Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015

To σκάνδαλο της Volkswagen κλονίζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες διεθνώς


Siemens-Volkswagen: Τα μεγάλα σκάνδαλα της Γερμανίας


Ένα σκάνδαλο για το οποίο η γερμανική βιομηχανική εταιρία ρίχνει τις ευθύνες σε κακούς υπαλλήλους. Ισχυρισμοί πως η ετικέτα «made in Germany» μπορεί να έχει πληγεί.

Ένα αμερικανικό δικηγορικό γραφείο που προσλήφθηκε για να διεξάγει έρευνα. Η απώλεια ενός διευθύνοντος συμβούλου και προέδρου με γρήγορη αντικατάσταση.

Για τη Volkswagen του 2015, δείτε τη Siemens του 2007. Οι ομοιότητες και οι διαφορές ανάμεσα στο σκάνδαλο εκπομπών της VW και την υπόθεση δωροδοκίας που κλόνισε τη Siemens, το μεγαλύτερο όμιλο της Ευρώπης στον τομέα της μηχανικής, σχεδόν μία δεκαετία πριν, δείχνει το πώς μπορεί να εξελιχθούν τα γεγονότα για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Η Siemens, η οποία κατασκευάζει τα πάντα από τρένα μέχρι αεριοστρόβιλους, έβγαινε από μια βαθιά αναδιάρθρωση στα τέλη του 2006, υπό τον Klaus Kleinfeld, το φιλόδοξο διευθύνοντα σύμβουλό της, όταν ήρθαν στην επιφάνεια οι πρώτοι ισχυρισμοί σχετικά με τη δωροδοκία.

Ο κ. Kleinfeld προσέλαβε τους Debevoise & Plimpton, ένα αμερικανικό δικηγορικό γραφείο, προκειμένου να διεξάγουν εσωτερική έρευνα.

Οι ισχυρισμοί σύντομα οδήγησαν στην αποκάλυψη μίας συστημικής προσέγγισης στη δωροδοκία σε όλες τις ηπείρους, περιλαμβανομένων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, που κλόνισε την εταιρία και τη γερμανική βιομηχανία.

Μέχρι τον Απρίλιο του 2007, η θέση του Heinrich von Pierer, του διευθύνοντος συμβούλου της Siemens κατά το μεγαλύτερο μέρος της περιόδου των δωροδοκιών και τότε προέδρου του εποπτικού συμβουλίου, δεν μπορούσε πλέον να υποστηριχθεί και εκείνος απομακρύνθηκε. Μερικές μέρες μετά, ο κ. Kleinfeld τον ακολούθησε, όταν εκτοπίστηκε από το συμβούλιο. Κανείς από τους δύο δεν ήταν ύποπτος ή κατηγορήθηκε για οποιαδήποτε αδικοπραγία.

Αλλά σε αντίθεση με τη VW, η οποία στράφηκε στο προσωπικό της για να αντικαταστήσει τον διευθύνοντα σύμβουλο και πρόεδρο τον περασμένο μήνα, η Siemens διόρισε εξωτερικούς και στις δύο θέσεις για πρώτη φορά στην ιστορία της των 168 ετών.

Ο Peter Löscher, ο νέος διευθύνων σύμβουλος, και ο Gerhard Cromme, ο πρόεδρος, δεν έχασαν καιρό στο να αντιμετωπίσουν την κουλτούρα στη Siemens και να διαπραγματευτούν διακανονισμό με τους ρυθμιστές, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό οδήγησε σε πρόστιμα ύψους πάνω από ένα δισ. δολαρίων. «Θα μπορούσαμε να τα καταφέρουμε όλα αυτά –και να πείσουμε τους Αμερικανούς ρυθμιστές- μόνο με νέο αίμα», τονίζει ανώτατο διευθυντικό στέλεχος εκείνης της εποχής.

