Παρασκευή 24 Μαΐου 2013

Τι μπορούν να διεκδικήσουν οι επιβάτες που ταξιδέυουν με σιδηροδρομικά μέσα, λεωφορεία ή πλοία


Οι επιβάτες έχουν ανάγκη από ένα σύνολο κοινών αρχών... ώστε να μπορούν εύκολα να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους, σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά με το ταξίδι τους, ανεξάρτητα από το μέσο μεταφοράς που χρησιμοποιούν και από το εάν το ταξίδι τους πραγματοποιείται εξ ολοκλήρου εντός ενός μόνο Κράτους Μέλους, ενδοκοινοτικά ή πέρα από τα εξωτερικά σύνορα.

1. Βασικοί όροι μεταφοράς των επιβατών αναγράφονται στα περικαλύμματα των τίτλωνμεταφοράς (εισιτηρίων).

Σε περίπτωση απώλειας του εισιτηρίου αυτό δεν αντικαθίσταται και δεν επιστρέφεται το αντίτιμό του. Στον καταναλωτή, σε περίπτωση μη χρησιμοποίησης του εισιτηρίου και ανάλογα με τονπροορισμό του, παρέχεται το δικαίωμα:

-να ζητήσει έγκαιρα και πριν από την αναχώρηση του λεωφορείου αλλαγή ημερομηνίαςτου ταξιδιού του ή

-να του επιστραφεί ορισμένο ποσό της αξίας του εισιτηρίου, κατά περίπτωση.

Εάν δεν πραγματοποιηθεί το δρομολόγιο, λόγω υπαιτιότητας του μεταφορέα ή ανωτέραςβίας, επιστρέφεται στο ακέραιο το αντίτιμο του εισιτηρίου.

Από τη μεταφορά αποκλείονται πρόσωπα ή αποσκευές που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία επιβατών και προσωπικού ή την ασφάλεια του τρένου, του σταθμού ή του λεωφορείου.

Ο τρόπος πληρωμής των κομίστρων στις μεταφορές κατά πλήρη βαγόνια και στιςτμηματικές μεταφορές, είναι στη διακριτική ευχέρεια του αποστολέα και μπορεί να γίνει είτεαπό τον ίδιο στο Σταθμό αποστολής είτε από τον παραλήπτη στο Σταθμό προορισμού κατά τηνπαράδοση των εμπορευμάτων, εφόσον, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, δεν ορίζεται διαφορετικά.

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία που τέθηκε σε ισχύ τον Δεκέμβριο 2009 σκοπεύει να προσφέρει καλύτερη προστασία σε επιβάτες σιδηροδρόμων, με αποτέλεσμα να γίνουν οι υπηρεσίες επιβατών σιδηροδρόμων περισσότερο αξιόπιστες και ποιοτικές.

Τα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρόμων ισχύουν για όλες τις υπηρεσίες διεθνών σιδηροδρομικών μεταφορών στην ΕΕ.

-Έχετε την επιλογή να προμηθευτείτε το εισιτήριό σας σε επανδρωμένους σταθμούς, για παράδειγμα, σε θυρίδα εκδόσεως εισιτηρίων ή σε μηχανήματα αυτόματης πώλησης, ή επίσης, όπως συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις, μέσω διαδικτύου.

Ωστόσο, όπου δεν υπάρχει διαθέσιμη καμία από αυτές τις δυνατότητες, μπορείτε επίσης να αγοράσετε το εισιτήριό σας στο τρένο.

-Οι σιδηροδρομικές εταιρείες, οι διαχειριστές των υποδομών και οι σταθμάρχες έχουν νομική υποχρέωση να λαμβάνουν επαρκή μέτρα για να εξασφαλίσουν την προσωπική σας ασφάλεια στους σταθμούς και όταν είστε μέσα στα τρένα.

-Εάν έχετε κάποια αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα, θα πρέπει να μπορείτε να ταξιδεύετε χωρίς δυσκολίες. Δικαιούστε να προμηθεύεστε εισιτήρια και να προβαίνετε σε κρατήσεις χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση. Για να απλοποιηθούν οι συνθήκες προσβασης, οι σιδηροδρομικές εταιρείες και οι σταθμάρχες πρέπει να θεσπίσουν και να εφαρμόσουν κανόνες που διασφαλίζουν την πρόσβαση χωρίς διακρίσεις.

