχη της παράταξης όσο και τον ίδιο τον αρχηγό του κόμματος, ο κ. Πανούσης δήλωσε: «Προφανώς δεν έχω στοιχεία, αλλά γνωρίζω πώς λειτουργούν οι μυστικές υπηρεσίες. Γενικά, έχουν διάφορα χαρακτηριστικά, ένα από τα οποία είναι και η αυτονόμησή τους. Θα πρέπει ο νέος διοικητής και οι υποδιοικητές να δουν τη λειτουργία της. Έχω κάνει πρόταση αλλαγής του τίτλου - πιστεύω στην πολιτική σημειολογία. Χρειάζεται επίσης ένα Εθνικό Συμβούλιο, ένας φορέας δημοκρατικού ελέγχου της Υπηρεσίας. Πρέπει να βρούμε τρόπο να μην αυτονομείται και να μη λειτουργεί σε βάρος των λόγων για τους οποίους συγκροτείται. Η ΕΥΠ θα ασχολείται στο εξής με την εξωτερική και όχι την εσωτερική ασφάλεια της χώρας».

Τι εννοούσε όμως ο αναπληρωτής υπουργός όταν έκανε με νόημα λόγο για την αυτονόμηση των ελληνικών μυστικών υπηρεσιών και την ανάγκη για έλεγχο της δημοκρατικής τους λειτουργίας; Και βέβαια, την ίδια ακριβώς στιγμή, γιατί η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών θα ασχολείται πια μόνο με την εξωτερική ασφάλεια της χώρας μας;

Οι δηλώσεις του εγείρουν αρκετά ερωτήματα καθώς δεν είναι καθόλου ασυνήθιστο οι μυστικές υπηρεσίες των κρατών να καπηλεύονται τον ρόλο που τους εκχωρούν οι κυβερνήσεις και να ανεξαρτητοποιούνται από κάθε κρατικό έλεγχο. Κι αν εδώ η διαβόητη CIA στέκει ορόσημο σκοτεινής και σχεδόν αυτοκέφαλης δράσης, δεν είναι δυστυχώς η μόνη πρακτόρικη υπηρεσία που αλλάζει ξαφνικά πλεύση υπηρετώντας συμφέροντα που δεν συνάδουν με το γενικό καλό των κοινωνιών που υποτίθεται ότι προστατεύουν…

Τα τυπικά



Από τον επίσημο κόμβο της ΕΥΠ πληροφορούμαστε ότι η αποστολή της υπηρεσίας καθορίζεται με νομικό πλαίσιο (Νόμος 3649/2008) και δεν είναι άλλη από τη σύννομη συνταγματικά αναζήτηση, συλλογή, επεξεργασία και γνωστοποίηση στις αρμόδιες αρχές των πληροφοριών που αφορούν σε μια σειρά από στόχους εθνικού συμφέροντος. Αναφέρουμε ενδεικτικά την προστασία και προώθηση των πολιτικών, οικονομικών, στρατιωτικών και εν γένει εθνικών στρατηγικών συμφερόντων της χώρας, την πρόληψη και αντιμετώπιση δραστηριοτήτων που συνιστούν απειλή κατά του δημοκρατικού πολιτεύματος, των θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου, της εδαφικής ακεραιότητας και της εθνικής ασφάλειας του ελληνικού κράτους, καθώς και του εθνικού πλούτου της χώρας. Και τέλος την πρόληψη και αντιμετώπιση δραστηριοτήτων τρομοκρατικών οργανώσεων, καθώς και άλλων ομάδων οργανωμένου εγκλήματος.

Σε περίοδο πολέμου, επιστράτευσης ή άμεσης απειλής της εθνικής ασφάλειας, η ΕΥΠ υπάγεται κατευθείαν στον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, ο οποίος μέσω του διοικητή της υπηρεσίας ασκεί πλήρη έλεγχο σε ό,τι αφορά στη συμβολή της στην άμυνα και την ασφάλεια της χώρας. Αλλά και σε περίπτωση οποιασδήποτε δράσης που αποβλέπει στη βίαιη κατάλυση του δημοκρατικού πολιτεύματος, η ΕΥΠ, έπειτα από απόφαση του ΚΥΣΕΑ, λειτουργεί ως κεντρική υπηρεσία διαχείρισης πληροφοριών.

Για την εκπλήρωση λοιπόν της εθνικής αποστολής της, η ΕΥΠ ασκεί τις ακόλουθες φανερές αρμοδιότητες: συλλέγει και παρέχει πληροφορίες και στοιχεία, προβαίνει σε εκτιμήσεις και υποβάλλει προτάσεις στους συναρμόδιους υπουργούς για την πρόληψη ή αποτροπή απειλής κατά της εθνικής ασφάλειας ή του δημοκρατικού πολιτεύματος, καθώς και για την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων της χώρας. Αναζητεί, συλλέγει, επεξεργάζεται και παρέχει πληροφορίες για θέματα που αφορούν στη δράση τρομοκρατικών οργανώσεων ή άλλων ομάδων οργανωμένου εγκλήματος στους τομείς της παράνομης διακίνησης ανθρώπων, ανθρωπίνων μελών, όπλων, ναρκωτικών ή άλλων απαγορευμένων ουσιών, ιδίως πυρηνικών, ραδιοβιολογικών και χημικών, καθώς και για θέματα νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.



Επιπλέον, συντονίζει, πάντα στο πλαίσιο των αποφάσεων του ΚΥΣΕΑ, τη δράση των υπηρεσιών πληροφοριών και ασφάλειας της χώρας στον τομέα συλλογής και διάθεσης των πληροφοριών που έχουν σχέση με το αντικείμενο της αποστολής της. Παράλληλα, συνεργάζεται και ενημερώνει τη Διακλαδική Διεύθυνση Στρατιωτικών Πληροφοριών και τις υπηρεσίες πληροφοριών των επιτελείων που εποπτεύονται από αυτή για θέματα της αρμοδιότητάς τους.

