Όσοι μαθητές μελετούν μέχρι τελευταία στιγμή για τα διαγωνίσματα και αναπόφευκτα έχουν στρες κάνουν μάλλον καλό στον εαυτό τους, επειδή το άγχος παράγει ορμόνες που βοηθούν τον εγκέφαλο να αποθηκεύσει πιο έντονα τα διάφορα δεδομένα και έτσι ο μαθητής θυμάται καλύτερα, κατέληξε μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή νευροεπιστήμης Χανς Ρόιλ του πανεπιστημίου του Μπρίστολ, που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο περιοδικό πειραματικής νευρολογίας «Experimental Neurology» και την παρουσίασαν στο ετήσιο συνέδριο της Βρετανικής Εταιρείας Νευροεπιστήμης, σύμφωνα με την «Telegraf», διαπίστωσαν ότι οι ορμόνες του στρες, όπως η κορτιζόλη και η αδρεναλίνη, προκαλούν μεταβολές στα γονίδια στο εσωτερικό των εγκεφαλικών κυττάρων (των νευρώνων), με συνέπεια την αποτελεσματικότερη αποθήκευση των μνημών και τη βελτίωση της ικανότητας μάθησης.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, το διάβασμα υπό ψυχολογική πίεση φαίνεται πως «αναπρογραμματίζει» το DNA του εγκεφάλου, μέσα από τη λεγόμενη «επιγενετική» διαδικασία (αλλαγές στα γονίδια υπό την επίδραση του εξωτερικού περιβάλλοντος), με αποτέλεσμα είτε να αυξάνεται είτε να μειώνεται η «έκφραση» ορισμένων γονιδίων.
Όπως είπε ο Ρόiλ, δεν είναι τυχαίο ότι γενικότερα οι δυσάρεστες αναμνήσεις διαρκούν περισσότερο από τις ευχάριστες, πράγμα που οφείλεται στον ρόλο του στρες. «Από βιολογική άποψη, το στρες είναι σημαντικό, γιατί μας βοηθάει να θυμόμαστε κάτι που μας πλήγωσε ή μας απειλεί» τόνισε.
Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι ορμόνες του στρες που απελευθερώνονται στο αίμα αλλάζουν τις λειτουργίες των γονιδίων και, στη συνέχεια, τα εγκεφαλικά κύτταρα, ιδίως του ιππόκαμπου, δηλαδή του κέντρου όπου γίνεται η επεξεργασία της μνήμης και της μάθησης, μεγαλώνουν και αναπτύσσουν περισσότερες διασυνδέσεις μεταξύ τους. Αυτή η αυξημένη «δικτύωση» και επικοινωνία μεταξύ των νευρώνων, υπό το καθεστώς του άγχους, είναι που «αποτυπώνει» στη μνήμη τις αναμνήσεις (άρα και τα μαθήματα).
Όμως, οι Βρετανοί ερευνητές προειδοποίησαν ότι, ενώ το στρες με μέτρο μπορεί να αποβεί ωφέλιμο σε έναν μαθητή, το υπερβολικό στρες μπορεί κάλλιστα να είναι επιζήμιο και να γυρίσει «μπούμερανγκ» (να μη θυμάται τίποτε τη στιγμή του διαγωνίσματος). «Όταν είμαστε υπερβολικά στρεσαρισμένοι, δεν είναι δυνατό να αφομοιώσουμε νέες πληροφορίες, με συνέπεια η μνήμη να μη δουλεύει σωστά».
Πηγή: http://www.zougla.gr