Πέμπτη 24 Απριλίου 2014

Αλλαγές στην δικαιοσύνη στις ποινές και παροχές που έρχονται για τους κρατούμενους


Δείτε τα άρθρα σχετικά με τις αλλαγές που έρχονται στην δικαιοσύνη στις ποινές, αλλά και τις παροχές που έρχονται για τους κρατούμενους.

---------------



Στο ΣτΕ το σχέδιο για τα ηλεκτρονικά δικόγραφα

Στο Ε΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας κατατέθηκε από τον υπουργό Δικαιοσύνης, Χαρ. Αθανασίου, για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία, σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που προβλέπει την ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων (e-justice) στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Υπενθυμίζεται ότι η ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων ισχύει ήδη στα Ποινικά, στα Πολιτικά και τα Διοικητικά Δικαστήρια της χώρας

Όπως αναφέρεται στο σχέδιο διατάγματος, ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα καθορίσει τον χρόνο έναρξης του Διατάγματος με το οποίο καθιερώνεται η ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων και η ηλεκτρονική χορήγηση πιστοποιητικών και λοιπών εγγράφων στο Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο.

Οι δικηγόροι και τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (δικηγόροι του Δημοσίου) αφού επιλέξουν ηλεκτρονικά μεταξύ των δικαστηρίων το Ελεγκτικό Συνέδριο, θα συμπληρώνουν τα πεδία («κουτάκια») που τους ζητούνται για την εξακρίβωση των δεδομένων τους και θα προχωρούν στη συνέχεια στην κατάθεση του δικογράφου ή στην κατάθεση εγγράφων και άλλων πιστοποιητικών ή θα αιτηθούν τη λήψη των σχετικών πιστοποιητικών που επιθυμούν.

Στη συνέχεια το Ελεγκτικό Συνέδριο που θα δέχεται την ηλεκτρονική κατάθεση, θα διενεργεί τον απαιτούμενο έλεγχο (ηλεκτρονική υπογραφή, κ.λπ.), θα παρέχει τα απαιτούμενα αντίγραφα στους δικηγόρους, θα εξασφαλίζει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της κάθε δικογραφίας, θα παρέχει ηλεκτρονικά αντίγραφα αποφάσεων, κ.λπ.



Πηγή: http://www.enikos.gr


---------------



Στη Βουλή η αυτόφωρη σύλληψη των κακοπληρωτών


Την εγκύκλιο του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου αναφορικά με την εφαρμογή της αυτόφωρης διαδικασίας σε περιπτώσεις ακραίας και προκλητικής φοροδιαφυγής και μη καταβολής βεβαιωμένων στο Δημόσιο χρεών, επικαλείται ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Μαυραγάνης σε έγγραφό του που διαβιβάστηκε στη Βουλή. Ο υφυπουργός Οικονομικών δηλώνει ότι μέχρι την παγίωση της σχετικής νομολογίας υπάρχει η άποψη του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και όπως αυτή εκφράστηκε με την εγκύκλιο 1/2011, η αυτόφωρη διαδικασία για τις παραπάνω περιπτώσεις είναι και νόμιμη και επιβεβλημένη.

Την ίδια ώρα, ο υπουργός Δικαιοσύνης Χαράλαμπος Αθανασίου με έγγραφό του ενημερώνει τη Βουλή ότι το θέμα της αυτόφωρης σύλληψης για χρέη στο δημόσιο για όσους αποδεδειγμένα βρίσκονται σε πραγματική αδυναμία πληρωμής θα εξεταστεί από την Επιτροπή που συγκροτήθηκε, για τη σύνταξη σχεδίου νέου Ποινικού Κώδικα και φυσικά θα συνεξετασθεί με το κατεξοχήν αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών.

Και τα δύο έγγραφα διαβιβάστηκαν στη Βουλή πριν από λίγες ημέρες, ύστερα από ερώτηση που είχε καταθέσει ο βουλευτής της ΝΔ Κωνσταντίνος Τσιάρας επισημαίνοντας ότι «από την εφαρμογή του νόμου 3943/2011 έχουμε μπαράζ αυτόφωρων συλλήψεων οφειλετών του δημοσίου, καθώς ουσιαστικά το αδίκημα χαρακτηρίστηκε διαρκές» και επειδή «καθιερώνεται η αντικειμενική ευθύνη των οφειλετών ανεξαρτήτως δόλου ή πραγματικής αδυναμίας αποπληρωμής». Μάλιστα ο βουλευτής της ΝΔ έχει επισημάνει ότι «σύσσωμος ο νομικός κόσμος έχει καταδικάσει τη συγκεκριμένη πρακτική ως ευθέως παραβιάζουσα το Σύνταγμα» και ότι «ήδη αρκετά δικαστήρια, με πιο πρόσφατο το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Κατερίνης, κρίνουν αντισυνταγματική την αυτόφωρη σύλληψη και παραπέμπουν την εκδίκαση της υπόθεσης σε τακτική δικάσιμο».

