Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2013

«Θέλουν να κλείσουν 2.500 περίπτερα»!

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.

Η κυβέρνηση κατήργησε αντισυνταγματικά το περίπτερο ως ευεργέτημα ευπαθών κοινωνικών ομάδων, όπως ανάπηροι και θύματα πολέμου, πολύτεκνοι και ούτω καθεξής. Τα παρέδωσε στα διαφθορεία των δήμων για να τα μεταχειρίζονται ως δημοτική ακίνητη περιουσία, όταν όλοι οι δήμαρχοι έχουν διακηρύξει με κάθε τρόπο ότι θέλουν να μειώσουν τον αριθμό τους. Όσα απομείνουν δεν θα τα νοικιάζουν πλέον ΑΜΕΑ για να ενισχύσουν το εισόδημά τους, αλλά οι δήμοι με δημοπρασίες. Για τα ΑΜΕΑ θα μείνει το 30%, και σίγουρα οι πιο μειονεκτικές θέσεις, που θα παραχωρούνται σε ΑΜΕΑ όχι με κοινωνικά κριτήρια, αλλά με κλήρωση! Πρόκειται για ένα ευφάνταστο είδος κοινωνικής πολιτικής με λοταρία..

Οργανωμένο σχέδιο αφανισμού των ελληνικών περιπτέρων καταγγέλλουν οι περιπτερούχοι της Αττικής. Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος και ο γενικός γραμματέας του Σωματείου Επαγγελματιών Περιπτερούχων και Καπνοπωλών Μικρής Λιανικής Αττικής, κύριοι Γιώργος Γκιώνης και Γιώργος Δούκας, καθώς και ο πληρεξούσιος δικηγόρος του σωματείου κ. Ευάγγελος Παπαγιάννης, ανέφεραν Στο ΧΩΝΙ ότι στην Αττική έχουν απομείνει σήμερα 6.440 σημεία πώλησης καπνοβιομηχανικών προϊόντων από 10.550 που ήταν το 2009. Οι ίδιοι εκτιμούν ότι το σχέδιο που υλοποιείται με τις ευλογίες της κυβέρνησης έχει στόχο να αφανίσει ακόμη 2.500 σημεία στο πρώτο εξάμηνο του 2013!

Οι εκπρόσωποι των Περιπτερούχων και των Καπνοπωλών τονίζουν ότι τα τρία τελευταία χρόνια, το λιανεμπόριο έχασε περίπου 160 εκατ. ευρώ από ποσοστά μικτού κέρδους που είχε πριν από το 2009. Σα να μην έφταναν αυτά, όπως τονίζουν οι ίδιοι, το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο φέρνει περαιτέρω συρρίκνωση και λειτουργεί υπέρ του λαθρεμπορίου, των super market και της καπνοβιομηχανίας Philip Morris.

Τι αλλάζει το πολυνομοσχέδιο στον κλάδο σας;

Γιώργος Δούκας: Το πολυνομοσχέδιο έχει στόχο την καταστροφή της μικρής λιανικής, θέλουν να μας καταστρέψουν, εμάς που πουλάμε καπνοβιομηχανικά προϊόντα με μέσο ποσοστό κέρδους 3% και κάτω, επί της ονομαστικής τιμής. Στόχος τους είναι να αφανίσουν χιλιάδες σημεία πώλησης στην Ελλάδα. Και το κατάφεραν, αφού το 2009 ήμασταν 10.550 στο νομό Αττικής και σήμερα έχουμε απομείνει 6.440. Στόχος τους για την Αττική είναι τα 4.000 σημεία! Το ίδιο εφαρμόστηκε πιλοτικά στην Αυστραλία, όπου πουλάνε τσιγάρα στα super market, με συνέπεια να αυξηθεί το λαθρεμπόριο και να μειωθούν τα δημόσια έσοδα. Το ίδιο κάνουν τώρα στην Ελλάδα, ενώ πρόσφατα το ξεκίνησαν και στην Κύπρο.
Γι’ αυτό, λοιπόν, δρομολογούν την απελευθέρωση των σημείων πώλησης;