Αντ' αυτού, η VW στράφηκε σε βετεράνους της εταιρίας ώστε να αντιμετωπίσουν ένα πιθανώς πολύ μεγαλύτερο σκάνδαλο, με τους αναλυτές να εκτιμούν πως τα πρόστιμα, οι επισκευές και οι αποζημιώσεις από την αγωγή θα μπορούσαν να κοστίσουν στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης μεταξύ 20 και 50 δισ. δολάρια.

Ο Matthias Müller, ο νέος διευθύνων σύμβουλος της VW, ήταν ο επικεφαλής διαχείρισης προϊόντος και γενικός εκπρόσωπος της αυτοκινητοβιομηχανίας κατά τα κρίσιμα χρόνια του 2007-2010, ενώ ο Hans Dieter Pötsch, πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου από την περασμένη εβδομάδα, ήταν οικονομικός διευθυντής για 12 χρόνια από το 2003.

Στη Siemens, ο κ. Löscher προσπάθησε να εφαρμόσει μία κουλτούρα μηδενικής ανοχής στη διαφθορά με μία απομάκρυνση των ανώτατων στελεχών, την προσθήκη ενός Αμερικανού δικηγόρου στο διοικητικό συμβούλιο, ακόμη και με νομική δράση κατά κάποιων από τους προηγούμενους διαχειριστές.

Ο κ. Müller έχει επίσης δεσμευθεί να αλλάξει την κουλτούρα της VW, η οποία υπό τον Martin Winterkorn, τον προκάτοχό του, φαινόταν να γίνεται κάτι παρόμοιο με «δικτατορία», λένε πολλά στελέχη. Ο νέος διευθύνων σύμβουλος είπε στους εργαζόμενους πως χαιρετίζει την ανοικτή συζήτηση και τις διαφορές στις απόψεις.

Αλλά υπάρχουν αμφιβολίες στο ότι η κουλτούρα της VW μπορεί να αλλάξει τόσο εύκολα. Κατά έναν ασυνήθιστο τρόπο, διευθύνεται ως ένας ανεπίσημος συνεταιρισμός μεταξύ διοίκησης, εργαζομένων και τοπικών πολιτικών (η τοπική κυβέρνηση κατέχει το ένα πέμπτο των μετοχών με δικαίωμα ψήφου της VW και δύο έδρες στο συμβούλιο).

Το αποτέλεσμα είναι πως οι γερμανικές θέσεις εργασίας είναι προστατευμένες, ιδιαίτερα στην κύρια μονάδα στο Wolfsburg, την πατρίδα της VW. Η παραγωγικότητα και η αποδοτικότητα καθυστερούν αρκετά σε σχέση με τους ανταγωνιστές.

Η Toyota παράγει τόσα αυτοκίνητα όσα παράγει και η VW, με τους μισούς εργαζόμενους. «Για πραγματική αλλαγή στη VW, πρέπει να κατεδαφιστεί αυτό το σύστημα και δε βλέπω πραγματική προθυμία γι' αυτό», σχολιάζει πρώην μέλος του εποπτικού συμβουλίου. Όσο θα έχεις αυτό το πλέγμα εργαζομένων, πολιτικών και διαχειριστών, πιστεύω πως η VW θα είναι δυσλειτουργική». Επισημαίνει σκάνδαλα της VW, σχετικά με τις αγορές το 1993 και με δωροδοκία το 2005.

Με κάποιους τρόπους, η VW ακολούθησε το δρόμο που άνοιξε η Siemens, προσλαμβάνοντας άμεσα την Jones Day, το αμερικανικό δικηγορικό γραφείο, προκειμένου να διεξάγει εσωτερική έρευνα σχετικά με την απάτη στις αμερικανικές δοκιμές εκπομπών ρύπων. Με κάποιους άλλους, η VW έχει ανταποκριθεί πολύ γρηγορότερα από άλλες εταιρίες, απομακρύνοντας τον κ. Winterkorn μέσα σε μία εβδομάδα και όχι μέσα σε μήνες όπως χρειάστηκε στη Siemens.