Στο απαντητικό έγγραφο ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Μαυραγάνης αναφέρεται στις υφιστάμενες διατάξεις και υπογραμμίζει: «Μέχρι την παγίωση της σχετικής νομολογίας, η κατ΄ επιταγή της διάταξης αυτής εφαρμογή της αυτόφωρης διαδικασίας σε περιπτώσεις ακραίας και προκλητικής φοροδιαφυγής και μη καταβολής βεβαιωμένων στο Δημόσιο χρεών, σύμφωνα και με την άποψη του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, όπως αυτής εκφράζεται στην με αριθμ. 1/2011 εγκύκλιό του, είναι και νόμιμη και επιβεβλημένη».

Ο υπουργός Δικαιοσύνης Χαράλαμπος Αθανασίου επισημαίνει από τη δική του πλευρά ότι ο νόμος 3943/2011 «Καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, στελέχωση των ελεγκτικών υπηρεσιών και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομικών» προήλθε από τη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονομικών, στο οποίο ανήκει και η πρωτοβουλία για τυχόν τροποποίηση των προβλεπομένων ρυθμίσεων, και συνυπογράφηκε από τον υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Αναφέρει ωστόσο ότι τα διαλαμβανόμενα στην ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ ζητήματα, θα τεθούν υπόψη της Επιτροπής που συστάθηκε και συγκροτήθηκε με απόφαση του υπουργού Δικαιοσύνης για τη σύνταξη σχεδίου νέου Ποινικού Κώδικα και φυσικά θα συνεξετασθούν με το κατ΄εξοχήν αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών, το οποίο είναι συναποδέκτης της εν λόγω ερώτησης.


Πηγή: http://www.enikos.gr


---------------


«Φρένο» στις αποφυλακίσεις πρωταγωνιστών μεγάλων υποθέσεων

Στη δημιουργία Ειδικού Ποινικού Τμήματος προχωρά το υπουργείο Δικαιοσύνης.

Στη δημιουργία Ειδικού Ποινικού Τμήματος στο οποίο θα εκδικαστούν μεγάλες υποθέσεις που εκκρεμούν στο Εφετείο προχωρά το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Με τροπολογία που θα κατατεθεί άμεσα επιχειρείται να μπει φρένο σε αποφυλακίσεις πρωταγωνιστών μεγάλων υποθέσεων, λόγω παρέλευσης του 18μήνου αλλά στην παραγραφή αδικημάτων αφού πρόκειται να επιταχυνθούν όλες οι διαδικασίες.

Μεταξύ των υποθέσεων που εκκρεμούν είναι και αυτές της Χρυσής Αυγής (εφόσον υπάρξει παραπομπή), των εξοπλιστικών προγραμμάτων, υποθέσεων διαφθοράς και διασπάθισης δημοσίου χρήματος, τρομοκρατίας κ.α.

Στο Ειδικό Ποινικό Τμήμα θα ορίζονται δικαστές με απόφαση της Ολομέλειας του Εφετείου Αθηνών οι οποίοι θα απασχολούνται αποκλειστικά με τις συγκεκριμένες υποθέσεις.

Όπως σχολίαζε αρμόδια πηγή υπάρχει, πλέον, μια αλυσίδα ειδικών ομάδων , που ξεκινά με τους εισαγγελείς διαφθοράς και τους οικονομικούς εισαγγελείς, τους ανακριτές διαφθοράς και τους ειδικούς εφέτες ανακριτές που ορίζονται από την Ολομέλεια σε υποθέσεις μείζονος σπουδαιότητας η οποία τώρα συμπληρώνεται με τους δικαστές του ειδικού τμήματος με μοναδικό αντικείμενο τις μεγάλες δίκες.

