Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2014

Αμφίπολη: Οι καλλιτέχνες, οι ακραίες θεωρίες, πως καταστράφηκε το μνημείο και πότε θα μάθουμε το μυστικό της


«Ο τάφος και τα αγάλματα της Αμφίπολης φτιαγμένα από Αθηναίους καλλιτέχνες»

Τι αναφέρει η Ε. Αρβελέρ για τα γλυπτά της Αμφίπολης.

Μετά τα όσα έγραψε η Ελένη Αρβελέρ -στο νέο βιβλίο της με τίτλο «Εικασίες, Βεργίνα-Αμφίπολη»- έχει αναπτυχθεί μία νέα θεωρία για το κάτοικο του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης. Η διαπρεπής βυζαντινολόγος Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ έδειξε τον Κάσσανδρο ως «απάντηση» στο μυστικό που κρύβει το μνημείο αρχαίου τάφου της Αμφίπολης, αλλά κάνει μια παρατήρηση και όσον αφορά στα γλυπτά.

Σχετικά με τις «εξαίρετες Καρυάτιδες, τις Σφίγγες και όποια άλλα ευρήματα ανάλογης ποιότητας έρθουν στο φως χάρη στην ανασκαφή της Αμφίπολης», η ίδια εικάζει ότι «μπορεί το εργαστήρι και τα υλικά να είναι μακεδονικά αλλά τo 'χειρ εποίησεν' να είναι από καλλιτέχνες Αθηναίους προσκληθέντες από τον Κάσσανδρο ή απλώς φυγάδες από την πόλη τους, που είχε χάσει τότε πια τον πλούτο, την αίγλη, το δόξα και τη λάμψη της».

«Να ονομάσω, λοιπόν, Κασσάνδρειον το μνημείο της Αμφίπολης;» καταλήγει η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, η οποία παρακαλεί τους ειδικούς, που έχουν τον τελευταίο λόγο, να μην ξεχάσουν την εν Αμφιπόλει δράση του Κασσάνδρου αλλά ούτε και τη γυναίκα του Θεσσαλονίκη, αν βρεθούν γυναικεία οστά και κτερίσματα στην Αμφίπολη.


-------------

Ισχυρός σεισμός και τσουνάμι κατέστρεψαν τον τάφο της Αμφίπολης

Πώς εξηγεί ο συντηρητής αρχαιοτήτων Νίκος Μπελογιάννης τις μεγάλες ποσότητες χώματος.

Μια αξιόλογη υπόθεση εργασίας ως προς εάν είναι ή όχι συλημένος ο τάφος της Αμφίπολης διατυπώνει ο χημικός μηχανικός ο Νίκος Μπελογιάννης.

Ο συντηρητής αρχαιοτήτων και πρώην επικεφαλής του «Κέντρου Λίθου» του Υπουργείου Πολιτισμού υποστηρίζει ότι οι μεγάλες ποσότητες χώματος που βρίσκονται στο μνημείο οφείλονται σε πλημμύρα της κοίτης του ποταμού Στρυμόνα που προκλήθηκε από τσουνάμι λόγω ισχυρού σεισμού, ενώ η παρουσία της κεφαλής της σφίγγας πίσω από τους δυο τοίχους σφράγισης δεν αποκλείεται να είναι αποτέλεσμα βανδαλισμού του μνημείου ή και κάποιου άλλου φυσικού φαινομένου.

Μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της Δημοτικής Τηλεόρασης Θεσσαλονίκης ΤV 100 υπογράμμισε:
«Σ ένα ισχυρό τσουνάμι που προκλήθηκε από σεισμό στα τέλη του 6ου μετά Χριστόν οφείλεται η μεταφορά της άμμου. Αφορμή αυτού του προβληματισμού αποτέλεσε μη γκραβούρα γάλλου περιηγητή Espirt Mariet Coysinery που απεικονίζει την περιοχή της Αμφίπολης το 1831. Εκεί φαίνεται καθαρά ότι η λίμνη Κερκινίτιδα έφτανε μέχρι την είσοδο του τάφου που είναι σήμερα.

