Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2013

Οι καταναλωτές θέλουν να γνωρίζουν την πατρίδα των τροφίμων που καταναλώνουν


Αποτελεί βασικό παράγοντα στις επιλογές τους.

Σημαντικό κριτήριο για την αγορά τροφίμων θεωρούν τη γεωγραφική προέλευση επτά στους δέκα Ευρωπαίους καταναλωτές (περίπου το 70%), ενώ το αντίστοιχο ποσοστό είναι ακόμη υψηλότερο στην Ελλάδα, όπου πάνω από εννέα στους δέκα δηλώνουν ότι η πατρίδα των βρώσιμων προϊόντων αποτελεί βασικό παράγοντα για να τα προμηθευτούν για το τραπέζι τους (πολύ σημαντικός παράγοντας: 62% και αρκετά σημαντικός: 30%).

Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, παρά τη σημασία που αποδίδουν οι καταναλωτές στην προέλευση των τροφίμων, ωστόσο, η σχετική σήμανση δεν φαίνεται να είναι επαρκής: μόνον ένας στους δέκα Ευρωπαίους είναι ικανοποιημένος με τη σήμανση για τρόφιμα προερχόμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα παραπάνω προκύπτουν από τα ευρήματα έρευνας της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC) σε 11 χώρες (Ελλάδα, Σουηδία, Γαλλία, Πολωνία, Αυστρία, Βέλγιο, Τσεχία, Δανία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία).

Γιατί δεν είναι ικανοποιημένοι από τη σήμανση; Κατά τα φαινόμενα διότι αυτή δεν τους παρέχει αρκετές πληροφορίες. Η πλειοψηφία των καταναλωτών θέλει να γνωρίζει π.χ., τόσο τη χώρα όπου εκτράφηκε ένα ζώο, όσο και εκείνη όπου το κρέας του μεταποιήθηκε σε λουκάνικο, ζαμπόν ή μπέικον.

Το ίδιο ισχύει για τις κομπόστες, μαρμελάδες και σάλτσες: οι καταναλωτές θέλουν να γνωρίζουν όλη τη διαδρομή των φρούτων/λαχανικών, από τη στιγμή που συγκομίστηκαν, μέχρι εκείνη που κατέληξαν στο ράφι ως τελικό προϊόν. Επίσης, έξι στους δέκα καταναλωτές θέλουν να γνωρίζουν την προέλευση των βασικών συστατικών ενός τροφίμου και τον τόπο όπου έγινε η επεξεργασία του.

Σύμφωνα με το ΚΕΠΚΑ, το οποίο χορήγησε στη BEUC τα στοιχεία για την Ελλάδα βάσει έρευνας που έκανε τον Οκτώβριο του 2012, η ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προέλευση των τροφίμων, δημιουργεί σύγχυση. Συγκεκριμένα, για πολλά τρόφιμα (π.χ. λουκάνικα, κομπόστες, μπισκότα, γιαούρτια, τυριά, ζάχαρη, ζυμαρικά, έτοιμα, ή μισομαγειρεμένα φαγητά), η σήμανση είναι προαιρετική και εφαρμόζεται με διαφορετικούς τρόπους από τη βιομηχανία. Το αποτέλεσμα είναι ότι ο καταναλωτής «χάνεται».

Βρετανικά λουκάνικα... Δανίας και κινεζική σάλτσα με ιταλική σημαία

Εξαιτίας των κενών που υπάρχουν, λουκάνικα από χοιρινό Δανίας, που παρασκευάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο ονομάζονται βρετανικό προϊόν, ενώ σάλτσα τομάτας παραγόμενη στην Κίνα, φέρει στη συσκευασία της ιταλική σημαία!

Η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία, που θα εφαρμοστεί, από το Δεκέμβριο 2014, προβλέπει υποχρεωτική σήμανση προέλευσης για το χοιρινό/αρνίσιο/κατσικίσιο κρέας. Όμως, δεν ορίζει αν η προέλευση εξαρτάται από τον τόπο γέννησης, ανατροφής ή σφαξίματος των ζώων.

Οι καταναλωτικές ενώσεις στην Ευρώπη ζητούν -μεταξύ άλλων- να γίνει υποχρεωτική η σήμανση της προέλευσης για όλα τα κρέατα, το γάλα, τα μη επεξεργασμένα τρόφιμα (φρούτα και λαχανικά) και τα τρόφιμα που έχουν ένα μόνο συστατικό (αλεύρι, ζάχαρη, λάδια κ.λπ.)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.