Και βέβαια μεριμνά για την αντιμετώπιση της κατασκοπευτικής δραστηριότητας σε βάρος της Ελλάδας, παρέχοντας στα αρμόδια για την αντιμετώπιση κρίσεων συλλογικά όργανα του κράτους την αναγκαία πληροφοριακή συνδρομή για την επιτέλεση της αποστολής τους, κάτι που κάνει και προς τους φορείς του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, δράση αναγκαία για τους επιχειρησιακούς σχεδιασμούς του ΓΕΕΘΑ.

Η ΕΥΠ αποτελεί παράλληλα την Τεχνικής Φύσεως Αρχή Ασφαλείας Πληροφοριών (INFOSEC) μεριμνώντας για την ασφάλεια των εθνικών επικοινωνιών και συστημάτων τεχνολογίας πληροφοριών, καθώς και για την πιστοποίηση του διαβαθμισμένου υλικού των εθνικών επικοινωνιών. Ορίζεται ακόμα και ως Εθνική Αρχή Αντιμετώπισης Ηλεκτρονικών Επιθέσεων, μεριμνώντας για την πρόληψη και τη στατική και ενεργητική αντιμετώπιση ηλεκτρονικών επιθέσεων κατά δικτύων επικοινωνιών, εγκαταστάσεων αποθήκευσης πληροφοριών και συστημάτων πληροφορικής, συνεργαζόμενη με αντίστοιχες υπηρεσίες άλλων χωρών και διεθνών οργανισμών για την αποτελεσματικότερη εκπλήρωση της αποστολής της.



Όσο για το έμβλημα της ΕΥΠ, αυτό συμβολίζει την αναζήτηση της αλήθειας σε οποιαδήποτε περιοχή της υδρογείου. Φέρει τον τίτλο της υπηρεσίας και το ρητό του Περίανδρου «λόγων απορρήτων εκφοράν μη ποιού». Όσο για το στρατηγείο της ΕΥΠ, βρίσκεται στην οδό Παναγιώτη Κανελλοπούλου 4, αν και κοινώς το αρχηγείο αποκαλείται «Κατεχάκη»…

Η ιστορία της ΕΥΠ



Με βάση ότι κοινό γνώρισμα κάθε υπηρεσίας πληροφοριών της οικουμένης είναι η συλλογή και επεξεργασία πληροφοριών με στόχο την πρόληψη και τη διασφάλιση της χώρας από ενδεχόμενους κινδύνους και επιβουλές, η ιστορία των ελληνικών μυστικών υπηρεσιών αρχίζει το 1924, καθώς μέχρι τότε ο τομέας της συλλογής πληροφοριών εντασσόταν στο πλαίσιο λειτουργίας των αρμόδιων γραφείων του στρατού.

Τα στάδια που πέρασε η ΕΥΠ πολλά και ενδιαφέροντα, καθώς από τους αρχαίους ακόμα χρόνους η λεγόμενη «μυστική δράση» ως μέσο για τη διασφάλιση και προώθηση των κρατικών συμφερόντων είχε την τιμητική της. Έτσι διακρίνουμε χονδρικά πέντε ιστορικούς κύκλους ή αν θέλετε πέντε χρονολογικά ορόσημα που καθόρισαν τη λειτουργία των ελληνικών μυστικών υπηρεσιών…

Στην προσπάθεια να αναχαιτιστεί η σκιώδης ιταλική πολιτική «Mare Nostrum», που αποσκοπούσε στην επέκταση της ιταλικής κυριαρχίας στη Μεσόγειο, ιδρύεται τον Μάρτιο του 1924 στην Κέρκυρα το Κέντρο Πληροφοριών Κέρκυρας με σκοπό να συλλέξει πληροφορίες και να αντιμετωπίσει την ιταλική κατασκοπεία και προπαγάνδα. Τον Σεπτέμβριο του 1925, ιδρύεται η Υπηρεσία Ειδικής Ασφάλειας, η οποία υπάγεται στο υπουργείο Εσωτερικών, με αποστολή την «παρακολούθηση πάσης υπόπτου εις την ασφάλειαν του κράτους οργανώσεως, την καταδίωξιν της κατασκοπείας και την αστυνομίαν επί των ξένων».

Επόμενος σταθμός ο Ιανουάριος του 1926, όταν ιδρύεται η Υπηρεσία Γενικής Ασφαλείας του Κράτους, η οποία υπαγόταν στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και είχε έργο την παρακολούθηση «των πάσης φύσεως προπαγανδών των ενεργούμενων κατά της ασφαλείας του κράτους και η υπόδειξις μέτρων προς εξουδετέρωσιν αυτών». Τον Ιανουάριο του 1936 ακολουθεί η σύσταση της Υπηρεσίας Αμύνης του Κράτους, η οποία υπάγεται στο υπουργείο Στρατιωτικών και οι αρμοδιότητές της αφορούν «στην παρακολούθησιν των εις βάρος του Κράτους ενεργούμενων ξένων προπαγανδών, της κινήσεως και εγκαταστάσεως αλλοδαπών εν τη Χώρα, την συλλογήν πληροφοριών σχετικών με την ασφάλειαν του Κράτους και την υπόδειξιν των σχετικών ληπτέων μέτρων». Στα «ψιλά» της δράσης της εντασσόταν και η παρακολούθηση της «κομμουνιστικής, ως και πάσης άλλης προπαγάνδας». Η συγκεκριμένη υπηρεσία έμελλε ωστόσο να αποδειχθεί βραχύβια, καθώς στις 5 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς διαλύθηκε με πρωτοβουλία της δικτατορίας του Μεταξά, με το διαβόητο υφυπουργείο Δημόσιας Ασφάλειας να παίρνει τη θέση της και να εξελίσσεται σε πραγματικό διώκτη των αντιφρονούντων του καθεστώτος, αλλά και των κομμουνιστών φυσικά. Ο προπομπός της ΚΥΠ, η Κεντρική Υπηρεσία Πληροφοριών και Ερευνών, ιδρύεται με πάσα επισημότητα τον Φεβρουάριο του 1949.



