«Black out» στα τελωνεία, δεν μπορούν να εκτελωνίσουν αυτοκίνητα!
Επιβεβαιώθηκε πλήρως το ρεπορτάζ του Enikonomia.gr στις 27/5 που έκανε λόγο για «Black out στα τελωνεία της χώρας» καθώς από σήμερα 1η Ιουνίου που τίθεται σε ισχύ ο νέος τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης με βάση τις Αξίες Λιανικής προ Φόρων και τις εκπομπές CO2 η συντριπτική πλειοψηφία των εισαγωγικών εταιρειών δεν έχουν αποστείλει τους σχετικούς τιμοκαταλόγους και όσες έχουν στείλει τα στοιχεία τους δεν είναι αξιοποιήσιμα!
Ειδικότερα σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις από τα τελωνεία της χώρας δεν υπάρχουν οι τιμοκατάλογοι με τις Αξίες Λιανικής προ Φόρων με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εκτελωνιστούν καινούρια αυτοκίνητα ενώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ τα πράγματα είναι χειρότερα καθώς πολλές εισαγωγικές δεν έχουν τις Αξίες Λιανιής προ Φόρων για παλιά μοντέλα.
Το αποτέλεσμα είναι να μην μπορούν να πραγματοποιηθούν εκτελωνισμοί καινούριων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μέχρι να αποσταλούν οι τιμοκατάλογοι από τις εισαγωγικές τουλάχιστον για τα καινούρια αυτοκίνητα ενώ για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα δεν υπάρχει καμία απολύτως πρόβλεψη πως θα εκτελωνιστούν!
Μοναδική εξαίρεση αποτελεί μια εταιρεία που εισάγει τις γνωστές «γουρούνες» η οποία έχει αποστείλει τις Αξίες Λιανικής προ Φόρων ωστόσο τα συγκεκριμένα οχήματα εξαιτίας της ιδιαιτερότητάς τους φορολογούνται σύμφωνα τον κυβισμό του κινητήρα! Οπότε οι Αξίες Λιανικής προ Φόρων και οι όποιες εκπτώσεις βρίσκονται στην ευχέρεια των τελωνειακών υπαλλήλων καθώς δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη στο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε!
Παράλληλα οι εισαγωγικές εταιρείες καθυστερούν να καταθέσουν τους καταλόγους με τις Αξίες Λιανικής προ Φόρων καθώς ο νέος τρόπος υπολογισμού επιβαρύνει τις τιμές Λιανικής της συντριπτικής πλειοψηφίας των μοντέλων και επίσης περιμένουν να συγκρίνουν τις τιμές που θα καταθέσουν οι ανταγωνιστές ώστε οι τελικές τιμές Λιανικής να μην είναι ακριβότερες από τους ανταγωνιστές τους.
Μάλιστα σύμφωνα με στελέχη της αγοράς οι κατάλογοι που θα καταθέσουν οι εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων στα Τελωνεία αναμένεται να αλλάξουν άμεσα ώστε να «διορθώσουν» τα «λάθη» τους και οι τελικές τιμές Λιανικής να είναι κοντά σε εκείνες των ανταγωνιστών τους.
Από την άλλη μεριά οι άμεσες διορθώσεις στους τιμοκαταλόγους με τις Αξίες Λιανικής των εισαγωγικών θα προκαλέσει νέα σύγχυση στους τελωνειακούς και εκτελωνιστές που δεν θα γνωρίζουν με ποιες τιμές θα φορολογηθούν τα αυτοκίνητα.
Χάος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ
Μεγαλύτερο θα είναι το χάος που θα προκληθεί στις εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καθώς το Τέλος Ταξινόμησης επίσης θα υπολογίζεται με βάση την Αξία Λιανικής προ Φόρων με εκπτώσεις και επιβαρύνσεις ανάλογα με τα χιλιόμετρα αλλά και τις εκπομπές ρύπων αντίστοιχα.
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr οι κατάλογοι με τις Αξίες Λιανικής προ Φόρων σε κάποιες περιπτώσεις εταιρειών είναι αδύνατο να βρεθούν καθώς κάποιες εισαγωγικές έχουν κλείσει ενώ κάποιες άλλες έχουν αλλάξει χέρια.
Οπότε δεν υπάρχει καμία πιθανότητα εύρεσης των Αξιών Λιανικής προ Φόρων και όσοι εισάγουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που ανήκουν σε συγκεκριμένες εταιρείες που έχουν κλείσει ή έχουν αλλάξει χέρια κανείς δεν μπορεί να απαντήσει στο ερώτημα πως θα εκτελωνιστούν και ποιο θα είναι το Τέλος Ταξινόμησης που θα πρέπει να καταβληθεί στο Τελωνείο.