Γ.Δ.: Με την απελευθέρωση, συρρικνώνουν και εξαφανίζουν τα μικρά μαγαζιά. Έτσι, όταν ο καπνιστής θα ζητάει τσιγάρα και τα super market θα είναι κλειστά, θα αναγκάζεται να πηγαίνει στον λαθρέμπορα. Με αυτό τον τρόπο, κερδίζουν οι καπνοβιομηχανίες και όχι το ελληνικό Δημόσιο. Αυτό δεν το έχουν καταλάβει ή δεν θέλουν να το καταλάβουν στην Ελλάδα. Το λαθρεμπόριο στα καπνικά έχει αυξηθεί δραματικά. Τα επίσημα στοιχεία αναφέρουν ότι έχει φθάσει περίπου στο 17% και, εάν συνεχιστεί η ίδια κατάσταση, θα ξεπεράσει το 35%. Σε απόλυτα νούμερα, αυτό σημαίνει ότι το ελληνικό Δημόσιο θα χάνει περισσότερα από 1,5 δισ. ευρώ ετησίως από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης (ΕΦ.Κ.) Δεν είναι τυχαίο όχι πέρασαν στο πολυνομοσχέδιο διάταξη για αγορά τσιγάρων μέχρι 50 κούτες μέσω Internet. Αυτό είναι πριμοδότηση του λαθρεμπορίου!
Υπάρχουν πολυκαταστήματα που έχουν αρχίσει, ήδη, να πουλάνε τσιγάρα στην Ελλάδα;

Γ.Δ.: Όχι, αλλά έχουμε εντοπίσει -και καταγγείλει- ότι στην αλυσίδα Jumbo έβαλαν είδη καπνιστού σε δημόσια θέα. Αυτό είναι παράνομο και αντίθετο σε κάθε ευρωπαϊκή οδηγία. Γνωρίζουμε, επίσης, όχι οι μεγάλες αλυσίδες super market έχουν έρθει σε επαφή με καπνοβιομηχανίες ώστε να προμηθευθούν καπνοβιομηχανικά προϊόντα οι ίδιες και οι θυγατρικές τους, δηλαδή οργανωμένα small markets.
Πώς, όμως, δουλεύει το λαθρεμπόριο;

Γ.Δ.: Υπάρχει Διεθνής Έκθεση η οποία έχει δημοσιευθεί στο Ίντερνετ καθώς και επίσημη καταγγελία στην Ευρώπη. Οι διεθνείς μάρκες εισάγονται σε αποθήκες στο Βέλγιο και δεν καταβάλλουν τέλος, γιατί χαρακτηρίζονται ως προϊόντα προς εξαγωγή από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε τρίτες χώρες. Στη συνέχεια μεταφέρονται σε όλη την Ευρώπη και εξαφανίζονται κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Περνάνε στα χέρια των λαθρεμπόρων και από εκεί στους δρόμους. Το κόστος παραγωγής ενός πακέτου ξεκινάει από 4 σεντς και φτάνει μέχρι τα 7. Όταν, λοιπόν, αυτοί πουλάνε 70 σεντς, μιλάμε για πολύ μεγάλο ποσοστό κέρδους. Τα οικονομικά συμφέροντα είναι τεράστια και σε παγκόσμια κλίμακα Στην Ελλάδα σήμερα πέραν του λαθρεμπορίου των brand names, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και αυτό από τις ασιατικές αγορές. Όσο για το ποιοι έχουν τη δύναμη να διακινούν ασιατικά τσιγάρα στην ελληνική αγορά... είναι αυτό που λέει ο ελληνικός λαός «τι κάνει νιάου νιάου στα κεραμίδια». Εδώ θα τους αντιμετωπίσουμε.
Τι απώλειες μετράει ο κλάδος της μικρής λιανικής;

