Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2014

Αμφίπολη: Τα σενάρια μετά την αποκάλυψη του εκπληκτικού ψηφιδωτού


Πλήθος σεναρίων έχει ανακύψει μετά το εκπληκτικό ψηφιδωτό που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στην Αμφίπολη, αποκλείοντας ωστόσο και κάποια που έχουν διατυπωθεί μέχρι στιγμής, ως ανυπόστατα.

Στο ψηφιδωτό απεικονίζεται ένα άρμα σε κίνηση που σύρεται από δύο λευκά άλογα, και το οδηγεί γενειοφόρος άνδρας, με στεφάνι δάφνης στο κεφάλι. Μπροστά από το άρμα απεικονίζεται ο θεός Ερμής ως ψυχοπομπός, ο οποίος φορά πέτασο, μανδύα, φτερωτά σανδάλια και κρατά το γνωστό σύμβολό του –το κηρύκειο.



Με δεδομένα τα παραπάνω, αυξάνονται οι πιθανότητες ο «ένοικος» του τύμβου να είναι άνδρας, καθώς στην παράσταση εικονίζεται άνδρας, ο οποίος μάλιστα έχει τιμηθεί σε μάχες ή και αγώνες. Με αυτό το σκεπτικό, αποκλείονται πλέον τα σενάρια που ήθελαν στον τάφο να βρίσκεται η μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Ολυμπιάδα ή η σύζυγός του Ρωξάνη.

Από την άλλη, ενισχύεται το σενάριο, που θέλει τον Ηφαιστίωνα να βρίσκεται θαμμένος στον τύμβο.

Την εκτίμηση ότι είναι πιθανό να βρίσκεται ο παιδικός φίλος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Ηφαιστίωνας στον τύμβο είχε εκφράσει κατά το παρελθόν και ο αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας και Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, Θεόδωρος Μαυρογιάννης. Μάλιστα, εικάζεται ότι η ύπαρξη στον δεύτερο θάλαμο των δύο εντυπωσιακών Καρυάτιδων, σύμβολο των Αθηναίων, σε μακεδονικό τάφο συμβολίζει πιθανότατα την καταγωγή του «ενοίκου». Ο κ. Μαυρογιάννης έχει παραπέμψει σε μελέτη του 1991 που λέει ότι ο πατέρας του Ηφαιστίωνα, Αμύντωρ ήταν Αθηναίος.



Η αρχαιολόγος Ντόροθι Κινγκ από την πλευρά της, σημειώνει στο προσωπικό της ιστολόγιό, ότι ο γενειοφόρος άνδρας στο άρμα είναι ο πατέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Φίλιππος Β’. Τον ισχυρισμό της αυτόν αιτιολογεί ως εξής: «ο γενειοφόρος με το δάφνινο στεφάνι φαίνεται σε στάση προφίλ, με τη δεξιά πλευρά του προσώπου του να είναι κρυμμένη… Ο Φίλιππος είχε χάσει το δεξί του μάτι, ενώ επίσης είχε κερδίσει δάφνινο στεφάνι στους Ολυμπιακούς Αγώνες».

Στο προσκήνιο επανέρχεται φυσικά και ο ίδιος ο Μέγας Αλέξανδρος. Ορισμένοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι ο Απελλής -ξακουστός ζωγράφος της αρχαιότητας- που ήκμασε κατά την περίοδο της 112ης Ολυμπιάδος δηλαδή μεταξύ του 332 και του 329 και ανήκε στο στενό βασιλικό περιβάλλον, δεν αποκλείεται να σχεδίασε το ψηφιδωτό στον τάφο της Αμφίπολης.



Σύμφωνα με το συγκεκριμένο σενάριο, το πρόσωπο που λείπει από το ψηφιδωτό, είναι ο Μέγας Αλέξανδρος που οδηγεί τον Φίλιππο στον Άδη.

Ωστόσο, ο ακαδημαϊκός και καθηγητής κλασσικής αρχαιολογίας στο ΑΠΘ, Μιχάλης Τιβέριος υποστηρίζει ότι η μορφή που δεν φαίνεται, πιθανότατα να είναι η Περσεφόνη την οποία οδηγεί ο Πλούτωνας στον Κάτω Κόσμο –χωρίς να αποκλείει ωστόσο το ενδεχόμενο -εάν είναι άλλη μορφή, ανδρική- να είναι και ο ίδιος ο νεκρός.