Επίσης ένα άλλο σημαντικό «αγκάθι» που έχει εντοπιστεί αφορά στις Αξίες Λιανικής προ Φόρων οι οποίες έχουν αλλάξει. Ειδικότερα οι εισαγωγικές εταιρείες ανά τακτά χρονικά διαστήματα άλλαζαν τις Αξίες των αυτοκινήτων είτε λόγω προσφοράς, είτε λόγω μείωσης των εργοστασιακών Αξιών, είτε λόγω αλλαγής του μοντέλου. Οι συγκεκριμένες αλλαγές μπορεί να άλλαζαν και κάθε μήνα οπότε είναι εξαιρετικά δύσκολο να εντοπιστεί η Αξία Λιανικής προ Φόρων σε αυτοκίνητα συγκεκριμένου έτους.
Επιφυλακτικοί Τελωνειακοί και Εκτελωνιστές
Ιδιαίτερα επιφυλακτικοί είναι οι εκτελωνιστές οι οποίοι αναφέρουν στο Enikonomia.gr πως: «Κανείς δεν μπορεί να διαβεβαιώσει πως οι Λιανικές Αξίες προ Φόρων που θα καταθέσουν στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου οι εισαγωγικές εταιρείες θα είναι οι πραγματικές καθώς μπορούν να αυξήσουν τις τιμές στα παλιά αυτοκίνητα και να κάνουν ασύμφορο το κόστος εκτελωνισμού τους».
Επίσης οι τελωνειακοί αδυνατούν να εκτελωνίσουν αυτοκίνητα με τον νέο τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης αναφέροντας στο Enikonomia.gr ότι: «Οι Αξίες Λιανικής προ Φόρων είναι μοναδικές για το κάθε αυτοκίνητο και αλλάζουν ανάλογα με τον εξοπλισμό. Παράλληλα υπάρχουν ίδια μοντέλα που εκπέμπουν διαφορετικούς ρύπους οπότε αλλάζουν και οι συντελεστές απομείωσης ή αύξησης του Τέλους Ταξινόμησης. Επίσης δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τα αυτοκινούμενα οχήματα τα οποία είναι "χτισμένα" επάνω σε καρότσες επαγγελματικών οχημάτων αλλά εξαιτίας του βάρους οι ρύποι που εκπέμπουν είναι πολύ υψηλότεροι. Παράλληλα στα επαγγελματικά αυτοκίνητα άνω των 3,5 τόνων υπάρχει τεράστιο θέμα καθώς εισάγονται ως αμαξώματα (καρότσες) πάνω στις οποίες "χτίζονται" φορτηγά ψυγεία, γερανοφόρα, κ.ά. και δεν υπάρχουν Αξίες Λιανικής προ Φόρων!».
Επίσης για μοντέλα που δεν έχουν εισαχθεί ποτέ στην χώρα μας ακόμη δεν αποφασιστεί πως θα υπολογίζεται το Τέλος Ταξινόμησης καθώς δεν υπάρχουν καθόλου Αξίες Λιανικής προ Φόρων από τις εισαγωγικές εταιρείες.
Δείτε τον νέο τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης με βάση την Αξία Λιανικής προ Φόρων, τις εκπομπές ρύπων:
--------------
Τέλος Ταξινόμησης: Πάνω από 400% αυξάνεται το κόστος εκτελωνισμού των ΙΧ!
Μόνο «γουρούνες» μπορούν να εκτελωνιστούν στα Τελωνεία της χώρας καθώς μόνο για αυτές οι εισαγωγικές έχουν καταθέσει επίσημους και αναλυτικούς τιμοκαταλόγους με Αξίες Λιανικής προ Φόρων!
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr στο Τελωνείο Αθηνών αναμένεται να εκτελωνιστούν σήμερα περίπου 48 καινούριες «γουρούνες» καθώς ο εισαγωγέας τους έχει προσκομίσει τους τιμοκαταλόγους με τις Αξίες Λιανικής προ Φόρων. Ωστόσο και σε αυτή την περίπτωση το νέο Τέλος Ταξινόμησης είναι αυξημένο σε ποσοστό περίπου 80% σε σχέση με το παλιό καθεστώς.
