Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2013

Νουθεσίες σχετικά με την ποιότητα της ελληνικής παιδείας στην Κύπρο


Υπό τον τίτλο “Για την ποιότητα της ελληνικής παιδείας στην Κύπρο” ο κυπριακός Όμιλος Προβληματισμού για τον Εκσυγχρονισμό της Κοινωνίας (ΟΠΕΚ) διατυπώνει κάμποσα “αυτονόητα” για τον κομβικό ρόλο της κυπριακής εκκλησίας σε ότι αφορά τον ... εκτροχιασμό της περί παιδείας δημόσιας συζήτησης σε σκοτεινές ατραπούς. Σημειώνοντας το γεγονός ότι μας δημιουργεί (εύλογη) απορία η φοβία του ΟΠΕΚ να χρεώσει ξεκάθαρα πολιτικές ευθύνες και εξίσου ξεκάθαρα να αναφερθεί στην εξώφθαλμη συμπόρευση του εκκλησιαστικού και του κυβερνητικού παράγοντα (αντ’ αυτού το κείμενο επιλέγει τον εύκολο δρόμο της γενικευμένης νουθεσίας) και εκφράζοντας τον προβληματισμό μας διότι το κείμενο αναφέρεται (μόνο) σε μιά κατ' υπόθεσιν δημόσια συζήτηση ωσάν να μην έχουν καταγραφεί το τελευταίο διάστημα συγκεκριμένες ακραία αντιδραστικές επιλογές, δημοσιεύουμε την παρέμβαση αυτούσια. Έχει ως ακολούθως:

Το ΔΣ του ΟΠΕΚ θεωρεί ότι η συζήτηση που έχει αναπτυχθεί τις τελευταίες ημέρες σχετικά με την ποιότητα της ελληνικής παιδείας στην Κύπρο δεν διεξάγεται πάνω σε μια δημιουργική κατεύθυνση. Το ΔΣ του ΟΠΕΚ πιστεύει ότι σε μια κοσμική κοινωνία δεν μπορεί η ηγεσία της Εκκλησίας να δίνει τον τόνο και να υποβάλλει το πλαίσιο. Το κράτος ως μια παράδοση αξιών που προέρχεται από τον ευρωπαϊκό διαφωτισμό οφείλει να καθορίζει τις πολιτικές κατευθύνσεις και τα περιεχόμενα. Το ΔΣ του ΟΠΕΚ πιστεύει ότι σήμερα η ελληνοκυπριακή παιδεία χρειάζεται να αναπτύξει τα περιεχόμενά της πάνω σε τρεις πυλώνες:
Α. Επίγνωση της συμμετοχής μας στη μεγάλη ευρωπαϊκή οικογένεια σε μια πολυεθνική κοινότητα με τα δικά της εξωτερικά και εσωτερικά γνωρίσματα. Τα προγράμματα ευδοκιμούν αν βλέπουν τον γύρω κόσμο και αν εφοδιάζουν τους νέους με ισχυρά αποθέματα δεξιότητας στη γνώση, στην κρίση και την σύγκριση. Οι νέοι της Κύπρου είναι σήμερα εκτεθειμένοι στην ανεργία και την αβεβαιότητα. Είναι επιτακτική ανάγκη η παιδεία της Κύπρου να στηρίξει τη δημιουργία μιας προοπτικής γι’ αυτούς, προσφέροντάς τους οριζόντιες δεξιότητες για να είναι ικανοί να σταδιοδρομήσουν στην Κύπρο, αλλά και σε όλο τον υπόλοιπο ευρωπαϊκό χώρο.

Β. Ανάπτυξη της πολυπολιτιστικής παιδείας - συγκατοίκηση με άλλες εθνότητες, σεβασμός στη διαφορετικότητα, παιδεία με βάση τις νέες αξίες που το πολυπολιτιστικό περιβάλλον διαμορφώνει. Η ελληνική παιδεία της εσωστρέφειας και της τυπολατρείας αφορά μια βέβαιη στροφή στον απομονωτισμό. Άλλωστε μόνο όταν ο ελληνισμός ήταν ανοικτός στα σύγχρονα ρεύματα, εξωστρεφής και δραστήριος, αντιμετώπισε τις προκλήσεις με επιτυχία.
Γ. Κεντρικός πυρήνας της παιδείας μας χρειάζεται να είναι η σύζευξη της τεχνολογίας με την ουμανιστική παιδεία. Σύζευξη της ιστορικής γνώσης με την ανάγκη για αξιοποίηση των νέων πολιτιστικών κατακτήσεων της παγκόσμιας κοινότητας. Η παιδεία των ανοικτών οριζόντων είναι εκείνη που θα βοηθήσει την Κύπρο να αλλάξει το ρου των πραγμάτων και να ξεπεράσει αγκυλώσεις δεκαετιών.

Το ΔΣ του ΟΠΕΚ θεωρεί ότι η γνώση, οι νέοι τρόποι οργάνωσης της οικονομικής δραστηριότητας, τα νέα πεδία δράσεων που δημιουργούνται με έρευνα, καινοτομία και αξιοποίηση της διεθνούς εμπειρίας είναι οι κρίσιμοι παράγοντες για μια σταθερά υψηλή ανάπτυξη σε βάθος χρόνου.

Η Κύπρος χρειάζεται να προσανατολιστεί σε μια παιδεία ανοιχτών συνόρων. Με νέες στοχεύσεις και νέο προσανατολισμό. Σε επαφή με τις ευρωπαϊκές συνθήκες και εξελίξεις οι οποίες είναι οι νέες συνθήκες εργασίας των νέων σήμερα. Η προσαρμογή στο νέο περιβάλλον δεν επιτυγχάνεται με την ατέρμονη επανάληψη γνώσεων, που έχουν ξεπεραστεί αλλά με αποφασιστική αντιμετώπιση των προκλήσεων του σημερινού περιβάλλοντος.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.