Οι παρενέργειες από την ένταξή της στο ΕΣΠΑ
Οι επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών που αναλαμβάνουν υπηρεσίες Παράλληλης Στήριξης μαθητών με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στις σχολικές τάξεις γίνονται τους τελευταίους μήνες με διαδικασίες - expressστα πλαίσια του ΕΣΠΑ. Κάποιες δεν έχουν καν ξεκινήσει ενώ βάσει χρονοδιαγραμμάτων θα πρεπε, εξαιτίας των διαρκών αναπροσαρμογών του σχετικού τεχνικού δελτίου του ΕΣΠΑ.
Με βάση τα νέα δεδομένα των τελευταίων μηνών, το μεγαλύτερο μέρος των εκπαιδευτικών που έχουν προσληφθεί μέσω ΕΣΠΑ για τις υπηρεσίες Παράλληλης Στήριξης είναι νέοι εκπαιδευτικοί, χωρίς προηγούμενη εμπειρία τόσο στην ειδική όσο και στην γενική αγωγή. Απασχολούνται με χαμηλά αμοιβόμενες συμβάσεις , ενώ τα δεδουλευμένα τους καταβάλλονται εκπρόθεσμα δημιουργώντας πρόβλημα καθημερινής τους επιβίωσης. Επίσης, έχουν ήδη καταγραφεί πάμπολλες παραβιάσεις του συμφωνηθέντος ωραρίου τους. Προσλαμβάνονται για εβδομαδιαία εργασία 24 ωρών, στην πράξη δουλεύουν 30ωρο (ανάλογα με τις ώρες παρακολούθησης του στηριζόμενου μαθητή) , που εντέλει είναι 35ωρο αν συμπεριληφθεί και ο χρόνος διαλλείμματος.
Ολα τα παραπάνω “μεσαιωνικά”συνθέτουν το σημερινό καθεστώς παροχής υπηρεσιών Παράλληλης Στήριξης και δεν είναι τα μόνα. Συχνά – πυκνά παραβιάζεται και η θεωρητικά απαράβατη για την Παράλληλη Στήριξη αρχή “ένας εκπαιδευτικός για έναν μαθητή”, είναι ουκ ολίγες οι περιπτώσεις “ενός για δύο”. Συνοπτικά : Χαμηλό κόστος των υπηρεσιών, εξευτελιστικές εργασιακές σχέσεις και αμοιβές, η όποια αποτελεσματικότητα των Παράλληλων Στηρίξεων επαφίεται στην αυτοθυσία και το πνεύμα αυταπάρνησης των υποαμοιβόμενων εκπαιδευτικών.
Επικουρικά στα παραπάνω πρέπει να σημειωθεί ότι : Στην προ ΕΣΠΑ εποχή οι εκπαιδευτικοί της Παράλληλης Στήριξης υποστηρίζονταν από τους συμβούλους της ειδικής εκπαίδευσης και τον θεσμό των Κέντρων Διάγνωσης Διαφοροδιάγνωσης Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ). Πλέον, την υποστήριξη αναλαμβάνουν επιλεγέντες από το υπουργείο εκπαιδευτικοί των ΚΕΔΔΥ (άγνωστα μέχρι σήμερα τα κριτήρια επιλογής) που αναβαπτίζονται σε Μέντορες (νέος θεσμός) και απελευθερώνονται από τα καθήκοντά τους στα ΚΕΔΔΥ κάποιες μέρες την εβδομάδα. Οι Μέντορες, λοιπόν, με πρόσθετη αμοιβή-πριμ (πέραν του μισθού τους από το ΚΕΔΔΥ) καλούνται καταρχάς να αξιολογήσουν και ακολούθως να υποστηρίξουν τους συναδέλφους τους της Παράλληλης Στήριξης που θα απασχοληθούν για ... ψίχουλα. Ρεαλιστικά αποτιμώντας, συνάδελφοι δύο ταχυτήτων με τους μεν (καλοπληρωμένους) που ασκούν εξουσία στους δε (υποαμοιβόμενους) να επιλέγονται από την πολιτική ηγεσία...