Γ.Δ.: Τα τρία τελευταία χρόνια, πριν από το 2009, το λιανεμπόριο έχασε περίπου 160 εκατ. ευρώ. Σε όλη την Ελλάδα υπήρχαν περίπου 34.000 σημεία πώλησης καπνικών. Το ποσοστό μας πριν το 2009 ήταν 8,2 % επί της ονομαστικής τιμής. Με την υπέρμετρη αύξηση της φορολόγησης καπνικών προϊόντων, οι καπνοβιομηχανίες έκοψαν από εμάς το ποσοστό μικτού κέρδους για ίδιον όφελος. Σήμερα διαφημίζουν ότι κάνουν επενδύσεις στην Ελλάδα, με ψίχουλα -ουσιαστικά- και από δικά μας λεφτά. Εμείς θα τους αντιμετωπίσουμε νομικά στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και στο ευρωπαϊκό δικαστήριο αλλά και στο ελληνικό κοινοβούλιο. Πρέπει να μας δώσουν το 50% της αποφορολογημένης τιμής για το δίκτυο. Από αυτό, διεκδικούμε το 38% για το λιανεμπόριο και 12% για τους αντιπροσώπους των καπνοβιομηχανιών. Πουθενά στον κόσμο δεν δουλεύουν για τέτοιο ποσοστό μικτού κέρδους-ρεντίκολο, όπως εμείς στην Ελλάδα. Παγκοσμίως, ο μέσος όρος μικτού κέρδους για το λιανεμπόριο καπνοβιομηχανικών προϊόντων κυμαίνεται μεταξύ 8% και 20% επί της ονομαστικής τιμής. Και, φυσικά, υπάρχουν και παροχές που λαμβάνουν τα μαγαζιά λιανικής όταν αυτά βρίσκονται σε καθεστώς promotion, δηλαδή προώθησης συγκεκριμένων σημάτων καπνοβιομηχανιών. Είχαμε καταθέσει, πριν από δύο χρόνια, στον τότε γενικό γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών, κ Γιάννη Καπελέρη, αίτημα -αναφορικά με την περαίωση- για μη φορολόγηση σε καπνικά Τύπο και κάρτες. Αυτό βρίσκεται ακόμη στα συρτάρια του Υπουργείου. Δεν μας προστατεύουν, ενώ είμαστε άμισθοι φοροεισπράκτορες.
Όλα αυτά έγιναν με εντολές της τρόικας και του ΔΝΤ;

Γ.Δ.: Όχι... Αυτό είναι το άλλοθί τους. Άλλες είναι οι οδηγίες της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας, άλλες του Επίτροπου της Ευρώπης και άλλα έγιναν στην Ελλάδα. Στην ουσία, σι πολυεθνικές καπνοβιομηχανίες βγάζουν τα πολλά λεφτά από το λαθρεμπόριο. Μην ξεχνάμε ότι σε όλες τις πολυεθνικές έχουν επιβληθεί τεράστια πρόστιμα από την Ε.Ε για αυτόν τον λόγο.

Γιώργος Γκιώτης: Πριν από το 2011 και τον νόμο Κουσελά (σ.σ. υφυπουργός Οικονομικών επί κυβέρνησης Παπανδρέου), υπήρξαν -από το 2009- τρεις αυξήσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Πριν ο κ. Δημήτρης Κουσελάς θεσμοθετήσει συγκεκριμένο ποσοστό κέρδους επί της λιανικής, ισχυρίστηκαν πως κάτι τέτοιο προσκρούει σε κοινοτική οδηγία. Εμείς καταρρίψαμε τους ισχυρισμούς αυτούς με έγγραφα από την ΕΕ.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου, όμως, ως τότε υπουργός Οικονομικών έσπευσε να καταργήσει το νόμο Κουσελά...

