Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2011

«Δεν τα καταφέρνω πια όπως πριν…»: Εγκεφαλική βλάβη & ‘νοητικές αναπηρίες’

Αν σας αρέσει αυτή η ανάρτηση, διαδώστε την.


Πολλοί έχουν δει ή ακούσει για σωματικές αναπηρίες λόγω εγκεφαλικής βλάβης μετά από ατυχήματα ή εγκεφαλικά. Πόσοι όμως γνωρίζουν τις λιγότερο εμφανείς αλλά εξίσου τραυματικές συνέπειες που μπορεί να προκαλέσει η εγκεφαλική βλάβη στις νοητικές ικανότητες; Πάρτε για παράδειγμα έναν άντρα 50 χρονών που μετά από οδικό ατύχημα διστάζει να αναλάβει υποχρεώσεις και αγχώνεται με τα πιο απλά καθήκοντα. Η γυναίκα του δεν καταλαβαίνει γιατί ο άντρας της κάθεται έτσι άβουλα και περιμένει από εκείνη να κάνει τα πάντα. Γυρίζει από τη δουλειά της και βλέπει ότι ο άντρας της κάθεται στο σκοτάδι γιατί δεν άλλαξε μια καμένη λάμπα. Ούτε ένα σάντουιτς δεν έκανε για να φάει. Τον κατηγορεί ως τεμπέλη και κακομαθημένο. Ο άντρας δυσκολεύεται να εξηγήσει την απραγία του. Νιώθει ο ίδιος ανίκανος, τον κατακλύζει το άγχος και η απελπισία. Το πρώτο βήμα για να αντιστρέψει κανείς αυτόν τον φαύλο κύκλο ντροπής και κατηγόριας είναι η ενημέρωση. Ο άντρας έχει πάθει βλάβη στον μετωπιαίο λοβό του εγκεφάλου. Αυτό είναι το μπροστινό κομμάτι του εγκεφάλου και είναι υπεύθυνο για μια σειρά εξαιρετικά σημαντικών νοητικών λειτουργιών. Πιο συγκεκριμένα η εγκεφαλική βλάβη έχει οδηγήσει σε αδυναμία ανάληψης πρωτοβουλιών. Ο άλλοτε υπεύθυνος και δυναμικός πολιτικός μηχανικός δυσκολεύεται να αναλάβει πρωτοβουλίες τόσο απλές όπως να αγοράσει και να αλλάξει μια λάμπα. Επιπλέον η βλάβη έχει επηρεάσει την ικανότητα λήψης αποφάσεων και σχεδιασμού ενεργειών σε βαθμό που ο άντρας δυσκολεύεται να οργανώσει και εκτελέσει ακόμη και απλές ενέργειες, όπως να φτιάξει ένα σάντουιτς όταν πεινάει. Μας φαίνεται εξαιρετικά απλό να αποφασίσουμε να πάρουμε ψωμί και να κόψουμε 2 φέτες, μετά να ανοίξουμε το ψυγείο, να βγάλουμε φέτες τυρί και ζαμπόν και να τις βάλουμε ανάμεσα στις φέτες ψωμί. Για κάποιον όμως με βλάβη στον μετωπιαίο λοβό το να σχεδιάσει και να εκτελέσει αυτήν την ακολουθία ενεργειών είναι εξαιρετικά δύσκολο.

Το δεύτερο εξίσου σημαντικό βήμα μετά την ενημέρωση είναι η αναζήτηση πρακτικών λύσεων που θα στηρίξουν το άτομο να λειτουργήσει ανεξάρτητα. Στο παραπάνω παράδειγμα η γυναίκα μπορεί να γράψει και να κολλήσει στο ψυγείο μια λίστα που περιγράφει απλά και ξεκάθαρα τα βήματα που πρέπει να κάνει ο άντρας της για να προετοιμάσει το σάντουιτς το μεσημέρι. Τέτοιες πρακτικές λύσεις βοηθούν το άτομο να διατηρήσει έναν βαθμό ανεξαρτησίας όσο αυτό είναι δυνατό, το στηρίζουν στην προσπάθεια του να αναλάβει ευθύνες και να είναι δημιουργικό. Αυτό θα τονώσει την αυτοπεποίθηση του ατόμου, θα βελτιώσει την διάθεσή του και θα συμβάλλει σε μια πιο δημιουργική και καλύτερα ποιοτικά ζωή. Οι πρακτικές λύσεις είναι σαν το αναπηρικό καρότσι στη σωματική αναπηρία. Χωρίς αυτό μένεις στο ίδιο μέρος, ανήμπορος. Με αυτό μπορείς να κινηθείς ανεξάρτητα, να συμμετέχεις στη ζωή, χαρά και δημιουργία που είναι δικαίωμα όλων.

Σοφία Μεσσάρη
Κλινική Ψυχολόγος & Οικογενειακή Θεραπεύτρια
sophiamessari@gmail.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.