Πέμπτη 18 Απριλίου 2013

ΕΣΑμεΑ: Ημερίδα για την ενδυνάμωση του κράτους πρόνοιας


Ανακοίνωση 18.04.13

Στην ημερίδα της Γ.Γ. Πρόνοιας του υπουργείου Εργασίας και της Περιφέρειας Αττικής με θέμα «Η συνεργασία Πολιτείας - Αυτοδιοίκησης - ΝΠΙΔ στην ενδυνάμωση του κράτους πρόνοιας για την παροχή υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας: Συμπεράσματα - Προτάσεις», παρευρέθη την Τετάρτη 17 Απριλίου ο γ.γ. της ΕΣΑμεΑ Χρήστος Νάστας.

Ο κ. Νάστας χαιρέτησε την ημερίδα και ανέγνωσε την ομιλία του προέδρου της ΕΣΑμεΑ Ιωάννη Βαρδακαστάνη, ο οποίος δεν ήταν εφικτό να παρευρεθεί.

Η ομιλία: «Πρώτα από όλα θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για την πρόσκληση ν’ απευθύνω χαιρετισμό σ’ αυτήν την πολύ σημαντική Ημερίδα. Δυστυχώς όμως, λόγω έκτακτων υποχρεώσεων, βρίσκομαι στο εξωτερικό και δεν μπορώ να είμαι σήμερα μαζί σας.

Ο Τομέας της Κοινωνικής Φροντίδας και της Κοινωνικής Υποστήριξης στην εποχή της κρίσης αποκτά ιδιαίτερη ιδεολογική, πολιτική και πρακτική σημασία και αξία, όχι μόνο για τους πολίτες στους οποίους απευθύνεται, αλλά για το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας.

Διαχρονικά αυτός ο τομέας δημόσιας πολιτικής υπήρξε ο φτωχός συγγενής της κυβερνητικής πολιτικής, τον οποίο αντιμετώπισαν, και εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν, αποσπασματικά και απρογραμμάτιστα.

Ο Τομέας της Κοινωνικής Φροντίδας στη χώρα μας στηρίζεται σε τρεις Πυλώνες, οι οποίοι είναι οι εξής: α) ο Δημόσιος, β) ο Αυτο-διοικητικός και γ) ο Μη Κερδοσκοπικός.

Ουσιαστικά και αντικειμενικά ο Δημόσιος Τομέας δεν έχει μόνο περιοριστεί, αλλά στην πράξη έχει κατακρεουργηθεί!

Με τον νόμο 4025/2011 το κράτος προχώρησε στη διασύνδεση των Δημόσιων Φορέων Κοινωνικής Φροντίδας μεταξύ τους, δίχως όμως σχέδιο και πρόγραμμα. Ταυτόχρονα, με τον ίδιο νόμο, αφαιρέθηκαν βίαια και αναιτιολόγητα τα ΚΕΚΥΚΑμεΑ και τα Κέντρα Υποστήριξης από τον Τομέα της Κοινωνικής Φροντίδας και Πρόνοιας και εντάχθηκαν στα Νοσοκομεία, τα οποία με τη σειρά τους έχουν λεηλατήσει υποδομές, εξοπλισμό και προσωπικό.

Με τον νόμο 4109/2013 ολοκληρώθηκε η αποσάθρωση του Δημόσιου Τομέα Κοινωνικής Φροντίδας και Πρόνοιας. Ο Αυτο-διοικητικός Πυλώνας βρίσκεται σε διαρκή κίνδυνο με την υπονόμευση του Προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» και με την ανασφάλεια και αβεβαιότητα που κυριαρχεί γύρω από τα ΚΔΑΠ - ΜΕΑ και τα ΚΗΦΗ, ενώ ο Μη Κερδοσκοπικός Τομέας όλο και περισσότερο αποκτά χαρακτηριστικά «φιλανθρωπικοποίησης», δηλαδή επιστρέφει στην ιδεολογική και πολιτική αντιμετώπισή του πριν από 35 χρόνια.

