Κυριακή 10 Απριλίου 2011

«Εξυπνο» εισιτήριο κατά της λαθρεπιβίβασης




Στόχος του υπουργείου Υποδομών, η αντικατάσταση του χάρτινου
Εως και 40% αγγίζει η χρήση λεωφορείου χωρίς πληρωμή


Της Αλεξανδρας Kασσιμη


Με όχημα το «έξυπνο» εισιτήριο προσδοκά το υπουργείο Υποδομών να καταπολεμήσει τη λαθρεπιβίβαση στις αστικές συγκοινωνίες, η οποία διογκώνει τα υπέρογκα ελλείμματα του ΟΑΣΑ. Οι τελευταίες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ποσοστά που αγγίζουν ακόμη και το 40% στα λεωφορεία της ΕΘΕΛ, τα οποία αποτελούν και το μέσο με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση. Η εγκατάσταση του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (έξυπνο εισιτήριο) έχει αποτελέσει στοίχημα για πολλές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών, ωστόσο οι δύο διαγωνισμοί που προκηρύχθηκαν στο παρελθόν δεν είχαν αποτέλεσμα. Η παρούσα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών αναμένεται και αυτή να προχωρήσει άμεσα στην προκήρυξη του διαγωνισμού για το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου, η χρηματοδότηση του οποίου θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα). Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 82 εκατ. ευρώ και αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του Φεβρουαρίου, ώστε μέσα στο 2011 να αναδειχθεί ο ανάδοχος.


Παράλληλα θα «τρέξει» ακόμη ένας διαγωνισμός που θα αφορά το σύστημα τηλεματικής για λεωφορεία και τρόλεϊ, αρχικού προϋπολογισμού 52 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να προκηρυχθεί έως το τέλος του μήνα. Η τηλεματική αφορά τη δημιουργία «έξυπνων» στάσεων, οι οποίες θα παρέχουν στο επιβατικό κοινό πληροφορίες για την κίνηση των οχημάτων (χρόνος διέλευσης των οχημάτων, χρόνος αναμονής κ. λπ.). Στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι το έξυπνο εισιτήριο να αντικαταστήσει το συντομότερο δυνατόν το χάρτινο εισιτήριο. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να κυκλοφορήσει σε τρεις διαφορετικούς τύπους.



  • Πολλαπλό εισιτήριο: Πρόκειται για έξυπνη κάρτα μνήμης χωρίς μικροεπεξεργαστή, στην οποία θα αποθηκεύεται χρηματική αξία. Θα αφορά κυρίως περιστασιακούς επιβάτες ή τουρίστες και η χρηματική της αξία θα μειώνεται κατά την ακύρωση, ενώ θα επαναφορτίζεται από τα σημεία πώλησης.
  • Κάρτα: Θα αποτελεί μια έξυπνη κάρτα με μικροτσίπ, η οποία θα υποκαταστήσει τα μαζικά προϊόντα (μηνιαίες και ετήσιες κάρτες) και θα περιέχει ηλεκτρονικά τη χρονική ισχύ των απεριόριστων διαδρομών, ανήκοντας αποκλειστικά στον κάτοχό της. Ο τακτικός χρήστης θα απολαμβάνει χαμηλότερο κόμιστρο από το πολλαπλό εισιτήριο.
  • Γραπτό μήνυμα μέσω κινητού τηλεφώνου για την περίπτωση μεμονωμένης διαδρομής.

Οι έξυπνες κάρτες θα επαναφορτίζονται από τα σημεία πώλησής τους, από τα ΑΤΜ των τραπεζών, μέσω e-banking, Διαδικτύου, σταθερού ή κινητού τηλεφώνου, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα υποστήριξης ζωνικής και χρονικής χρέωσης.


Η επένδυση στο έξυπνο εισιτήριο και η ενίσχυση των ελέγχων των εισιτηρίων θα αποφέρουν, σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις, αύξηση των εσόδων κατά 5 εκατ. ευρώ το 2011, 10 εκατ. ευρώ το 2012 και 15 εκατ. ευρώ το 2013. Το σύστημα ελέγχου πρόσβασης αποτελεί ένα κλειστό σύστημα εισόδου και εξόδου από τους σταθμούς των μέσων μαζικής μεταφοράς, το οποίο επιτρέπει την είσοδο μόνο σε κατόχους του έξυπνου εισιτηρίου (σε οποιαδήποτε μορφή του). Θεωρείται ιδιαίτερα αποτελεσματικό κυρίως στα μέσα σταθερής τροχιάς που διαθέτουν κλειστούς σταθμούς και εμφανίζουν περιορισμένα ποσοστά λαθρεπιβίβασης σε σχέση με τα επίγεια μέσα.


Δίκτυο 1.000 στάσεων
Στην περίπτωση του διαγωνισμού για το σύστημα τηλεματικής στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ ο ανάδοχος θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και τεχνική διαχείριση του έργου για 2 έτη. Η αποπληρωμή θα γίνεται βάσει μηχανισμού πληρωμών κατά την περίοδο λειτουργίας του συστήματος. Στο τέλος της δωδεκαετούς διάρκειας της σύμβασης το σύστημα θα μείνει στην κυριότητα του ΟΑΣΑ. Αντικείμενο του έργου είναι η εγκατάσταση ενός δικτύου 1.000 «έξυπνων» στάσεων σε όλη την περιοχή αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ, μέσω των οποίων οι επιβάτες θα πληροφορούνται τον ακριβή χρόνο διέλευσης των οχημάτων, από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις, καθώς επίσης και από το κινητό τους τηλέφωνο και τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους. Προβλέπεται επίσης η δημιουργία κέντρου ελέγχου απ’ όπου θα παρακολουθείται το σύνολο του συγκοινωνιακού έργου, επιτρέποντας τις απαιτούμενες παρεμβάσεις.




Πηγή: http://news.kathimerini.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.