Επικουρικά στα παραπάνω πρέπει να σημειωθεί ότι : Στην προ ΕΣΠΑ εποχή οι εκπαιδευτικοί της Παράλληλης Στήριξης υποστηρίζονταν από τους συμβούλους της ειδικής εκπαίδευσης και τον θεσμό των Κέντρων Διάγνωσης Διαφοροδιάγνωσης Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ). Πλέον, την υποστήριξη αναλαμβάνουν επιλεγέντες από το υπουργείο εκπαιδευτικοί των ΚΕΔΔΥ (άγνωστα μέχρι σήμερα τα κριτήρια επιλογής) που αναβαπτίζονται σε Μέντορες (νέος θεσμός) και απελευθερώνονται από τα καθήκοντά τους στα ΚΕΔΔΥ κάποιες μέρες την εβδομάδα. Οι Μέντορες, λοιπόν, με πρόσθετη αμοιβή-πριμ (πέραν του μισθού τους από το ΚΕΔΔΥ) καλούνται καταρχάς να αξιολογήσουν και ακολούθως να υποστηρίξουν τους συναδέλφους τους της Παράλληλης Στήριξης που θα απασχοληθούν για ... ψίχουλα. Ρεαλιστικά αποτιμώντας, συνάδελφοι δύο ταχυτήτων με τους μεν (καλοπληρωμένους) που ασκούν εξουσία στους δε (υποαμοιβόμενους) να επιλέγονται από την πολιτική ηγεσία...
Το κρίσιμο ερώτημα θέτουν από κοινού τόσο οι φορείς των εκπαιδευτικών όσο και οι γονείς των μαθητών με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Εχει ως εξής: Εστω και έτσι, με θυσία βασικών εργασιακών δικαιωμάτων και δυό ταχύτητες εκπαιδευτικών, εξουσιαστών καλοπληρωμένων από την μιά και εξουσιαζόμενων ανασφαλών από την άλλη, υπηρετούνται οι ανάγκες των παιδιών με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες; Αντί απάντησης, αρκεί να επισημανθεί ότι ο μικρός σε σχέση με τις ανάγκες αριθμός των ΚΕΔΔΥ στην χώρα είναι πανθομολογημένος, το ίδιο και οι ελλείψεις και αδυναμίες τους σε επιστημονικό προσωπικό. Τα ΚΕΔΔΥ – επίσης πανθομολογημένο – είναι η βάση του συστήματος Ειδικής Αγωγής στην χώρα μας. Αρα, οι επιλεγέντες εκπαιδευτικοί των ΚΕΔΔΥ που θα αξιολογήσουν και υποστηρίξουν σχετικά καλοπληρωνόμενοι τους κακοπληρωνόμενους συναδέλφους τους της Παράλληλης Στήριξης, θα μειώσουν και τις υπηρεσίες τους προς τα ΚΕΔΔΥ που ήδη αντιμετωπίζουν σοβαρές αδυναμίες!
Οπως και νάχει οι μαθητές με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα είναι οι κύριοι ζημιωμένοι από τις τελευταίες “παρεμβάσεις” στον χώρο της ειδικής εκπαίδευσης. Η ένταξη των Παράλληλων Στηρίξεων στο ΕΣΠΑ στο όνομα της χρηματοδοτικής τους επιβίωσης δεν καθιστά μόνο τις συγκεκριμένες υπηρεσίες ... μισές, αλλά και παράλληλα υποβαθμίζει στο σύνολό του το σύστημα της ειδικής εκπαίδευσης στην χώρα μας και μάλιστα με τρόπο μη αναστρέψιμο.
Οπως και νάχει οι μαθητές με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα είναι οι κύριοι ζημιωμένοι από τις τελευταίες “παρεμβάσεις” στον χώρο της ειδικής εκπαίδευσης. Η ένταξη των Παράλληλων Στηρίξεων στο ΕΣΠΑ στο όνομα της χρηματοδοτικής τους επιβίωσης δεν καθιστά μόνο τις συγκεκριμένες υπηρεσίες ... μισές, αλλά και παράλληλα υποβαθμίζει στο σύνολό του το σύστημα της ειδικής εκπαίδευσης στην χώρα μας και μάλιστα με τρόπο μη αναστρέψιμο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.