Κυριακή 18 Μαρτίου 2012

Τα δικαιώματα των ευάλωτων ομάδων καταναλωτών

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.


Η ευάλωτη θέση πολλών καταναλωτών πηγάζει από την έλλειψη κατανόησης των πληροφοριών που λαμβάνουν ή τις ελλειμματικές διαθέσιμες επιλογές.

Το Σχέδιο Έκθεσης της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς για τους καταναλωτές σε ευάλωτη κατάσταση αναφέρει ότι οι ευάλωτοι καταναλωτές είναι μια ετερογενής ομάδα που αποτελείται από πολλές κατηγορίες προσώπων. Η αναπηρία διανοητικά, σωματικά ή ψυχολογικά, η νεαρή ηλικία, η ευπιστία ή η έλλειψη κατάρτισης, ή ακόμη η αποδυνάμωση κοινωνικά και οικονομικά έχουν ανάγκη ειδικής προστασίας και χρήζουν συγκεκριμένης στρατηγικής από τις Αρχές.

Γι' αυτό και στο Σχέδιο αναφέρονται ως καταναλωτές σε ευάλωτη κατάσταση.
Υπάρχουν διάφορα επίπεδα και διαβαθμίσεις, όπως επισημαίνει, καταναλωτών σε ευάλωτη κατάσταση και η θεραπεία του προβλήματος είναι τόσο η νομοθεσία όσο και η ευαισθησία. Λανθασμένα δε η νομοθεσία, αναφέρει, εστιάζεται και περιορίζεται στο οικονομικό συμφέρον των καταναλωτών και σε περιορισμένους τομείς. Το όλο σκεπτικό του Σχεδίου της Έκθεσης υπογραμμίζει σωστά ότι πέρα από ενημερωμένους καταναλωτές πρέπει να έχουμε και θεσμικά κατοχυρωμένους καταναλωτές, πόσω μάλλον απ' την στιγμή που μιλάμε για ευάλωτες ομάδες.

Δυστυχώς, αναφέρει, οι προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εστιάζονται κατά κύριο λόγο στην ενίσχυση της ενδυνάμωσης των καταναλωτών, με κύρια ανησυχία την καλύτερη ενημέρωση για τις επιλογές τους. Αυτή η κατεύθυνση προσέγγισης είναι σαφώς ανεπαρκής (και εντελώς λανθασμένη) για την προστασία των ευάλωτων καταναλωτών. Η ευάλωτη θέση πολλών καταναλωτών πηγάζει ακριβώς από την έλλειψη κατανόησης των πληροφοριών που λαμβάνουν ή τις ελλειμματικές διαθέσιμες επιλογές, ή την έλλειψη αποζημίωσης των συστημάτων. Ο καταναλωτής είναι συχνά το ασθενέστερο μέρος, πόσω μάλλον δε όταν βρίσκεται σε ευάλωτη κατάσταση.

Οι βασικές προτάσεις, λοιπόν, του Σχεδίου είναι η ρύθμιση των προτύπων και της ασφάλειας ορισμένων προϊόντων, ειδικά αυτών που προορίζονται για χρήση από τους καταναλωτές σε ευάλωτη κατάσταση και να εντείνει τις απαιτήσεις ποιότητας και προστατευτικών μέτρων, η εναρμόνιση των κατευθυντήριων γραμμών για τους πολίτες με αναπηρίες για προσβασιμότητα στις υπηρεσίες και η προστασία των καταναλωτών μέσω της ενημέρωσης και της ρύθμισης των χρηματοπιστωτικών αγορών.

Λυπάται για τη διαφήμιση τροφίμων υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη, προσανατολισμένη προς τα παιδιά και τους νέους, οι οποίοι υποφέρουν όλο και περισσότερο από τις αρνητικές συνέπειες της έλλειψης σωματικής άσκησης και την παχυσαρκία, καλώντας τους ενδιαφερόμενους να εκπαιδεύσουν και να ενημερώσουν για τη σημασία μιας ισορροπημένης διατροφής.

Οι ηλικιωμένοι πλήττονται περισσότερο από το ψηφιακό χάσμα και δεν μπορούν να επωφεληθούν από την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, πληρώνουν περισσότερα για τα ίδια προϊόντα, κάνοντάς τους ακόμα πιο οικονομικά ευάλωτους. Αυτό ασφαλώς είναι ένα επιχείρημα και δεν πρέπει να αφεθεί να εννοηθεί ποτέ ότι αν αγόραζαν διαδικτυακά, οι φτωχοί δεν θα ήταν φτωχοί! Ζητά παροχή δωρεάν εναλλακτικής επίλυσης διαφορών που να μπορεί να ενεργοποιείται αυτόματα σε περίπτωση που εμπλέκονται ευάλωτοι καταναλωτές. Τέλος καλεί την Ε. Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να συνεργαστούν για την υιοθέτηση μιας ολοκληρωμένης νομοθετικής και πολιτικής στρατηγικής με ευαισθησία, σύμφωνα με την Ατζέντα και το Πρόγραμμα των καταναλωτών.

Σε γενικές γραμμές το Σχέδιο Έκθεσης είναι προσανατολισμένο προς την προστασία των ευάλωτων καταναλωτών και ως πολύ σημαντικό θεωρείται το γεγονός ότι συμπεριλαμβάνει την οικονομική και κοινωνική αποδυνάμωση ως υποομάδα των ευάλωτων καταναλωτών, ζητώντας την ενδυνάμωση και προστασία τους με σειρά μέτρων, επισημαίνοντας πως λανθασμένα η προτεραιότητα της Ε. Επιτροπής είναι η ενημέρωση ως ενίσχυση της ενδυνάμωσης.

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ
Ευρωβουλευτής ΑΚΕΛ Αριστερά Νέες Δυνάμεις


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.