Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2014

Κόλπα για να μην ξεχνούν το μάθημα


Πολύ συχνά τα παιδιά δυσκολεύονται να θυμηθούν ονόματα και ημερομηνίες από τα βιβλία τους. Μάλιστα, πολλές φορές ενώ έχουν διαβάσει το μάθημά τους, το άγχος και η κούραση τους δημιουργούν το φαινόμενο που ονομάζουμε "σεντόνι". Δηλαδή, την ώρα ενός διαγωνίσματος ή μιας εξέτασης δεν μπορούν να θυμηθούν τίποτα. Εκπαιδευτικοί και γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να θυμηθούν οργανώνοντας έξυπνα τη μελέτη τους. H Σοφία Τσιντσικλόγλου, ειδική παιδαγωγός, μας δίνει μερικά παραδείγματα .

Ακροστιχίδα

Φτιάξτε ακροστοιχίδες με τα αρχικά ονομάτων ή λέξεων που πρέπει να μάθουν τα παιδιά.

π.χ. Ποιοί είναι οι 3 μεγαλύτεροι τραγικοί ποιητές:

Α-ισχύλος

Σ-οφοκλής

Ε-υρυπίδης

Δημιουργείται η λέξη ΑΣΕ!!

Άλλο παράδειγμα: Ποιές είναι οι πρωτεύουσες των 4 νομών της Κρήτης:

Χ-ανιά

Α-γιος Νικόλαος

Ρ- Ρέθυμνο

Η- ράκλειο

Δημιουργείται η λέξη ΧΑΡΗ

Ρίμα

Διδάξτε στα παιδιά με την βοήθεια της ομοικαταληξίας, κάτι δύσκολο από το μάθημα.

π.χ. «Το χίλια τετρακόσια πενήντα τρία

η Κωνσταντινούπολη κατακτήθηκε από την Τουρκία»

Αστείες συσχετίσεις

Για να διδάξετε δύσκολες λέξεις ή ονόματα μπορείτε να βρείτε με τι μοιάζουν οι λέξεις. Για παράδειγμα για να θυμούνται τα παιδιά το όνομα Αδαμάντιος Κοραής, πείτε τους ότι μοιάζει με διαμάτι και κοράκι!

Για να θυμούνται τα παιδιά τους Ιδρυτες της Φιλικής Εταιρείας, πείτε «Ξανθό τσακάλι με σκουφί» (Ξάνθος, Τσακάλωφ, Σκουφάς).

Νοερές εικόνες

Η μέθοδος μετατρέπει μια πληροφορία σε οπτική εικόνα και συμβάλλει πολύ στην απομνημόνευση.

π.χ. στο μάθημα της Ιστορίας: Bάλτε τα παιδιά να φανταστούν το σκηνικό της ελληνικής επανάστασης ή της μάχης των Θεμοπυλών. Δώστε τα απαραίτητα στοιχεία ακόμα και ήχους για να μπουν στο κλίμα!

Μπορεί επίσης να εφασμοστεί για κάποιο λογοτεχνικό κείμενο και στα Ομηρικά Έπη.

Φτιάξτε ένα διάγραμμα αφήνοντας κενά τα οποία πρέπει να συμπληρώσουν οι μαθητές. Αυτό μπορεί να γίνει με την μορφή κειμένου με κενά, ακροστοιχίδας, βάζοντας τα αρχικά γράμματα και δίνοντας τον ορισμό ή σταυρόλεξου.

Τίτλοι ανά παράγραφο

Βοηθά στο να ξέρουν οι μαθητές τι λέει η κάθε παράγραφος. Χρησιμοποιήστε λέξεις όπως: ποιος, τι, πότε, πού και γιατί, όποτε ταιριάζει.

Λέξεις- Κλειδιά

Μαζί με τους μαθητές, βρείτε και υπογραμμίστε λέξεις-κλειδιά του μαθήματος. Μια διαδικασία που βοηθά τα παιδιά να προσέχουν την ώρα του μαθήματος, να θυμούνται τα κύρια στοιχεία του μαθήματος, να διαβάζουν πιο γρήγορα στο σπίτι και να μπορούν να κάνουν γρήγορη επανάληψη κοιτώντας τα υπογραμμισμένα σημεία.

Περίληψη

Βάλτε τα παιδιά να γράψουν την περίληψη του μαθήματος. Αυτό μπορεί πολύ εύκολα να γίνει στο μάθημα της ιστορίας ή σε κάποιο λογοτεχνικό κείμενο.

Ρυθμός

Χτυπάμε παλαμάκια για να πούμε κάτι ρυθμικά. π.χ. την προπαίδεια

Μπορούμε επίσης να χτυπάμε παλαμάκια στην πρόσθεση και την αφαίρεση της α” δημοτικού. π.χ. Ρωτάτε πόσο κάνει 1+ 1, χτυπάτε 2 παλαμάκια για απάντηση. Τα παιδιά ακούνε την ερώτηση, ακούνε και τα παλαμάκια και απαντούν.

Τραγούδι

Φτιάχνετε μαζί με τα παιδιά μια μελωδία για την απομνημόνευση της αλφαβήτας και της προπαίδειας και την απομνημόνευση λιστών όπως οι νομοί της Ελλάδας, τα ποτάμια μιας περιοχής ή τα στοιχεία του περιοδικού πίνακα στη χημεία.


Πηγή: http://www.enikos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.