Αν και οι πραγματικές απαρχές της ιστορίας της ΕΥΠ, ως συγκροτημένης υπηρεσίας με τη μορφή που την ξέρουμε λίγο-πολύ σήμερα, τοποθετούνται το 1953, όταν ιδρύεται η Κεντρική Υπηρεσία Πληροφοριών. Το νεοσύστατο σώμα οργανώθηκε πάνω στα πρότυπα, αλλά και με την απαραίτητη χείρα βοηθείας, της αμερικανικής Κεντρικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (CIA). Σύμφωνα με το νομοθετικό διάταγμα, η υπηρεσία είναι αυτοτελής και υπάγεται απευθείας στον Πρόεδρο της Κυβέρνησης. Όσο για την αποστολή της, δεν ήταν άλλη από την προάσπιση της εθνικής ασφάλειας, της ασφάλειας των ενόπλων δυνάμεων αλλά και της δημόσιας ασφάλειας.

Επόμενο χρονολογικό ορόσημο η περίοδος της Χούντας (1967-1974), με τη βίαιη κατάλυση του κοινοβουλευτικού πολιτεύματος να έχει αντίστοιχο αντίκτυπο τόσο στην οργάνωση όσο και τη λειτουργία της ΚΥΠ: η υπηρεσία πληροφοριών μετατρέπεται σε
όργανο των προσωπικών επιδιώξεων των συνταγματαρχών και λειτουργεί έξω από κάθε πλαίσιο νομιμότητας αλλά και λογικής. Ήταν τα ζοφερά χρόνια της ΚΥΠ, τότε που απέκτησε το διαβόητο όνομά της τόσο στο εσωτερικό όσο και στη διεθνή σκηνή.

Γι’ αυτό και όταν αποκαταστάθηκε η δημοκρατία στη χώρα μας μια από τις πρώτες προσπάθειες της Μεταπολίτευσης ήταν ο επαναπροσδιορισμός των στόχων της ΚΥΠ και η αποκατάσταση του ονόματός της. Η περίοδος 1974-1986 χαρακτηρίζεται έτσι από τη σηματοδότηση μιας ευρείας απόπειρας για νέα και δημοκρατικότερη ρότα της τότε ΚΥΠ. Η υπηρεσία εστιάζει στην απάλειψη όλων εκείνων των αρμοδιοτήτων που αφορούσαν στην παρακολούθηση ελλήνων αντιφρονούντων και κομμουνιστών, κάτι που προσυπογράφει και η μεταπολιτευτική κυβέρνηση όταν αφαιρεί από το υφιστάμενο Προεδρικό Διάταγμα τη ρήτρα περί της «ασφάλειας του κρατικού μηχανισμού».



Η ΕΥΠ απαγκιστρώνεται έτσι από καθήκοντα που δεν συνάδουν με την έννοια της δημοκρατίας αλλά και των δικαιωμάτων και ελευθεριών που απορρέουν από αυτή. Η κάθαρση ήταν τμηματική και σταδιακή, αν και η ανασυγκρότηση της υπηρεσίας πληροφοριών δεν ικανοποιεί πολλούς. Παρά ταύτα, εσωτερικές αλλαγές λαμβάνουν χώρα στη λειτουργία της ΚΥΠ, όπως η πρόσληψη πολιτικού προσωπικού πανεπιστημιακής εκπαίδευσης (Ιούλιος 1974) αλλά και η εκπαίδευση-επιμόρφωση του ήδη υπάρχοντος προσωπικού. Η ΚΥΠ δουλεύει τώρα κάτω από το δίπτυχο «ασφάλεια/εθνική ακεραιότητα - άνοιγμα της χώρας προς τα έξω». Είναι εποχή που η υπηρεσία πραγματοποιεί τις πρώτες -έστω και άτυπες- συνεργασίες της με τις αντίστοιχες μυστικές υπηρεσίες των γειτονικών χωρών, με κεντρικό στόχο την αποφυγή ενδεχόμενων καταστάσεων που θα μπορούσαν να προκαλέσουν εντάσεις στην περιοχή.

Ως χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ, αναπτύσσονται περαιτέρω σχέσεις τόσο με την αμερικανική CIA όσο και τις υπηρεσίες ασφαλείας άλλων δυτικών χωρών, με έμφαση κυρίως σε θέματα στρατιωτικής φύσης. Στον εσωτερικό επιχειρησιακό τομέα, η ΚΥΠ εστιάζει πλέον την προσοχή της στην αντιμετώπιση της μυστικής δράσης ξένων στοιχείων, τα οποία με κάλυψη διπλωματική, επαγγελματική κ.λπ. στόχευαν στη συλλογή πληροφοριών προς διασφάλιση των δικών τους συμφερόντων και σε βάρος τόσο της χώρας μας όσο και των συμμαχικών υποχρεώσεων.

Η ΚΥΠ πρέπει όπως να παλέψει με το κακό της όνομα και τις αρνητικές αντιδράσεις που πυροδότησε η δικτατορική κληρονομιά της, επακόλουθο της δράσης της κατά την περίοδο 1967-1974, κι έτσι πραγματοποιεί τα πρώτα δειλά βήματα εξόδου από την εσωστρέφεια.



Η περίοδος 1986-1999 χαρακτηρίζεται λοιπόν από περαιτέρω αναδιάρθρωση της υπηρεσίας πληροφοριών, τόσο με την ευρεία ανανέωση του προσωπικού της όσο και με νέο νομοθετικό πλαίσιο (Νόμος 1645/26.08.1986), με τον οποίο η ΚΥΠ μετονομάζεται σε Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, μια μεταβολή τόσο με σημειολογική όσο και πρακτική αξία: η ΕΥΠ χαρακτηρίζεται ως αυτοτελής δημόσια πολιτική υπηρεσία και τίθενται τα θεμέλια πολιτικοποίησής της ως προς τον οργανωτικό και διοικητικό τομέα (ως τότε λειτουργούσε υπό στρατιωτική ηγεσία και οργάνωση).Το ένστολο προσωπικό μειώνεται, θεσπίζεται ο θεσμός του «Ειδικού Πολιτικού Επιστημονικού Προσωπικού» και συγκροτείται «Συμβούλιο Πληροφοριών», στο οποίο μετέχουν και παράγοντες εκτός ΕΥΠ, ενδεικτικό της σημασίας που αποδίδεται πλέον στον ρόλο της υπηρεσίας ως συλλέκτη πληροφοριών. Για πρώτη φορά διορίζονται και μη ένστολοι πολίτες στις τάξεις της, την ίδια στιγμή που διευρύνονται οι προσλήψεις προσωπικού πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης. Οι μοντέρνοι καιροί καλούν σε δραστικές ανασυγκροτήσεις της υπηρεσίας ώστε να ανταποκριθεί στον νέο της ρόλο.