Γ.Δ.: Ο κ. Κουσελάς τελικά έχασε τπ θέση του και ήρθε ο κ Παπακωνσταντίνου, που -για να μην αναγκαστεί να τον αποσύρει- έδωσε, με τροπολογία, στο νόμο Κουσελά ισχύ μόνο για εννέα μήνες. Ο Mr. Λαγκάρντ όπως τον λέμε εμείς... Μόλις πρόσφατα είδε το φως της δημοσιότητας η σχέση του κ Παπακωνσταντίνου με πολυεθνική, μέσω των εξαδέλφων του...
Και, τώρα, με το πολυνομοσχέδιο και τη φορολογία των καπνικών;

Γ.Δ.: Στη συγκεκριμένη περίπτωση, συντελείται ένα μεγάλο έγκλημα από την Philip Morris εναντίον όλων των ελληνικών καπνοβιομηχανιών, αλλά και των ανταγωνιστριών της πολυεθνικών. Εμείς το καταγγέλλουμε και επίσημα. Δε θα σταματήσουμε αν δεν αλλάξει αυτό το έκτρωμα. Θα κάνουμε διαρκείς παρεμβάσεις στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, το ελληνικό κοινοβούλιο, το ευρωπαϊκό δικαστήριο. Ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Μαυραγάννης έρχεται να γκρεμίσει όλες τις καπνοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, εξυπηρετώντας μόνο την Philip Morris. Σε ό,τι τσιγάρο πωλείται πάνω από 3,5 ευρώ πέφτει η φορολογία, ενώ οποιοδήποτε φθηνό τσιγάρο φορολογείται υπέρμετρα. Σα να μην έφτανε αυτό, η φορολόγηση του καπνού αφανίζει τελείως τα στριφτά τσιγάρα. Ο κ. Μαυραγάννης, με το νέο φορολογικό νόμο, στην ουσία «πριμοδοτεί» το λαθρεμπόριο σε βάρος του ελληνικού Δημοσίου. Να πουλάμε εμείς τσιγάρα στα περίπτερα για 1-2 σεντς, είναι ανεπίτρεπτο και παράνομο.

Αφού, λοιπόν, δεν τους τα επιβάλλει η τρόικα γιατί τα κάνουν αυτά;

Γ.Γκ.: Γίνονται για λόγους εταιρικών συμφερόντων.

Γ.Δ.: Έχουμε μια υποψία. Δεν θέλω να δικαιολογήσω τον κ. Σαμαρά... Ψάχνει για έσοδα και δεν βλέπει ότι κάποιοι συνεργάτες του, του έσκαψαν το λάκκο. Ο κ. Σαμαράς πρέπει να αναζητήσει γιατί το πολυνομοσχέδιο και οι ρυθμίσεις του για τη φορολογία των καπνικών εξυπηρετούν ουσιαστικά τους λαθρέμπορους. Πρέπει να ψαχτεί με τους συνεργάτες του στα υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονομικών. Είναι οι δύο γιάφκες διαφθοράς. Οι μόνοι που υποστηρίζουν τη μικρή λιανική, είναι οι άνθρωποι στο υπουργείο Υγείας. Το παιχνίδι είναι πολιτικό και μόνο με απόφαση του ίδιου του πρωθυπουργού μπορεί να αλλάξει.
Πώς ακριβώς έχει λειτουργήσει η Philip Morris;

