Για τους εν αναμονή 41.000 δικαιούχους εφάπαξ από το Ταμείο Πρόνοιας του Δημοσίου υπάρχει μία καλή και μία κακή είδηση. Η καλή αφορά το ποσό του εφάπαξ. Η κακή είδηση συνδέεται με τον χρόνο αναμονής έως και την οριστική καταβολή του ποσού. Κατ’ αρχάς το ποσό που θα λάβουν οι δικαιούχοι του εφάπαξ μπορεί να μην έχει καμία σχέση με τις προ δεκαετίας προσδοκίες των δημόσιων υπαλλήλων, αλλά το χειρότερο απεφεύχθη μετά την κυβερνητική απόφαση να μην ισχύσει το αρχικό ποσοστό μείωσης που απέρρεε από την αυστηρή εφαρμογή του μαθηματικού τύπου βάσει του οποίου θα εφαρμοζόταν η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος για το Ταμείο. Σύμφωνα με την εφαρμογή της ρήτρας το Ταμείο θα έπρεπε να δαπανά σε εφάπαξ ό,τι εισέπραττε από εισφορές κάθε χρόνο.
Με αυτή τη λογική, το ποσό του εφάπαξ που επρόκειτο να λάβουν οι πρώην δημόσιοι υπάλληλοι δεν θα ξεπερνούσε το ποσό των 6.500 έως 10.000 ευρώ. Ενα τέτοιο ποσό ερχόταν σε πλήρη διάσταση με στοιχειώδεις κανόνες ανταποδοτικότητας. Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος της διαφωνίας του γενικού διευθυντού του ΤΠΔΥ κ. Καλάκου, ο οποίος μάλιστα, πριν από ένα χρόνο, πρότεινε στον υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας να βελτιωθεί ο μαθηματικός τύπος, εισάγοντας όχι μόνο τα έσοδα ενός έτους, αλλά τα έσοδα περισσότερων ετών. Αρχικώς ο υπουργός διαφώνησε αλλά στη συνέχεια πρυτάνευσαν άλλα κριτήρια. Μάλιστα, ο κ. Βρούτσης έφτασε στο σημείο να αναζητεί ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση του ποσού αθροίζοντας τα έσοδα του Ταμείου σε βάθος 15ετίας κι όχι 10ετίας, όπως αρχικώς είχε διαρρεύσει.
Αυτό σημαίνει πώς εάν σε βάθος 15ετίας το Ταμείο έχει προϋπολογίσει ένα συγκεκριμένο ποσό εσόδων, διαιρώντας το με τον αριθμό των δικαιούχων, θα μπορεί να αποδώσει ένα ποσό που μπορεί να κυμαίνεται από 21.000 έως και 25.000 ευρώ. Το κλειδιά σε αυτόν το νέο υπολογισμό είναι δύο: Πρώτο, στο μαθηματικό τύπο δεν υπολογίζονται μόνο τα έσοδα του ενός έτους αλλά τα αποθέματα μιας μεγαλύτερης περιόδου 10 ή 15 ετών. Αρα το εφάπαξ θα είναι μεγαλύτερο αλλά θα καταβάλλεται κάθε χρόνο σε λιγότερα άτομα. Δεύτερον, στην κατανομή του ποσού λαμβάνεται υπόψη ότι οι συνταξιοδοτούμενοι από το Δημόσιο θα ακολουθούν φθίνουσα πορεία, ιδιαίτερα δε μετά το 2017 θα μειωθεί δραματικά ο αριθμός των νέων συνταξιούχων.
Οσο για την κακή είδηση, αυτή αφορά τον χρόνο καταβολής. Το ποσό θα βελτιώνεται αλλά ο χρόνος αναμονής θα αυξάνεται. Ηδη από την 1.1.2014 το ΤΠΔΥ σταμάτησε να καταβάλει εφάπαξ διότι πρέπει να αντιμετωπίσει ακόμη ένα «τεχνικό» πρόβλημα: προκειμένου να προχωρήσει σε μειώσεις εφάπαξ για τους συνταξιούχους που είναι σε αναμονή, πρέπει να γίνουν υπολογισμοί για τον καθένα ξεχωριστά με βάση την ατομική (ηλεκτρονική) καρτέλα του. Ομως τέτοια εφαρμογή (για τα παρελθόντα έτη) δεν υπάρχει από την ΗΔΙΚΑ. Κι ούτε μπορεί να υπάρξει σύντομα. Σύμφωνα δε με τους επικεφαλής του Ταμείου, όποια λύση κι αν επιλέξει το υπουργείο θα απαιτηθεί επιπλέον χρόνος για την πλήρη εφαρμογή της. Αρα, ο χρόνος αναμονής θα αυξηθεί.
Στον ΟΑΕΕ
Σε έναν άλλο τομέα, αυτόν του ΟΑΕΕ, ο χρόνος αναμονής για μέτρα ενίσχυσής του που έχουν εξαγγελθεί εδώ και μήνες, έληξε. Εντός των επόμενων ημερών το υπουργείο Εργασίας αναμένεται να προωθήσει συγκεκριμένες ρυθμίσεις. Μία εξ αυτών αφορά την επιστροφή... από το ΙΚΑ. Δηλαδή για παράλληλη μισθωτή απασχόληση ελεύθερου επαγγελματία, μικρότερη των 25 ημερών θα επιβάλλεται υποχρεωτική ασφάλιση στον ΟΑΕΕ. Μέχρι σήμερα οι «νέοι» μετά την 1.1.93 ασφαλισμένοι που διατηρούσαν δραστηριότητα ως ελεύθεροι επαγγελματίες και ως μισθωτοί, ακόμη και για 3 ημέρες μισθωτής εργασίας, μπορούσαν να επιλέξουν το ΙΚΑ. Η δυνατότητα αυτή παύει καθώς σε πολλές περιπτώσεις λειτουργούσε ως μέσο αποφυγής στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ μέσω προσχηματικής μισθωτής εργασίας και πλασματικής ασφάλισης στο ΙΚΑ.
Πηγή: http://www.enikos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.