Ανθεκτικά, τόσο στη συνεχιζόμενη οικονομική κρίση, όσο και στην επιβολή των capital controls, αποδείχτηκαν τα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία τις τελευταίες δύο εβδομάδες κατάφεραν είτε να συγκρατήσουν τον τζίρο τους, είτε ακόμα και να τον αυξήσουν κατά 5% έως 10%.
Φυσικά η συγκράτηση του τζίρου δεν σημαίνει ότι δεν υπήρξαν απώλειες και μάλιστα σημαντικές, όπως εξηγεί ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) και CEO της Convert Group eBusiness Consulting Παναγιώτης Γκεζερλής: «Η αλήθεια είναι πως βοήθησε το γεγονός ότι ήταν Ιούλιος και ίσχυαν και εκπτωτικές τιμές. Σαφώς είναι καλός δείκτης η αύξηση 5%-10% αυτήν την κρίσιμη περίοδο που τα φυσικά καταστήματα είδαν τις πωλήσεις τους να πέφτουν δραματικά, αλλά πρέπει να συνυπολογίσει κανείς ότι αυτό ήρθε ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα βρισκόταν σε τροχιά μεγάλης ανόδου, με ρυθμούς που άγγιζαν και το 40%, και αυτό ανακόπηκε», εξηγεί.
Ένας από τους λόγους που οι Έλληνες καταναλωτές στράφηκαν στα εγχώρια e-shops τις προηγούμενες ημέρες ήταν το γεγονός ότι δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν ελληνικές πιστωτικές κάρτες για συναλλαγές στο εξωτερικό. Αντίστοιχα δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν πλατφόρμες πληρωμών όπως το Paypal, παρά μόνο με τα χρήματα που είχαν ήδη μέσα στο ψηφιακό πορτοφόλι. Ωστόσο ελάχιστοι είναι εκείνοι που κρατούν μεγάλα ποσά εκεί.
Τα προβλήματα
Από την άλλη, όμως, η αδυναμία πληρωμών στο εξωτερικό δημιούργησε σειρά προβλημάτων και στη λειτουργία των e-shops στη χώρα μας. Ενα από τα σημαντικότερα ήταν ότι οι ιδιοκτήτες ηλεκτρονικών καταστημάτων αδυνατούσαν να πληρώσουν ακόμα και τις ελάχιστες συνδρομές σε εταιρείες του εξωτερικού, οι οποίες τους παρέχουν web hosting.
Κάποια καταστήματα δεν κατάφεραν να βρουν λύση, με αποτέλεσμα να αναγκαστούν να «κατεβάσουν ρολά» προσωρινά. Ωστόσο οι περισσότεροι ιδιοκτήτες αποδείχτηκαν ιδιαίτερα εφευρετικοί, ανακαλύπτοντας «πατέντες» για να κρατηθούν στη ζωή και στο εμπόριο. Ετσι δεν ήταν λίγοι αυτοί που «επιστράτευσαν» συγγενείς τους, μόνιμους κατοίκους εξωτερικού, ώστε να κανονίσουν τους λογαριασμούς και τις πληρωμές τους, ενώ σε πολλές περιπτώσεις αναπτύχθηκαν κύματα συναδελφικής αλληλεγγύης και πολλές οφειλές μοιράστηκαν και πληρώθηκαν από κοινού με όσους είχαν μεγαλύτερη ρευστότητα αλλά και δυνατότητα να πληρώσουν οφειλές στο εξωτερικό.
Αλλά η εφευρετικότητα δεν σταμάτησε εκεί. Υπήρξαν και περιπτώσεις εμπόρων που προέβησαν σε αγορές ακριβών προϊόντων τεχνολογίας, τα οποία μεταπώλησαν στο e-bay και με τα χρήματα αυτά «γέμισαν» τον λογαριασμό τους στο Paypal ώστε να μπορούν να εξυπηρετήσουν πληρωμές εξωτερικού. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η κατάσταση είχε και ένα απροσδόκητα καλό αποτέλεσμα, όπως σημειώνει ο κ. Γκεζερλής: «Πολλοί ιδιοκτήτες ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων αντιλήφθηκαν το πρόβλημα της μειωμένης αγοραστικής δυνατότητας των Ελλήνων και αποφάσισαν να γίνουν πιο εξωστρεφείς, να μεταφράσουν τα site τους και σε άλλες γλώσσες και να απευθυνθούν σε ένα μεγαλύτερο διεθνές κοινό», εξηγεί.
Ο Σύνδεσμος, πάντως, κατάφερε να εξασφαλίσει προπληρωμένες πιστωτικές κάρτες που έχουν εκδοθεί από τράπεζα του εξωτερικού, ώστε να υποστηρίξει τα μέλη του που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στις πληρωμές καθοριστικής σημασίας υπηρεσιών.
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να επισκεφθούν το www.greekecommerce.gr/gr/capitalcontrols και να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους, ώστε να παραλάβουν αμέσως ενεργοποιημένες προπληρωμένες πιστωτικές κάρτες των 100€.
Αγόρασαν προϊόντα τεχνολογίας και ταξίδια
Στροφή -έστω και αναγκαστική- στα ελληνικά e-shops έκαναν οι Ελληνες καταναλωτές, οι οποίοι περιόρισαν στο ελάχιστο και τις ηλεκτρονικές αγορές τους από την ημέρα που επιβλήθηκε ο έλεγχος κεφαλαίων με αποτέλεσμα το 78% των εμπόρων να δηλώνει ότι είχε ακυρώσεις παραγγελιών.
Αυτό προκύπτει από δύο έρευνες που διενήργησε τις τελευταίες ημέρες το Ινστιτούτο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε ιδιοκτήτες e-shops και καταναλωτές, με υπεύθυνους τον καθηγητή Γιώργο Δουκίδη και τη Δρα Κατερίνα Φραϊδάκη.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ο ένας στους τρεις ιδιοκτήτες e-shop στην Ελλάδα δήλωσε αδυναμία να εισαγάγει πρώτες ύλες ή έτοιμα προϊόντα αλλά και δυσκολίες στη συνεργασία με μεταφορικές εταιρείες.
Ωστόσο, ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως αν και πολλοί καταναλωτές ακύρωσαν τις παραγγελίες τους, ένα 20% αυτές τις ημέρες προέβη σε μη προγραμματισμένες ηλεκτρονικές αγορές. Τα είδη και οι υπηρεσίες στις οποίες στράφηκαν ήταν προϊόντα τεχνολογίας (ηλεκτρονικοί υπολογιστές, κινητά) σε ποσοστό 39%, ταξίδια (36%), είδη ένδυσης και υπόδησης (21%).
Την ίδια στιγμή, αν και μετά την ανακοίνωση των capital controls σε μεγάλο βαθμό οι αγορές περιορίστηκαν κυρίως σε είδη ένδυσης και υπόδησης, τα online φαρμακεία, οι αγορές σούπερ μάρκετ αλλά και τα τουριστικά προϊόντα αυξήθηκαν κατά 10%, 9% και 8% αντίστοιχα.
Πηγή: http://www.enikos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.