Πέμπτη 15 Αυγούστου 2013

Το σύστημα κάνει αόρατους τους ανάπηρους στην Ελλάδα

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Σοβαρές δυσκολίες αντιμετωπίζουν τα άτομα με κινητική αναπηρία, όσο σθένος κι αν έχουν για να αντεπεξέρχονται στις απαιτήσεις της καθημερινότητάς τους, πράγμα το οποίο ο υπουργός Οικονομικών, Ιωάννης Στουρνάρας, θεωρεί αξιοθαύμαστο, στην περίπτωση του... Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.

Με αυτήν την αφορμή, απευθυνθήκαμε στηνΕυαγγελία Κοντογεωργάκη, πρόεδρο της Εθνικής Ομοσπονδίας Κινητικά Αναπήρων (Ε.Ο.Κ.Α.), γ.γ. του Πανελληνίου Συλλόγου Παραπληγικών και μέλος του Γενικού Συμβουλίου της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ). Η κα Κοντογεωργάκη, μετέφερε μιλώντας στην "Αυγή" τις πρακτικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα κινητικά ανάπηρα άτομα, δίνοντας έμφαση στα ζητήματα προσβασιμότητας, οικονομικής υποστήριξης και ένταξης στην αγορά εργασίας.''Είναι παράδειγμα μεγάλης αυταπάρνησης. Ποιος άλλος στη θέση του, με μια δολοφονική απόπειρα, που τον άφησε παράλυτο, θα μπορούσε σήμερα να παίζει έναν τέτοιο σημαντικό ρόλο και με τέτοια ζέση; Άρα, είναι ένας άνθρωπος που αξίζει τον θαυμασμό μας, όσο κι αν ξέρω ότι παρεξηγούμαι από πολλούς, όταν λέω αυτή την κουβέντα'', δήλωσε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του, που δημοσιεύθηκε στο "Πρώτο Θέμα", την Κυριακή.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΥΒΙΩΤΟΥ

* Κατά πόσο τα επιδόματα που δίδονται σε κινητικά ανάπηρα άτομα ανταποκρίνονται στην κάλυψη των αναγκών τους;

Τα επιδόματα για την κινητική αναπηρία δεν έχουν μεν περικοπεί, αλλά και πάλι δεν αρκούν για να καλύψουν το υψηλό κόστος διαβίωσης, ειδικά των ατόμων με βαριά κινητική αναπηρία, όπως αυτά που δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν ούτε τα πόδια ούτε και τα χέρια τους. Για παράδειγμα, αυτοί οι άνθρωποι χρειάζονται βοήθεια εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο, το κόστος της οποίας δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να καλυφθεί από τα επιδόματα. Επιπλέον, έχουν γίνει περικοπές της τάξεως του 50% στα χορηγούμενα ορθοπεδικά είδη και τα αναπηρικά αμαξίδια.

* Τι μέρος του κόστους καλύπτεται για την αγορά ενός αμαξιδίου;

Ειδικά για ένα αναπηρικό αμαξίδιο, το οποίο είναι -επί της ουσίας- και η προέκταση του σώματος, δεν καλύπτεται το κόστος από το ποσό που χορηγούν τα ασφαλιστικά ταμεία, δηλαδή ο ΕΟΠΥΥ. Συγκεκριμένα, το ταμείο χορηγεί περί τα 1.049 ευρώ, τη στιγμή που ένα αμαξίδιο σύγχρονων προδιαγραφών κοστίζει περίπου 2.000 ευρώ.