Επιπλέον, γενικεύονται οι συνεργατικές δράσεις της με ομόλογες υπηρεσίες συμμαχικών χωρών, με την περιφερειακή πλέον ασφάλεια να είναι το πρώτο μέλημα. Είναι εξάλλου η περίοδος της κατάρρευσης του υπαρκτού σοσιαλισμού, όταν νέοι κίνδυνοι κάνουν την εμφάνισή τους απειλώντας τη διεθνή ασφάλεια. Το 1992, με απόφαση της τότε κυβέρνησης, η εποπτεία της ΕΥΠ εκχωρείται από τον πρωθυπουργό στον υπουργό Προεδρίας και παράλληλα εκδίδεται νέο Προεδρικό Διάταγμα, μέσω του οποίου συντάχθηκε ο νέος κανονισμός λειτουργίας της, στη βάση του οποίου λειτουργεί μέχρι και σήμερα.

Πλέον η ΕΥΠ, μετά την πλήρη πολιτικοποίηση της ιεραρχίας της, συνεργάζεται ανοιχτά με όλους τους παρεμφερείς τομείς ασφάλειας, ενώ ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για το «άνοιγμα» της υπηρεσίας προς την κοινωνία…

Η περίπτωση των Ολυμπιακών Αγώνων



Έτος-ορόσημο για τη δράση της ΕΥΠ ήταν το 1997 (Σεπτέμβριος), όταν η χώρα μας αναλαμβάνει τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Οι αρμοδιότητες που ανατίθενται στην υπηρεσία πληροφοριών αποτελούν πρόκληση τόσο για την ίδια όσο και το προσωπικό της, εξαιτίας του μεγέθους του εγχειρήματος!

Οι πράκτορες της ΕΥΠ καθίστανται βασικός πυλώνας και εκτιμητής κάθε ενδεχόμενης απειλής που μπορεί να επηρεάσει το περιβάλλον ασφάλειας προ και κατά τη διεξαγωγή των αγώνων. Οι αθλητικές αποστολές, οι χιλιάδες επισκέπτες αλλά και οι ίδιοι οι έλληνες πολίτες θέτουν απαράμιλλες προκλήσεις για την ΕΥΠ, που είναι τώρα ο κινητήριος μοχλός πίσω από την οργάνωση της εθνικής ασφάλειας.

Η ΕΥΠ ενισχύει έτσι το στελεχιακό της δυναμικό με τη διοργάνωση δύο ανοιχτών διαγωνισμών αλλά και την τεχνολογική της υποδομή, ενώ ταυτοχρόνως η εποπτεία της εκχωρείται πια στον υπουργό Δημόσιας Τάξης. Επιπλέον, η διεθνής συνεργασία των μυστικών υπηρεσιών για την τέλεση ασφαλών Ολυμπιακών βελτιώνει το επίπεδο των κοινών δράσεων με τους συναρμόδιους φορείς του εξωτερικού, καθώς οι ασύμμετρες απειλές καλούν σε παγκόσμια δράση.

Η συμβολή της ΕΥΠ σε συγκεκριμένους τομείς ασφάλειας, όπως η συμμετοχή της σε ασκήσεις ετοιμότητας που διοργανώθηκαν από τη Διεύθυνση Ασφάλειας Ολυμπιακών Αγώνων και η οργάνωση του Κέντρου Πληροφοριών Ολυμπιακών Αγώνων, όπου παράγονταν σε καθημερινή βάση αναλύσεις και εκτιμήσεις για το ασφαλές του ελλαδικού χώρου από έξωθεν κινδύνους, με παράλληλη ενημέρωση των εκπροσώπων των αντίστοιχων υπηρεσιών, αποτελούν στοιχεία που επιβεβαιώνουν το μέγεθος του έργου αλλά και της συνδρομής της κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Ταυτοχρόνως, εξαρθρώνεται η τρομοκρατική οργάνωση «17 Νοέμβρη», προβαίνει σε δικούς της ελέγχους διαπιστεύσεων και διανύει πια τη χρυσή της περίοδο.



Και βέβαια ήταν κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων που η ΕΥΠ δέχτηκε τη χείρα βοηθείας της CIA, όταν οι αμερικανικές υπηρεσίες μετέφεραν και έστησαν οκτώ κοντέινερ στον περίβολο του κτιρίου της Κατεχάκη, παρέχοντας πρωτόγνωρες υπηρεσίες για τα ελληνικά δεδομένα. Η τεχνική ανασυγκρότηση των μυστικών υπηρεσιών της χώρας μας ξεκινά πράγματι με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 και έκτοτε κάθε χρόνο προστίθενται και νέα κομμάτια στο παζλ των παρακολουθήσεων αλλά και του τεχνικού εξοπλισμού.

Βέβαια, για να είμαστε δίκαιοι, την ώρα που ο Νόμος 3649/2008 «Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών και άλλες διατάξεις» καθορίζει ότι η αποστολή της ΕΥΠ οφείλει να γίνεται με απόλυτο σεβασμό στη συνταγματική και διεθνή νομιμότητα και στα δικαιώματα του ανθρώπου και τις επιταγές του κράτους Δικαίου, δεν είναι λίγες οι φορές που οι δράσεις της έχουν εγείρει ερωτήματα συνταγματικής νομιμότητας.