Η τροπολογία

Η τροπολογία του Υπουργού Δικαιοσύνης Χαρ. Αθανασίου δημιουργεί στο Εφετείο Αθηνών ιδιαίτερο Ποινικό Τμήμα, του οποίου η λειτουργία θα αρχίσει την 16η Σεπτεμβρίου 2014. Σε αυτό θα εκδικάζονται όλες οι ποινικές υποθέσεις του Εφετείου. Σκοπός της ρύθμισης είναι η επιτάχυνση της εκδίκασης των εν λόγω υποθέσεων από δικαστές (προεδρεύοντες και μέλη ), οι οποίοι θα απασχολούνται αποκλειστικά με αυτές. Ειδικότερα στο Τμήμα αυτό θα υπάγονται όλες οι ποινικές υποθέσεις αρμοδιότητας του Πενταμελούς Εφετείου, του Μικτού Ορκωτού Εφετείου και των Τριμελών και Μονομελών Εφετείων, καθώς και του Συμβουλίου Εφετών. Οι δικαστές του Ποινικού Τμήματος θα ορίζονται για μια διετία με απόφαση της Ολομέλειας του Εφετείου Αθηνών με αντίστοιχη τροποποίηση του Κανονισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας αυτού, ενώ η θητεία θα μπορεί να παραταθεί, με απόφαση της ίδιας Ολομέλειας, για ένα ακόμη έτος. Η Ολομέλεια μπορεί να ανανεώσει τη θητεία των δικαστών για τη συγκρότηση του Ποινικού Τμήματος για μια επιπλέον διετία, εφόσον υπάρχει προς τούτο συναίνεση των τελευταίων. Σε αυτή την περίπτωση η συνολική συνεχόμενη θητεία στο Ποινικό Τμήμα δεν μπορεί να υπερβεί τα τέσσερα έτη. Μετά τη θητεία τους στο Ποινικό Τμήμα, οι δικαστές που είχαν οριστεί σ’ αυτό, μπορούν να οριστούν εκ νέου για τη συγκρότηση αυτού, μετά την πάροδο χρονικού διαστήματος τουλάχιστον δύο ετών.


Πηγή: http://www.newsbeast.gr

---------------



Χωρίς φυλακή το πλημμέλημα με ποινή έως και 5 έτη

Δεν θα κρατούνται στη φυλακή όσοι έχουν καταδικαστεί για πλημμέλημα με ποινή έως 5 χρόνια σύμφωνα με τροπολογία του Υπουργού Δικαιοσύνης, Χαράλαμπου Αθανασίου. Η διάταξη αυτή επικαιροποιεί το νόμο ν.4093/2012 σύμφωνα με τον οποίο, από την ψήφισή του και μετά οι ποινές από 3-5 χρόνια μετατρέπονται σε εξαγοράσιμες ή σε εκτιταίες με άλλους τρόπους πλην της κράτησης. Με την τροπολογία επεκτείνεται η μετατροπή των ποινών φυλάκισης έως και τα πέντε έτη από τρία, οι οποίες είχαν επιβληθεί αμετάκλητα μέχρι τη δημοσίευση του νόμου. Αυτό σημαίνει ότι όσοι εκτίουν ποινές έως 5 χρόνια, με αμετάκλητη καταδίκη πριν τη δημοσίευση του νόμου αποφυλακίζονται.

Για τη μετατροπή της ποινής θα αποφασίζει το Δικαστήριο που εξέδωσε την καταδικαστική απόφαση, ύστερα από κλήτευση του αιτούντος. Η ρύθμιση προτείνεται για λόγους ίσης μεταχείρισης των καταδικασθέντων, καθώς στην πράξη παρατηρήθηκε διχογνωμία στα δικαστήρια, λόγω έλλειψης μεταβατικής διάταξης στο ν.4093/2012, αν μπορούν ή όχι να μετατραπούν τις ποινές αυτές, δεδομένου ότι ο εν λόγω νόμος καταλάμβανε τις υποθέσεις που δεν είχαν εκδικαστεί αμετακλήτως.

Με την ίδια τροπολογία, προβλέπεται πως σε περίπτωση διαφωνίας ανακριτή και εισαγγελέα για την προσωρινή κράτηση, ο κατηγορούμενος που μέχρι τώρα κρατούνταν έως ότου εκδοθεί το βούλευμα που έλυνε τη διαφωνία, πλέον με διάταξη του ανακριτή, θα διατάσσεται ο κατ' οίκον περιορισμός του, μέχρι να αποφασίσει το δικαστικό συμβούλιο. Μέχρι την έκδοση της απόφασης θα αφαιρείται από τον κατηγορούμενο το διαβατήριό του ή άλλο ισοδύναμο ταξιδιωτικό έγγραφο και θα του απαγορεύεται η έξοδος από τη χώρα. Πλέον, ως εκ τούτου, δεν θα εκδίδεται ένταλμα σύλληψης που συνεπάγετο την προσωρινή κράτησή του στο Αστυνομικό Τμήμα.

