Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2013

«Ξαφνικός θάνατος» και για τον ΟΣΕ

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Το «λουκέτο» στους ελληνικούς σιδηροδρόμους σχεδιάζει να θέσει η τρόικα ως προαπαιτούμενο για την έγκριση της επόμενης δόσης και τη συνέχιση των συζητήσεων για το επόμενο ελληνικό μνημόνιο. Οι Βρυξέλλες και οι εταίροι αναμένεται να εντάξουν στην επόμενη λίστα με τα προαπαιτούμενα το κλείσιμο του ΟΣΕ, την αναδιάρθρωση των εφοριών, με απολύσεις υπαλλήλων, το επόμενο βήμα της μεταρρύθμισης στο φορολογικό και τη λήψη νέων μέτρων πάνω από 4 δισ. ευρώ για το 2015 και το 2016.

Η τρόικα και το Euro Working Group (EWG), ύστερα από τα τελευταία διφορούμενα πολιτικά μηνύματα από την Αθήνα, αναμένεται να σκληρύνουν εξαιρετικά τη στάση τους, όπως έπραξαν το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, καθώς αυτός ο τριμηνιαίος έλεγχος θα αποτελέσει το κλειδί για το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης και την παραμονή της χώρας στο ευρώ. Πολύ απλά, για τις Βρυξέλλες και τους δανειστές η Ελλάδα χρειάζεται ακόμα μικρότερο Δημόσιο και ένα νέο φορολογικό σύστημα.

Ο έλεγχος θα ξεκινήσει στην ουσία του μετά το Σαββατοκύριακο των γερμανικών εκλογών, οπότε οι δημόσιες δηλώσεις θα «απελευθερωθούν», με στόχο να ολοκληρωθεί πριν από το Eurogroup του Νοεμβρίου. Οι επιτελείς των Βρυξελλών, βεβαίως, δεν είναι καθόλου αισιόδοξοι για τις πολιτικές αντιστάσεις που θα συναντήσουν και δεν αποκλείουν πολιτικές εξελίξεις με πρόσχημα το πρόγραμμα.

«Στην καλύτερη περίπτωση, αυτός ο έλεγχος θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον», λένε στις Βρυξέλλες, αφήνοντας όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο η Ελλάδα να μείνει -λόγω πολιτικής διαπραγμάτευσης- χωρίς δόση έως τα Χριστούγεννα. «Δεν υπάρχουν σύντομα λήξεις ομολόγων που να μας ανησυχούν και οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας μπορούν να καλυφθούν από εναλλακτικές πηγές». Πρώτα πρέπει η τρόικα να καταλήξει και μετά το Eurogroup να διαβουλευθεί για τα επόμενα βήματα.

Μη απαραίτητες δομές

Υψηλόβαθμος κοινοτικός αξιωματούχος στις Βρυξέλλες ανέφερε σε σχέση με το μέλλον του ελληνικού προγράμματος τα εξής: «Το μεγαλύτερο πρόβλημα με το εσωτερικό έλλειμμα και το χρέος παραμένει η απασχόληση στο Δημόσιο. Η Ελλάδα έχει δύο επιλογές: Ή να αυξήσει τα κρατικά έσοδα και να μειώσει τις κοινωνικές μεταβιβάσεις, κάτι το οποίο αμφιβάλλουμε ότι θα αποδώσει, ή να περικόψει το μέγεθος του δημόσιου τομέα».

Ο αξιωματούχος δεν έκρυψε την προτίμησή του, λέγοντας πως «η περικοπή των μη απαραίτητων δομών είναι η καλύτερη επιλογή μακράν. Το EWG προτιμά αυτό να γίνει από τους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Πρέπει να αυξηθεί και η αποτελεσματικότητα του φορολογικού μηχανισμού. Κινηθείτε έξυπνα και συνδυαστικά».

Μη απαραίτητες δομές οι δανειστές θεωρούν, μεταξύ άλλων, τον ΟΣΕ και τις εφορίες, με τον τρόπο που υφίστανται σήμερα. Ειδικά για τη φορολογική διοίκηση, υπάρχει ήδη εισήγηση από την task force, εν γνώσει της ελληνικής πλευράς, η μετάβαση, όμως, στη νέα, ευέλικτη δομή καθυστερεί. Το «μυστικό» περί νέου πακέτου δεν είναι πια μυστικό για τις Βρυξέλλες. Ανώτεροι κοινοτικοί αξιωματούχοι, προερχόμενοι και από τους δύο βασικούς θεσμούς, μιλάνε στον Τύπο -πολύ περισσότερο από τους πολιτικούς τους προϊσταμένους- για τον χρόνο, τον τρόπο και τον χαρακτήρα της νέας βοήθειας προς την Ελλάδα, που θα παραμένει στον ασφυκτικό κλοιό του κοινοτικού ελέγχου για πολύ μεγαλύτερο διάστημα από όσο είχε υπολογιστεί.