Η λίμνη φαίνεται ως παρακλάδι του Στρυμόνα. Μελετώντας την σεισμική δραστηριότητα της περιοχής εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι τα φυσικά φαινόμενα έπαιξαν σημαντικό ρόλο πριν από χιλιάδες χρόνια».
O συντηρητής αρχαιοτήτων Νίκος Μπελογιάννης εκτιμά ότι η σημερινή κατάσταση του μνημείου οφείλεται στον σεισμό 6,8 ρίχτερ που έγινε το 597 επί αυτοκράτορος Μαυρικίου με επίκεντρο την Αμφίπολη ο οποίος άλλαξε την κοίτη του Στρυμόνα και πλημμύρισε ολόκληρη την περιοχή. Έτσι ο τάφος βρέθηκε κάτω από το νερό και άρχιζε να συγκεντρώνει μεγάλες ποσότητες άμμου.

«Τα ορμητικά νερά μπήκαν μέσα στο μνημείο και κάποια στιγμή ο τάφος ήταν πνιγμένος. Το 1830 η στάθμη των νερών είχε κατέβει αρκετά ενώ τα αποξηραντικά έργα επανέφεραν τον Στρυμόνα στην αρχαία κοίτη του. Έως τότε το νερό και η άμμος αποτελούσαν μια προστατευτική ασπίδα για το εσωτερικό του μνημείου. “Ολα τα γλυπτά που δεν ήταν μέσα στο νερό έπαθαν διάβρωση ενώ τα μέρη του σώματος τους που ήταν πλημμυρισμένα άντεξαν στον χρόνο».

Ο κύριος Μπελογιάννης υποστηρίζει ότι ο τάφος της Αμφίπολης ήταν επισκέψιμος ενώ οι τοίχοι σφράγισης κατασκευάστηκαν τουλάχιστον επτά αιώνες μετά την ανέγερση του, επί εποχής Θεοδοσίου του Α Θεοδοσίου του Β ή του Ιουστινιανού τότε που καταστράφηκαν συστηματικά τα αρχαία ειδωλολατρικά μνημεία. Οι βανδαλισμοί που υπέστησαν την περίοδο εκείνη τα αρχαιοελληνικά μνημεία ίσως εξηγούν και την παρουσία της κεφαλής της σφίγγας πίσω από τους δυο τοίχους σφράγισης.

«Κάποιοι μεταγενέστεροι τυμβωρύχοι γκρέμισαν πιο ψηλά τον σφραγιστικό τοίχο, καθώς και τον διαχωριστικό πιο μέσα, στο ύψος όπου έφταναν ήδη τα χώματα. “Έτσι, τα χώματα ακόμη πιο μέσα είναι αισθητά λιγότερα, αφού χρειαζόταν να φτάσει πολύ ψηλά η στάθμη της λίμνης. Το 1830 η στάθμη είχε κατεβεί αρκετά, ώστε τα νερά να φτάνουν ακριβώς μπροστά στον τάφο και το 1930 η αποξήρανση περιλάμβανε επαναφορά του ποταμού στην αρχαία του κοίτη, εξ ού και η ξύλινη γέφυρα βρέθηκε ξανά μέσα στο νερό. Σίγουρα πρόκειται για ένα εντυπωσιακό μνημείο. Η ανασκαφή θα δείξει το αποτέλεσμα».

-------------

Οι ακραίες θεωρίες για την Αμφίπολη

Η σύνδεση του τάφου με τον Κάτω Κόσμο και η άγνωστη τύχη των χρυσών νομισμάτων.

Τα σενάρια για τον τάφο της Αμφίπολης δίνουν και παίρνουν. Άλλα ακραία και άλλα περισσότερο συγκρατημένα. Ένα από αυτά παρουσιάζει το μνημείο ως νεκρομαντείο με σύνδεση στον κάτω κόσμο. Άλλο ως τάφο του Αχιλλέα και του Πατρόκλου, τους οποίους μετέφερε ο Μέγας Αλέξανδρος στην Αμφίπολη.

Τα ερωτήματα επίσης αρκετά... Μήπως η ανακάλυψη έγινε πέρυσι; Και σε ποια τράπεζα έχουν κατατεθεί τα χρυσά νομίσματα και κοσμήματα που βρέθηκαν εκεί;

Όσο αστεία και αν ακούγονται τα παραπάνω, ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την άποψή του, έστω και λανθασμένα. Το διαδίκτυο μάλιστα, όπως αναφέρει η εφημερίδα το «Έθνος» φιλοξενεί κατά καιρούς αμέτρητες θεωρίες συνωμοσίας. Όταν ξεκίνησαν τα δημοσιεύματα για την ανασκαφή, διάφοροι με ακραίες απόψεις γέμισαν το Διαδίκτυο με προτροπές να μπει ένας μεγάλος σταυρός έξω από τον τάφο, διότι θα ξυπνούσαν τα δαιμόνια που ήταν μέσα και θα κατέστρεφαν αν όχι τη χώρα, σίγουρα την περιοχή.