Γ.Γκ.: Υπάρχουν δύο συλλογικοί φορείς των καπνοβιομηχανιών. Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Καπνοβιομηχανιών (ΣΕΚ) και ο Ελληνικός Σύνδεσμος Καπνικών Εταιρειών Ευρώπης (Ε.Σ.Κ.Ε.Ε). Η Philip Morris δεν συμμετέχει σε κανέναν. Πριν ψηφιστεί το νομοσχέδιο που θεσμοθέτησε το ποσοστό δικτύου, το υπουργείο Οικονομικών και -τότε- ο κ. Κουσελάς τους ρώτησε: «Ανεβάσαμε τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Αν τον μειώσουμε κατά 2%, δεσμεύεστε ατύπως πως αυτή η μείωση θα διοχετευτεί μόνο στο λιανεμπόριο;». Η Σ.ΕΚ ήταν υπέρ της θεσμοθέτησης ποσοστού δικτύου. Ενώ, όμως, υποσχέθηκαν προφορικά ότι θα το τηρήσουν, στην ουσία το αθέτησαν. Έτσι, η πολιτεία το θεσμοθέτησε, αλλά -δυστυχώς- με την παρέμβαση Παπακωνσταντίνου να ισχύσει ο νόμος για 9 μήνες, αυτός δεν εφαρμόστηκε ποτέ και ιδιαίτερα από τους χονδρεμπόρους Αττικής, Αχαΐας, Θεσσαλονίκης.
Υπάρχει θέμα και με το δίκτυο διανομής τσιγάρων;

Γ.Γκ.: Το κύκλωμα διανομής τσιγάρων πανελλαδικά λειτουργεί ως εξής: Αττική, Πάτρα, Θεσσαλονίκη έχουν πρατηριούχους. Εμπόρους, που διανέμουν σε εμάς τα τσιγάρα. Η υπόλοιπη Ελλάδα λειτουργεί με αντιπροσώπους των καπνοβιομηχανιών. Εμείς εδώ, στην Αττική, έχουμε προμηθευτή έναν χονδρέμπορο με σήματα από όλες τις καπνοβιομηχανίες. Η Philip Morris έστειλε επιστολή στους χονδρεμπόρους πως θα σταματήσει τη συνεργασία τους και από 1/6/2013 θα έχει αντιπροσώπους και σε αυτούς τους νομούς. Είναι η πρώτη και οι υπόλοιπες θα ακολουθήσουν, παρότι δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμα.
Τι άλλο πρέπει να αλλάξει στο πολυνομοσχέδιο;

Γ.Δ.: Το πρώτο, είναι αυτό για τους δήμους. Έκαναν παράβαση του Συντάγματος, έβγαλαν τους ανάπηρους εκτός και δημιούργησαν τα δημοτικά περίπτερα. Ο κάθε δήμαρχος ή δημοτικός σύμβουλος είτε θα καταργεί το σημείο επειδή ενοχλεί τους «δικούς του» είτε θα βγάζει σε δημοπρασία τα καλά πόστα, δίνοντας στους υπόλοιπους δικαιούχους μη βιώσιμα πόστα. Ο μικρός δε θα έχει την οικονομική δυνατότητα να διεκδικήσει τα βιώσιμα πόστα άρα θα πάνε σε μίνι αλυσίδες, πίσω από τις οποίες θα βρίσκονται τα super market.

Γ.Γκ.: Όταν ένα περίπτερο έμενε χωρίς ιδιοκτήτη, η νομαρχία κατάρτιζε πίνακα περιπτέρων ώστε να τα διεκδικήσουν οι δικαιούχοι. Από τότε που, μέσω Καλλικράτη, οι αρμοδιότητες πέρασαν από τις νομαρχίες στους δήμους, η Αθήνα σταμάτησε να καταρτίζει τέτοιους πίνακες, κάτι που έκαναν και άλλοι δήμοι. Οι Δήμοι θα καταργούν θέσεις, ενώ -από ης υπόλοιπες- το 70% θα δημοπρατείται και το 30% θα δίδεται σε δικαιούχους. Τα περίπτερα που θα δημοπρατούνται θα είναι σε βιώσιμα πόστα και τα άλλα όχι.

