Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2011

Στροφή προς τα τεχνικά λύκεια



Ηλεκτρολόγοι, μηχανολόγοι και αισθητικοί οι ειδικότητες με τη μεγαλύτερη ζήτηση
.
Εντυπωσιακή στροφή προς την «παραμελημένη» Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση παρατηρείται τον τελευταίο χρόνο. Η οικονομική κρίση, εκτός από τις άλλες επιπτώσεις, στρέφει τώρα πολλούς νέους σε σπουδές μικρότερου κόστους και μεγαλύτερης απόδοσης.

Εκατοντάδες απόφοιτοι λυκείου που στην πλειονότητά τους απέτυχαν να εισαχθούν στο πανεπιστήμιο, επιλέγουν να επιστρέψουν στα θρανία των τεχνικών λυκείων και να σπουδάσουν κάποια ειδικότητα που θα τους προσφέρει ευκολότερα και γρηγορότερα πρόσβαση στην αγορά εργασίας.

Το ποσοστό των αποφοίτων λυκείου που εγγράφονται στη δευτέρα τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου δεν έχει ακόμη καταγραφεί με ακρίβεια, αλλά σύμφωνα με υπολογισμούς εκπαιδευτικών και υπουργείου Παιδείας κυμαίνεται μεταξύ 25-30%, ενώ καταγράφεται αύξηση 10% στις εγγραφές της α' τάξης Τεχνικού Λυκείου.

Οι ειδικότητες που επιλέγονται είναι κυρίως: ηλεκτρολογία, μηχανολογία, τεχνικοί φυσικού αερίου, παραϊατρικά επαγγέλματα και αισθητική. Τα τελευταία χρόνια πάντως στην Ελλάδα, η Τεχνική Εκπαίδευση, παρά τις διεθνείς τάσεις, είχε αρχίσει να συρρικνώνεται, λόγω των αλλεπάλληλων αλλαγών, με αποτέλεσμα το 75% των παιδιών να επιλέγει το Γενικό Λύκειο και μόλις το 25% την Τεχνική Εκπαίδευση. Μια αναλογία που είναι ακριβώς αντίθετη στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όπου υπάρχει και μικρότερο ποσοστό ανεργίας στους απόφοιτους τεχνικών ειδικοτήτων.

Από την επόμενη σχολική χρονιά όμως, θα εφαρμοστούν νέα μέτρα για να προσελκύσουν μαθητές στο επαγγελματικό σχολείο ως σχολείο πρώτης επιλογής.

Σήμερα πλέον ο μηχανικός ή ο ηλεκτρολόγος αυτοκινήτων παραχώρησε τη θέση του σε τεχνίτη ο οποίος αποτελεί ένα «μείγμα» μηχανικού και ηλεκτρονικού - κάτι αυτονόητο, εφόσον ασχολείται πλέον με αυτοκίνητα που είναι γεμάτα από «τσιπάκια». Επίσης, το επάγγελμα του υδραυλικού καλοριφέρ υποκαθίσταται σταδιακά από έναν τεχνικό που θα είναι ικανός να εγκαθιστά και να συντηρεί σύνθετες εγκαταστάσεις θέρμανσης και ψύξης κτιρίων οι οποίες μπορεί να συνδυάζουν ηλιοσυλλέκτες με αντλίες θερμότητας, καυστήρες ή ακόμη και φωτοβολταϊκά.

Υπάρχει λοιπόν μια σωρεία τέτοιου είδους επαγγελμάτων που, εμπλουτισμένα και διαφοροποιημένα -χάρη στη σύγχρονη τεχνολογία και τις πολύπλοκες τεχνικές-, είναι ασύγκριτα πιο απαιτητικά, πιο ενδιαφέροντα και συγχρόνως πιο ελκυστικά απ' ό,τι πολλά «παραδοσιακά» επαγγέλματα.

Από τα σημαντικότερα στοιχεία του νέου Τεχνικού Λυκείου είναι η προσθήκη τέταρτου έτους που οδηγεί σε σπουδές στα ΤΕΙ, ακόμη και χωρίς εξετάσεις, και όπως λέει στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» η υφυπουργός Παιδείας Ε. Χριστοφιλοπούλου, «δίδει τη δυνατότητα περαιτέρω εξειδίκευσης άρα και αύξησης των πιθανοτήτων επαγγελματικής αποκατάστασης - καθώς συνεπάγεται πραγματική επαγγελματική επάρκεια.

Επίσης, υπό προϋποθέσεις που θα τεθούν από τα Ανώτατα Τεχνολογικά Ιδρύματα (ΤΕΙ), δημιουργούνται γέφυρες σύνδεσης και προσβασιμότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τέλος, η δυνατότητα πιστοποίησης που παρέχεται, αποτελεί ουσιαστικά και την τυπική επικύρωση της αποκτηθείσας επαγγελματικής επάρκειας.

Στόχος του υπουργείου είναι η αναμόρφωση και η αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με την μετατροπή της, όπως τονίζει η κ. Χριστοφιλοπούλου, σε μια ελκυστική επιλογή.

«Η χώρα έχει ανάγκη από καταρτισμένους τεχνικούς, με γνώσεις γενικής παιδείας, δεξιότητες, ικανότητες, με κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα και με εμπειρία που αποκτάται κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Το Νέο Τεχνολογικό Λύκειο αποτελεί στρατηγικό σχεδιασμό και επένδυση στην παραγωγική και αναπτυξιακή πορεία της Ελλάδας», υπογραμμίζει.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.