Μέσα στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, στο οποίο για κάποιους η μεταπολιτευτική ΕΥΠ δεν είναι παρά στρατήγημα που αντικατέστησε μόνο κατ’ όνομα τη ζοφερή ΚΥΠ και συνεχίζει να έχει πάντα στραμμένο το βλέμμα της στον εσωτερικό εχθρό, ας δούμε μια σειρά από χαρακτηριστικές υποθέσεις που δεν μπορούν να περάσουν στα «ψιλά» της μυστικής δράσης…

Ποιους παρακολουθεί άραγε η ΕΥΠ;



Αυτό που προκαλεί εντύπωση και το μαθαίνουμε συνήθως έπειτα από κάποια μεγάλη επιτυχία της ΕΥΠ (όπως το παραδικαστικό, οι στημένοι αγώνες στο ελληνικό ποδόσφαιρο, η εξάρθρωση κυκλωμάτων εκβιασμών, «νονών» της νύχτας και λαθρεμπορίου καυσίμων, αλλά και προσφάτως στην υπόθεση της Χρυσής Αυγής) είναι το πόσο αισθητά αυξημένες είναι στα χρόνια της κρίσης οι -νόμιμες- τηλεφωνικές παρακολουθήσεις της ΕΥΠ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, οι νόμιμες παρακολουθήσεις (που γίνονται μέσω βουλευμάτων και διατάξεων) έχουν διαμορφωθεί από το 2005 μέχρι και το 2012 ως εξής:

Παρακολουθήσεις 2005: 55 με βουλεύματα, 144 με διατάξεις
Παρακολουθήσεις 2006: 161 με βουλεύματα, 309 με διατάξεις
Παρακολουθήσεις 2007: 214 με βουλεύματα, 411 με διατάξεις
Παρακολουθήσεις 2008: 302 με βουλεύματα, 607 με διατάξεις
Παρακολουθήσεις 2009: 1.061 με βουλεύματα, 970 με διατάξεις
Παρακολουθήσεις 2010: 2.281 με βουλεύματα, 1.169 με διατάξεις
Παρακολουθήσεις 2011: 3.472 με βουλεύματα, 1.743 με διατάξεις
Παρακολουθήσεις 2012: 2.634 με βουλεύματα, 2.055 με διατάξεις



Η ιδιαίτερη αύξηση των νόμιμων τηλεφωνικών παρακολουθήσεων στα χρόνια της οικονομικής κρίσης έχει βέβαια τη σχετικά λογική της εξήγηση, όπως η έκρηξη του αριθμού των ομάδων του οργανωμένου εγκλήματος αλλά και των υποθέσεων τρομοκρατίας, αλλά και η βελτίωση του εξοπλισμού υποκλοπών. Την ώρα όμως που η ΑΔΑΕ διευκρινίζει ότι δεν έχει διαπιστωθεί τίποτα το μεμπτό κατά τους συγκεκριμένους ελέγχους των νόμιμων παρακολουθήσεων, σε επόμενη έκθεσή της αφήνει υπονοούμενα και αιχμές για παρατυπίες. Η υπόθεση δεν είναι άλλη από την παρακολούθηση των τηλεφωνικών συνομιλιών 50.000 πολιτών!

ΕΥΠ και ΕΛΑΣ παρακολουθούσαν λοιπόν τα τηλέφωνα περισσότερων από 50.000 πολιτών και μόνο τον τελευταίο χρόνο οι επίσημες παρακολουθήσεις τηλεφώνων, με επίκληση πάντα θεμάτων «κρατικής ασφάλειας», αυξήθηκαν κατά 70%. Επιπλέον, επτά εταιρείες επικοινωνιών κατέθεσαν αναφορές ότι διακριβώθηκαν προβλήματα ασφαλείας των δικτύων τους. Τα τουλάχιστον αποστομωτικά αυτά συμπεράσματα καθιστούν αρκετά σαφές ότι οι παρακολουθήσεις τηλεφώνων από τα συστήματα «νομίμων συνακροάσεων» ΕΥΠ και Αντιτρομοκρατικής αυξάνονται πια με γεωμετρική πρόοδο.

Εντύπωση προκαλεί όμως και το γεγονός ότι η ΑΔΑΕ εμφανίζεται να έχει επιφυλάξεις σε σχέση με τη συγκεκριμένη διαδικασία παρακολούθησης τηλεφώνων, καθώς έχει ανακαλύψει παρατυπίες και «μαύρες τρύπες» στην όλη διαδικασία. Η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών απέστειλε τα στοιχεία στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου «με προτάσεις και παρατηρήσεις που προκύπτουν από τα βουλεύματα και τις διατάξεις που κοινοποιούνται στην Αρχή».



Ταυτοχρόνως, οργιώδεις διαστάσεις λαμβάνει η ανεξέλεγκτη παρακολούθηση σταθερών και κινητών τηλεφώνων εκδοτών, δημοσιογράφων, υπουργών, βουλευτών και άλλων παραγόντων του πολιτικού βίου. Οι υποθέσεις εδώ πολλές και αξιομνημόνευτες, εγείροντας θέματα συνταγματικής νομιμότητας της εγχώριας πρακτόρικης δράσης. Μια ματιά στον πρόσφατο Τύπο αποκαλύπτει το ζοφερό του πράγματος, ενώ ενδεικτικό της κρατούσας κατάστασης αποτελεί το γεγονός ότι ακόμη και στο Μέγαρο Μαξίμου έχει εγκατασταθεί ειδικός «κλωβός» ασφαλείας», απ’ όπου πραγματοποιεί ο πρωθυπουργός τις απόρρητες συνομιλίες του, την ίδια ώρα που κυβερνητικά στελέχη κρύβουν ή μεταφέρουν τα κινητά τους σε άλλους χώρους όταν μιλούν ιδιωτικά.