-Αν το ζητήσετε, οι σιδηροδρομικές εταιρείες, οι εκδότες εισιτηρίων και τα ταξιδιωτικά πρακτορεία θα σας πληροφορήσουν σχετικά με την προσβασιμότητα των υπηρεσιών σιδηροδρομικών μεταφορών και για τις συνθήκες πρόσβασης στα επιβατικά βαγόνια και τις εγκαταστάσεις επάνω στο τρένο.

-Με την προϋπόθεση ότι η αιτία του θανάτου ή τραυματισμού δεν είναι εκτός

του ελέγχου της σιδηροδρομικής επιχείρησης, εσείς ή οι συγγενείς σας δικαιούστε αποζημίωση για απώλεια ή ζημιά συνεπεία θανάτου ή προσωπικών τραυματισμών.

Η σιδηροδρομική εταιρεία είναι επίσης υπεύθυνη σε περίπτωση:

Α.απώλεια και φθορά των χειραποσκευών σε περίπτωση θανάτου-προσωπικού τραυματισμού,

Β.απώλεια και φθορά καταγεγραμμένων αποσκευών.

-Οι σιδηροδρομικές εταιρείες υποχρεούνται, από τη νομοθεσία της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών, να ασφαλίζονται καταλλήλως ώστε να καλύπτουν τις υποχρεώσεις τους απέναντι στους επιβάτες τους και τις αποσκευές αυτών. Επομένως, προστατεύεστε κατά της οποιασδήποτε άρνησης σιδηροδρομικών εταιρειών να αναλάβουν τις υποχρεώσεις των ευθυνών τους.

2.ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ:Τα δικαιώματα για τα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων ( άνω των 250 χλμ.) περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:

-επαρκή συνδρομή (όπως ελαφρά γεύματα, γεύματα και αναψυκτικά και, όταν είναι αναγκαίο, κατάλυμα για μέχρι τρεις διανυκτερεύσεις, με οικονομική κάλυψη μέχρι 80 ευρώ ανά διανυκτέρευση, εξαιρουμένων των περιπτώσεων δυσμενών καιρικών συνθηκών και μεγάλων φυσικών καταστροφών) σε περίπτωση που ένα ταξίδι διάρκειας τριών και πλέον ωρών ματαιώνεται ή η αναχώρηση καθυστερεί για περισσότερο από 90 λεπτά.

-εγγύηση επιστροφής χρημάτων ή μεταφοράς με άλλο δρομολόγιο σε περιπτώσεις υπεράριθμων κρατήσεων θέσεων ή σε περίπτωση ματαίωσης ή καθυστέρησης άνω των 120 λεπτών από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης·

-αποζημίωση ίση προς το 50 τοις εκατό της αξίας του εισιτηρίου σε περίπτωση καθυστέρησης της αναχώρησης για περισσότερο από 120 λεπτά από την προβλεπόμενη ώρα, ματαίωσης του ταξιδιού και αδυναμίας του μεταφορέα να εξασφαλίσει στον επιβάτη είτε άλλο δρομολόγιο είτε επιστροφή της αξίας του εισιτηρίου.




-Πληροφόρηση σε περίπτωση ματαίωσης του δρομολογίου ή καθυστέρησης της αναχώρησης.

-προστασία επιβατών σε περίπτωση θανάτου, τραυματισμού, απώλειας ή φθοράς μετά από οδικό ατύχημα, ιδίως όσον αφορά όσον αφορά τις άμεσες πρακτικές ανάγκες σε περίπτωση ατυχήματος (περιλαμβανομένης διανυκτέρευσης έως δύο νύχτες σε ξενοδοχείο, συνολικού ποσού 80 ευρώ ανά διανυκτέρευση),

-δωρεάν συνδρομή στα άτομα με αναπηρία και στα άτομα με μειωμένη κινητικότητα, τόσο στους τερματικούς σταθμούς όσο και επί του μέσου μεταφοράς, και, εφόσον χρειαστεί, δωρεάν μεταφορά συνοδών,

Τα κάτωθι δικαιώματα εφαρμόζονται σε όλα τα δρομολόγια (δρομολόγια μεγαλύτερα ή μικρότερα των 250 χιλιομέτρων):

-μη επιβολή διακρίσεων όσον αφορά τους ναύλους και τους όρους της σύμβασης σε βάρος επιβατών – άμεσα ή έμμεσα – βάσει της ιθαγένειάς τους,