Η προσέγγιση της Siemens δεν ήταν απόλυτα επιτυχής. Ο κ. Löscher αργότερα εκδιώχθηκε από διευθύνων σύμβουλος έπειτα από μία σειρά επιχειρησιακών αποτυχιών. Αλλά η εμπειρία από τη Siemens δείχνει πως οι outsiders μπορεί να είναι πιο αξιόπιστοι στο να ηγηθούν μίας εκκαθάρισης. Το ρεκόρ των τριών σκανδάλων της VW σε 22 χρόνια, υπονοεί πως χρειάζεται να κάνει κάτι διαφορετικά.

------------

Εντολή για ανάκληση 2,4 εκατομμυρίων οχημάτων Volkswagen

Η γερμανική αρχή ασφάλειας απέρριψε την πρόταση να δοθούν εθελοντικά τα αυτοκίνητα.

Η γερμανική αρχή ασφάλειας οχημάτων KBA θα αναγκάσει την Volkswagen να ανακαλέσει 2,4 εκατ. οχήματα στη χώρα μετά την παραδοχή της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ότι χειραγωγούσε τις δοκιμές για τις εκπομπές ρύπων σε πετρελαιοκίνητα οχήματα.

«Δίνουμε εντολή για την ανάκληση», δήλωσε σήμερα εκπρόσωπος της KBA, επιβεβαιώνοντας σχετικό δημοσίευμα εφημερίδας.

Η γερμανική εφημερίδα Bild ανέφερε νωρίτερα ότι η KBA είχε απορρίψει πρόταση της VW, σύμφωνα με την οποία οι ιδιοκτήτες των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που έφεραν το επίμαχο λογισμικό παραποίησης των μετρήσεων θα μπορούσαν εθελοντικά να δώσουν τα οχήματά τους για να γίνουν οι σχετικές μετατροπές.

------------

Αρχές του 2016 ξεκινά η ανάκληση οχημάτων της Volkswagen

«Δεν θα υπάρξουν και νέες αποκαλύψεις για τις εκπομπές ρύπων».

Ο γερμανός υπουργός Μεταφορών Αλεξάντερ Ντόμπριντ δήλωσε σήμερα ότι η αρμόδια αρχή για την ασφάλεια των αυτοκινήτων KBA έδωσε εντολή στη Volkswagen να ξεκινήσει στις αρχές του 2016 την υποχρεωτική ανάκληση των 2,4 εκατ. οχημάτων που επηρεάζονται από την υπόθεση της παραποίησης των εκπομπών ρύπων.

«Η ανάκληση θα ξεκινήσει στις αρχές του 2016. Η KBA θα παρακολουθήσει την έναρξη της ανάκλησης και την εξέλιξή της», δήλωσε ο Ντόμπριντ απευθυνόμενος σε δημοσιογράφους στο Βερολίνο.

Στο μεταξύ, ο γενικός διευθυντής της Volkswagen στη Βρετανία δήλωσε σήμερα πως δεν πιστεύει ότι θα υπάρξουν κι άλλες αποκαλύψεις στο σκάνδαλο που έχει ξεσπάσει μετά την παραδοχή της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ότι χειραγωγούσε τις δοκιμές για τις εκπομπές ρύπων στις ΗΠΑ.

«Δεν νομίζω ότι υπάρχουν κι άλλα να αποκαλυφθούν, αυτή είναι η προσωπική μου γνώμη», ανέφερε ο Πολ Γουίλις σε επιτροπή βρετανών βουλευτών.

Ερωτηθείς για τις συζητήσεις της εταιρίας με τις αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές για μια νέα συσκευή ελέγχου των εκπομπών ρύπων στα πετρελαιοκίνητα οχήματα του 2016 καθώς και για ενδεχόμενες επιπλοκές σε άλλες χώρες, ο Γουίλις είπε: «Νομίζω ότι χρειάζεται να διαχωρίσουμε αυτό που συνέβη στις ΗΠΑ».

------------

Εξετάζουν μετατροπές στα Volkswagen στη Βρετανία

Απαιτούνται αλλαγές σε κάποιους κινητήρες.