Ανοιχτά, ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ παραδέχθηκε δημόσια -όπως είχε κάνει νωρίτερα στέλεχος της τρόικας- ότι η Ελλάδα δεν θα μπορέσει να βγει στις αγορές πλήρως το 2014. Ο Γ. Ντάισελμπλουμ πριν μιλήσει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε ενημερωθεί από στέλεχος του EWG για την πορεία των συζητήσεων σχετικά με το «διάδοχο προληπτικό πρόγραμμα για την Ελλάδα». Την Πέμπτη, ο ίδιος δεν ανέφερε διόλου τυχαία την ανάγκη για φορολογική μεταρρύθμιση, εκμηδενίζοντας ουσιαστικά τις έως τώρα νομοθετικές προσπάθειες. Όπως εξηγούν κύκλοι του Συμβουλίου, «το έκανε γιατί αυτήν την ενημέρωση είχε από την τρόικα».

Καθώς τα μηνύματα από την Ουάσιγκτον είναι σαφέστατα, οι εταίροι πρέπει να είναι έτοιμοι -τόσο στις 14 Οκτωβρίου όσο και στις 14 Νοεμβρίου και τις αντίστοιχες συνεδριάσεις του Eurogroup- να απαντήσουν στο ΔΝΤ πάνω σε δύο βασικά ερωτήματα:

-Πώς θα εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση του προγράμματος το επόμενο 12μηνο και

-πώς θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους (δηλαδή, πώς το χρέος θα βρεθεί κάτω από το 120% το 2020).

Το νέο δάνειο

Το πρώτο ερώτημα απαντάται ευκολότερα από το δεύτερο. Το ποσό των 14 δισ. ευρώ μπορεί να εξασφαλίσει τη χώρα έως το τέλος του 2015, μαζί με τα υπόλοιπα του παλαιού προγράμματος. Το βράδυ της περασμένης Πέμπτης, κοινοτικός αξιωματούχος ενημέρωσε τη Realnews ότι στο πλαίσιο του EWG εξελίσσεται η προετοιμασία για την αναδιάρθρωση του συνόλου των ελληνικών δανείων (διμερή και EFSF), υπό τη σκέπη του ESM, με μείωση των επιτοκίων δανεισμού κατά 0,5 μονάδες και διαφορετικές εκδοχές στην ωρίμανση και την εξυπηρέτηση των δανείων.

Η πηγή που ενημέρωσε την «R» ξεκαθάρισε ότι σε αυτές τις συζητήσεις το ΔΝΤ δεν έχει απαντήσει πολιτικά, «γνωρίζουμε όμως ότι το Ταμείο επιθυμεί να περικόψει το δημόσιο χρέος κατά 10 ακόμα μονάδες έως το 2020». Ο υπολογισμός που παρέθεσε ο συγκεκριμένος αξιωματούχος βασίζεται στην παραδοχή ότι «στην ελληνική περίπτωση είναι σε εξέλιξη ένα σενάριο συνδυαστικού σοκ, που εκτοξεύει το χρέος κοντά στο 134% το 2020». Η άποψη που επικρατεί στο EWG εδώ και λίγες εβδομάδες είναι πως ο στόχος για αποδόσεις κοντά στα 24 δισ. ευρώ από τις αποκρατικοποιήσεις «είναι παντελώς ανέφικτος με τα σημερινά μέσα».

Η διαπραγμάτευση όμως για το ύψος του χρέους έχει ακόμα... μέλλον. Η Ε.Ε. θα αντιπροτείνει υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, που θα τροφοδοτηθούν από αύξηση του ποσοστού συμμετοχής της Ένωσης στα κοινοτικά κονδύλια ή λόγω της διάχυσης από την έξοδο της υπόλοιπης ευρωζώνης από την ύφεση. Άγνωστο αν θα πειστεί το ΔΝΤ.

Σε όλα τα ενδεχόμενα εξετάζεται και η λογική της σταδιακής εφαρμογής. Στις Βρυξέλλες εκτιμούν ότι το ΔΝΤ, για να συνεχίσει να μετέχει στο πρόγραμμα, μπορεί να αρκεστεί σε πολιτική υπόσχεση πως όλα αυτά θα γίνουν. Η δε εκτέλεση της αναδιάρθρωσης να γίνει όταν όντως πιστοποιηθεί πως θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα. Το σίγουρο είναι πως για να φτάσει εκεί η Ελλάδα θα πρέπει να έχει ήδη υπογράψει το νέο μνημόνιο.

Αντιδράσεις από το πρωτοσέλιδο της Realnews

Την αντίδραση του Υπουργείου Υποδομών προκάλεσε το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας που, σε ανακοίνωσή του, ανέφερε: «Τo κλείσιμο ή η απαξίωση του Οργανισμού δεν περιλαμβάνονται επ' ουδενί στο σχεδιασμό της Κυβέρνησης. Απεναντίας, κυβερνητική πρόθεση είναι η αναβάθμιση της λειτουργίας και των υπηρεσιών του Οργανισμού και για το λόγο αυτό βρίσκονται σε εξέλιξη βασικά και μεγάλα έργα σιδηροδρομικών υποδομών σε όλη τη χώρα».


Πηγή: http://www.real.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.