* Ποιο είναι το καθεστώς πιστοποίησης αναπηρίας;

Οι λίστες αναμονής για εξέταση και επανεξέταση στα κέντρα πιστοποίησης αναπηρίας φθάνουν μέχρι και τους 6-8 μήνες, ίσως και ακόμη περισσότερο. Κατά τη διάρκεια της επανεξέτασης, ο κινητικά ανάπηρος μένει χωρίς επίδομα, το οποίο, τις περισσότερες φορές, είναι και το μοναδικό του εισόδημα, ο μοναδικός πόρος ζωής. Όπως καταλαβαίνετε, αυτό είναι πάρα πολύ σοβαρό και θα μπορούσε να λυθεί με νομοθετική πρωτοβουλία ανάλογη με αυτήν που πάρθηκε για τη συνταξιοδότηση. Δηλαδή, θα μπορούσαν απλώς να πουν ότι για ένα εξάμηνο αναμονής δεν παύεται η χορήγηση επιδόματος.

* Ποια η εικόνα στον εργασιακό τομέα;

Δεν υπάρχει τίποτε. Το 80% του αναπηρικού χώρου είναι άνεργοι. Και όταν αυτή τη στιγμή υπάρχουν 1,5 εκατομμύριο αρτιμελείς άνεργοι, καταλαβαίνετε πόσο δύσκολο είναι να βρει δουλειά κάποιο άτομο με αναπηρία.

* Ποια προβλήματα αντιμετωπίζετε στο επίπεδο της προσβασιμότητας;

Όπου και να κάνετε μια βόλτα, θα δείτε ότι στην πλειοψηφία τους οι ράμπες είναι κακοκατασκευασμένες, δυστυχώς. Οι περισσότερες είναι ακατάλληλες και το χειρότερο είναι ότι δεν έχει γίνει αντιληπτό ότι η προσβασιμότητα είναι μια αλυσίδα. Αν θέλω να βγω από το σπίτι μου και πρέπει να χρησιμοποιήσω πέντε ράμπες προκειμένου να φτάσω στον προορισμό μου, αν η τρίτη είναι ακατάλληλη, τότε πολύ απλά δεν μπορώ να συνεχίσω. Θα πρέπει να γυρίσω πίσω.

Ουσιαστικά, είναι υποχρεωτικό να έχεις το δικό σου αυτοκίνητο για να μετακινηθείς, το οποίο φυσικά θα πρέπει να είναι ειδικά διαμορφωμένο. Ακόμη και τα λεωφορεία δεν είναι όλα προσβάσιμα. Ο ΟΣΥ δεν έχει φροντίσει να μας κοινοποιήσει τα δρομολόγια των προσβάσιμων λεωφορείων, δηλαδή των λεωφορείων με ειδικές ράμπες για κινητικά ανάπηρους. Φανταστείτε έναν τετραπληγικό άνθρωπο, που αντιμετωπίζει πρόβλημα με το θερμορυθμιστικό του σύστημα, να περιμένει μες στον καύσωνα πότε θα περάσει το κατάλληλο λεωφορείο. Δεν ζητάμε να γίνουν όλα τα λεωφορεία προσβάσιμα. Ζητάμε μόνον να γνωρίζουμε τα δρομολόγια των προσβάσιμων λεωφορείων.

* Δεδομένων των προαναφερθέντων, πώς σχολιάζετε τις δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών;

Σαν τον κ. Σόιμπλε υπάρχουν πάρα πολλοί στην Ελλάδα, αλλά δεν φαίνονται. Εργάζονται, συντηρούν τις οικογένειές τους και είναι αξιοπρεπέστατοι. Οι ανάπηροι στην Ελλάδα είναι αόρατοι πολίτες, γιατί είναι το σύστημα που τους κάνει αόρατους. Λένε πως δεν κυκλοφορούμε. Πώς να κυκλοφορήσουμε; Όταν ο σιδηρόδρομος για να πας μέχρι την Ξάνθη έχει πρόσβαση μέχρι τη Θεσσαλονίκη; Δεν θα πω ότι δεν γίνεται τίποτα, απλώς, όπως και όλα τα υπόλοιπα, δεν έχουν γίνει με συστηματικό τρόπο και καλή οργάνωση.



Πηγή: http://www.avgi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.