Χαρακτηριστική εδώ είναι η υπόθεση που είδε το φως της δημοσιότητας τον Μάρτιο του 2014, όταν η κυβέρνηση διέψευσε ότι παρακολουθούνταν ο πρωθυπουργός από την ΕΥΠ! Το θέμα των πρωθυπουργικών υποκλοπών έζησε τη δική του δόξα, αν και ποτέ δεν επιβεβαιώθηκε, καθώς πώς θα μπορούσε να επιβεβαιωθεί ότι παρακολουθείται η πολιτειακή ηγεσία του τόπου από τους πράκτορες της εθνικής μας ασφάλειας;

Και σαν να μην έφτανε αυτό, τον ίδιο μήνα (Μάρτιος 2014) ασκήθηκαν ποινικές διώξεις σε πρώην στελέχη της ΕΥΠ, καθώς συκοφαντούσαν με πλαστές αποδείξεις δημοσιογράφους ότι τα «έπαιρναν»: διώξεις για πλαστογραφία, εκβιασμούς και άλλα αδικήματα κατά έξι πρώην στελεχών της ΕΥΠ και έξι ιδιωτών άσκησε ο εισαγγελέας Πρωτοδικών έπειτα από πολύμηνη εισαγγελική έρευνα. Οι πρώην πράκτορες εκβίαζαν δημοσιογράφους και υποψήφιους βουλευτές πριν από τις εκλογές του 2012 (κάτι που έχει τη δική του σημασία) με πλαστές αποδείξεις για υποτιθέμενη παροχή μεγάλων χρηματικών ποσών ως «αμοιβή από τα μυστικά κονδύλια των μυστικών υπηρεσιών σε ισάριθμους δημοσιογράφους».



Αλλά και τον Νοέμβριο του 2013, στην αποκαλυπτικότατη αντιπαράθεση διοικητικών στελεχών της ΕΥΠ στα δικαστήρια της Ευελπίδων, όταν ο Τύπος έκανε λόγο για «ΕΥΠ εναντίον ΕΥΠ», ακούστηκαν υπέροχες ατάκες τύπου «Είμαστε σκέτο παρακράτος!». Η ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα και οι αντεγκλήσεις πρακτόρων και νομικών εκπροσώπων σχετικά με τις σχέσεις ΕΥΠ και παρακράτους μέτρησαν τη δική τους ζοφερή δόξα…

Δεν είναι εξάλλου καθόλου τυχαίο ότι η νέα κυβέρνηση έχει πλέον ψηλά στην ατζέντα της τον περιορισμό των ανεξέλεγκτων συνακροάσεων από τον λεγόμενο «υπερκοριό» της ΕΥΠ, θέλοντας να «μαντρώσει» τους πράκτορες από τις εσωτερικές υποθέσεις. Οι μαζικές άρσεις του απορρήτου των επικοινωνιών θα γίνονται μόνο όταν αυτό κρίνεται απολύτως απαραίτητο, καθώς η επίκληση της «εθνικής ασφάλειας» έχει χρησιμοποιηθεί πολλάκις για σκοπούς που δεν προσιδιάζουν σε μια ευνομούμενη πολιτεία. Και βέβαια προαναγγέλθηκε ήδη συστηματικός έλεγχος για το πού καταλήγουν τα διαβόητα μυστικά κονδύλια της ΕΥΠ, καθώς κυβερνητικά στελέχη και δικαστικοί λειτουργοί έχουν καταγγείλει κατά καιρούς αδιαφάνεια στα μυστικά κονδύλια. Για να δούμε όμως τι είναι αυτός ο διαβόητος υπερκοριός που τόσο γλαφυρά έχει απαθανατιστεί στον ημερήσιο Τύπο…

Ο νέος υπερκοριός που χρησιμοποιείται κατά κόρον



Ο λεγόμενος «υπερκοριός» της ΕΥΠ που τόσο συνέβαλε στην εξάρθρωση μιας σειράς πολύκροτων υποθέσεων των τελευταίων ετών, έχοντας επιτελικό ρόλο ακόμα και στο νομικό δέσιμο της υπόθεσης των μελών της Χρυσής Αυγής ως εγκληματικής οργάνωσης μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα, αποκαλείται κοινώς «βαλιτσάκι της ΕΥΠ». Οι συνομιλίες που καταγράφηκαν από την ΕΛΑΣ, σε συνδυασμό με τις νόμιμες συνακροάσεις που είχε πραγματοποιήσει η ΕΥΠ για εθνικούς λόγους πριν από το μοιραίο περιστατικό στο Κερατσίνι, βοήθησαν καθοριστικά τη Δικαιοσύνη προκειμένου να συντάξει το πόρισμα που οδήγησε στη σύλληψη της ηγεσίας της Χρυσής Αυγής καθώς και υψηλόβαθμων στελεχών της.

Ο υπερκοριός είναι ένα σύστημα παρακολούθησης τηλεφωνικών επικοινωνιών με υπερσύγχρονη τεχνολογία: ο κοριός παρεμβαίνει αθόρυβα με ένα ειδικό λογισμικό στη γραμμή του ατόμου που βρίσκεται στο στόχαστρο προκειμένου να διαπιστωθεί η τυχόν εμπλοκή του με την εκάστοτε υπόθεση. Τα τελευταία χρόνια, το «βαλιτσάκι» χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον όχι μόνο από την ΕΥΠ για υποθέσεις εθνικής ασφάλειας, αλλά και από την Αντιτρομοκρατική για υποθέσεις τρομοκρατίας, όπως και από την Ασφάλεια για την εξιχνίαση απαγωγών και σοβαρών εγκλημάτων.

Το πρώτο σύγχρονο «βαλιτσάκι» τύπου GSM XP το προμηθεύτηκε η ΕΥΠ τον Απρίλιο του 2004, κατ’ απαίτηση της CIA μάλιστα, όμως ο τότε διοικητής της ΕΥΠ το είχε χαρακτηρίσει «επιχειρησιακά άχρηστο», αφού όπως ισχυριζόταν «μπορούμε να εντοπίσουμε ένα κινητό τηλέφωνο, αλλά για να πιάσουμε εξερχόμενη ομιλία πρέπει να βρεθούμε στα 30 μέτρα, ενώ στην οθόνη του καλούντος εμφανίζεται ένα σημάδι που του επιτρέπει να αντιληφθεί ότι κάτι συμβαίνει». Σύμφωνα με άλλες βέβαια πλευρές, το GSM XP ήταν ένας κοριός υψηλής τεχνολογίας και καθόλου περιορισμένων δυνατοτήτων αφού μπορούσε να υποκλέπτει συνομιλίες και SMS χωρίς τη συνδρομή της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας. Το 2007, η ΕΥΠ παρήγγειλε έναν ακόμη πιο σύγχρονο κοριό, αυτόν που χρησιμοποίησε στην εξάρθρωση της σπείρας της απαγωγής του εφοπλιστή Παναγόπουλου. Το σύστημα παρακολούθησης κόστισε 3,4 εκατ. ευρώ και έχει δυνατότητα παρακολούθησης 3.000 τηλεφώνων, τα οποία μπορούν να βρίσκονται ακόμα και σε απόσταση 20 χιλιομέτρων. Εκτός από τηλεφωνικές συνδιαλέξεις κινητών και σταθερών, έχει τη δυνατότητα να υποκλέπτει εικόνα, MMS, φαξ, mail και τηλεδιασκέψεις.