Αυτό που πρέπει να γίνει άμεσα αντιληπτό είναι ότι η Κυβέρνηση οφείλει να σχεδιάσει, να προγραμματίσει και να υλοποιήσει μέτρα και πολιτικές δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα, οι οποίοι να αντιμετωπίζουν αυτόν τον τομέα ως ενιαίο σύστημα, με αλληλοσυμπληρούμενες Δομές, Κέντρα και Ιδρύματα.

Εδώ αξίζει παρενθετικά να αναφέρουμε ότι δεν υποβαθμίζουμε τον πρώτο κύκλο υλοποίησης του Προγράμματος που απευθύνονταν στα ΚΗΦΗ και στα Κέντρα Διημέρευσης & Ημερήσιας Φροντίδας, ούτε και την νέα Πρόσκληση που το Υπουργείο Εργασίας αυτήν την περίοδο ετοιμάζει για την υλοποίηση του δεύτερου κύκλου του Προγράμματος. Πρόκειται για ιδιαίτερα σημαντική πρωτοβουλία, η οποία μάλιστα, όσον αφορά στα Κέντρα Διημέρευσης και Ημερήσιας Φροντίδας, ήταν πρόταση της Ε.Σ.Α.μεΑ. Όμως και αυτή αποτελεί ένα αποσπασματικό μέτρο και όχι ολοκληρωμένη πολική.

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) με αίσθημα ευθύνης κατέθετε τις θέσεις της για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη του Δημόσιου Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας και για τους τρεις Πυλώνες, στους οποίους αναφερθήκαμε παραπάνω. Δυστυχώς, η πρότασή μας για τη σύσταση ενός ισχυρού Περιφερειακού Οργανισμού Κοινωνικής Φροντίδας & Υποστήριξης κατά τη συζήτηση του νόμου 4109 δεν έγινε δεκτή. Αφέθηκε το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης να παρέμβει με τρόπο αλαζονικό και καταστροφικό σ’ έναν Τομέα που δεν γνώριζε. Οι προσπάθειες της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας και των Υπηρεσιών της για την υπεράσπισή του δεν αρκούσαν.

Το ζητούμενο σήμερα είναι απλό και καθολικό:
- να αναμορφωθεί ο νόμος 4109,
- να μελετηθεί σοβαρά η πρότασή μας για τη σύσταση ενός ισχυρού Περιφερειακού Οργανισμού Κοινωνικής Φροντίδας & Υποστήριξης,
- να επανέλθουν τα ΚΕΚΥΚΑμεΑ με τις κτιριακές τους υποδομές, το προσωπικό και τον εξοπλισμό τους στον Τομέα της Πρόνοιας, δηλαδή όπως ήταν πριν από τη ψήφιση του νόμου 4025,
- να ενισχυθεί οικονομικά αυτός ο Τομέας και να γίνουν οι αναγκαίες προσλήψεις το ταχύτερο δυνατό, πριν τα Δημόσια Ιδρύματα της χώρας καταρρεύσουν ολοσχερώς.

Δεν καταστροφολογούμε, αλλά σ’ αυτά τα ιδρύματα διαβιούν έλληνες και ελληνίδες με αναπηρία που είναι ξεχασμένοι από θεό και ανθρώπους ….

Ο Αυτο-διοικητικός Πυλώνας πρέπει να ενισχυθεί και να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία του γιατί απευθύνεται σε άτομα με αναπηρία, σε οικογένειες αυτών που βιώνουν τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό όλο και περισσότερο, όλο και βιαιότερα, στην εποχή της κρίσης.

Η ημερίδα σας σήμερα έχει ως αντικείμενό της τον Μη Κερδοσκοπικό Τομέα. Όπως έχουμε ήδη αναφέρει, ο Μη Κερδοσκοπικός Τομέας πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ο τρίτος Πυλώνας ενός ενιαίου συστήματος. Χρειάζεται συντονισμός, χρειάζεται προγραμματισμός, απαιτείται πολιτική βούληση; Ασφαλώς ναι! Επιβάλλεται εξορθολογισμός; Ποιός μπορεί να το αμφισβητήσει αυτό; Ποιος επίσης αμφισβητεί ότι στη χώρα μας λόγω της κρίσης όλο και περισσότερα άτομα με αναπηρία και οι οικογένειές τους που απευθύνονται στις Δομές αυτού του Πυλώνα - αλλά και στις Δομές των άλλων δύο Πυλώνων - είναι ανασφάλιστα;