Σύμφωνα με δικαστικές πηγές, αυτό γίνεται προκειμένου να εξασφαλισθεί μεν η παρουσία του κατηγορουμένου κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα χωρίς όμως να περιορίζονται με οποιονδήποτε άλλο τρόπο τα ατομικά του δικαιώματα. Την ίδια ώρα, όπως έγινε γνωστό από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, επανέρχεται το προηγούμενο καθεστώς στην ανάδειξη της ηγεσίας της Δικαιοσύνης. Πλέον ο υπουργός Δικαιοσύνης θα προτείνει και το Υπουργικό Συμβούλιο θα αποφασίζει για τις προαγωγές στις θέσεις του προέδρου, αντιπροέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας, Αρείου Πάγου και Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθώς και του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, του γενικού επιτρόπου της Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή του γενικού επιτρόπου της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων. Δεν θα ζητείται δηλαδή η γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, μετά από ακρόαση των υποψηφίων, όπως είχε ορισθεί με το άρθρο 1 του ν. 3841/2010.


Πηγή: http://www.enikos.gr


---------------

Ακόμη και με ισόβια θα τιμωρείται η αρπαγή προσώπου

Νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνη για τροποποίηση του ποινικού κώδικα
.
Με κάθειρξη που τιμωρείται ακόμη και με ισόβια κάθειρξη θα τιμωρείται πλέον η αρπαγή προσώπου σύμφωνα με νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Πρόκειται για τροποποίηση του ποινικού κώδικα προκειμένου να εναρμονιστεί με την διεθνή σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για την τιμωρία του αδικήματος της «αναγκαστικής εξαφάνισης».

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο το αδίκημα της αναγκαστικής εξαφάνισης προσώπου από κρατικά όργανα ή ομάδες αποτελεί έγκλημα κατά της ανθρωπότητας και όσοι εμπλέκονται στην τέλεση του συγκεκριμένου αδικήματος θα τιμωρούνται με ποινές κάθειρξης που φτάνουν μέχρι και τα ισόβια.

Όπως επισημαίνεται στο νομοσχέδιο καμία συνθήκη ακόμα και κατάσταση ή απειλή πολέμου δεν δικαιολογεί την διάπραξη του εγκλήματος της αναγκαστικής εξαφάνισης ενός προσώπου, δηλαδή της σύλληψης, κράτησης, αρπαγής ή οποιασδήποτε άλλης μορφής στέρησης της ελευθερίας από όργανα του Κράτους ή από πρόσωπα ή ομάδες προσώπων που ενεργούν με την άδεια, υποστήριξη ή συναίνεση του Κράτους, η οποία ακολουθείται από άρνηση παραδοχής της στέρησης της ελευθερίας ή από απόκρυψη της τύχης ή του τόπου όπου βρίσκεται το εξαφανισμένο πρόσωπο.
Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα όποιος διαπράττει το αδίκημα της «αναγκαστικής εξαφάνισης» θα τιμωρείται με κάθειρξη ενώ εάν επήλθε θάνατος του θύματος επιβάλλεται στο δράστη η ποινή της ισόβιας κάθειρξης.

Ποινή κάθειρξης προβλέπεται επίσης για τον ιεραρχικά ανώτερο ο οποίος γνώριζε και δεν απέτρεψε την τέλεση του αδικήματος, ασκούσε ουσιαστική ευθύνη και έλεγχο επί των δραστηριοτήτων που σχετίζονταν με το έγκλημα , η δεν έλαβε όλα τα αναγκαία και εύλογα μέτρα, εντός της εξουσίας του, για την πρόληψη ή την καταστολή της τέλεσης μιας αναγκαστικής εξαφάνισης ή για την παραπομπή του ζητήματος στις αρμόδιες αρχές προς έρευνα και ποινική δίωξη.
Σε περίπτωση που ο προϊστάμενος έδωσε εντολή για την τέλεση του αδικήματος ή αν τα θύματα ήταν έγκυοι, ανήλικοι ή άτομα με αναπηρία ποσοστού από 67% και άνω, τότε επιβάλλεται ποινή κάθειρξης 10 ετών.

Όσοι από τους εμπλεκόμενους στην τέλεση του αδικήματος συνεισφέρουν ουσιαστικά στον εντοπισμό του εξαφανισμένου προσώπου εν ζωή ή καταστήσουν δυνατή τη διαλεύκανση υποθέσεων αναγκαστικής εξαφάνισης ή τον εντοπισμό των δραστών μιας αναγκαστικής εξαφάνισης, τότε τιμωρούνται με μειωμένη ποινή.

Σύμφωνα με την Διεθνή Σύμβαση «κανείς δεν υπόκειται σε αναγκαστική εξαφάνιση και καμία απολύτως εξαιρετική περίσταση, είτε κατάσταση πολέμου είτε απειλή πολέμου, εσωτερική πολιτική αστάθεια ή οποιαδήποτε άλλη δημόσια έκτακτη ανάγκη, δεν μπορεί να προβληθεί ως δικαιολογία για αναγκαστική εξαφάνιση».



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.