Γ.Δ.: Έχουμε καταθέσει υπόμνημα με το οποίο ζητάμε η αρμοδιότητα για τα περίπτερα να δοθεί στους περιφερειάρχες. Υπαγόμασταν στις νομαρχίες, που καταργήθηκαν και έγιναν περιφέρειες. Εκεί έπρεπε να υπαγόμαστε. Έγινε επίτηδες, επειδή υπάρχουν συμφέροντα κάτω από το τραπέζι. Ένα άλλο θέμα είναι αυτό των κοινοχρήστων χώρων. Από τη μία, μας υποχρεώνουν να έχουμε σταντ και ανάρτηση όλων των εφημερίδων και, από την άλλη, ο δήμος μας επιβάλει πρόστιμα για αυτά. Ό,τι τετραγωνικά χρεώνονται στις καφετέριες και οπουδήποτε, τα ίδια πρέπει να χρεώνονται και σε μας. Σκεφτείτε ότι, εν έτει 2013, σε κανένα περίπτερο δεν υπάρχει παροχή ύδρευσης, ούτε καν δικαίωμα χημικής τουαλέτας. Μας έχουν να δουλεύουμε σαν είλωτες και το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι πώς να εισπράττουν μετρητά η ελληνική Πολιτεία και οι εταιρείες που συναλλάσσονται με μας.
Το σωματείο σας είναι νεοσύστατο. Ποιοι είναι οι πρωταρχικοί στόχοι σας;

Γ.Δ. Το Σωματείο Αττικής θα παλέψει με ό,τι δύναμη διαθέτει σε όλα τα επίπεδα και έξω από τις αγκυλώσεις του χθες, υπέρ του συνόλου των συναδέλφων μας. Το σωματείο μας δεν έχει καμία σχέση με «παλαιοσυνδικαλισμό». Είναι ένα καθαρά τεχνοκρατικό-παρεμβατικό όργανο για τα συμφέροντα του λιανεμπορίου. Σύντομα, όλοι οι συνάδελφοι θα γνωρίζουν τις θέσεις και τις ενέργειές μας για την επίλυση των χρόνιων προβλημάτων του κλάδου μας.

Η κυβέρνηση προωθεί σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων για την απελευθέρωση της αγοράς καπνικών προϊόντων, με τον ισχυρισμό ότι αυτό επιβάλλουν οι διεθνείς της δεσμεύσεις, ο υγιής ανταγωνισμός, η ελεύθερη πρόσβαση στο επάγγελμα του καπνοπώλη, η βελτίωση των όρων συναλλαγής προς όφελος του καταναλωτή και των εμπλεκόμενων εμπόρων. Είναι αλήθεια όλα αυτά;

Ευάγγελος Παπαγιάννης: Η διαφημισμένη «απελευθέρωση» της αγοράς καπνικών προϊόντων αποτελεί μία μεθοδευμένη πλάνη και ένα ιδεολόγημα που συγκαλύπτει τις πραγματικές κυβερνητικές επιδιώξεις στη λιανική αγορά καπνού. Ο πραγματικός κυβερνητικός στόχος, που υλοποιείται με συνέπεια και συνέχεια από τη σημερινή αλλά και τις προηγούμενες κυβερνήσεις, συνοψίζεται στη μεγιστοποίηση νομοθετημένων στρεβλώσεων στην αγορά καπνού εις βάρος των λιανοπωλητών, στη βίαιη εκπαραθύρωσή τους από τις επιχειρήσεις τους με κατεύθυνση την ανεργία, στη συρρίκνωση της λιανικής αγοράς καπνού και στην ολιγοπωλιακή οργάνωσή της υπό τον έλεγχο συγκροτημένων οικονομικών συμφερόντων.

Πρόκειται για μία διαχρονική μεθόδευση που ξεκινάει με το νομοθετικά κατοχυρωμένο από τον τελωνειακό κώδικα καθορισμό της λιανικής τιμής των καπνικών προϊόντων από την καπνοβιομηχανία. Σε αντίθεση με κάθε άλλο προϊόν, η καπνοβιομηχανία προσδιορίζει τη λιανική και την εργοστασιακή τιμή και, ως εκ τούτων, και το κέρδος του χονδρεμπορίου και του λιανεμπορίου. Εύλογα αναρωτιέται κανείς για τι είδους ελεύθερη αγορά μιλάμε εν μέσω διατιμήσεων και μάλιστα, όχι κρατικών προς όφελος του καταναλωτή, αλλά ιδιωτικών.

