Την άρση όλων των εμποδίων αλλά και τη δημιουργία νέων μηχανισμών με στόχο την ενεργητική διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και τον εντοπισμό των στρατηγικά κακοπληρωτών προβλέπει το προς υπογραφή νέο Μνημόνιο.
Σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, η βασική κατεύθυνση της κυοφορούμενης συμφωνίας μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών προβλέπει την ανάληψη δέσμης δράσεων, αμέσως μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Στόχος είναι να εφαρμοστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, χωρίς αντιφατικές διατάξεις που ανοίγουν παράθυρα, ώστε να αντιμετωπιστεί το βουνό των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Στο πλαίσιο αυτό τίθενται σαφείς στόχοι και χρονοδιαγράμματα, ώστε μέσα στην επόμενη διετία να έχει μειωθεί ο όγκος των κόκκινων δανείων, είτε ως αποτέλεσμα της ενεργητικής διαχείρισης, είτε ως αποτέλεσμα πώλησης χαρτοφυλακίου δανείων. Μετά την εφαρμογή του θα ακολουθήσει εκ νέου αξιολόγηση της κατάστασης, το 2017.
Το πρώτο βήμα θα είναι η παρακολούθηση και αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας των δανειοληπτών.
Προβλέπεται να συσταθεί Αρχή Πιστοποίησης Φερεγγυότητας, η οποία συνεπικουρούμενη από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους και τη μόνιμη γραμματεία που θα συσταθεί, θα αξιολογήσει, σε συνεργασία με τράπεζες, τους συνεργάσιμους δανειολήπτες.
Από την παρακολούθηση και αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας των δανειοληπτών θα προκύψει ποιοι εντάσσονται σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες και ποιοι είναι απλά στρατηγικοί κακοπληρωτές που κρύβονται πίσω από υφιστάμενες διατάξεις (σ.σ. κυρίως ο νόμος Κατσέλη).
Για όσους εντάσσονται στην κατηγορία των ευπαθών κοινωνικά ομάδων θα υπάρχει δίχτυ ασφαλείας με προστασία της κύριας κατοικίας από πλειστηριασμούς, όπως επεδίωκε η κυβέρνηση. Για τους υπόλοιπους δεν θα υπάρχει καμία προστασία ενώ μειώνονται και τα όρια κατασχέσεων που ισχύουν σήμερα (σ.σ. ως το 25% του μισθού ή της σύνταξης) και καθορίζεται γενικό όριο ακατάσχετου τα 1.500 ευρώ.
Για τις επιχειρήσεις θα ακολουθηθεί ο νόμος Δένδια, που προβλέπει διαχωρισμό των βιώσιμων από τις μη βιώσιμες επιχειρήσεις με καθαρά τραπεζικά κριτήρια.
Επιπρόσθετα, το Μνημόνιο προβλέπει τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων ( σ.σ πλην τραπεζών) που θα παρέχουν υπηρεσίες διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων. Ως το Δεκέμβριο του 2015 θα πρέπει να έχουν εντοπισθεί οι μεγαλοοφειλέτες προς τις τράπεζες και το Δημόσιο και να έχουν διαχωριστεί οι βιώσιμοι από τους μη βιώσιμους καθώς και όσοι πρέπει να τύχουν προστασίας γιατί ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες.
Αμέσως μετά και μέχρι τον Μάρτιο του 2016 θα πρέπει να θεσμοθετηθεί ένα νέο πλαίσιο εξωδικαστικής επίλυσης για υπερχρεωμένους δανειολήπτες με στόχο την επιτάχυνση και απλούστευση των διαδικασιών.
Παράλληλα μέχρι τον Φεβρουάριο του 2016 η Τράπεζα της Ελλάδος θα θέσει για τις τράπεζες συγκεκριμένους στόχους για την μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μέσω ρυθμίσεων, εκποίησης περιουσιακών στοιχείων ή πώλησης χαρτοφυλακίου δανείων. Οι τράπεζες θα κληθούν να υποβάλλουν σχέδια μείωσης των επισφαλειών τα οποία θα παρακολουθούνται και θα επικαιροποιούνται ανά τρίμηνο από τον Ιούνιο του 2016.
Παράλληλα θα επικαιροποιηθεί η αξιολόγηση των διοικητικών συμβουλίων των τραπεζών και του ΤΧΣ με προσθήκη νέων κριτηρίων και πρόβλεψη αντικατάστασης μελών που δεν τα πληρούν.
Μέχρι τα τέλη Μαρτίου του 2016 η ΤτΕ θα πρέπει να προχωρήσει σε αναθεώρηση του Κώδικα Δεοντολογίας ώστε να περιλαμβάνει και ομαδικές αναδιαρθρώσεις δανείων ( π.χ μικρομεσαίων επιχειρήσεων). Εδώ προβλέπεται η συνεργασία των επιμελητηρίων.
Τέλος, μέχρι το τέλος του 2017 οι αρχές θα πρέπει να αξιολογήσουν τον πτωχευτικό κώδικα και να προτείνουν βελτιώσεις.
Πηγή: http://www.enikos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.