Σε δηλώσεις που έκανε πάντως τη Δευτέρα, η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, έκανε λόγο για ένα μοναδικό έργο, το οποίο μας συνδέει με τη δυναστεία του Φιλίππου.

Εξάλλου σε κάθε περίπτωση, αυτό που ξεκαθαρίζει το ψηφιδωτό, είναι ότι το μνημείο στον λόφο Καστά είναι τάφος: Η σύνθεσή του έχει κατεύθυνση από ανατολικά προς τα δυτικά, δηλαδή από τη ζωή προς τον Κάτω Κόσμο.

-------------

Τον παγκόσμιο θαυμασμό έχει προκαλέσει το ψηφιδωτό που έφερε στην επιφάνεια η αρχαιολογική σκαπάνη στην Αμφίπολη. Ο διεθνούς φήμης ιστορικός συγγραφέας Άντριου Τσανγκ υποστηρίζει πως το μυστικό του ψηφιδωτού κρύβεται στο χέρι που εμφανίζεται στην παράσταση.

Κάνει μάλιστα την εκτίμηση πως εάν αποκαλυφθεί και γυναικεία μορφή στο ψηφιδωτό τότε ο τάφος δεν αποκλείεται να ανήκει στην Ολυμπιάδα ή την Ρωξάνη. Δείτε το βίντεο του ALPHA.




-------------

Αναμένονται οι αποκαλύψεις από το ψηφιδωτό – Τι αναφέρει ο καθηγητής Μ. Παπανικολάου

Η αποκατάσταση του ψηφιδωτού συνεχίζεται στην Αμφίπολη με τους ειδικούς να μιλάνε πλέον για… το χέρι του θεού. Αυτό θεωρούν ότι κρύβεται στο τελευταίο εύρημα στο λόφο Καστά, με τον καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης, στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ, Μιλτιάδη Παπανικολάου να εξυμνεί το έργο.

Την ώρα που αναμένεται η αποκάλυψη της μορφής που συμπληρώνει την εικόνα δίπλα στον γενειοφόρο άνδρα –ίσως να γίνει και την Πέμπτη- ο Μ. Παπανικολάου αναφέρει ότι πρόκειται για κάτι «εντυπωσιακό, μοναδικό, ανεπανάληπτο, με εκπληκτική προοπτική και καλοδουλεμένο βάθος». Αυτή είναι η περιγραφή του για το ψηφιδωτό του δαπέδου στον χώρο πίσω από τις Καρυάτιδες. «Είναι ένα πραγματικό αριστούργημα. Έργο ενός σπουδαίου καλλιτέχνη. Διαθέτει μια ευφάνταστη πολυχρωμία και μας παραπέμπει στην Αναγέννηση», τονίζει.

Εξηγεί ότι το έργο είναι «σχεδιαστικά άψογο» και πως είναι χαρακτηριστική η απεικόνιση των αλόγων. «Το ένα από τα δύο λευκά άλογα είναι πιο μπροστά, το άλλο στέκει ελαφρά πιο πίσω, ο καλλιτέχνης δηλαδή μελέτησε και απέδωσε με σχολαστικότητα το βάθος» και συμπλήρωσε ότι «η απεικόνιση δεν είναι στατική. Έχει γίνει με τέτοιο τρόπο που μπορούμε να αισθανθούμε την κίνηση τους. Είναι σε μια αρένα και τρέχουν. Είναι εντυπωσιακό και απερίγραπτης ομορφιάς» .

Πέραν αυτών, εστιάζει και στη μορφή του Ερμή, για την οποία αναφέρει ότι είναι «πολύ ζωντανή, λες και θα μιλήσει». Μάλιστα, εξηγεί ότι ο τρόπος που έχει αποδοθεί το βλέμμα του «είναι ξεχωριστός και απόλυτα φυσικός».

Δείτε το βίντεο του Alpha:




Πηγή:  http://www.enikos.gr , http://www.enikos.gr και http://www.newsbeast.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.