Ψηφιοποιώντας τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους, οι πράκτορες μπορούν να καταλήξουν σε προφίλ υπόπτων και να προσανατολίσουν την έρευνα σε συγκεκριμένα σημεία εμβάθυνσης. Στην υπόθεση της Χρυσής Αυγής, το «βαλιτσάκι» χρησίμευσε όχι μόνο στη σύνταξη του κατηγορητηρίου για τον αρχηγό και τους βουλευτές της, αλλά και για το «ξεγύμνωμα» κι άλλων μελών και συνεργατών της, σε βάρος των οποίων απαγγέλθηκαν κατηγορίες βάσει των συνομιλιών.

Ο υπερκοριός της ΕΥΠ υπέκλεψε περισσότερες από 3.500 συνομιλίες-«φωτιά» στην πρόσφατη υπόθεση των τεσσάρων κυκλωμάτων τοκογλυφίας και εκβίασης στη Θεσσαλονίκη, την ίδια στιγμή που εξάρθρωσε και τρεις ακόμα εγκληματικές οργανώσεις διακίνησης ναρκωτικών στα μεγάλα σαλόνια της Αθήνας, με κυκλώματα εκβιαστών που πωλούσαν προστασία σε ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων, υπό την ηγεσία ενός αλβανού «βαρόνου». Η έρευνα που είχε ξεκινήσει τον Δεκέμβριο του 2013 απέδωσε 120 CD με υποκλοπές του σούπερ κοριού, οι οποίες ήταν αρκετές για τη σύλληψη των μελών της γιγαντιαίας σπείρας.

Ο υπερκοριός της ΕΥΠ ήταν αυτός που έδωσε τη χαριστική βολή στο κύκλωμα λαθρεμπορίας καυσίμων και οδήγησε στη σύλληψη των μελών του πέρυσι. Αλλά και στην πρόσφατη εξάρθρωση θύλακα τζιχαντιστών στην Αθήνα που φέρεται να σχεδίαζε χτύπημα στο Βέλγιο είχε κεφαλαιώδη ρόλο το περίφημο «βαλιτσάκι», με τις επιτυχίες του να μην έχουν τέλος, αφού και στις υποκλοπές των στημένων αγώνων του ελληνικού ποδοσφαίρου πρωταγωνίστησε, προσφέροντάς μας απαράμιλλες -αν και κωμικοτραγικές- συνομιλίες…

Πώς δουλεύει το «βαλιτσάκι»



Ο κοριός υποκλοπών υψηλής τεχνολογίας, σε συνδυασμό με τους υπερυπολογιστές που έχει στη διάθεσή της η ΕΥΠ, όπου μέσω ειδικού λογισμικού μπορούν να καταγράφουν έως 3 εκατ. τηλεφωνικές συνομιλίες το λεπτό αξιολογώντας ειδικές λέξεις-κλειδιά, είναι ένα σύγχρονο υπερόπλο στον κόσμο των μυστικών υπηρεσιών.

Οι προωθημένες αυτές συσκευές παρακολούθησης μπορούν να κάνουν υποκλοπές τηλεφωνημάτων αλλά και σύντομων γραπτών μηνυμάτων (SMS), παρέχοντας επιπροσθέτως τη δυνατότητα γεωγραφικού εντοπισμού του τηλεφώνου-στόχου μέσω σύνδεσής τους με δορυφορικά συστήματα γεωεντοπισμού. Ο κοριός μπορεί μάλιστα να κάνει υποκλοπές συνδιαλέξεων χωρίς να απαιτείται καν η συνεργασία-μεσολάβηση του παρόχου κινητής τηλεφωνίας, την ίδια ώρα που διαθέτει λογισμικό τελευταίας γενιάς που παρέχει τη δυνατότητα μεταφοράς αρχείων σε υπολογιστή από απόσταση.

Η Ελλάδα έχει πλέον το δικό Echelon, ένα σύστημα (τουλάχιστον) τριών υπερκοριών που βρίσκονται εγκατεστημένοι στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αθηνών και «ακούνε τα πάντα», όπως ισχυρίζονται ειδικοί αναλυτές. Τους χειρίζονται μερικές δεκάδες ειδικά διαβαθμισμένοι υπάλληλοι και η δράση τους είναι συντονισμένη, καθώς στην πραγματικότητα κάθε σούπερ κοριός αποτελείται από συστοιχίες ηλεκτρονικών υπολογιστών που συμπληρώνονται με εξειδικευμένα προγράμματα, ειδικά φορητά βαλιτσάκια παρακολούθησης, μετασκευασμένα βαν, κάμερες μεγάλων αποστάσεων και άλλα σύγχρονα συστήματα παρακολούθησης αντίστοιχα με αυτά που χρησιμοποιεί η Scotland Yard και το FBI.



Το πλέγμα της λειτουργίας των συστημάτων παρακολούθησης της χώρας μας ολοκληρώνεται από την ψηφιοποίηση της ελληνικής γλώσσας και τη διαδικασία ηλεκτρονικής ταυτοποίησής της, οι οποίες έγιναν από το Ινστιτούτο Επεξεργασίας Λόγου. Την ώρα βέβαια που η βασική δουλειά των σούπερ κοριών είναι οι επισυνδέσεις τηλεφώνων (όπως αποκαλούνται επισήμως οι υποκλοπές), οι επιχειρήσεις οφείλουν να έχουν εισαγγελική άδεια, κι αυτό γιατί δίχως τη σύμφωνη γνώμη των δικαστικών αρχών τα ευρήματα δεν αποτελούν τεκμήρια στη δικαστική αίθουσα.