Πάντως το μόνο σίγουρο σύμφωνα με στελέχη από τελωνεία αλλά και εκτελωνιστές είναι πως οι εκτελωνισμοί καινούριων αυτοκινήτων δεν αναμένεται να ομαλοποιηθούν πριν το τέλος Ιουνίου ενώ για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα παραμένει άγνωστο πότε και πως θα ξεκινήσουν. Από την άλλη μεριά οι Αξίες Λιανικής προ Φόρων σε σχέση με τις Εργοστασιακές Αξίες που είχαν καταθέσει κάποιες εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων ξεπερνούν ακόμη και το 530%!
Διαφορές έως και πάνω από 530% στις Εργοστασιακές Αξίες με τις Αξίες Λιανικής προ Φόρων
Η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης έχει προκαλέσει αίσθηση στα στελέχη των Τελωνείων αλλά και των εκτελωνιστών καθώς οι διαφορές μεταξύ Εργοστασιακών Αξιών και Αξιών Λιανικής προ Φόρων ξεπερνούν ακόμη και το 500%!
Σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr σε ένα πολυτελές αυτοκίνητο με Εργοστασιακή Αξία 14.000 ευρώ η νέα Αξία Λιανικής προ Φόρων που κατατέθηκε από τον επίσημο εισαγωγέα ανέρχεται σε 47.000 ευρώ η οποία μεταφράζεται σε 235%!
Για το συγκεκριμένο μοντέλο η εισαγωγική εταιρεία θα πρέπει να καταβάλει περίπου 17.000 ευρώ για Τέλος Ταξινόμησης ενώ με το παλιό καθεστώς πλήρωνε μόλις 6.050 ευρώ! Δηλαδή το κόστος εκτελωνισμού αυξάνεται κατά 180%.
Αν το συγκεκριμένο μοντέλο εισαχθεί ως μεταχειρισμένο με παλαιότητα 2 ετών, δηλαδή μοντέλο του 2014, το Τέλος Ταξινόμησης υπολογίζεται με το νέο καθεστώς σε 12.000 ευρώ ενώ με το παλαιό καθεστώς ανέρχονταν σε μόλις 5.000 ευρώ!
Σε άλλο πολυτελές αυτοκίνητο με Εργοστασιακή Αξία 10.250 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης ανέρχονταν σε 5.125 ευρώ ενώ σύμφωνα με την Αξία Λιανικής προ Φόρων που ανέρχεται στις 65.000 ευρώ ο συγκεκριμένος φόρος ξεπερνά τις 20.500 ευρώ. Η διαφορά μεταξύ Εργοστασιακής Αξίας και Αξίας Λιανικής προ Φόρων ξεπερνά το 530% ενώ το κόστος εκτελωνισμού αυξάνεται σε πιοσοστό 300%!
Μεγάλες διαφορές μεταξύ Εργοστασιακών Αξιών και Αξιών Λιανικής προ Φόρων δεν καταγράφονται μόνο στα πολυτελή αυτοκίνητα αλλά και σε μικρομεσαία μοντέλα.
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia.gr σε κάποιο μικρομεσαίο μοντέλο με Εργοστασιακή Αξία μόλις 8.800 ευρώ η Αξία Λιανικής προ Φόρων «εκτοξεύθηκε» στις 22.500 ευρώ! Δηλαδή η διαφορά μεταξύ Εργοστασιακής Αξίας και Αξίας Λιανικής προ Φόρων ανέρχεται σε 155,6%
Σύμφωνα με το παλαιό καθεστώς το Τέλος Ταξινόμησης για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο ανέρχονταν σε 1.056 ευρώ ενώ με το νέο καθεστώς ο συγκεκριμένος φόρος υπολογίζεται σε 5.400 ευρώ! Επομένως το κόστος εκτελωνισμού αυξάνεται κατά 411%.
Το μεγάλο θέμα που έχει προκύψει πάντως έχει να κάνει με το γεγονός αν οι εισαγωγικές εταιρείες που πρέπει να καταβάλουν έως και τέσσερις φορές υψηλότερο Τέλος Ταξινόμησης θα το «περάσουν» αυτούσιο ή μέρος αυτού στις τιμές λιανικής ή θα μειώσουν τα κέρδη τους...
Χάος στον εκτελωνισμό εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ
Μπορεί στα καινούρια αυτοκίνητα να ξεπεραστούν γρήγορα τα προβλήματα και οι εκτελωνισμοί να ξεκινήσουν σιγά-σιγά ωστόσο στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη και σε καμία περίπτωση δεν θα εκτελωνιστούν αυτοκίνητα αν οι εισαγωγικές εταιρείες δεν προσκομίσουν τις Αξίες Λιανικής προ Φόρων για τα παλιά αυτοκίνητα.