Έτσι, η καπνοβιομηχανία καρπώνεται σήμερα το 60,4% της αποφορολογημένης αξίας του τσιγάρου και το εμπορικό δίκτυο το 39,6%. Επίσης, έχει τη δυνατότητα όταν αυξάνεται η φορολογία, αντί να αυξάνει την τιμή, να περικόπτει το κέρδος του δικτύου και να διατηρεί την τιμή σταθερή. Στη συνέχεια, το χονδρεμπόριο, για να μειώσει τις δικές του απώλειες, περικόπτει για δεύτερη φορά το περιθώριο κέρδους του περιπτέρου, το οποίο -αδύναμο να αντιδράσει- οδηγείται στη συρρίκνωση.

Η πρόσφατη, μάλιστα, κατάργηση της απαγόρευσης στην καπνοβιομηχανία και το χονδρεμπόριο να διατηρούν επιχειρήσεις λιανικής εμπορίας καπνού κινείται στην ίδια κατεύθυνση, αφού αυτό το νομοθετημένο πλεονέκτημα τους δίνει υπερεξουσίες και αθέμιτο εμπορικό πλεονέκτημα έναντι των μέχρι σήμερα λιανοπωλητών. Βέβαια κάποιος θα μπορούσε να αντιτείνει ότι η ρύθμιση αυτή είναι αναγκαία για να υπάρχει σταθερή βάση για τον υπολογισμό του φόρου καπνού. Η πολιτεία όμως, οφείλει να διατηρεί την παραπάνω ρύθμιση μόνο για τους δικούς της σκοπούς και με νομοθετικά αντίμετρα να ακυρώνει την αναγωγή της σε εμπορικό πλεονέκτημα και παράγοντα στρέβλωσης του ανταγωνισμού. Στο παρελθόν, υπήρχε ελάχιστη κατοχυρωμένη προμήθεια για το λιανεμπόριο επί της λιανικής τιμής από το άρθρο 14 του ν.1439/1984. Η κατάργησή του το 1992, πάλι στο όνομα τάχα της ελεύθερης αγοράς, επιτάχυνε το οικονομικό αδιέξοδο του περιπτέρου. Σήμερα οι επαγγελματίες του κλάδου δεν προτείνουν τίποτα διαφορετικό από τη νομοθετική κατοχύρωση ελάχιστης προμήθειας 50% επί της αποφορολογημένης αξίας κάθε πακέτου τσιγάρων για το δίκτυο και τη νομοθετημένη κατανομή ελάχιστης προμήθειας ανάμεσα στο χονδρεμπόριο και το λιανεμπόριο.

Σε ένα προϊόν, άλλωστε, που -σε πολλές περιπτώσεις- πάνω από το 80% της τιμής αντιπροσωπεύει φόρο, η υψηλή φορολόγηση αποτελεί έναν ακόμα παράγοντα στρέβλωσης της αγοράς. Και αυτό γιατί, όπως ήδη έχω αναφέρει, περικόπτεται το κέρδος του περιπτέρου για να χωράνε οι ολοένα αυξανόμενοι φόροι και να μένει χαμηλή και ανταγωνιστική η τιμή. Το γεγονός αυτό αρνείται να παραδεχτεί η Πολιτεία και να προσαρμόσει τα φορολογικά της εργαλεία. Όταν το κέρδος από κάποια πακέτα είναι μόλις 1%, δεν είναι δυνατόν ο εξωλογιστικός συντελεστής για την περαίωση να είναι πολλαπλάσιος.

Το ίδιο υποκριτική είναι η στάση της πολιτείας στη διαφημισμένη απελευθέρωση στην πρόσβαση στο επάγγελμα του καπνοπώλη. Ούτε ο δημόσιος χώρος για την εγκατάσταση περιπτέρων είναι απεριόριστος ούτε το τσιγάρο για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας μπορεί να διατίθεται απεριόριστα παντού και με οποιοσδήποτε όρους, γεγονός για το οποίο η Πολιτεία έχει δεσμευτεί με διεθνείς συμβάσεις.