Ταυτόχρονα, όλο και περισσότεροι φορείς του Μη Κερδοσκοπικού Τομέα, όλο και συχνότερα, οργανώνουν εράνους, μαραθωνίους, φιλανθρωπικές εκδηλώσεις, δηλαδή όλο και βαθύτερα εισέρχεται ο Μη Κερδοσκοπικός Τομέας, και ακολουθεί ο Δημόσιος, στην πιο συντηρητική μορφή παροχής Κοινωνικής Φροντίδας μέσω της ατομικής, συλλογικής και εταιρικής ελεημοσύνης.

Πρέπει να επισημάνουμε ότι ο Μη Κερδοσκοπικός Τομέας έχει κυρίως αναπτυχθεί από Οργανώσεις Γονέων Ατόμων με Νοητική Αναπηρία, με Σύνδρομο Down, με Αυτισμό με Εγκεφαλική Παράλυση, με Πολλαπλές Αναπηρίες και αυτό δεν πρέπει να αγνοηθεί γιατί αυτές οι Δομές ήρθαν να καλύψουν την ανύπαρκτη μέχρι σήμερα Πρωτοβάθμια Κοινωνική Φροντίδα & Υποστήριξη σ’ αυτά τα άτομα με αναπηρία. Το κράτος επεχείρησε να παρέμβει σ’ αυτόν τον χώρο με τα ΚΕΚΥΚΑμεΑ, τα οποία σήμερα έχει παραδώσει στην απαξία και την λεηλασία των νοσοκομείων. Η Αυτοδιοίκηση με τα Προγράμματα «Βοήθεια στο Σπίτι» και κυρίως με τα ΚΔΑΠ - ΜΕΑ δημιούργησε τη δική της παρέμβαση στην Πρωτοβάθμια Κοινωνική Φροντίδα & Υποστήριξη. Απαιτείται και οι δύο συνιστώσες της Πρωτοβάθμιας Κοινωνικής Φροντίδας, δηλαδή η Αυτο-διοικητική και η Μη Κερδοσκοπική να αναμορφωθούν και να υποστηριχτούν, ενώ πρέπει να συμπληρωθούν με την επιστροφή των ΚΕΚΥΚΑμεΑ στον Τομέα της Πρόνοιας και της Κοινωνικής Φροντίδας.

Προτείνουμε και ζητούμε να αναλάβει το Υπουργείο Εργασίας πρωτοβουλία για τη διαμόρφωση των όρων αναδιοργάνωσης όλου του συστήματος, και των τριών Πυλώνων δηλαδή. Προτείνουμε να αναζητηθούν οι συνέργειες μεταξύ τους, ο συντονισμός, η εποπτεία, η επιστημονική στήριξη, η ανάπτυξη Προγραμμάτων Κοινωνικής Ένταξης και Απο-ιδρυματοποίησης.

Στην εποχή της κρίσης, η ανάπτυξη ενός Δημόσιου και Κοινωνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας αποκτά χαρακτηριστικά κοινωνικής επιβίωσης και κοινωνικής συνοχής.

Η Ε.Σ.Α.μεΑ. θα ζητήσει από τον Πρωθυπουργό και τους Αρχηγούς των Πολιτικών Κομμάτων που στηρίζουν την Κυβέρνηση να πάρουν μέτρα ουσιαστικά και αποτελεσματικά, να κινητοποιήσουν όλες τις δυνάμεις, να εξοικονομήσουν πόρους για να προστατεύσουν τους πιο αδύναμους Έλληνες και Ελληνίδες, τα άτομα με αναπηρία και τις οικογένειές τους από τη φτώχεια και από τον πιο σκληρό κοινωνικό αποκλεισμό που έχουν βιώσει ποτέ Έλληνες πολίτες.

Σας ευχαριστώ πολύ».

Μεταβιβάσιμα αρχεία:
Ανακοίνωση σε ηλεκτρονική μορφή (application/msword, 137 KB)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.