Μηχανικοί της Volkswagen στη Βρετανία αναζητούν τρόπο για να προχωρήσουν στις σχετικές μετατροπές στα βρετανικά μοντέλα της εταιρίας που φέρουν το λογισμικό το οποίο επιτρέπει την παραποίηση των εκπομπών ρύπων, ανέφερε σήμερα ο γενικός διευθυντής Πολ Γουίλις σε βρετανούς βουλευτές.

Το σκάνδαλο με το επίμαχο λογισμικό αφορά περίπου 1,2 εκατ. οχήματα στη Βρετανία. «Σε κάποιους κινητήρες απαιτούνται αλλαγές σε μηχανικά μέρη και λογισμικό ενώ σε άλλους χρειάζεται να αλλάξει μόνο το λογισμικό τους, είπε ο γενικός διευθυντής Πολ Γουίλις σε Βρετανούς βουλευτές. «Δεν ξέρω ακριβώς ποια είναι η τεχνική μετατροπή, πάνω σ’ αυτό εργαζόμαστε με τους μηχανικούς» είπε ο Γουίλις.

------------

Reuters: Η VW είναι αρκετά ισχυρή για να αντέξει τον οικονομικό «κραδασμό» των 70 δις


Η Volkswagen είναι αρκετά ισχυρή για να αντέξει τον οικονομικό αντίκτυπο από το σκάνδαλο της εκπομπής ρύπων και το «πειραγμένο» λογισμικό.

Αν η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης κρατήσει τα λειτουργικά της κόστη σταθερά, το ρευστό που παράγει μπορεί να της επιτρέψει να απορροφήσει τους κραδασμούς από τον αντίκτυπο των 70 δισ. ευρώ χωρίς να χρειαστεί να πουλήσει σήματά της ή να αντλήσει νέα κεφάλαια, σύμφωνα με αρθρογράφο του Reuters.

Βασικός οικονομικός τροφοδότης της VW είναι η βασική της δραστηριότητα να πουλά μηχανοκίνητα οχήματα. Ακόμη και αν οι πωλήσεις των Audi, Porsche δεν αυξάνονται τα επόμενα χρόνια, η μονάδα των αυτοκινήτων μπορεί να «παράγει» 5,5 δις. ευρώ τον χρόνο σε ελεύθερες ταμειακές ροές.

Η περικοπή των μερισμάτων μπορεί να είναι δυσάρεστη για τους επενδυτές. Όμως, υπάρχουν πάντα περικοπές κόστους. Το εργατικό κόστος και άλλες λειτουργικές δαπάνες σαν ποσοστό εσόδων είναι σημαντικά παραπάνω από της Daimler και της BMW, όπως υποστηρίζουν αναλυτές της Evercore.

Τα κόστη εργασίας και υλικών θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 3% και 0,5% αντίστοιχα, με αποτέλεσμα την περαιτέρω ενίσχυση των αποθεμάτων ρευστού (6,3 δισ. μέσα σε πέντε χρόνια). Και υπάρχει πάντα, εκτιμά ο Στόρμπεκ, ο τομέας των επενδύσεων:

Η Volkswagen επενδύει ετησίως 25 δισ. ευρώ σε fixed assets (ενσώµατα πάγια στοιχεία) και ανάπτυξη προϊόντων. Όπως έγινε γνωστό στις 13 Οκτωβρίου, το δεύτερο θα μειωθεί κατά 1 δισ. - και η μείωση όλων των επενδύσεων κατά 10% θα μπορούσε να έχει επίσης αποτέλεσμα άλλα 9,4 δισ. ευρώ.

Σε αυτά προστίθενται άλλα 24 δισ. ευρώ που συγκεντρώνει η εταιρεία στο πλαίσιο προγραμματισμένων πωλήσεων assets, ενώ θεωρείται ότι 10 δισ. ευρώ θα πρέπει να κρατηθούν «στην άκρη» για να διατηρηθεί το credit rating, και συνολικά η εταιρεία έχει 51,2 δισ. ευρώ για να καλύψει το κόστος του σκανδάλου. Επίσης, όπως προσθέτει ο Στόρμπεκ, πρακτικά θα πρέπει να είναι σε θέση να καλύψει ακόμα περισσότερα. «Το Βόλφσμπεργκ (τα αρχηγεία της Volkswagen) θα “βήχει” πιθανότατα για χρόνια...αλλά δεν θα πνιγεί» καταλήγει.