Στελέχη από τα Τελωνεία επισημαίνουν στο Enikonomia.gr πως αν δεν επιστρέψουμε στο παλαιό καθεστώς εκτελωνισμού για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τότε θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι να καταθέσουν τους συγκεκριμένους τιμοκαταλόγους οι εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων, μεταξύ των οποίων κάποιες έχουν κλείσει και κάποιες άλλες έχουν αλλάξει χέρια με αποτέλεσμα να μην μπορούν να κατατεθούν οι τιμοκατάλογοι «παγώνοντας» τους εκτελωνισμούς εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ.
Παράλληλα υπάρχουν μοντέλα που δεν έχουν εισαχθεί ποτέ από τις ελληνικές εισαγωγικές εταιρείες μα αποτέλεσμα να μην υπάρχουν επίσης τιμοκατάλογοι με Αξίες Λιανικής προ Φόρων.
--------------
Τι αλλάζει στη φορολογία των Ι.Χ.
Τι φέρνει ο νέος φορολογικός νόμος.
Αναλυτική εγκύκλιος της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων διευκρινίζει όλες τις αλλαγές στη φορολογία των ΙΧ αυτοκινήτων που φέρνει ο νέος φορολογικός νόμος.
Σύμφωνα με τις αλλαγές αυτές από 1ης Ιουνίου 2016 για τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης λαμβάνεται υπόψη η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων αντί της τιμής χονδρικής πώλησης.
Ορίζονται νέοι συντελεστές με βάση τη φορολογητέα αξία των αυτοκινήτων, οι οποίοι διαφοροποιούνται ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα αυτοκίνητα οχήματα.
Παράλληλα, καταργείται ο φόρος πολυτελείας κατά την αγορά αυτοκινήτων εργοστασιακής αξίας άνω των 20.000 ευρώ, καταργείται η ολική απαλλαγή από τα τέλη ταξινόμησης για τα υβριδικά η οποία περιορίζεται στο 50%, καθώς και η απαλλαγή από τα μισά τέλη ταξινόμησης για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα. Παραμένει η πλήρης απαλλαγή για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα.
Όπως διευκρινίζεται στην εγκύκλιο, οι νέοι συντελεστές για τον υπολογισμό των τελών ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων κυμαίνονται από 4% ως 32%, ανάλογα με την φορολογητέα αξία τους και καταργείται το κριτήριο του κυλινδρισμού του κινητήρα. Οι συντελεστές διαφοροποιούνται περαιτέρω ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2).
--------------
Αλλάζει το ωράριο λειτουργίας των τελωνείων
Μετά από αίτημα των οικονομικών φορέων ο Ευκλείδης Τσακαλώτος εξέδωσε νέα απόφαση.
Επανακαθορίζεται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου, η οποία τίθεται σε ισχύ από 1 Ιουνίου 2016 το ωράριο λειτουργίας βασικών Τελωνείων.
Ειδικότερα η απόφαση που, όπως σημειώνεται, έλαβε υπόψη τα αιτήματα των οικονομικών φορέων προβλέπεται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
- Το Τελωνείο Ε' Πειραιά λειτουργεί με νέο ωράριο από Δευτέρα έως και Παρασκευή 7:30 - 19:00 για τη διεκπεραίωση τελωνειακών διαδικασιών και διατυπώσεων και έως τις 21:00 για τις διατυπώσεις εξόδου των εμπορευμάτων. Το Σάββατο το τελωνείο λειτουργεί 7:30 - 13:00 για τη διεκπεραίωση τελωνειακών διαδικασιών και διατυπώσεων. Κυριακή το τελωνείο λειτουργεί κατόπιν σχετικής αίτησης, με δαπάνες και έξοδα του αιτούντος.
- Το Τελωνείο ΣΤ' Πειραιά λειτουργεί με νέο ωράριο για τη διεκπεραίωση τελωνειακών διαδικασιών και διατυπώσεων, από Δευτέρα έως Παρασκευή 7:30 - 19:00. Ειδικότερα, την Παρασκευή το Τελωνείο λειτουργεί για διατυπώσεις εξαγωγής έως τις 21:00. Σάββατο και Κυριακή το τελωνείο λειτουργεί κατόπιν σχετικής αίτησης, με δαπάνες και έξοδα του αιτούντος.
«Τα τελωνεία δύνανται να λειτουργούν και πέραν των ανωτέρω καθοριζόμενων ωρών και ημερών κατόπιν σχετικής αίτησης των ενδιαφερομένων σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία» σημειώνεται χαρακτηριστικά στην απόφαση του υπουργού Οικονομικών.
Πηγή: http://www.enikonomia.gr , http://www.enikonomia.gr , http://www.newsbeast.gr και http://www.newsbeast.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.