Κυριακή 25 Μαΐου 2014

Η ψυχολογία των χρωμάτων


Τι «κρύβεται» πίσω από τη χρωματική παλέτα του μάρκετινγκ.

Η ψυχολογία των χρωμάτων που σχετίζεται με την πειθώ είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες -και πιο αμφιλεγόμενες- πτυχές του μάρκετινγκ.

Παρακάτω παρατίθενται μερικές από τις πιο αξιόπιστες έρευνες, που έχουν γίνει γύρω από τη θεωρία των χρωμάτων και την πειθώ, όπως παρουσιάστηκαν στην ιστοσελίδα entrepreneur.com.

Παρανοήσεις γύρω από την ψυχολογία των χρωμάτων

Γιατί «σηκώνει» τόση πολλή συζήτηση η θεωρία της ψυχολογίας των χρωμάτων;

Όπως έχουν δείξει έρευνες, είναι πιθανό να οφείλεται στο γεγονός ότι στοιχεία όπως η προσωπική προτίμηση, η εμπειρία, η ανατροφή, οι πολιτιστικές διαφορές, το περιεχόμενο κ.τ.λ. συχνά «θολώνουν» την επίδραση που έχουν επιμέρους χρώματα στον καθένα από εμάς.

Επομένως, η άποψη ότι χρώματα όπως το κίτρινο ή το μωβ είναι σε θέση να μας προκαλούν κάποιο είδος συναισθήματος, είναι τόσο ακριβής όσο το «διάβασμα» των Ταρώ.

Η σημασία των χρωμάτων στο μάρκετινγκ

Έχουν γίνει πολλές προσπάθειες για να μετρηθεί η επίδραση διαφόρων χρωμάτων στους καταναλωτές, όμως η αλήθεια είναι πως η επίδραση του χρώματος στον καθένα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις προσωπικές εμπειρίες του και δε μπορεί να «μεταφραστεί» σε κάποιο συγκεκριμένο συναίσθημα καθολικής ισχύος.

Βέβαια, τα χρώματα παίζουν πολύ ουσιαστικό ρόλο στο μάρκετινγκ, ενώ οι ειδικοί «βλέπουν» διάφορα νοήματα πίσω από αυτά.

Ερευνητές υποστηρίζουν σε μια έκθεση με τίτλο «Impact of Color in Marketing», ότι το 90% των γρήγορων αποφάσεων που γίνονται για καταναλωτικά προϊόντα βασίζονται στο χρώμα και μόνο (ανάλογα με το προϊόν).

Μια άλλη έρευνα (The Interactive Effects of Colors) τονίζει, ότι η σχέση μεταξύ των εμπορικών σημάτων και των χρωμάτων εξαρτάται από την αντίληψη γύρω από την καταλληλότητα του χρώματος που χρησιμοποιείται για τη συγκεκριμένη μάρκα (με άλλα λόγια, αν το χρώμα «ταιριάζει» σε αυτό που θέλουν να πουλήσουν).

Η έρευνα με τίτλο «Exciting Red and Competent Blue» επιβεβαιώνει ότι η αγοραστική πρόθεση επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τα χρώματα, λόγω της επίδρασης που έχουν στο πώς γίνεται αντιληπτό ένα εμπορικό σήμα. Αυτό σημαίνει ότι τα χρώματα επηρεάζουν το πώς οι καταναλωτές βλέπουν την «προσωπικότητα» της κάθε μάρκας.

Άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι ο εγκέφαλός μας προτιμά αναγνωρίσιμες μάρκες προϊόντων, με αποτέλεσμα το χρώμα να παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ενός εμπορικού σήματος.

Προτιμήσεις χρωμάτων ανάλογα με το φύλο

Είναι πολύ σημαντικό να σημειωθεί ότι το περιβάλλον κάθε ατόμου -και ιδίως οι πολιτιστικές του αντιλήψεις- παίζει ισχυρό ρόλο στην υπαγόρευση της καταλληλότητας του χρώματος για κάθε φύλο, το οποίο με τη σειρά του μπορεί να επηρεάσει τις ατομικές επιλογές.

Έρευνες γύρω από την αντίληψη και τις προτιμήσεις των χρωμάτων δείχνουν ότι όταν πρόκειται για σκιές και αποχρώσεις οι άντρες φαίνεται να προτιμούν πιο έντονα χρώματα, ενώ οι γυναίκες πιο ήπια.

Ακόμη, οι άντρες είναι πιο πιθανό να επιλέξουν αποχρώσεις χρωμάτων, στις οποίες έχει προστεθεί μαύρο, ενώ οι γυναίκες αποχρώσεις στις οποίες έχει προστεθεί λευκό.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.