Η κυβέρνηση κατήργησε αντισυνταγματικά το περίπτερο ως ευεργέτημα ευπαθών κοινωνικών ομάδων, όπως ανάπηροι και θύματα πολέμου, πολύτεκνοι κοκ. Τα παρέδωσε στα διαφθορεία των δήμων για να τα μεταχειρίζονται ως δημοτική ακίνητη περιουσία όταν όλοι οι δήμαρχοι έχουν διακηρύξει με κάθε τρόπο ότι θέλουν να μειώσουν τον αριθμό τους. Όσα απομείνουν δεν θα τα νοικιάζουν πλέον ΑΜΕΑ για να ενισχύσουν το εισόδημά τους, αλλά οι δήμοι με δημοπρασίες. Για τα ΑΜΕΑ θα μείνει το 30%, και σίγουρα οι πιο μειονεκτικές θέσεις, που θα παραχωρούνται σε ΑΜΕΑ όχι με κοινωνικά κριτήρια αλλά με κλήρωση! Πρόκειται για ένα ευφάνταστο είδος κοινωνικής πολιτικής με λοταρία..

Άρα, δεν έχουμε απελευθέρωση αλλά συρρίκνωση της αγοράς και επιλεκτική πρόσβαση σε αυτή, με μόνο κριτήριο το χρήμα ή επιλεκτικές σχέσεις με την κάθε δημοτική αρχή.

Μάλιστα η κυβέρνηση προικοδότησε τα νέα αυτά περίπτερα με όλα τα εργαλεία για την ανάπτυξή τους, όπως επιπλέον κοινόχρηστους χώρους, τα οποία τόσο στενόκαρδα αρνήθηκε τόσα χρόνια στους μέχρι σήμερα εκμεταλλευτές τους.

Τέλος, στα θέματα της δημόσιας υγείας, η πρόσφατη καταγγελία ότι μεγάλη εμπορική αλυσίδα παιδικών παιχνιδιών εξέθετε καπνικά προϊόντα στα ράφια της είναι χαρακτηριστική, όταν στο περίπτερο απαγορεύεται μέχρι και η ανάρτηση εξωτερικής διαφήμισης καπνικών. Η αντίφαση είναι ενδεικτική.

Κοντολογίς, δεν ανοίγει η αγορά, αλλά νομοθετείται ένας οδοστρωτήρας σε βάρος του μικρομεσαίου επιχειρηματία, ώστε να φύγει και να ελέγξουν τη νέα, μικρότερη, αγορά οργανωμένα οικονομικά συμφέροντα στα οποία χαρίζουν τα πάντα: ελαστικές εργασιακές ρυθμίσεις για να δουλέψουν με μικρό κόστος, τη δημόσια υγεία για έχουν ελεύθερη διαφήμιση και αντίστοιχα έσοδα, μεγαλύτερους κοινόχρηστους χώρους για να στήσουν την επιχείρησή τους, φορολογία καπνού κομμένη και ραμμένη στα συμφέροντά τους για να πουλάνε με καλύτερους όρους από χο μικρομεσαίο, συμπτωματικά σύμφωνα με προτάσεις πολυεθνικών καπνοβιομηχανιών.

Φυσικά, οι μέχρι σήμερα λιανοπωλητές μέσω του Σωματείου Αττικής οργανώνονται και επιδιώκουν να ανακόψουν αυτόν τον κατήφορο στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια στο ελληνικό και ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, όπου θα ζητήσουν να γίνει σεβαστή και η δική τους επαγγελματική ελευθερία και το δικαίωμά τους σε μία αξιοπρεπή διαβίωση, αλλά και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, διεκδικώντας την ενεργή ανάμειξή της έναντι του μέχρι σήμερα προσχηματικού και διακοσμητικού της ρόλου.


Πηγή: http://www.crete2day.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.