------------

Η Volkswagen ανακαλεί 8,5 εκατ. οχήματα στην Ευρώπη

Έρευνες στα γραφεία της εταιρείας και στην έδρα της Lamborghini από τις ιταλικές αρχές.

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen ανακοίνωσε σήμερα ότι στις αρχές Ιανουαρίου του 2016 θα ανακαλέσει από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης 8,5 εκατομμύρια οχήματα που διαθέτουν κινητήρες με λογισμικό το οποίο παραποιεί τα αποτελέσματα των ελέγχων για τις εκπομπές ρύπων.

Η ανακοίνωση αυτή έγινε μετά τη ρητή εντολή των γερμανικών αρχών να ανακληθούν τα οχήματα αυτά που κυκλοφορούν στη Γερμανία και υπολογίζεται ότι φτάνουν τα 2,4 εκατομμύρια. Μέχρι σήμερα η εταιρεία έκανε λόγο για 8 εκατομμύρια οχήματα στην Ευρώπη, σε σύνολο 11 εκατομμυρίων σε όλον τον κόσμο.

Στο μεταξύ, η ιταλική αστυνομία πραγματοποίησε έρευνες στις έδρες της Lamborghini και της Volkswagen στη χώρα, ενώ έξι στελέχη του ομίλου τελούν υπό δικαστική διερεύνηση με την κατηγορία της «εμπορικής απάτης». Μεταξύ αυτών είναι ο Μάσιμο Νόρντιο, ο γενικός διευθυντής της VW στην Ιταλία και ο Λούκα Ντε Μέο, ο υπεύθυνος μάρκετινγκ και πωλήσεων της Audi, θυγατρικής της Volkswagen, που εμπλέκεται επίσης στο σκάνδαλο.

Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο AGI έγιναν έρευνες στην έδρα του ομίλου στη Βερόνα και στα γραφεία της Lamborghini στην Μπολόνια. Η ιταλική εταιρεία κατασκευής σπορ αυτοκινήτων εξαγοράστηκε από τη Volkswagen το 1998. Η Volkswagen Ιταλίας απέφυγε να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο για το θέμα.

«Το αίτημά μας έγινε πλήρως δεκτό. Πριν από μερικές ημέρες είχαμε ζητήσει να δοθεί εντολή για έρευνα στις έδρες τις Volkswagen στην Ιταλία και στις ιδιωτικές κατοικίες των διευθυντικών στελεχών της» ανακοίνωσε η ομοσπονδία καταναλωτών Codacons που είχε προσφύγει εναντίον της αυτοκινητοβιομηχανίας στα δικαστήρια της Βερόνας για εμπορική απάτη σε βάρος των καταναλωτών.

«Αν η έρευνα της εισαγγελίας της Βερόνας διαπιστώσει παράνομες δραστηριότητες, αυτό θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τη συλλογική προσφυγή μας», συνεχίζει η Codacons. Μέχρι σήμερα η ιταλική ένωση έχει συγκεντρώσει 12.000 υπογραφές ιδιοκτητών αυτοκινήτων. «Αν θέλουμε να είμαστε σε θέση να αποδείξουμε ότι πουλήθηκαν (αυτοκίνητα) από ανθρώπους που ήξεραν ότι διαπράττουν έγκλημα, χρειαζόμαστε αποδείξεις ότι το γνώριζαν. Άλλο πράγμα είναι να πουλάω νερό για κρασί και άλλο νερό πιστεύοντας ότι είναι κρασί», είπε από την πλευρά του ο εισαγγελέας της Βερόνας Μάριο Τζούλιο Σκινάια.


Πηγή: http://www.enikonomia.gr , http://www.newsbeast.gr , http://www.newsbeast.gr , http://www.newsbeast.gr , http://www.enikonomia.gr και http://www.newsbeast.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.