Όταν ο εισαγγελέας δώσει λοιπόν το πράσινο φως, οι ειδικά εκπαιδευμένοι πράκτορες αναλαμβάνουν δράση. Σε κάθε βάρδια, ένας εντεταλμένος πράκτορας ακούει σε πραγματικό χρόνο το παγιδευμένο τηλέφωνο, καταγράφοντας και αποθηκεύοντας τις συνομιλίες. Κάθε κοριός μπορεί να παρακολουθεί ως και 1.500 αριθμούς ταυτόχρονα, ενώ προγραμματίζεται να ελέγχει όλα τα σήματα που εκπέμπονται από τις συντεταγμένες μέσα στις οποίες κινείται ο ύποπτος και καταγράφει όλες τις συνομιλίες, είτε αυτές προέρχονται από κινητό τηλέφωνο είτε από σταθερό. Ακόμη καταγράφει και σήματα που προέρχονται από άγνωστη πηγή (όπως καρτοτηλέφωνα).

Μετά την καταγραφή των συνομιλιών, που ανέρχονται συνήθως σε δεκάδες ώρες και προέρχονται από πολλαπλές πηγές, αρχίζει η επεξεργασία των στοιχείων. Τα ειδικά εκπαιδευμένα στελέχη της ΕΥΠ εισάγουν στον υπολογιστή τις λέξεις-κλειδιά που έχουν στη διάθεση τους και το λογισμικό του υπερκοριού απομονώνει τις χρήσιμες και αξιοποιήσιμες συνομιλίες. Όσο για το «βαλιτσάκι», αυτό είναι φορητό και έχει τη δυνατότητα παρακολούθησης, σε πραγματικό χρόνο πάντα, 1-3 προσώπων ταυτόχρονα.



Στην κατηγορία των υπερκοριών περιλαμβάνεται και το «Ι 2», ένα μηχάνημα ταυτόχρονης παρακολούθησης 800 ατόμων με βάση στοιχεία DΝΑ και αποτυπωμάτων. Ο «Σέρλοκ Χόλμς», όπως αποκαλείται στην αργκό των μυστικών υπηρεσιών η τελευταία λέξη της τεχνολογίας στα λογισμικά που χρησιμοποιούνται από μυστικές και αντιτρομοκρατικές υπηρεσίες, είναι ένα πρόγραμμα που προσφέρει τη δυνατότητα συνδυασμού των ευρημάτων: ταυτοποιεί δηλαδή την παρουσία ατόμων σε συγκεκριμένα σημεία, τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται αλλά και τα τηλέφωνα που καλούνται.

Ο χειριστής εισάγει στο σύστημα τα δεδομένα που προκύπτουν για τους στόχους που παρακολουθούνται, τις κινήσεις, τις επαφές τους, τα πρόσωπα με τα οποία έχουν επικοινωνήσει είτε τηλεφωνικά είτε μέσω mail ή φαξ. Κατόπιν το πρόγραμμα συγκρίνει προφίλ, δημιουργεί πιθανά σενάρια και καθοδηγεί τις κινήσεις των αστυνομικών, συντονίζοντας δράσεις που κανονικά θα απαιτούσαν πολλούς ανθρώπους.

Αν στους υπερκοριούς προσθέσουμε τη σειρά συστημάτων παρακολούθησης της ΕΥΠ (μικροκάμερες, κάμερες μεγάλων αποστάσεων, συστήματα καταγραφής ήχων, διόπτρες νυκτός κ.λπ.) και τα λεγόμενα «κινητά κέντρα διοίκησης», ειδικά διαμορφωμένα βαν ή πολυτελή αυτοκίνητα δηλαδή, μετασκευασμένα σε ευρωπαϊκές χώρες με βάση τις προδιαγραφές της Ένωσης, τα οποία μεταφέρουν όλο τον επικοινωνιακό εξοπλισμό και τα κομπιούτερ , τότε οι ωτακουστικές δυνατότητες της ΕΥΠ δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα τους Μεγάλους Αδελφούς των κορυφαίων μυστικών υπηρεσιών του πλανήτη. Το θέμα είναι πώς χρησιμοποιούνται τα υπερσύγχρονα αυτά όπλα και αν υποβοηθούν πράγματι τη δημοκρατική λειτουργία και τη συνταγματική νομιμότητα…

Και η γκάφα



Για το τέλος κρατήσαμε ένα σχετικά αστείο περιστατικό που είδε το φως της δημοσιότητας τον Νοέμβριο του 2013. Μιλάμε για το στέκι της ΕΥΠ στα Εξάρχεια! Ένα παγιδευμένο με κοριούς και κάμερες μπαρ δηλαδή που είχε ανοίξει η υπηρεσία στη γειτονιά του κέντρου της Αθήνας για να αλιεύει πληροφορίες από τον αντιεξουσιαστικό χώρο!

Στην προσπάθεια των μυστικών υπηρεσιών να παρεισφρήσουν στους άβατους χώρους των αντιεξουσιαστικών κύκλων, η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών λειτουργούσε μπαρ κοντά στην πλατεία Εξαρχείων εξοπλισμένο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε επίπεδο κοριών», μικροκαμερών και άλλων προωθημένων μέσων καταγραφής εικόνας και ήχου. Το στέκι της ΕΥΠ στα Εξάρχεια λειτουργούσε, σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, την περίοδο 2003-2008, κατά την οποία υπήρχε αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος των ελληνικών μυστικών υπηρεσιών για όσα συνέβαιναν στα Εξάρχεια.

Η ιστορική ειρωνεία εδώ είναι ότι το μπαρ-κέντρο παρακολούθησης σταμάτησε να λειτουργεί λίγο πριν από το τέλος του 2008, λίγες εβδομάδες δηλαδή πριν από τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου και τη μετατροπή του κέντρου σε εμπόλεμη ζώνη!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.