Ακολούθησε η περισπούδαστη ανάλυση ότι εκεί ήταν νεκρομαντείο που οδηγούσε στις πύλες του Κάτω Κόσμου. Σενάρια άλλοτε ξεκαρδιστικά, άλλοτε εκνευριστικά και άλλοτε απλώς αδιάφορα.

Κάποιος άλλος εξέφραζε την άποψη ότι ο Μέγας Αλέξανδρος έκλεψε τα οστά του Αχιλλέα και του Πατρόκλου από την Τροία και τα μετέφερε στην Αμφίπολη κρυφά, αφού το να αναμοχλεύεις τάφους ήταν ιεροσυλία.

Μία ακόμα θεωρία συνομωσίας αναφέρει ότι όσα έχουν βρεθεί εκεί είναι γνωστά από πέρυσι και αποκαλύπτονται φέτος, με το αιτιολογικό ότι οι φωτογραφίες από το εσωτερικό του τάφου εμφανίζουν εργάτες ντυμένους... χειμωνιάτικα.

Άλλο σενάριο αναφέρει ότι σε απόσταση λίγων μέτρων βρίσκεται κάτι που μοιάζει με κουτί και αυτό διακριβώθηκε με το «σκανάρισμα», την αξονική τομογραφία που έγινε στον τάφο. Αρχαία λήκυθος ή κάτι άλλο;

Σε κάθε περίπτωση κάτι τέτοιο είναι αδύνατον να ευσταθεί. Η επιστήμη σηκώνει απλά τα χέρια ψηλά. Κι αυτό γιατί σκανάρισμα από 5 - 6 μέτρα ύψος δεν μπορεί να γίνει αφενός, αφετέρου όμως, η λήκυθος δεν μπορεί να είναι σε καμία περίπτωση τετράγωνη, καθώς πρόκειται για αγγείο με ειδικό σχήμα μεν, καμπυλωτό δε.

Το βέβαιο είναι ότι όσο οι ανασκαφές συνεχίζονται και η επικαιρότητα είναι στραμμένη στον τύμβο Καστά, θα ακούσουμε αρκετά ακόμα παρόμοια σενάρια.

-------------

Αμφίπολη: Σε 15 ημέρες θα μάθουμε το μεγάλο μυστικό


Σε δεκαπέντε μέρες το πολύ, ο τάφος της Αμφίπολης θα έχει αποκαλύψει το μυστικό του, δίνοντας απαντήσεις στο κεντρικό ερώτημα: ποιος είναι ο νεκρός που είχε ταφεί εκεί;

Η ολοκλήρωση της ανασκαφής, που θα επιτρέψει τη λύση του μεγαλύτερου γρίφου, θα έχει ολοκληρωθεί, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ανασκαφικής ομάδας, μέσα στο διάστημα αυτό. Ήδη, τα χώματα μειώνονται και ο τρίτος θάλαμος σύντομα θα είναι απολύτως ελεύθερος.

Προς το παρόν, και όσο η ανασκαφή φτάνει στο τέλος της και προσεγγίζουμε τη λύση του μυστηρίου, δημιουργούνται διάφορα ερωτηματικά ως προς επιμέρους ευρήματα και ερμηνείες τις οποίες δίνουν οι επιστήμονες- και αυτοί που διεξάγουν την ανασκαφή και όσοι την παρακολουθούν.

Τα κεντρικά ερωτηματικά των ημερών σχετίζονται, βεβαίως, με τις σφίγγες. Πώς έσπασαν τα κεφάλια; Πώς βρέθηκε το ένα κάτω από το κατώφλι του τρίτου θαλάμου; Γιατί τα πρόσωπα έχουν διαφορετική υφή από τα σώματα; Έχουν σχέση με την Αίγυπτο;

Οι σφίγγες είχαν τοποθετηθεί στο υπέρθυρο του τάφου για να αποτρέπουν την είσοδο ασεβών, κυρίως των τυμβωρύχων. Οι συγκεκριμένες δεν έχουν σχέση με την Αίγυπτο, καθώς στην Ελλάδα έχουμε ανάλογα γλυπτά από αρκετούς αιώνες πριν, με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Γενικώς, έχουν δαιμονικό χαρακτήρα –αποτελούν δηλαδή φύλακες του νεκρού.


Πηγή: http://www.newsbeast.gr , xronometro.com , http://www.newsbeast.gr και http://www.enikos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.