- μη διακριτική μεταχείριση ατόμων με αναπηρία και ατόμων με μειωμένη κινητικότητα καθώς και χρηματική αποζημίωση για την απώλεια ή ζημία του εξοπλισμού κινητικότητάς τους σε περίπτωση ατυχήματος,

-θέσπιση ελάχιστων κανόνων για την ταξιδιωτική ενημέρωση όλων των επιβατών πριν και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, καθώς και γενική ενημέρωση σχετικά με τα δικαιώματά τους στους τερματικούς σταθμούς και με επιγραμμικές υπηρεσίες πληροφόρησης. Εφόσον είναι εφικτό, η πληροφόρηση αυτή θα παρέχεται σε προσιτή μορφή κατόπιν αιτήματος ιδίως για τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα,

-διαθέσιμος μηχανισμός διεκπεραίωσης καταγγελιών από τους μεταφορείς, για όλους τους επιβάτες,

-ανεξάρτητοι εθνικοί φορείς σε κάθε κράτος μέλος με εντολή να εφαρμόσουν τον κανονισμό και, κατά περίπτωση, να επιβάλουν ποινές.

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΜΕ ΠΛΟΙΟ:

Σε περίπτωση ματαίωσης ή καθυστερημένης αναχώρησης άνω των 90 λεπτών:

-εγγύηση επιστροφής χρημάτων ή μεταφοράς με άλλο δρομολόγιο·

-επαρκή συνδρομή (όπως ελαφρά γεύματα, γεύματα, αναψυκτικά και, όταν είναι αναγκαίο, κατάλυμα για μέχρι τρεις διανυκτερεύσεις, με οικονομική κάλυψη μέχρι 80 ευρώ ανά διανυκτέρευση).

Σε περιπτώσεις καθυστερημένης άφιξης ή ματαίωσης του ταξιδιού:

αποζημίωση, μεταξύ 25 και 50 τοις εκατό της τιμής του εισιτηρίου.

Δικαίωμα ενημέρωσης:

ελάχιστοι κανόνες πληροφόρησης όλων των επιβατών πριν από το ταξίδι και κατά τη διάρκειά του, καθώς και παροχή γενικών πληροφοριών σχετικά με τα δικαιώματά τους στους τερματικούς σταθμούς και επί των πλοίων.

Προστασία των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα:

μη διακριτική μεταχείριση και ειδική συνδρομή χωρίς χρηματική επιβάρυνση για τα άτομα με αναπηρία και με μειωμένη κινητικότητα, τόσο στους λιμενικούς τερματικούς σταθμούς όσο και επί του πλοίου, καθώς και χρηματική αποζημίωση για την απώλεια ή ζημία του εξοπλισμού κινητικότητας.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή επιλαμβάνεται των υποθέσεων της αρμοδιότητάς του αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν σχετικής ενυπόγραφης αναφοράς ενός τουλάχιστον των ενδιαφερόμενων μερών που υποβάλλεται εντός τριών (3) μηνών αφότου ο ενδιαφερόμενος έλαβε πλήρη γνώση της βλαπτικής γι’ αυτόν πράξης ή παράλειψης που συνιστά την καταναλωτική διαφορά. Επίσης, επιλαμβάνεται με όμοιο τρόπο και αιτημάτων των καταναλωτών ή ενώσεων των καταναλωτών και των προμηθευτών που έχουν απορριφθεί στο πλαίσιο διαδικασιών που εφαρμόζονται από άλλους καθιερωμένους φορείς εξώδικης ρύθμισης επί μέρους καταναλωτικών διαφορών.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή δεν επιλαμβάνεται υποθέσεων που εκκρεμούν ενώπιον των δικαστικών Αρχών ή αναφορών που κρίνονται προδήλως αόριστες, αβάσιμες, ασήμαντες ή που ασκούνται κατά τρόπο καταχρηστικό ή κατά παράβαση της αρχής της καλής πίστης.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή αναλαμβάνει την άμεση και ανέξοδη διαμεσολάβηση για τη φιλική διευθέτηση διαφορών των καταναλωτών ή των ενώσεών τους με προμηθευτές του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν τις καταγγελίες τους κατά προμηθευτών για ζητήματα που φρονούν ότι θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλειά τους ή συνιστούν προσβολή των οικονομικών συμφερόντων τους.

Τρόποι υποβολής αναφορών:

-Υποβολή με αυτοπρόσωπη παρουσία στα γραφεία της Αρχής.



Πηγή: http://www.newsnow.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.